Isnin, 28 Mac 2016

"BERANI KERANA BENAR!"

"BERANI KERANA BENAR!"


Gua Ini Adalah Tempat Tidur Paling Bersih

Posted: 27 Mar 2016 06:10 PM PDT

Tempat ini mungkin menjadi pilihan kedua anda untuk bermalam jika di lihat pada perskitarannya, tetapi tahukah anda bahawa fungsi rawatan kesihatan di lombong garam Ukraine adalah salah satu tempat yang terbaik untuk tidur di dunia. Sejak tahun 1970-an, ramai yang mengalami gejala isu-isu pernafasan telah datang dan menginap ditempat yang berada di bawah 300 meter di dalam tanah untuk mendapatkan tidur malam yang baik.

Saintis telah mendapati bahawa udara di dalam gua ini mempunyai kandungan bakteria yang sangat rendah walaupun berbanding dengan tempat paling bersih dalam hospital.
 

Sejak di buka kepada orang ramai pada tahun 1970-an, ramai yang mempunyai masaalah penyakit pernafasan telah turun ke lombong garam ini untuk membantu merawat penyakit mereka.

300 meter di atas lombong terdapat sebuah hospital di mana orang ramai juga boleh menerima rawatan.

Suhu sekitar 70 darjah, menyumbang kepada iklim di lombong, menjadikannya tempat yang sempurna untuk berehat.

Selain udara di dalam gua mempunyai kandungan bakteria yang rendah, terdapat juga beberapa kolam renang dalam lombong itu yang dikatakan airnya lebih masin daripada Laut Mati.



Suntik Insulin Bukan Penamat Buat Penghidap Diabetes

Posted: 27 Mar 2016 05:54 PM PDT

Oleh Nurul Halawati Azhari

Sama ada memang sikap kita atau ia hanya salah faham di Malaysia, apabila seseorang penghidap diabetes telah sampai ke tahap perlu melakukan suntikan insulin, mereka beranggapan seluruh kehidupannya juga berakhir.

Semangat mula luntur dan kualiti hidup mula menurun serta sudah tiada masa untuk bersosial bersama keluarga.

"Leceh sebab nak kena bawa macam-macam ubat," kata Alia Muhammad, 42.

Alia penghidap diabetes miletus tahap 2 sudah lebih dua tahun mengguna suntikan insulin yang perlu disuntik setiap hari. Beliau antara contoh penghidap diabetes yang lebih gemar menghabiskan masa di rumah daripada keluar bercuti atau berjalan-jalan kerana berasa sukar dan leceh dalam keadaan kesihatannya yang kurang menentu.

Sedar ia bukan penamat buat hidupnya tetapi kerana malas untuk berenyah-renyah, lebih baik duduk diam-diam sahaja di rumah.

Diabetes atau disebut kencing manis oleh kebanyakan orang di negara ini adalah satu daripada 10 penyakit yang membawa kematian di Malaysia.

Menurut Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (NHMS) 2015, terdapat peningkatan jumlah penghidap diabetes di Malaysia iaitu kepada 17.5 peratus pada tahun 2015 berbanding 15.2 peratus pada tahun 2011.

Ia penyakit metabolik kompleks yang semakin lazim di negara ini. Dan didefinisikan melalui peningkatan taraf glukos di dalam saluran darah (hyperglisemia) yang menyebabkan badan tidak berupaya menghasilkan serta menggunakan insulin.

Menurut Konsultan Kanan Endoktrinologi, Profesor Dr Chan Siew Pheng, jika keadaan itu berterusan, dijangkakan kadar kes diabetes di Malaysia akan terus meningkat jika tiada strategi berkesan diambil bagi membanterasnya.

"Wujud satu lompong mengenai kesedaran diabetes serta kelazimannya di negara ini dalam kalangan rakyat Malaysia. Hal ini sekaligus menghalang usaha proaktif bagi memperkenalkan kehidupan lebih sihat yang boleh mengurangkan risiko diabetes," jelas Prof Chan.

SEDIKIT MENGENAI KENCING MANIS

Diabetes adalah terma am kepada penyakit yang berkait dengan kencing berlebihan. Diabetes Jenis 1 adalah jenis 'insulin-dependant' disebabkan kegagalan insulin dihasilkan oleh badan. Ia juga disebut 'Juvenille Diabetes' disebabkan hanya biasa terjadi kepada kanak-kanak.

Manakala Diabetes Mellitus Jenis 2 pula disebabkan 'disorder carbohydrate (sugar)' metabolism atau juga dipanggil 'non-insulin dependant diabetes mellitus'. Penyakit ini dibahagikan kepada 'hyperglycemia' (gula dalam darah) dan 'glycouria' (gula dalam air kencing). Keadaan ini berlaku disebabkan kekurangan pengeluaran insulin dalam badan.

Satu jenis lagi ialah pregnancy diabetes. Ini berlaku sewaktu seseorang hamil dan akan hilang selepas bersalin tetapi boleh berterusan jika tidak dikawal.

Diabetes jenis 2 merangkumi 90 peratus hingga 95 peratus daripada jumlah pesakit diabetes. Biasanya terjadi sejajar dengan peningkatan usia, penambahan berat badan atau obesiti, keturunan atau genetik dan juga gaya hidup yang kurang aktif. Biasanya diabetes jenis ini tidak memerlukan suntikan insulin tetapi perlu dikawal dan pemakanan perlu dijaga.

Bagaimananpun jika tidak dikawal ia turut meningkatkan risiko kepada komplikasi penyakit kardiovaskular atau jantung (mikro dan makro). Malah penyakit ini turut berkait rapat dengan peningkatan kematian pramatang serta kematian yang boleh dielakkan,penyakit hati, kegagalan buah pinggang serta buta dan dipotong kaki (amputasi).

Walaupun lebih lazim dalam kalangan orang dewasa, penyakit ini turut menyerang kanak-kanak apabila kadar obesiti dalam kalangan kanak-kanak kian meningkat.

INSULIN

Insulin adalah sejenis hormon yang dihasilkan oleh pankreas manusia.

Ia berfungsi dengan menukar glukos/gula yang terdapat di dalam aliran darah menjadi tenaga.

Kehadiran insulin sangat penting bagi mengawal kadar gula dalam darah dan glukos akan ditukarkan ke dalam bentuk tenaga. Jika glukos tidak ditukar ke dalam bentuk tenaga ia akan terus berada di dalam darah dan menyebabkan pelbagai komplikasi.

Penghidap diabetes yang mempunyai masalah insulin tidak mencukupi ataupun tidak boleh dihasilkan, mereka terpaksa mendapatkan insulin yang dihasilkan daripada haiwan atau insulin yang diperbuat secara sentetik yang menyerupai insulin manusia.

Insulin tambahan ini akan disuntik ke badan pesakit untuk meningkatkan insulin dalam darah. Bagaimanapun tidak semua pesakit memerlukan insulin tambahan ini. Keperluan bergantung kepada tahap dan jenis diabetes yang dihidapi.

KENAIKAN MENDADAK

Kajian terbaharu Diabcare 2013 pula mencatatkan walaupun dengan kepelbagaian ubatan yang diambil, 76 peratus pesakit gagal mengawal tahap glukos dalam darah mereka berbanding catatan sebanyak 72 peratus pada tahun 2008.

Menurut Prof Chan, jumlah kenaikan penghidap diabetes yang mendadak di Malaysia adalah amat membimbangkan.

"Oleh kerana Diabetes Jenis 2 merupakan penyakit yang kompleks, perlu ada pilihan rawatan efektif untuk membantu pesakit mengoptimumkan kawalan glisemik mereka," jelas Prof Chan ketika ditemui pada majlis pelancaran Once-Weekly Bydureon, sejenis rawatan baharu yang diluluskan bagi diabetes jenis 2 di Malaysia.

Turut hadir pada majlis itu ialah Ahli Endokrinologi serta Diabetologi dari Universiti Tubingen, Jerman, Dr Stephan Jacob. Beliau turut menjelaskan bagaimana rawatan yang telah 10 tahun berada di pasaran Jerman dan Eropah membantu meningkatkan gaya hidup aktif pesakit diabetes yang tidak mahu dibebani dengan jadual rawatan.

Terapi suntikan secara mingguan berbentuk suntikan serbuk pelarut tersebut membantu menambah baik pengawalan glisemik bagi pesakit dewasa yang menghidap Diabetis Mellitus Jenis 2.

"Jumlah pesakit diabetes seluruh dunia juga semakin meningkat hingga ia membebankan. Hari ini kita mempunyai ramai golongan muda menghidap diabetis."

Beliau berkata Once-Weekly Bydureon dipercayai rawatan berkesan kepada pesakit.

"Ia memberi kesan baik kepada pesakit Diabetes Jenis 2 dengan pengurangan dua peratus HbA, turun 4.0 kg berat badan dan keseimbanganan dalam HbA untuk selama enam tahun. Ini menjadikan ubat berkenaan sebagai inovasi terbaru rawatan bagi Diabetes Jenis 2 dan sesuai untuk pesakit yang gemar cara hidup yang bebas dan tidak terikat dengan jadual rawatan", katanya.

PROGRAM SOKONGAN PESAKIT B+

Bersempena pelancaran itu, pihak AstraZeneca Sdn Bhd selaku pembekal turut memperkenalkan Program Sokongan Pesakit B+. Ia khusus buat pesakit yang menerima rawatan Diabetes Mellitus Jenis 2 yang menggunakan ubat berkenaan.

Antara lain program sokongan itu menawarkan Diabetic Nurse Educators yang dilatih secara khusus untuk mengajar pesakit kaedah penggunaannya. Di samping turut memberikan kaunseling dan mendidik pesakit mengenai amalan diet serta gaya hidup yang sihat.

Program berkenaan turut merangkumi peringatan rawatan mingguan, risalah serta akses kepada pengamal perubatan profesional bagi sebarang pertanyaan mengenai rawatan mereka.

Bagaimanapun, pesakit perlu mendapatkan kebenaran dan nasihat doktor terlebih dahulu sebelum menyertai program itu.

BERNAMA


Tiada ulasan: