Jumaat, 18 November 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Jamal Pak Tongkol wajar ditahan, bukan Maria Chin Abdullah.

Posted: 18 Nov 2016 08:00 AM PST


 Sebentar tadi Maria Chin ditahan di pejabat BERSIH oleh PDRM dibawah s. 124C Kanun Keseksaan kerana Cubaan untuk melakukan aktiviti yang menjejaskan demokrasi berparlimen.

 Kalau cubaan melakukan aktiviti yang menjejaskan demokrasi berparlimen itu dimaksudkan dengan penganjuran perhimpunan BERSIH 5, PDRM kena rujuk dulu Perlembagaan dan Akta Perhimpunan Aman kerana undang-undang ini yang mengawal dan memberi hak kepada rakyat untuk berhimpun. Kalau ia bertentangan dengan kedua-dua undang-undang ini, baru Maria Chin boleh ditangkap. Kalau tidak ada, tidak boleh.

 Akta Perhimpunan Aman telah memberi hak kepada rakyat untuk berhimpun secara aman sekalipun tiada notifikasi/pemberitahuan kepada PDRM. Kegagalan memberi notifikasi, jika ada, tetap tidak menjadikan perhimpunan aman itu menjadi tidak sah di sudut undang-undang. (Rujuk kes Yuneswaran).

 Maknanya, Akta tersebut jelas menjadikan perhimpunan aman sebagai hak yang dibenarkan oleh undang-undang. Jadi aku nak tanya, di mana di dalam Perlembagaan atau di dalam Akta Perhimpunan Aman yang menyebut bahawa menganjurkan perhimpunan aman seperti BERSIH adalah satu kesalahan jenayah dan cubaan untuk melakukan aktiviti yang menjejaskan aktiviti berparlimen.

 Sepatutnya Jamal Pak Tongkol itu yang sewajarnya ditangkap di bawah s. 124C Kanun Keseksaan kerana perhimpunan Baju Geng Merah dia itulah sebenarnya merupakan ativiti yang menjejaskan demokrasi berparlimen kerana bertindak mengganggu perhimpunan BERSIH 5 yang dianjurkan dengan aman dan melalui objektif yang jelas selari dengan demokrasi. Berbeza dengan perhimpunan Geng Baju Merah yang dianjurkan memang bertujuan untuk menghalang perhimpunan BERSIH 5.

 Jadi, Jamal Pak Tongkol yang sewajarnya ditahan, bukan Maria Chin Abdullah.

 Tangkapan salah terhadap Maria Chin jelas merupakan satu penyalahgunaan kuasa oleh PDRM demi kepentingan politik parti tertentu termasuk UMNO dan Najib Tun Razak.~ Mohd Fitri Asmuni

Polis berjanji melakukan yang terbaik untuk menghalang Bersih, Baju Merah dari bertembung esok

Posted: 18 Nov 2016 05:00 AM PST


KUALA LUMPUR, 18 Nov - Polis bandaraya memberi jaminan hari ini bahawa mereka akan melakukan yang terbaik untuk mengelakkan pertempuran antara peserta perhimpunan Bersih 5 dan ahli daripada pergerakan Baju Merah saingan esok.

 "Kami memastikan tiada pertempuran antara kumpulan. Kami melakukan yang terbaik untuk memastikan mereka tidak bertemu," kata Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Amar Singh Ishar Singh pada sidang akhbar di sini petang ini.

 "Jika mereka bertemu di sana pasti akan jadi perbalahan dan pertikaian kerana mereka mempunyai ideologi yang berbeza," katanya.

 Ketua Umno Sungai Besar bahagian Datuk Seri Jamal Yunos yang mengetuai pergerakan Baju Merah telah berkata kumpulannya akan membantah Bersih 2.0 di mana sahaja badan pemantau pilihan raya itu mengadakan demonstrasi di bandar raya ini esok.

 Bersih 2.0 yang tidak mendapat kebenaran untuk menggunakan Dataran Merdeka telah berkata ia akan berhimpun di sempadan dataran bersejarah ini.

 Amar berkata beliau menganggap kedua-dua perhimpunan sebagai melanggar Akta Perhimpunan Aman 2012 kerana penganjur tidak mendapat kebenaran menggunakan tempat perhimpunan dari tuan-tuan tanah, iaitu Dewan Bandaraya (DBKL).

 "Oleh itu, saya menasihati orang ramai supaya tidak mengambil bahagian dalam mana-mana perhimpunan ini," katanya.

 Walau bagaimanapun, Amar tidak memberikan butiran tentang bagaimana polis akan mengelakkan pertempuran semasa perhimpunan esok.

 Beliau juga berkata, polis mempunyai maklumat bahawa dua kumpulan lain yang dikenali sebagai "Baju Putih" dan "Baju hitam" mungkin juga rali di bandar esok, sambil menambah bahawa kedua-dua telah meminta izin untuk berhimpun.

 "Mereka terdiri daripada pelbagai organisasi. Kami hanya tahu melalui media sosial yang mungkin terdapat dua kumpulan di kawasan berkenaan," katanya, tanpa mendedahkan jika polis tahu identiti pemimpin mereka. ~ sumber

Penjawat awam berhak sertai perhimpunan aman, kata Suhakam

Posted: 18 Nov 2016 01:00 AM PST


PETALING JAYA: Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) hari ini berkata penjawat awam, pelajar universiti dan ahli akademik ada hak untuk berhimpun secara aman.

 Pengerusi Suhakam Tan Sri Razali Ismail berkata ia akan menjadi pelanggaran terhadap Artikel 10(1) Perlembagaan Persekutuan jika hak kebebasan berhimpun secara aman disekat.

 Kenyataan itu dikeluarkan susulan amaran Menteri Pelajaran Datuk Seri Mahdzir Khalid yang menghalang guru menyertai perhimpunan pada Sabtu ini di Kuala Lumpur dan beberapa bandar besar lain.

 Hari ini, Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Ali Hamsa memberi amaran kepada penjawat awam supaya tidak menyertai perhimpunan itu atau berdepan pemotongan gaji atau pemecatan, bergantung pada tahap penyertaan. 

 "Suhakam mengulangi lagi iaitu menerusi Akta Perhimpunan Aman 2012 (APA), semua rakyat Malaysia ada hak untuk berhimpun secara aman dan tanpa senjata," katanya dalam satu kenyataan.

 Razali berkata sementara hak untuk mengadakan demonstrasi balas perlu dikekalkan, polis dan pihak berkuasa perlu memastikan tindakan peserta tidak berubah menjadi ugutan dan merusuh.

 "Maka tanggungjawab polis untuk memastikan semua rakyat Malaysia dapat menyatakan kedudukan dan pendapat mereka secara bertanggungjawab," katanya.

 Beliau berkata Suhakam menyokong usaha polis menunjukkan disiplin dan melaksanakan penguatkuasaan undang-undang.

 "Ini ialah ciri kematangan politik," katanya.

 Selain itu, katanya Suhakam akan memantau perhimpunan berkenaan dan jabatan aduannya akan menerima laporan daripada orang awam. ~ sumber

Polis wajip halang Baju Merah bertembung dengan penyokong Bersih 5, kata Hakim

Posted: 17 Nov 2016 08:00 PM PST


Mahkamah Tinggi hari ini menegaskan bahawa adalah menjadi kewajipan pihak polis  untuk memastikan pergerakan Baju Merah mengadakan perhimpunan balas  di lokasi yang berbeza untuk mengelakkan pertembungan dengan penyokong Bersih 2.0 Sabtu ini.

 Hakim Nanthan Balan dalam membacakan keputusannya menolak permohonan injunksi bagi menghalang Bersih 5 dan perhimpunan balas  daripada diadakan di ibu kota berkata, Seksyen 18 Akta Perhimpunan Aman menyatakan bahawa pihak polis mesti mengarahkan mana-mana perhimpunan balas jika mereka tahu bahawa pertembungan itu berlaku.

 "Seksyen 18 PAA bertindak sebagai injap keselamatan untuk meresap sebarang konflik yang berpotensi oleh itu ia adalah tugas polis untuk mengelakkan pertembungan atau konflik sekiranya terdapat kemungkinan bahawa ia akan berlaku," katanya memberitahu Mahkamah Tinggi di sini.

 Hakim Nanthan berkata permohonan yang difailkan oleh tiga persatuan peniaga dan penjaja sekitar ibu kota, gagal, antara lain, untuk memberikan penjelasan yang boleh dipercayai tentang mengapa saman itu hanya difailkan pada saat akhir apabila Bersih 2.0 sudah memberitahu bahawa perhimpunan Bersih 5 akan diadakan dalam persekitaran Dataran Merdeka sejak September tahun ini.

 Beliau juga bersetuju dengan hujah yang dikemukakan oleh peguam utama Bersih 2.0, Gurdial Singh bahawa tiada warganegara atau kumpulan menggunakan mahkamah untuk menghalang mana-mana organisasi daripada menjalankan hak perlembagaan mereka untuk berhimpun.

 Hakim Mahkamah Tinggi menyatakan Seksyen 18 Akta Perhimpunan Aman menunjukkan bahawa hanya pihak berkuasa mempunyai kuasa untuk mengenakan sekatan, seperti yang dinyatakan oleh peruntukan yang memerlukan polis untuk mengarahkan mana-mana organisasi mengadakan perhimpunan balas ditempat lain untuk mengelakkan konfrontasi.

Bercakap kepada pemberita selepas keputusan itu dibacakan, peguam utama untuk Bersih 2.0 Gurdial Singh berkata sebutan Hakim Nanthan terhadap Seksyen 18 Akta Perhimpunan Aman adalah peringatan yang kuat yang polis mempunyai kuasa untuk mengarahkan perhimpunan balas Baju Merah ke lokasi yang berbeza.

 "Seksyen 18 APA jelas menunjukkan bahawa pihak polis mempunyai cukup kuasa untuk meresap konflik dan kami berharap mereka akan menerimanya," katanya.

 Awal hari ini, Datuk Ambiga Sreenevasan menegaskan bahawa pihak polis mempunyai tanggungjawab untuk mengelakkan pergerakan saingan Baju Merah daripada mengadakan perhimpunan balas kepada Bersih 5 Sabtu ini.

 Bekas pengerusi Bersih 2.0 memetik Seksyen 18 Akta Perhimpunan Aman, yang menyatakan bahawa Ketua Polis Daerah perlu menyediakan tarikh alternatif, masa atau tempat untuk penganjur perhimpunan balas untuk mengelakkan pertempuran antara penunjuk perasaan.

 Fakta tersebut sebagai sebahagian daripada hujah defendan untuk menolak injunksi itu.

 Ambiga, yang juga bertindak sebagai peguam yang mewakili Bersih 2.0 petang ini, berkata beliau menyokong dengan keputusan hakim tersebut.

 "Saya gembira bahawa Seksyen 18 (PAA) telah disebut dan diiktiraf oleh hakim .. ini jelas menyatakan bahawa pihak polis mempunyai kuasa untuk bertindak, " katanya.

 Anggota pergerakan Baju Merah dilaporkan telah menganggu penyokong Bersih semasa kempen di seluruh negara mereka untuk menggerakkan sokongan kepada Bersih 5 sejak Oktober dengan menjejaki mereka, individu menyampaikan risalah sekitar dan berkali-kali menuntut penjelasan dengan suara lantang.

 Baru-baru ini, Jamal telah dirakam pada video sebagai berkata beliau akan "mencincang" Penyokong Bersih semasa perbalahan dengan polis yang hadir dan dia mengalami hidung berdarah.     

Batalkan perhimpunan baju merah, benarkan himpunan Bersih 5

Posted: 17 Nov 2016 04:51 PM PST


Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Dalam Negeri, Ahmad Zahid Hamidi dilaporkan telah amaran terakhir agar kedua-dua pihak membatalkan perhimpunan yang dirancang itu.

 Zahid berkata, membatalkan kedua-dua perhimpunan adalah penyelesaian terbaik bagi mengelak sebarang kemungkinan, sambil memberi amaran kepada penganjur bahawa tidak akan ada kompromi sekiranya mereka meneruskan perhimpunan tersebut.

 Baju Merah hanya muncul selepas penetapan tarikh perhimpunan dibuat dan ia semata-mata bertujuan untuk melakukan tindakan balas terhadap apa yang dilakukan oleh Bersih. 

 Jelas di sini bahawa baju merah berniat jahat dan bertujuan melakukan gangguan. Dalam beberapa program jelajah anuran Bersih juga, niat dan perlakuan baju merah itu lebih jelas lagi di mana mereka bukan saja melakukan gangguan secara terbuka, bahkan menunjuk-nunjuk aksi ganas dan kebal dipukul yang seolah-olah memang untuk "cari gaduh" matlamatnya.

 Jika baju kuning ingin mengadakan perhimpunan, adalah tugas polis menjaga keselamatan serta memastikan agar undang-undang berkaitan sentiasa dipatuhi. Mereka hanya ingin mengadakan perhimpunan aman serta bertujuan meluahkan perasaan terhadap beberapa isu berkaitan kerajaan serta negara dan perkara itu bukan saja dibenarkan oleh undang-undang, bahkan merupakan acara normal bagi rakyat di seluruh dunia.

Tetapi apa tujuan baju merah berhimpun?

 Mereka hanya ingin menunjukkan tindakan balas, mengampu Perdana Menteri dan mungkin juga disebabkan ada sedikit-sebanyak dedak yang diterima.

 Maka, dalam hal ini yang perlu diminta untuk membatalkan perhimpunan ialah baju merah saja, sebaliknya biarkanlah baju kuning berhimpun dengan aman dan dengan pengawasan oleh pihak polis.

Punca masalah adalah baju merah, bukan baju kuning. Kenapa mesti kedua-duanya diberi amaran agar membatalkannya?

 Biarkanlah baju kuning berhimpun dengan aman pada 19 November ini dan Zahid sewajibnya mengeluarkan larangan kepada baju merah daripada turut sama mahu berhimpun pada tarikh tersebut. Baca sepenuhnya di sini

Tiada ulasan: