Isnin, 25 Julai 2016

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


[PANAS] Kredit Rosmah Dibeku Seluruh Dunia, Hobi Shoppingnya Bakal Terhalang

Posted: 25 Jul 2016 01:27 AM PDT

Rosmah Mansor, isteri perdana Menteri Malaysia DS Najib Abdul Razak dikatakan tidak akan berupaya lagi membeli-belah di pusat-pusat perniagaan seluruh dunia seperti di Hermes dan Tiffany apabila kreditnya diputus atau dibekukan, demikian dakwa John Malott, bekas duta Amerika Syarikat ke Malaysia.

Gedung-gedung mewah kini tahu wang itu bukan milik perempuan itu. Ia telah dicuri dari rakyat Malaysia. Mereka tidak akan mahu bersubahat dalam di dalam pengubahan wang haram antarabangsa. Mereka mempunyai reputasi mereka sendiri untuk dilindungi, tambah Malott lagi.


Kisah kehidupan mewah Rosmah Mansor sudah banyak kali didedahkan oleh media-media antarabangsa.

Kisah cincin berlian yang bernilai RM24.4 juta dan beg tangan berjenama Hermes, Matte, Crocodile, Birkin, dimana Rosmah didakwa membelanjakan minima RM638,000 hingga maksima RM5,192,000 untuk membeli beg-beg tangan berkenaan


Beberapa tahun lalu, wartawan fesyen Patty Huntington dalam blognya Frockwriter mendedahkan urusan e-mel untuk membuktikan kesahihan laporan yang ditulisnya mengenai Rosmah Mansor yang 'berbelanja sakan' membeli pakaian pereka eksklusif di Sydney, Australia.

John Marlott menyatakan sekatan itu merupakan susulan selepas saman yang dikemukakan oleh Jabatan Keadilan Amerika Syarikat untuk merampas sejumlah 17 aset termasuk hartanah mewah, lukisan-lukisan dan sebuah pesawat jet yang difailkan di Los Angeles.

"Ia adalah benar. Ada banyak lagi (tindakan) yang akan datang," tambah Marlott lagi.

Menurut dokumen mahkamah itu, harta-harta itu didakwa dibeli di Amerika Syarikat, Switzerland dan United Kingdom dari dana yang dilencong dari 1MDB.

Dokumen mahkamah itu mendakwa dana itu dilencongkan dari 1MDB "untuk faedah peribadi konspirator bersama (dan) sekutu mereka".

Akan ada dakwaan jenayah akan datang, kemungkinan besar termasuk Riza Aziz dan Jho Low, yang kedua-duanya adalah sangat berkait rapat dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak, dakwa Marlott.

Akan ada dinyatakan dalam suatu pendakwaan jenayah selepas ini yang "konspirator bersama" yang kini dikenali sebagai 'Malaysian Official 1'. Apabila beliau tidak lagi memegang jawatnnya, beliau akan didakwa di Amerika Syarikat.

Berikut adalah beberapa pemikiran tentang apa yang berlaku seterusnya di sebelah AS. Kerajaan AS telah merampas aset-aset ini, atau meminta kerajaan lain, seperti Switzerland dan UK, untuk merampas aset-aset berkenaan.

Jadi sekarang anak tiri Najib Riza dan penasihat rapat beliau Jho Low tidak boleh menjual apa-apa atau cuba untuk mendapatkan wang mereka daripada Amerika Syarikat atau negara-negara lain. Mereka telah disekat.

Di bawah undang-undang AS, langkah seterusnya adalah untuk Riza, Jho Low, dan lain-lain untuk mencuba dan membuktikan di mahkamah bahawa aset yang dirampas daripada mereka benar-benar telah dibeli dengan wang mereka sendiri - dan bukan dari dana dicuri dari 1MDB.

Sudah tentu, mereka tidak dapat membuktikannya. Pemfailan saman dari Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) dan Jabatan Keadilan (DOJ) adalah begitu teliti, menyeluruh, dan benar-benar profesional. Semuanya lengkap dengan bukti. Ia juga termasuk transkrip panggilan telefon yang dirakam daripada Jho Low yang panik tatkala bercakap dengan bank beliau.

Terima kasih kepada FBI dan DOJ, ia begitu jelas. Kita tahu di mana wang itu datang dari mana. Ia telah dicuri daripada rakyat Malaysia, melalui 1MDB, tulis Mallot lagi.

Sebagai Peguam Negara US Loretta Lynch dan yang lain telah berkata banyak kali, wang itu dicuri daripada rakyat Malaysia. Aset-aset itu adalah milik rakyat Malaysia.

Oleh itu, kerajaan AS akan memegang semua aset yang disita - hartanah, lukisan, hak untuk 'Wolf of Wall Street', dan lain-lain - sebagai amanah bagi pihak rakyat Malaysia, yang mana wang itu telah dicuri dari mereka.

Dalam pada itu, kerajaan AS akan menyewakan kondo Riza di New York dan rumah Beverly Hills beliau. Ia akan mengambil alih pengurusan hotel-hotel di New York dan Beverly Hills yang telah dibeli oleh Jho Low dengan wang yang dicuri. Kerajaan AS akan mengumpul keuntungan daripada semua jualan masa depan DVD dan hak TV 'The Wolf of Wall Street'. The Monet dan Van Gogh lukisan akan dipamerkan di suatu tempat, supaya semua orang dapat menikmatinya.

Dan semua keuntungan yang diperoleh akan diamanahkan kepada kerajaan Amerika Syarikat bagi pihak rakyat Malaysia. Ia adalah wang anda, bukan milik kita.

Riza, anak Rosmah tidak lama lagi akan kehilangan tempat tinggal. Kerajaan AS telah merampas rumah beliau. Dalam usaha untuk menyelamatkan dirinya dan filem ia mempunyai dalam pengeluaran (termasuk filem baru mengenai George Washington, yang dibintangi oleh Leonardo DiCaprio), saya meramalkan bahawa Red Granite akan mengenyahkan Riza.

Apabila kerajaan AS memfailkan tuduhan jenayah terhadap Riza (dan saya pasti mereka akan melakukannya), mereka akan meminta mahkamah untuk merampas pasport supaya dia tidak boleh meninggalkan Amerika Syarikat.

Kedutaan Besar Malaysia di Washington boleh cuba untuk menipu kerajaan AS dan mengeluarkan pasport baru kepada Riza, dengan nombor baru, supaya dia boleh meninggalkan negara ini. Pada ketika itu, kita akan melihat bagaimana cekap kerajaan AS menangani hal ini.

Jika kerajaan Malaysia meminta aset yang disita hendaklah dipindahkan kembali kepada mereka, kerajaan AS akan berbuat demikian.

Tetapi apakah Najib akan berbuat demikian? Tidak. Jika Najib meminta wang kembali, ia bermakna bahawa dia mengakui bahawa wang itu dicuri daripada dana pembangunan yang diketuainya, bahawa wang yang dicuri masuk ke akaun anak tiri dan "penasihat" beliau Jho Low, dan bahawa dia telah berbohong tentang ini kepada rakyat Malaysia sejak sekian lama.

Oleh itu, tidak mungkin Najib akan menuntut wang tersebut.

Menuntut kembali wang-wang tersebut perlu dilakukan oleh Perdana Menteri yang akan datang.

"Dan mengapa Najib mahu menuntut wang itu semula," sedangkan dia, ahli keluarganya dan kroninya sudah pun merembatnya - atau telah membelanjakannya?"

PARIAH ANTARABANGSA

Dari sudut pandangan antarabangsa, ini adalah pengakhiran bagi Najib. Beliau adalah seorang pariah antarabangsa. Dunia kini menganggap dirinya penjahat. Beliau adalah penipu. Dunia akan mahu apa-apa kaitan dengan dia. Dia tidak dialu-alukan dimana-mana di dunia ini. Apabila dia bercakap kepada Perhimpunan Agung Bangsa-Bangsa Bersatu musim depan, akan ada hanya 30 atau lebih orang di dalam bilik itu, itu kebanyakannya rakyat Malaysia sendiri. Pemimpin lain akan malu untuk dilihat bersama dengannya, samada untuk bersalaman dengan beliau, atau bergambar dengannya.

Itulah bagaimana dunia akan bertindak balas. Tetapi bagaimana sikap rakyat Malaysia sendiri? Adakah Najib akan terlepas dengan isu ini?

Saya bimbang bahawa jawapannya adalah ya. Jika ya, ia bermakna bahawa Malaysia kini berada dalam Mugabe-Land.

Ketua Polis Negara (KPN) berkata bahawa kerajaan AS tidak pernah meminta kerjasama daripada kerajaan Malaysia dalam siasatan mereka. Namun kedua-dua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan FBI telah berkata bahawa mereka bekerjasama dengan satu sama lain dalam penyiasatan ini. Ketua Polis Negara mengetahui kebenaran, jadi mengapa dia mengatakan sebaliknya? Mengapa dia berbohong?

Peguam Negara Malaysia mengatakan bahawa ini adalah semua spekulasi dan fitnah, dan bahawa tidak ada bukti tuduhan kerajaan AS tersebut. Namun kerajaan Amerika Syarikat telah mengeluarkan dokumen yang sangat teliti, profesional, dan terperinci di dalam 136-halaman bersama bukti di mahkamah. Ia adalah di sana untuk AG untuk membaca. Sebaliknya, mengapa dia memilih untuk menghina integriti kerajaan Amerika Syarikat? Mengapa dia berbohong?

Selagi Ketua Polis Negara dan Peguam Negara Malaysia terus menafikan kebenaran dalam menghadapi fakta-fakta yang banyak itu, kami tahu di ke arah mana ia kan pergi.

Ironinya adalah, iaitu kerajaan Amerika Syarikat - FBI dan Peguam Negara US - yang kerja-kerja itu sepatutnya dilakukan oleh Ketua Polis Negara dan Peguam Negara Malaysia!




FEATURED ADS


Tiada ulasan: