Isnin, 7 Mac 2016

kalam Perantau

kalam Perantau


Krisis Politik Umno Kedah hangat-hangat tahi ayam ?

Posted: 07 Mar 2016 05:00 PM PST

Oleh : Shuhaimi Almaniri

Dua minggu sebelum ini, saya menulis mengenai politik Terengganu suam-suam kuku dalam ruangan kalam Perantau ini . Kali ini saya menulis sedikit berkaitan politik Kedah pula khususnya krisis pertukaran Menteri Besar yang melibatkan Datuk Ahmad Bashah, Timbalan Pengerusi UMNO Kedah dan Mukhriz Mahathir, Pengerusi UMNO Kedah.

Apa yang menarik adalah kekecohan yang berlaku akibat pertukaran Menteri Besar di Kedah tidaklah seteruk yang berlaku di Terengganu dan juga Selangor yang hamper-hampir kepada pembubaran Dewan Negeri jika tidak diselesaikan dengan baik.

Kedah adalah negeri ketiga yang diambil tindakan untuk bertukar Menteri Besar yand dilantik ekoran keputusan Pilihanraya Umum ke-13 selepas Terengganu dan Selangor pada tahun sebelum ini.

Tidak dipastikan sama ada akan berlaku atau tidak lagi pertukaran Menteri Besar di negeri-negeri lain selepas ini sebelum Piliahnraya Umum ke-14 nanti.

Pelantikan Exco Kedah: Ahmad Bashah ikut cara MB Terengganu?

Mukhriz MahathirSebagaimana yang umum ketahui, Mukhriz Mahathir dilantik menjadi menteri Besar Kedah sebagai memenuhi janji Datuk Seri Najib Razak kepada rakyat Kedah jika rakyat memberikan peluang kepada UMNO/BN semula dalam pilihanraya umum ke-13.

Bila Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah telah diumumkan Menteri Besar Kedah yang baharu menggantikan Mukriz yang mengundurkan diri pada 3hb Februari dan beliau akan mengangkat sumpah pada 4hb Februari yang lepas, ramai pemerhati politik menjangkakan akan melakukan rombakan barisan exco kedah, setidak-tidaknya Ahamd Bashah akan menggugurkan yang dilihat memihak kepada Datuk Mukhriz Mahathir dalam krisis Menteri Besar selama beberapa minggu.

Tindakan Ahmad Bashah mengekalkan kesemua exco pada zaman Mukhriz menjadi Menteri Besar termasuk. mengekalkan tiga Exco yang dilihat setia dengan kepimpinan Mukhriz sebelum ini iaitu Datuk Aminuddin Omar, Datuk Suraya Yaacob dan Datuk Norsabrina Mohd Noor.mengejutkan banyak pihak.

Mungkin juga Ahmad Bashah melihat kepada tindakan yang dilakukan oleh Razif diTerengganu yang Berjaya mengawal pemberontakan 'musuh-musuh politik dalaman ini dengan melekatakkanya di dalam kandang' yang dikawal sendiri oleh beliau lebih baik daripada meletakkannya diluar kandang yang tak terkawal.

Bila Datuk Ahmad Razif Abdul Rahman dilantik sebagai Menteri Besar Terengganu pada 12hb Mei, 2014, beliau kemudiannya mengekalkan semua exco yang dilantik oleh Menteri Besar terdahulu, Datuk Seri Ahmad Said.

Keadaan yang berlaku dalam UMNO ini dilihat tidak banyak berbeza dengan apa yang berlaku di Terengganu sebelum ini di mana hanya Menteri Besar Kedah dan Terengganu sahaja yang diganti tetapi mengekalkan semua exco dan UMNO /BN dilihat lebih mementingkan kestabilan politik parti mereka terlebih dahulu daripada kehendak politik mereka sendiri setelah dilantik sebagai Menteri Besar.

Berbeza dengan cara Azmin Momamed Ali (PKR) bila dilantik sebagai Menteri Besar Selangor pada 23hb September, 2014 menggantikan pendahulunya, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Beliau telah bertindak bukan sahaja menggugurkan 2 exco dari PAS sebelum itu, Dr Halimah Mohamad Ali dan Ustaz Salehin Mukyi tetapi 'kouta' exco PAS juga dikurang daripada 4 orang kepada 3 orang sahaja.

Bukan sahaja exco PAS yang ditukar, tetapi seorang exco PKR, Rodziah Ismail juga digugurkan dan digantikan dengan muka baru tetapi 3 exco DAP dikekalkan kerana Menter Besar mungkin tak berani 'usik' exco dari DAP.

Rakyat tidak 'buta politik' dan boleh faham kenapa DAP hendak sangat PAS di'keluar'kan dari kerajaan yang dibentuk oleh Azmin sebagai Menteri Besar. Tetapi rakyat memberikan peluang kepada Pakatan Rakyat dalam PRU ke-13 yang lepas adalah kerana kerajaan Pakatan Rakyat yang dibentuk di Selangor adalah masih lagi kerajaan majoriti Melayu/Islam bukannya kerajaan minoriti Melayu/Islam seperti di Perak yang tidak dapat kekal setahun pun.

Jika PAS berjaya dikeluarkan dari kerajaan Selangor,apa yang kononnya dinamakan kerajaan Pakatan Harapan campuran PKR-DAP-PAN menjadikan DAP akan menjadi'berkuasa penuh' seperti yang berlaku diPerak pada tahun 2008 dahulu walaupun Azmin Ali (PKR) masih lagi menjadi Menteri Besar.


Tiada ulasan: