Sabtu, 4 Jun 2016

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


PAS Kembali Ke Asalnya, Hidupkan Semula Budaya Takfiri

Posted: 04 Jun 2016 01:01 AM PDT

KEBIMBANGAN DENGAN UCAPAN PENGGULUNGAN PRESIDEN PAS DALAM MUKTAMAR 2016

Saya terpanggil untuk menulis dan meluahkan pandangan saya apabila membaca ucapan penggulungan Presiden Pas di Muktamar Pas 2016, yang bagi saya telah mencapai tahap melampau dan bakal membawa Pas kepada sebuah parti politik yang berideologi pelampau dan ekstrim.

Arwah ayah saya, seorang ahli Pas tegar tetapi berjaya mendidik 9 orang anak-anak beliau serta menjadi seorang ikon Imam Rakyat yang disukai rakyat pelbagai lapisan masyarakat, bangsa dan pegangan politik, tidak pernah mengajar saya menjadikan parti Pas seperti sebuah agama. Saya tidak pernah dengar dari mulut beliau dalam mendidik saya, bahawa kalau keluar Pas sama seperti hilang aqidah. Apa yang menyedihkan saya hari ini, ianya keluar dari mulut seorang Presiden parti politik yang mahu perjuangkan Islam.


Ucapan penggulungan Presiden Pas, Hj Abdul Hadi Awang, pada hari ini telah menjadikan parti politik Pas seperti telah mencapai tahap sebuah agama. Persepsi dan pemahaman sedemikian adalah berdasarkan ucapan dan penegasan beliau bahawa semua ahli mesti menumpahkan ketaatan kepada parti itu kerana ia seumpama akidah.

"Kita perlu ada jati diri. Untuk berada dalam parti Islam Se-Malaysia kena ada akidah perjuangan. Jikalau kita tidak taat, hilang akidah kita," katanya dalam ucapan penggulungan muktamar ke-62 di sini pagi ini.

Ucapan ini juga dikaitkan dengan tersingkir dan keluarnya sebahagian dari kepimpinan dan ahli-ahli Pas dari parti politik Pas dan membentuk sebuah parti politik baru bernama Parti Amanah Negara (Amanah). Secara berterusan, ahli-ahli Amanah ini dilabelkan sebagai pengkhianat walhal perbezaan pandangan politik yang mencetuskan penubuhan parti politik adalah satu perkara biasa dalam pentas politik negara demokrasi.

Bagi Presiden Pas dan pengikut-pengikut beliau, ahli-ahli Amanah adalah pengkhianat. Begitu juga ahli-ahli yang tidak taat dan keluar parti, pemahaman mudahnya mereka telah hilang aqidahnya.

Sebelum itu, seorang penulis Pas, Alang Ibn Shukrimun, telah menulis mengenai penyampaian Kuliah Jumaat Presiden Pas (digelar juga Ayah Chik), bertarikh 13 Mei 2016, yang bertajuk *PENGKHIANAT HUKUMNYA DIBUNUH*.

Rumusan dari penulisan beliau, dalam peristiwa peperangan Ahzab, kaum Yahudi Bani Quraizhah yang memiliki persefahaman dengan Islam telah melakukan pengkhianatan. Mereka belot dengan menolong musuh-musuh menyerang umat Islam. Kaum Bani Quraizhah akhirnya dihukum bunuh.

Berlapik dan berselindungkan dengan hujah-hujah sebeginilah, pimpinan Pas kini akan terus menerus melabelkan mereka yang meninggalkan Pas dan menyertai Amanah, sebagai pengkhianat, dan begitu mudah memutarbelitkan seerah Rasulullah untuk "justify" halalkan darah dan bunuh kepada "pengkhianat" ini.

Saya merasakan perlu saya menulis dan menyerlahkan penulisan dan pandangan dari pemimpin dan ahli-ahli Pas ini yang bagi saya akan menimbulkan ketidak ketenteraman di kalangan rakyat yang mahu memilih pandangan dan organisasi politik yang berbeza atas dasar melaksanakan hak dan demokrasi rakyat merdeka.

Saya bimbang, pandangan-pandangan sebeginilah, yang sesetengah ahli-ahli mereka yang taksub, akan memegangnya seperti sebuah fatwa, dan mengambil tindakan-tindakan yang melampau.

Jika pandangan sebegini mengenai sesebuah keluarga dan adik-beradik besar, ia juga boleh menjurus kepada perpecahan keluarga dan terurainya silaturrahim dan kasih sayang apabila ahli keluarga yang berpegang kepada pandangan dan arahan pemimpin mereka, mereka akan terpengaruh untuk melabelkan ahli keluarga yang tidak bersama Pas sebagai pengkhianat.

Ulama muktabar dunia Islam, Yusof Al Qaradhawi ada menyebut dlm kitab beliau yang bertajuk "ikhtilaf yg diharuskan syarak". Beliau telah menegur bahayanya pandangan melampau dan ekstrim ini 20 tahun yang lalu.

Salah satu punca utama berlaku takfiri (mengkafirkan seseorg muslim lain) adalah apabila seseorang menganggap keluar dari sesebuah jamaah, maka sama seperti keluar dari islam dan jatuh aqidah.

Yusof Al Qaradhawi telah menyebut dan menegur tentang perkara ini pada tahun 1996 lagi. Berdasar fenomena di negara2 arab dan indonesia. Lihatlah apa yang berlaku di negara-negara umat Islam sendiri apabila umat Islam yang ekstrim dan melampau sanggup saling berbunuh-bunuhan hanya kerana khilaf politik yang tidak sepatutnya dikaitkan dengan aqidah sama sekali.

Dalam muktamar yang sama juga, telah dilaporkan dari 1 juta ahli-ahli Pas, dua ratus ribu (200,000) ahli-ahli Pas telah berkurang, samada telah meninggal dunia dan keluar dari menjadi ahli Pas, termasuk mereka yang telah menyertai Amanah.

ADAKAH 200,000 AHLI-AHLI PAS INI TELAH HILANG AQIDAH MEREKA?

Bayangkan jika PAS memerintah Malaysia dengan ideologi Islam ala PAS...

Semoga Allah swt selamatkan rakyat dan negara Malaysia tercinta ini dari pemahaman-pemahaman yang melampau dan ekstrim lagi memudharatkan.

Ahmad Jamal Shafie
Ahli Amanah Serdang
3 Jun 2016

ULASAN GB

PAS telah kembali ke perangai asalnya, mengkafirkan orang. Budaya takfiri dihidupkan semula. Tetapi peliknya, mereka menyatakan mereka nak banyak kawan bukan lawan.

Pengikut-pengikutnya terus memakihamun dan memfitnah.

Oleh itu kita biarkan saja PAS terjun bersama presidennya.

Untuk AMANAH, teruskan berjuang dan bertahaluf dengan rakan-rakan di dalam Pakatan Harapan.

Hyukum kebenaran dan keadilan telah menunjukkan, Allah telah permudahkan penubuhan AMANAH dan telah merampas 6 kerusi parlimen dari PAS lalu diangerahkan kepada AMANAH tanpa perlu bertanding lantaran PAS sudah jauh sesatnya yang telah mengundang murka Allah

Oh ya ada hal dalam muktamar oleh orang itu yang kini menjadi bahan lelucon oleh rakyat Malaysia..



Rafizi: Kenapa Saya Sokong AMANAH...

Posted: 03 Jun 2016 11:28 PM PDT

Kuala Kangsar kami datang oleh RAFIZI RAMLI

Jumpa malam ini di Kuala Kangsar. Saya, Saifuddin Abdullah, Dr Mohd Hatta Ramli, Nik Nazmi Nik Ahmad dan Akmal Nasir adalah alumni Koleh Melayu Kuala Kangsar (MCKK) dan Kuala Kangsar adalah kampung kedua. Seronok sakan nak jumpa orang Kuale.

Ada yang serang saya kerana sebut nama Allahyaram Datuk Fadzil Noor; kononnya mahu menipu rakyat. Maksud saya itu jelas dan ditujukan khusus kepada ahli PKR dan reformis kerana Allahyarham ada tempat istimewa dalam hati kami.


Semasa Anwar Ibrahim dipecat dan dizalimi dalam tahun 1998 dahulu; sebahagian besar ahli Pas dan penyokong Pas tidak suka kepada beliau. Tidak sukar difahami kerana beliau Timbalan Presiden Umno yang banyak bertarung di medan politik dengan Pas.

Pemecatan beliau mencetuskan gelombang reformasi. Ramai rakyat biasa yang tidak pernah ambil tahu mengenai politik turun ke jalan raya menuntut keadilan dan ketelusan. Saya salah seorang aktivis yang dilahirkan gelombang reformasi itu.

Sudah tentu cara yang paling menguntungkan pada ketika itu kepada Pas ialah memastikan rakyat yang secara tiba-tiba menentang Umno ini semuanya masuk Pas.

Ini boleh dicapai dengan memastikan reformis dan penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim dari kalangan bekas Umno tidak membuat parti baru. Secara logiknya lebih mudah masuk sahaja Pas dan ia situasi menang-menang kepada Pas dan reformis.

Saya dimaklumkan bahawa itu juga pendapat yang dominan di kalangan penggerak dan pemimpin reformasi ketika itu.

Namun Allahyarham Fadzil Noor pandangannya berlainan. Saya diceritakan bagaimana beliau berpandangan jauh ke hadapan - hujah Allahyarham begini:

Jika kemarahan dan kebangkitan rakyat ketika itu dicedok oleh Pas semata-mata, bagaimana dengan mereka yang marah tetapi tidak selesa dengan Pas?

Ada orang Cina, India, Melayu, professional, liberal dan pelbagai rencam lagi yang sebelum ini tidak berminat politik tetapi menjadi aktivis. Jika mereka serasi dengan Pas, sudah tentuk mereka menyertai Pas dari awal.

Maka demi kelangsungan sebuah gerakan rakyat anti Barisan Nasional yang lebih luas dan terangkum, Allahyarham Fadzil Noor antara yang paling kuat menyokong penubuhan Keadilan walaupun ia nampak merugikan Pas pada ketika itu.

Bukan sahaja menyokong, Allahyarham memberi laluan kepada PKR yang baru berumur 6 bulan bertanding di 59 kerusi parlimen dalam pilihanraya 1999; setara dengan kerusi ditandingi Pas (63 kerusi) dan DAP (46 kerusi).
Pilihanraya Umum 1999 menyaksikan prestasi terbaik Pas dalam sejarah Malaysia - menang kerusi terbanyak 27 kerusi parlimen, Allahyarham menjadi Ketua Pembangkang dari Pas yang pertama dan Pas menjadi kerajaan negeri Terengganu.

Pada masa yang sama, gelombang reformasi terus subur apabila PKR menang lima kerusi parlimen untuk membuka ruang kepada politik pelbagai kaum yang kini ditunjangi PKR. 10 tahun selepas itu, sahabat baik beliau Anwar membina kejayaan itu dan menafikan kemenangan dua pertiga Barisan Nasional dalam PRU12 2008.

Oleh kerana BN tiada lagi kuasa dua pertiga itu, maka kerusi-kerusi baru tidak boleh diwujudkan yang menyebabkan Barisan Nasional terus lemah sehingga hari ini.

Itu kebijaksanaan Allahyarham beliau nampak kemenangan di masa hadapan bukan kemenangan singkat di depan. Beliau tahu keterbatasan sesuatu parti dan tidak cuba menunggang gelombang reformasi sebaliknya memberi ruang kepada PKR bertapak. Beliau tidak lupa persahabatan dan setiakawan dengan Anwar walaupun mereka di dalam parti berbeza.

Ramai dari kalangan pimpinan Amanah sekarang adalah anak didik Allahyarham kerana Allahyarham bertungkus lumus membawa masuk dan mendidik golongan profesional agar berjuang melalui Pas.

Dalam tahun 2000, saya berpeluang mengaturkan rombongan pembangkang Malaysia diketuai oleh Allahyaram, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail (kedua-duanya Ahli Parlimen) dan Dr Hatta Ramli (ketika itu Setiausaha kepada Allahyarham) berjumpa dengan Ahli Parlimen dan menteri kerajaan British.

Saya menyokong Amanah dari awal. Saya tidak pernah menyembunyikan rasa terhutang budi saya kepada Allahyarham bagi pihak PKR dan secara peribadi. Saya ingat jasa-jasa sahabat dan setiakawan mereka mempertahankan PKR semasa mereka di dalam Pas dahulu.

Saya juga menyokong Amanah kerana saya percaya masyarakat memerlukan persaingan sihat dalam pembawaan dakwah Islam melalui jalan politik kepada masyarakat Malaysia yang pelbagai rencam. Saya tidak melihat Amanah sebagai musuh PAS atau sebaliknya - saya melihat Amanah dan Pas saling bersaing dan satu ketika nanti saling melengkapi.

Maka saya tidaklah berniat untuk menyalahgunakan nama Allahyarham untuk meraih undi. Saya sayang kepada beliau seperti mana saya sayang kepada Anwar kerana saya tahu sumbangan Allahyarham kepada PKR dan pakatan pembangkang yang ada.

Saya hanya berharap sahabat-sahabat saya yang lain di dalam PKR tidak melupakan jasa dan setiakawan Allahyarham Fadzil Noor, lalu saya menyeru mereka untuk turun membantu calon Amanah kerana kedudukan Amanah itu mengingatkan saya kepada kedudukan PKR semasa kami mula-mula wujud dahulu.






Tiada ulasan: