Sabtu, 16 April 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Laporan PAC : RM28 bilion dana 1MBD lesap?

Posted: 16 Apr 2016 06:25 AM PDT



Bekas timbalan perdana menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini membidas Datuk Seri Azalina Othman Said di kawasan menteri di jabatan perdana menteri itu sendiri iaitu Pengerang.

 Beliau membawa isu Azalina mengumumkan bahawa Laporan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) yang melepaskan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Rzak dari segala salah laku walaupun dokumen itu memperlihatkan sebaliknya.

 Laporan itu, katanya, mengenengahkan Perdana Menteri sebagai bertanggungjawab dalam meluluskan urusniaga syarikat tersebut dan berbilion ringgit yang lenyap begitu sahaja.

 "Ia menunjukkan banyak salah laku.

 "Bagaimana seorang perdana menteri, di samping menteri yang sepatutnya menjaga hal perundangan, apa nama dia, Azalina - berkata tiada salah laku, apakah beliau boleh baca?" kata beliau semasa ceramah kepada ahli-ahli akar umbi Umno di Pengerang, Johor hari ini.

 Muhyiddin juga mengingatkan Azalina bahawa beliaulah orang yang mencipta platform politik untuk Ahli Parlimen Pengerang itu.

 "Ketika saya menjadi menteri besar (Johor), Azalina tiada disitu.

 "Apabila dia menjadi Ketua Puteri Umno sebab saya galakkan dia. Saya tubuhkan Puteri Umno dan perlembagaan parti dipinda.

 "Namun beliau telah terlupa. Melayu mudah lupa, termasuk ketua cawangan anda," katanya.

 Bercanggah dengan kenyataan kerajaan, Muhyiddin berkata, laporan PAC menemukan sekurang-kurangnya RM28 bilion atau AS$7 bilion dana 1MDB telah lenyap dan menggesa orang ramai membaca laporan itu sendiri.

 "Siapa meluluskan transaksi tersebut? Najib telah meluluskan semua transaksi itu," jelasnya.

 Beliau turut menimbulkan bahawa PAC menemui, tidak seperti syarikat biasa, semua urusan utama 1MDB telah diluluskan oleh pengerusi lembaga penasihat syarikat, iaitu Najib.

 "Ini RM28 bilion tidak boleh melayang meninggalkan negara tanpa kelulusan Najib.

 "Jadi, kemana duit itu telah pergi? Bolehkah beliau menjelaskan?" katanya. ~ sumber

Najib dan Rosmah kena masuk kandang....

Posted: 15 Apr 2016 11:03 PM PDT


   Alhamdulillah akhirnya cita-cita rakyat Malaysia mahu melihat Najib Razak dan Datin Seri Rosmah Mansor berada di dalam kandang saksi di mahkamah dimakbulkan juga. 

Mahkamah Tinggi hari ini menolak permohonan Perdana Menteri dan isteri untuk membatalkan pembelaan "fair comments" saya. Mahkamah seterusnya mengarahkan supaya kes saman oleh Perdana Menteri itu dibicarakan di dalam mahkamah terbuka.

 Bagi mereka yang kurang biasa dengan undang-undang dan saman, apabila seseorang mengemukakan saman (plaintiff), dia akan membuat Penyataan Tuntutan menyenaraikan perkara apa yang hendak disaman dan kenapa perkara-perkara itu memalukannya.

 Orang yang disaman (defendan) pula berhak memfailkan penyataan balas yang disebut Penyataan Pembelaan yang menerangkan kenapa apa yang diperkatakan itu bukan fitnah dan beliau berhak membuat komen tersebut.

 Dalam kes saman Najib Razak terhadap saya:

1) beliau dan isteri menyaman saya

2) kemudian beliau dan isteri memfailkan permohonan agar mahkamah membatalkan penyataan pembelaan saya supaya saya tidak dapat membela diri.

 Jika ini dibenarkan mahkamah, kes saman ini tidak perlu melalui perbicaraan dan keputusan/hukuman dijatuhkan terus oleh hakim.

 Alhamdulillah hari ini YA Hakim mengarahkan supaya ia melalui perbicaraan penuh dan saya dibenarkan membela diri.

 Seronoknya nak berjumpa Najib Razak dan Datin Seri Rosmah dari dalam kandang (saksi).

 Mohon sebarkan supaya mereka yang selalu menyebarkan fitnah kononnya saya berkata "saya minta maaf dan bergurau" itu mendapat pencerahan. ~ sumber

Tiada ulasan: