Jumaat, 1 April 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Rafizi Ramli sambut cabaran LTAT

Posted: 01 Apr 2016 09:00 AM PDT


  Rafizi Ramli telah mendakwa bahawa sebahagian pesara tentera tidak menerima pembayaran gratuiti daripada Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) berikutan kelewatan syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB) melunaskan pembayaran.

  Pendedahan Rafizi tersebut cuba disanggah oleh Pengerusi Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), Laksamana (B) Tan Sri Mohd Anwar Mohd Nor dan mengugut akan mengambil tindakan undang-undang jika Rafizi gagal mengemukakan nama anggota tentera yang telah bersara seperti didakwa sebelum 31 Mac (esok),

Cabaran tersebut telah disambut oleh Rafizi dengan menyerahkan 110 nama pesara pada petang kelmarin.

Rafizi Ramli turut menyertakan beberapa soalan yang perlu LTAT jelaskan.

Berikut kenyataan Rafizi Ramli berhubung dengan perkara tersebut :
SERAH SENARAI NAMA PESARA KEPADA LTAT DAN LTAT PERLU MENJAWAB SOALAN-SOALAN YANG DITIMBULKAN
  Saya kesal membaca kenyataan Tan Sri Laksamana (B) Mohd Anwar Mohd Nor, Pengerusi LTAT yang akhirnya memberi maklumbalas setelah hampir seminggu saya mendedahkan bagaimana 1MDB mempunyai hutang tertunggak berjumlah RM396.41 juta kepada PPHM (anak syarikat LTAT) serta sejumlah RM288 juta yang sepatutnya dibayar kepada PPHM telah digunakan oleh 1MDB bagi tujuan kewangannya sendiri.
 Kenyataan beliau langsung tidak menjawab kedua-dua perkara penting yang saya dedahkan tersebut. LTAT juga tidak menjawab gesaan saya supaya disenaraikan nama-nama dan jumlah pesara tentera yang bayaran caruman mereka tertunggak.
 Sebaliknya kerja itu kini dipulangkan kepada saya untuk menghantar senarai nama pesara yang bayaran caruman mereka tertunggak menjelang jam 5 petang hari ini dan disertakan dengan ugutan saman jika saya gagal menghantar senarai nama tersebut. Ini bukan kali pertama LTAT mengugut untuk mengambil tindakan saman terhadap saya malah minggu lepas pun LTAT telah membuat ugutan yang sama.
 Pejabat saya akan menghantar secara rasmi senarai nama pesara-pesara yang telah membuat aduan rasmi kepada saya dan YB Laksamana (B) Imran Abdul Hamid menjelang jam 5 petang ini melalui faks ke ibu pejabat LTAT. Senarai ini mengandungi maklumat 110 pesara.
 Saya dan YB Laksamana (B) Imran Abdul Hamid juga dengan ini mempelawa mana-mana pesara tentera yang masih belum menerima sepenuhnya bayaran persaraan (dalam apa-apa bentuk) untuk mendaftar dengan kami supaya kami boleh mengambil tindakan terus dengan LTAT dan pihak-pihak berwajib yang lain. Pesara-pesara tentera boleh memberi maklumat dengan mengisi borang di capaian bit.ly/pesaratentera 
 Walaupun saya benar-benar kesal dengan sikap Pengerusi LTAT itu yang nampaknya lebih berminat bermain politik, beliau juga tidak boleh lari dari menjawab perkara-perkara penting mengenai keterlibatan LTAT (melalui PPHM) dengan 1MDB seperti berikut:
 i. Menurut LTAT, ia tidak terkesan dengan bayaran yang diterima PPHM dari 1MDB dalam memenuhi tanggungjawab kewangannya membayar caruman. Namun begitu, kedudukan tunai LTAT berdasarkan Laporan Kewangan LTAT 2014 menunjukkan baki tunai LTAT pada 31 Disember 2014 adalah RM561 juta. Jumlah ini jauh lebih rendah dari baki pada 31 Disember 2013 iaitu RM1.117 bilion (berkurangan hampir separuh).
 Jumlah tunai yang diperlukan untuk membayar pengeluaran caruman pesara tentera bagi tahun 2014 adalah RM1 bilion. Sudah tentu jumlah tunai RM561 juta bukanlah jumlah yang selesa memandangkan jumlah yang diperlukan untuk membayar pengeluaran caruman adalah RM1 bilion. Maka, sebarang kelewatan dalam bayaran kepada LTAT (atau anak syarikatnya) pada jumlah yang besar seperti RM396.42 juta mempunyai kesan kepada aliran tunai LTAT.
 ii. Dalam tahun 2014, LTAT memberi pendahuluan kepada PPHM sebanyak RM48 juta bagi tujuan membiayai keperluan modal projek PUKL. Dalam tahun 2015, LTAT menambah lagi pendahuluan kepada PPHM sebanyak RM150 juta menjadikan jumlah pendahuluan kepada PPHM adalah RM198 juta menjelang akhir 2015. Pendahuluan dari LTAT kepada PPHM ini mengesahkan kesan kelewatan pembayaran 1MDB kepada LTAT sehinggakan LTAT terpaksa mendahulukan dana yang memberi lebih tekanan kepada kedudukan tunainya yang sudah pun berkurangan dalam 2014 berbanding 2013.
 RAFIZI RAMLI
 NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
 AHLI PARLIMEN PANDAN ~ sumber

DEDAH: Keluarga Najib cuti berpoya-poya dan berbelanja besar di luar negara walaupun rakyat Malaysia sedang menderita dilanda banjir besar

Posted: 31 Mar 2016 10:01 PM PDT


  Berpoya-poya dan membeli-belah yang didakwa oleh The Wall Street Journal (WSJ) kelihatan sepadan dengan tarikh dalam laporan Perdana Menteri Najib Abdul Razak dan isterinya 2014 cuti Rosmah Mansor di selatan Eropah.

 Cuti tersebut diikuti lawatan kerja dua hari Najib ke The Netherlands untuk mengucapkan takziah dan membincangkan tindakan seterusnya dengan rakan sejawatannya dari Belanda dua minggu selepas MH17 ditembak jatuh di Ukraine pada tahun 2014. 

 Asia Sentinel kemudian telah melaporkan bahawa Najib dan Rosmah melanjutkan perjalanan mereka untuk cuti yang telah dirancang ke Eropah termasuk berhenti di Paris, Sardinia, Cannes, Rome dan London.

 Ini dipadankan status Instagram oleh anak lelaki mereka Norashman Najib, menunjukkan dia di pantai. Dia menggunakan hashtag #sardinia  dalam pos Ogos 7. 

 WSJ melaporkan bahawa Rosmah telah menggunakan kad kredit untuk berbelanja besar EUR750,000 (RM3.3 juta) ke atas barangan mewah di De Grisogono, kedai barang kemas Swiss milik di Porto Cervo, sebuah resort  kecil Sardinian. 

 Kad kredit yang sama digunakan empat bulan kemudian untuk US $ 130,625 (RM508,000) Chanel shopping spree di Hawaii pada bulan Disember 2014 - dua hari sebelum perlawanan golf  Najib dengan Presiden Amerika Syarikat Barack Obama di Honolulu.

 Najib kemudian dikritik kerana berada di luar negara ketika sebahagian daripada negara ini telah dilanda banjir besar. Perdana Menteri akhirnya memendekkan lawatan beliau apabila keadaan banjir bertambah buruk dan kembali pada 27 Disember. 

 Najib mengambil penerbangan komersil ke Hong Kong, di mana beliau telah dibawa pulang oleh pesawat Tentera Udara Diraja Malaysia, tetapi jet rasmi - dengan Rosmah dipercayai di atas kapal itu - telah dikesan terbang dari Hawaii, berhenti di Los Angeles, Indianapolis, New York, London, Dubai dan Bangkok sebelum pulang ke Kuala Lumpur.

 Pejabat Perdana Menteri kemudiannya menjelaskan jet rasmi mempunyai isu-isu teknikal, menekankan bahawa ia mempunyai berhenti sebentar  lima hari di Indianapolis untuk penyelenggaraan dari 26 Disember - 31 Disember.


 Pada 26 Disember, jet rasmi telah dikesan di Los Angeles - bandar yang sama Norashman berkata beliau berada di pada 28 Disember.

"Sangat gembira untuk kembali semula di LA"  katanya di Instagram, hashtag #hollywoodhills.

 Menurut WSJ, Noorashman menerima AS $ 70,000 (RM272,000) daripada akaun dikatakan milik bapanya pada 4 Julai, 2014.

  Anak Perdana Menteri itu telah kemudian menyiarkan di Instagram bahawa di bulan itu, dia telah sukarela untuk sup dapur Kechara, bandar melarat.

  Satu lagi perbelanjaan yang disebut oleh WSJ telah didahulukan dengan majlis yang lebih menggembirakan - majlis pertunangan anak perempuan Najib, Nooryana Najwa di Hotel Shangri-La Hotel di Kuala Lumpur.

  Majlis tersebut ialah pada 17 Jun, 2011, dan 11 hari kemudian, AS $ 56,000 (RM218,000) telah dibelanjakan di pedagang kereta mewah Signature Kereta eksotik, Kuala Lumpur.

  ABC Australia sebelum ini telah melaporkan bahawa AS $ 395,782.40 (RM1.5 juta) telah dibelanjakan di hotel tersebut , tetapi tiada tarikh diberikan. ~ sumber


Luxembourg siasat pengubahan wang haram ke dalam 1MDB

Posted: 31 Mar 2016 06:00 PM PDT

 Pendakwa negeri Luxembourg melancarkan siasatan kehakiman terhadap dakwaan pengubahan wang haram, yang meliputi pembayaran berjumlah ratusan juta dolar, terhadap dana  1Malaysia Development Bhd (1MDB). 

  Pendakwa berkata siasatan berikutan bukti bahawa dana yang dipegang oleh kerajaan Malaysia dalam akaun luar pesisir di Singapura, Switzerland dan Luxembourg telah disalahgunakan. 

  "Siasatan ini bertujuan untuk mengesan asal-usul empat pertukaran pada tahun 2012 dan satu di pada awal 2013 untuk sejumlah beberapa beratus-ratus juta dolar," kata kenyataan itu. 

  Dakwaan berkenaan khususnya jumlah wang yang dibayar selepas pengeluaran dua bon pada bulan Mei dan Oktober 2012. 

  1MDB, yang lembaga penasihatnya dipengerusikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak, telah menjadi subjek beberapa siasatan sejak tahun lepas oleh pihak berkuasa di Malaysia , Switzerland, Singapura dan Amerika Syarikat berikutan tuduhan salah urus kewangan dan rasuah. 

  1MBD sebelum ini telah menafikan semua dakwaan sambil berkata ia akan bekerjasama dengan siasatan. Ia tidak segera bertindak balas terhadap e-mail Luxembourg yang bertanyalkan komen. 

  Ketua pendakwa Switzerland berkata pada Januari bahawa siasatan jenayah ke atas 1MDB menunjukkan kira-kira AS $ 4 bilion (kira-kira RM15.5 bilion) nampaknya telah disalahgunakan daripada syarikat-syarikat Malaysia.

 Singapura berkata ia telah membekukan sebilangan besar akaun bank sebagai sebahagian daripada penyiasatan terhadap kemungkinan pengubahan wang haram yang dikaitkan dengan dana tersebut. - sumber

Tiada ulasan: