Sabtu, 16 Julai 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Bagaimana cubaan Kudeta di Turki dilakukan

Posted: 16 Jul 2016 10:14 AM PDT

Orang ramai mengerumuni kereta kebal di Ankara,
16 Julai 2016 © Tomay Birkin / Reuters
Kerajaan Turki menegaskan bahawa keadaan kini terkawal dan berjanji komplot akan membayar harga yang tinggi, RT merumuskan peristiwa penting yang berlaku peristiwa semasa percubaan rampasan kuasa tentera, yang telah menyebabkan sekurang-kurangnya 265 mati dan 1,140 cedera.

Bagaimana ia bermula

pemberontakan bermula di Ankara dan Istanbul, dua bandar-bandar utama Turki. Di Ankara, pesawat tentera dilihat terbang overhead rendah, menyerang bangunan dan polis tentera HQ khas Agensi Perisikan Kebangsaan. Tangki juga melepaskan tembakan di sekitar bangunan Parlimen di ibu negara.]

 Di Istanbul, kereta kebal dan kenderaan tempur berperisai pendapat yang sentiasa membakar di seluruh bandar. Kereta kebal telah dilihat di luar lapangan terbang utama, Ataturk, dan trak tentera menyekat jambatan merentasi Bosporus.

 Pertempuran juga berlaku antara pro-rampasan kuasa dan anti-rampasan kuasa tentera di dalam ibu pejabat Kakitangan Am. Ketua Turus, Hulusi Akar, telah ditahan oleh tentera pro-rampasan kuasa dan dilaporkan diambil dengan helikopter ke pangkalan udara Akıncılar barat laut Ankara. Beliau telah diselamatkan daripada menjadi lewat pada hari Sabtu.(Gambar sebelah)

Perampas kuasa tentera mengisytiharkan undang-undang tentera di negara ini. Askar Pro-rampasan kuasa memasuki pejabat penyiar TRT TV dan AK parti pemerintah, memberitahu pekerja untuk meninggalkan.

 Komplot Tentera, yang menggelarkan diri mereka "Majlis Keamanan," dalam satu kenyataan yang dibacakan kemudian di saluran televisyen kerajaan TRT bahawa mereka berusaha untuk "membina semula perintah perlembagaan, demokrasi, hak-hak dan kebebasan," sambil berjanji untuk mengekalkan "hubungan baik dan mesra dengan negara-negara . "

 Komplot menggesa orang ramai untuk tinggal di mana mereka berada untuk keselamatan mereka sendiri. Terdapat laporan bahawa beberapa orang Turki bergegas menyimpan simpanan makanan dan air, dan gambar di laman sosial menunjukkan ramai cuba untuk mengeluarkan wang tunai dari mesin bank takut satu krisis pentadbiran di kemudian hari.

  Tindak balas pihak berkuasa Turki

 Tidak lama selepas percubaan rampasan kuasa bermula, Perdana Menteri Turki Binali Yildirim berkata pemberontakan "adalah satu tindakan menyalahi undang-undang oleh sekumpulan dalam tentera yang telah bertindak keluar dari rantaian perintah tentera," berkata mereka yang di belakang plot akan membayar harga tertinggi, mengikut kepada AP.

Berikutan kenyataan Perdana Menteri, Presiden Turki Recep Tayip Erdogan membuat penampilan pertama melalui aplikasi FaceTime dari lokasi yang tidak didedahkan pada iPhone diadakan sehingga kamera TV oleh wartawan CNN Turk. "Kita akan mengatasi masalah ini," katanya sambil memberitahu penyokongnya: ". Pergi ke jalan-jalan dan memberi mereka jawapan mereka"

  Kerajaan dilantik sebagai Ketua Umit Dundar, 1st komander Tentera Darat, sebagai Pemangku Ketua angkatan tentera Turki, di mana beradanya General Akar tidak diketahui pada masa itu. General Dundar berkata tentera tidak menyokong rampasan kuasa itu, sambil menambah bahawa dia berada dalam hubungan yang rapat dengan pihak berkuasa Istanbul.

Erdogan, yang tidak disangka-sangka mendarat di Istanbul, berucap kepada suatu kumpulan besar penyokong di luar Lapangan Terbang Antarabangsa Ataturk.

Beliau berkata rampasan kuasa itu telah dilaksanakan oleh "pengkhianat" yang mewakili "minoriti dalam angkatan tentera kita." Erdogan menegaskan bahawa tidak akan menjadi tentera yang "membersihkan" menyalahkan Fethullah Gulen, seorang ulama pembangkang yang tinggal di Amerika Syarikat, sebagai mendalangi rampasan kuasa dan "mengkhianati" negara.

 Ucapan bersemangat Presiden Turki membawa kepada adegan huru-hara, kerana beribu-ribu penyokong pro-kerajaan keluar ke jalan-jalan. Polis dan pasukan keselamatan telah terlibat dalam pertempuran dengan tentera pro-rampasan kuasa, menyebabkan berpuluh-puluh kematian.

 Selepas rampasan kuasa itu

Awal pagi Sabtu, percubaan rampasan kuasa sebahagian besarnya runtuh, sebagai askar yang terlibat mula meletakkan senjata mereka.

 Menurut laporan yang bercanggah daripada pihak berkuasa, kira-kira 265 orang terbunuh, termasuk 104 pro-rampasan kuasa anggota tentera, manakala 1,440 orang cedera dalam keganasan di Istanbul dan Ankara.

Pihak berkuasa Turki telah menahan 2,839 anggota tentera di seluruh negara, menurut Perdana Menteri Turki. Dilaporkan sebelum ini bahawa sekurang-kurangnya 29 kolonel dan lima jeneral adalah antara mereka yang ditahan. Laksamana Nejat Atilla Demirhan dan General Memduh Hakbilen, Ketua Turus perintah Aegean tentera Turki, telah dikatakan antara mereka.

 Kerajaan akan mempertimbangkan untuk mengubah perlembagaan untuk mengembalikan hukuman mati, PM Yildirim berkata lewat pada hari Sabtu.

 Rampasan kuasa percubaan menandakan kebangkitan pertama ketenteraan Turki ketenteraan sejak tahun 1997, apabila beberapa jeneral tentera berpengaruh memaksa Perdana Menteri Islam Necmettin Erbakan meletak jawatan. Tentera menuntut institusi sekular dipulihkan dan agama dipisahkan daripada pemerintahan. ~ sumber

Cubaan rampasan kuasa di Turki

Posted: 15 Jul 2016 05:37 PM PDT

Polis berkawal berhampiran ibu pejabat tentera Turki di Ankara,
Turki, July 15, 2016. © Tomay Birkin / Reuters
 Sebahagian daripada tentera cuba melakukan rampasan kuasa di Turki, Perdana Menteri negara itu Binali Yıldırım berkata, berikutan laporan jet tentera dan helikopter terbang rendah di Ankara dan Istanbul.

 "Sesetengah orang mengambil tindakan menyalahi undang-undang di luar rantaian perintah," Yildirim memberitahu rangkaian berita NTV. 

"Kerajaan yang dipilih oleh rakyat masih bertanggungjawab. Kerajaan ini hanya akan pergi apabila orang berkata demikian," katanya.

 Orang ramai  cuba  menghalang kereta kebaldi Ankara. -CNN
 Menurutnya, pasukan keselamatan Turki telah melakukan apa yang perlu dilakukan untuk menyelesaikan keadaan.

Tentera Turki telah mengeluarkan kenyataan yang mengatakan bahawa ia telah mengambil alih kuasa di negara ini daripada Presiden Recep Tayyip Erdogan.

 "Angkatan Tentera Turki telah benar-benar mengambil alih pentadbiran negara untuk mengembalikan perintah berperlembagaan, hak-hak dan kebebasan asasi manusia, kedaulatan undang-undang dan keselamatan umum yang telah rosak," kata kenyataan itu.

 Tentera mengepung pejabat parti
pemerintah AKP Erdogan di Istanbul
.
 CNN Turki kemudian melaporkan bahawa Presiden Erdogan, selamat, walaupun tentera mendakwa bahawa mereka telah mengambil alih.

 Menurut Reuters, percubaan rampasan kuasa berlaku apabila Erdogan sedang bercuti di luar negara.

 Menurut pelbagai laporan, perintah berkurung telah diisytiharkan di Turki di tengah-tengah cubaan rampasan kuasa yang sedang berlangsung.

 Agensi berita negeri, Anadolu melaporkan bahawa ketua kakitangan tentera Turki , Hulusi Akar, adalah antara mereka yang dijadikan tebusan oleh tentera pro-rampasan kuasa di Ankara.

 Tebusan sedang ditahan di ibu pejabat tentera di ibu negara. ~ sumber

Tiada ulasan: