Ahad, 30 Oktober 2016

SIASAH

SIASAH


Pan harap insiden bunuh diri cetus kebangkitan rakyat

Posted: 30 Oct 2016 11:30 AM PDT

Parti Amanah Negara (Pan) memperlihatkan hasrat untuk melihat insiden kematian Sukri Saad yang didakwa membunuh diri dengan terjun dari Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam, Pulau Pinang minggu lalu, mencetuskan kebangkitan besar-besaran, sehingga berupaya menjatuhkan pemerintah Barisan Nasional. 

Sikap ini dapat dilihat melalui kenyataan Ahli Parlimen Pan, Mujahid Yusuf pada 30 Oktober, yang mengulas insiden itu sepenuhnya dari sudut "penindasan dan kezaliman" pemerintah dan sistem, menjelang perhimpunan Bersih kali kelima yang Pan menjadi antara penggerak utamanya, dalam usaha meningkatkan tekanan kepada pemerintah BN pimpinan Perdana Menteri Dato' Seri Mohd Najib Abdul Razak.

Kenyataan beliau mengaitkan insiden ikonik dan bersejarah tindakan sami Buddha membakar diri di Vietnam dan Tariq Mohamed Bouazizi di Tunisia yang mencetuskan protes pertama kebangkitan Arab pada Disember 2010.

Sukri didakwa membunuh diri akibat kecewa dengan pihak berkuasa negara ini, satu sebab yang menepati naratif rakyat tertindas yang gemar dibawa oleh pihak pembangkang. Eksploitasi insiden didakwa pembunuhan diri ini secara besar-besaran oleh Pan dan sekutunya telah dijangka oleh banyak pihak, dan kenyataan Mujahid ini mengesahkan apa yang telah dijangka.

Perhimpunan Bersih 5 dijadualkan pada 19 November, 2016, menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 yang dijangka diadakan pada awal tahun depan. Pihak penganjur, terutama Pan, amat berharap Bersih 5 mendapat penyertaan ramai terutama daripada kalangan orang Melayu, selepas gagal menarik penyertaan Melayu dalam Bersih 4 pada hujung Ogos tahun lalu.

Pan dipimpin oleh Mohamad Sabu sebagai presiden, yang mendapat kredit sebagai penggerak massa yang berjaya semasa bersama PAS. Kegagalan menarik penyertaan orang Melayu dan ahli PAS pada Bersih 4 dilihat sebagai satu kegagalan besar beliau, dan dipercayai menjadi permulaan terhakisnya kepercayaan DAP pada sekutu kuatnya itu.

Dalam perhimpunan Bersih keempat pada 29 dan 30 Ogos tahun lepas, kaum Cina mendominasi protes tersebut, dengan penyertaan Melayu yang kecil dan jauh merosot berbanding perhimpunan sebelumnya, dipercayai ramai akibat tindakan PAS menarik diri.

Sukri dilaporkan kecewa dengan tindakan pihak berkuasa terhadapnya dan mengambil keputusan membunuh diri untuk mengelak keluarganya menanggung malu.

Laporan insiden ini oleh media liberal dan respons segera di media sosial dengan pantas mengaitkannya dengan "kegagalan sistem" di negara ini dan dengan kelemahan kerajaan pimpinan Najib, tema yang hampir sama dengan insiden yang dikenali ramai sebagai pencetus kebangkitan "Arab spring" di Tunisia.



Tiada ulasan: