Jumaat, 8 April 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Rafizi cabar IGP tanding p'raya

Posted: 08 Apr 2016 03:16 AM PDT

 Isu sama ada pemimpin PKR Rafizi Ramli diarah meletakkan tangan di belakang ketika dalam tahanan polis terus berpanjangan.

 Selepas sahaja dibebaskan dengan ikat jamin, setiausaha agung PKR itu terus mencabar Ketua Polis Negara (IGP) Tan Sri Khalid Abu Bakar bertanding dengannya jika mahu bermain politik.

 "Kalau IGP nak main politik mari bertanding di Pandan," tulis anggota parlimen Pandan di Twitter.

 Tegas naib presiden PKR itu lagi, tindakan beliau meletakkan tangan di belakang seolah-olah seperti digari adalah sebahagian standard operasi piawai (SOP).

 Malah, Rafizi berkata arahan tersebut dibuat pegawai terlibat di hadapan peguamnya Saiful Izham Ramli. 

 "Arahan untuk letak tangan di belakang adalah budi bicara pegawai (polis) dan ia dibuat di hadapan peguam saya," tulisnya.

 Justeru, Rafizi berkata beliau akan berbincang dengan peguam sama ada mahu mengambil tindakan saman terhadap Khalid atau tidak.

Tiga anggota Polis dalam gambar ini kelihatan bersungguh-sungguh  mahu 
memastikan YB Rafizi meletakan tangannya dibelakang.
 Sebelum ini beberapa keping gambar beredar di media sosial yang menuduh Rafizi berlakon seperti digari ketika diiring polis.

 Saiful mendakwa Rafizi diminta meletakkan tangan di belakang sebagai sebahagian SOP bagi membataskan pergerakan. 

 Bercakap kepada Malaysiakini, Khalid menyifatkan dakwaan itu sebagai "cerita dongeng". 

 Rafizi dibebaskan dengan ikat jamin hari ini selepas didakwa bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA) kerana mendedahkan dokumen sulit kerajaan.~ sumber sini

PAC bersihkan Najib, tuduh bekas CEO 1MDB sebagai Kambing Hitam ...

Posted: 07 Apr 2016 09:00 PM PDT


  KUALA LUMPUR: Bekas Ketua Pegawai Eksekutif 1Malaysia Development Bhd Shahrol Azral Ibrahim Halmi hari ini berkata tiada salah laku atau aktiviti menyalahi undang-undang di syarikat itu di bawah penyeliaan beliau.

 Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini, Shahrol Azral berkata semasa penyiasatan ke dalam syarikat itu, beliau telah muncul di hadapan ahli-ahli Jawatankuasa Kira-Kira dan memberikan kepada mereka kenyataan yang lengkap dan jujur ​​masa sebagai Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB.

 Beliau juga berkata beliau akan terus memberi kerjasama sepenuhnya berhubung perkara itu.

 Berikut adalah kenyataan penuh beliau:

   "Sepanjang penyiasatan ini, saya muncul di hadapan ahli-ahli mulia PAC berkali-kali.

 "Saya sampaikan akaun dan jujur ​​tentang masa saya sebagai Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB.

 "Seperti yang dijelaskan kepada PAC, saya ingin menegaskan sekali lagi bahawa tidak ada salah laku atau aktiviti menyalahi undang-undang di syarikat itu di bawah jam tangan saya.

 "Saya akan terus memberi kerjasama penuh saya, yakin dalam pengetahuan yang saya tidak melakukan kejahatan dan mempunyai apa yang hendak disembunyikan".

 PAC, dalam Tadbir Urus 1MDB yang Report Control Management dikeluarkan pada persidangan Dewan Rakyat hari ini, meminta pihak berkuasa untuk menyiasat Shahrol Azral dan pegawai-pegawai lain yang berkaitan.

 PAC berkata Shahrol Azral mesti bertanggungjawab terhadap kelemahan dan kekurangan syarikat pelaburan strategik milik kerajaan itu. - BERNAMA

Hutang 1MDB RM50 bilion’ : Najib perlu bertanggungjawab, kata Mahathir

Posted: 07 Apr 2016 05:51 PM PDT


  KUALA LUMPUR: Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohmad mengakui beliau tersilap menyatakan jumlah hutang yang ditanggung 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

"Laporan menyatakan ia bukan sekadar RM42 bilion, sebenarnya ialah RM50 bilion…lebih banyak daripada (jumlah) itu, jadi saya silap mengenainya, kerana saya nyatakan jumlah lebih kecil. Baca lagi di sini

 Malaysiakini pula melaporkan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berasa sedih apabila Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara meletakkan tanggungjawab berhubung kelemahan 1MDB kepada bekas Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Shahrol Azral Halmi.

 "Saya rasa sedih pada (bekas) CEO itu, dia tidak mengasaskan 1MDB, 1MDB dimulakan perdana menteri (Datuk Seri) Najib Abdul Razak.

 "(Najib) penasihatnya, apa saja yang berlaku kepada 1MDB dia mesti tahu.

 "Sebenarnya tiada apa boleh dibuat tanpa persetujuannya, jadi kenapa hukum lelaki (bekas CEO) ini," kata Mahathir.

 Antara kelemahan yang dipetik dalam laporan PAC mengenai 1MDB adalah pengurusan yang melanggar keputusan dan nasihat daripada lembaga pengarah, atau bertindak sebelum ahli Lembaga membuat keputusan tertentu. Lembaga pengarahnya dalam satu kenyataan kemudian menawarkan diri untuk meletakkan jawatan.

 Ketika diminta mengulas mengenai perkara ini, Mahathir menjawab bahawa seluruh 1MDB perlu dibubarkan.

 "Mereka tidak melakukan apa-apa yang baik sama sekali," katanya  di sini

Tiada ulasan: