Sabtu, 5 Mac 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Laporan audit berkaitan 1MDB diletakkan di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA) adalah penghinaan Parlimen dan pelanggaran hak dan kebebasan parlimen

Posted: 05 Mar 2016 05:06 AM PST

 Bekas anggota Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican tidak tahu atas alasan apa laporan audit berkaitan 1MDB diletakkan di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA).

 Sebaliknya katanya, akhirnya laporan audit berkenaan akan tetap di bentangkan di Parlimen.

 "Saya tidak tahu apa alasannya. Tapi pada saya mereka tidak boleh nak sorok semuanya.

 "Lambat laun, ia akan dibawa ke parlimen," katanya kepada pemberita selepas Majlis Pra- pelancaran IIUM Global Home Coming 2016 di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) hari ini.

 Semalam, dilaporkan bahawa Ketua Audit Negara telah mengklasifikasikan laporan audit itu mengikut OSA.

 Semalam, kebanyakan media tidak dibenarkan masuk ke bangunan Parlimen, iaitu lokasi laporan berkenaan dibentangkan. Hanya media rasmi iaitu RTM dan Bernama yang dibenarkan membuat liputan.

Sementara itu, Penasihat Sosio-Budaya Kerajaan Malaysia, Tan Sri Dr Rais Yatim berkata mengapa laporan itu diletakkan di bawah OSA hendaklah dikenal pasti terlebih dahulu dari pihak kerajaan.

 "Saya berasa itu agak aneh juga tapi mesti diletak jawapan kerajaan kenapa diletak di bawah OSA, mesti dihurai…

 "Jika tidak saya fikir banyak persoalan yang nanti akan melemahkan situasi wujud di sekitar kita," katanya dalam media yang sama.~ Sumber
 
  Sementara itu, Ketua pembangkang parlimen, Lim Kit Siang menerusi tulisan di blognya menggesa Pengerusi Kira-Kira Jawatankuasa (PAC) Datuk Hasan Arifin mengusulkan atas nama PAC di Parlimen yang akan bersidang pada hari Isnin ini untuk mengecam Eksekutif kerana pengelasan laporan audit akhir Audit Negara mengenai 1MDB di bawah Akta Rahsia Rasmi kerana sau penghinaan Parlimen dan pelanggaran hak dan kebebasan parlimen.

 Menurutnya, alasan yang diberikan bagi klasifikasi Audit Negara mengenai 1MDB bukan sahaja tidak boleh diterima, malah ia tidak pernah dilakukan sebelum ini.

  "Sebagai contoh, laporan interim Ketua Audit Negara ke atas 1MDB yang telah disampaikan kepada PAC pada Julai tidak pernah diklasifikasikan di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA).

 "Mengapa ia perlu untuk mengklasifikasikan laporan Ketua Audit Negara akhir ke atas 1MDB di bawah OSA, penghinaan keatas Parlimen yang perlu dicabar oleh Ahli Parlimen pada kesempatan yang pertama boleh digunakan, iaitu pada hari Selasa pada 8 Mac." Baca lagi di sini

Bekas pegawai tinggi polis buat laporan terhadap AG

Posted: 04 Mar 2016 11:17 PM PST

Bekas ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Mat Zain Ibrahim telah membuat laporan polis terhadap Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali berhubung dengan derma RM2.6 bilion.

 Dalam laporan yang dibuat pada hari Rabu, Mat Zain mendakwa AG disyaki telah "menyalahgunakan kuasanya, menyembunyikan maklumat, dan atau menggunakan keterangan palsu" apabila membersihkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak daripada sebarang salah laku dalam kes derma tersebut.

 Dalam laporannya, Mat Zain telah menganalisis dakwaan Apandi bahawa derma itu datangnya dari seorang putera Raja Saudi untuk membuktikan dakwaannya bahawa AG didakwa telah memberi maklumat palsu.

 Memetik senarai Forbes 2013 mengenai individu Arab paling kaya di dunia, Mat Zain berkata, hanya empat orang putera sahaja berada dalam senarai tersebut.

 Mereka ialah Putera Alwaleed Talal yang ketika itu dilaporkan mempunyai AS$20 bilion; Putera Sultan Mohammed dengan AS$2.6 bilion; Putera Abdullah Musaad dengan AS$144.5 juta dan Putera Mutaib Abdulaziz dengan AS$110.1 juta.

 Daripada empat orang tersebut, hanya Putera Mutaib adalah anak kepada seorang raja, tetapi AS$110.1 juta yang dimiliknya jauh lebih rendah daripada AS$681 juta yang didermakan kepada Najib.

 Mat Zain menganjurkan bahawa jika Najib telah memulangkan AS$620 juta kepada pendermanya pada bulan Ogos 2013, maka kedudukan penderma tersebut akan lebih tinggi dalam senarai Forbes.

 Bagaimanapun, Putera Mutaib tidak tersenarai dalam senarai Forbes 2014 mengenai orang Arab paling kaya, menjadikan hanya Putera Alwaleed, Putera Sultan, dan Putera Abdullah merupakan kerabat diraja Saudi yang disenaraikan, hujah bekas pegawai kanan polis itu.~ SUMBER

Untuk melindungi Najib, rakyat Malaysia tidak berhak untuk mengetahui kebenaran tentang 1MDB

Posted: 04 Mar 2016 05:00 PM PST

Menyorot Mei 2015 Najib Razak hanya manis dibibir sahaja apabila dia berkata bahawa Laporan Ketua Audit Negara interim akan dikeluarkan kepada orang ramai tetapi menjelang Julai 2015 rakyat telah mendapati bahawa ini Perdana Menteri tidak mempunyai integriti dan tidak kredibiliti.

 Mengapa?

 Kerana kerajaannya telah membuat keputusan bahawa laporan itu tidak didedahkan kepada umum. Ini adalah satu jumlah bertentangan dengan apa yang Najib sendiri telah natakan dalam blognya:


 "Apabila kebimbangan mula dibangkitkan, saya mahu penjelasan terperinci, jadi saya mengarahkan Ketua Audit Negara dan PAC untuk menyiasat buku 1MDB. Sesiapa yang didapati melakukan penyelewengan atau penyalahgunaan akan dibawa ke muka pengadilan.

 Kami menjangkakan pengumuman laporan awal oleh Ketua Audit Negara tidak lama lagi. Dalam masa yang sama, jangan membuat spekulasi dan membentuk kesimpulan tanpa maklumat yang akan dibentangkan oleh Ketua Audit Negara, yang akan menyediakan laporan terperinci berhubung kewangan 1MDB. "

 Pengampu beliau cepat untuk memberitahu dunia untuk 'menunggu laporan Ketua Audit Negara', dan ia menjadi salah satu mantera kegemaran Najib Razak ketika itu. "Tunggu laporan Ketua Audit Negara".

 Tetapi sehingga hari ini, orang ramai tidak tahu apakah kandungan laporan awal ini.

 Ia adalah sama seperti masa yang apabila orang menyangka dia akan menjernihkan keadaan dan menjelaskan segala-galanya di Parlimen tentang berbilion-bilion wang yang diterimanya tetapi apabila hari itu datang, Zahid Hamidi melangkah ke hadapan dan memberi penjelasan dua liner mengatakan bahawa PM tidak dapat menjelaskan perkara itu kerana ia akan memudaratkan Najib sendiri!

 Sebagai pakar putar belit (master of hypocricy), Najib terus menjadi tidak telus dan mengelak dari bertanggungjawab kepada orang ramai apabila kerajaan hari ini telah memilih untuk mengklasifikasikan laporan Ketua Audit Negara muktamad di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA) 1972.

Jika mereka telah mengeluarkan laporan awal sebelum ini seperti yang dijanjikan, maka orang ramai tidak perlu bergantung kepada kebocoran maklumat untuk mengetahui kebenaran mengenai 1MDB.

 Tetapi sebagai konspirasi untuk menutup salah laku oleh Perdana Menteri dan gerombolan penjahatnya semakin diperhebatkan, kerajaan menganggap orang ramai kini tidak layak mengetahui kebenaran mengenai isu itu.

 Frasa 'konspirasi senyap' adalah perkara ringan di Malaysia.

 Setiap kerajaan di dunia ini ingin menjadi telus sebanyak mana yang mereka mahu, mereka mahu orang mereka dapat mengetahui bahawa mereka tidak mempunyai apa yang hendak disembunyikan. Tetapi bukan kerajaan Malaysia. Kerajaan ini komited untuk mendedahkan dan menunjukkan bahawa pemberi maklumat bersalah dan pada masa yang sama melakukan penyalahgunaan kuasa dan sewenang-wenangnya menggunakan undang-undang untuk menyelamatkan Najib Razak.

 Bottom line, Najib Razak takut jika orang ramai akan tahu kebenaran. Dia dan pengampunya tidak boleh mengendalikan kebenaran. Mereka takut mengenainya. Itulah sebabnya, semua tindakan yang diambil oleh konspirasi mereka  setahun lalu telah menggambarkan mereka memang bersalah.

Satu adalah 'Pakar Cari Derma ' satu lagi adalah 'Pakar Cari Makan' 
Kebenaran hanya boleh diketahui apabila Najib Razak meletakkan jawatan dari kedudukannya dan membiarkan pasukan penyiasatan menyiasat tanpa rasa takut dan pilih kasih. Tetapi ini tidak akan berlaku kerana seseorang itu takut untuk berhadapan dengan tindakan. ~ sumber

Tiada ulasan: