Jumaat, 25 Mac 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Ketua Polis Negara : Tetap ego dan enggan mohon maaf !

Posted: 25 Mar 2016 05:47 AM PDT


  Walaupun telah didapati bersalah kerana cuba berbohong, dia masih tetap dengan egonya tanpa berasa sedikit pun punya perasaan bersalah atau malu...

  Ketua Polis Negara (KPN) Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, beliau tidak akan memohon maaf kepada keluarga Aminulrasyid Amzah, yang mati ditembak oleh pihak polis pada tahun 2010, walaupun telah didapati bersalah atas kesalahan yang dilakukan berhubung kejadian itu.

 Bercakap semasa perayaan untuk Hari Polis ke-209, Khalid juga berkata, beliau tidak akan melayan tuntutan bahawa dia meletakkan jawatan untuk mengambil tanggungjawab untuk kes di mana mahkamah sivil semalam memerintahkan polis dan kerajaan persekutuan membayar RM414,800 kepada keluarga pelajar sekolah ini.

 "Mengapa saya perlu memohon maaf? Saya tidak akan memohon maaf," katanya kepada pemberita di sini.

 "Semua orang mahu saya meletakkan jawatan. Tapi mereka bukan bos saya."

  Penggubal undang-undang termasuk Menteri Besar Selangor Datuk Seri Azmin Ali dan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng menggesa Khalid untuk memohon maaf atas kenyataan awam yang membawa kepada mahkamah mendapatinya bersalah kemungkiran awam.

 Dalam satu kenyataan berikut keputusan mahkamah itu, Lawyers For Liberty juga menggesa Ketua Polis Negara meletak jawatan kerana "tidak bertanggungjawab" dalam melaksanakan tugasnya sebagai seorang pegawai kanan polis itu.

Semalam, Hakim Mahkamah Tinggi Shah Alam Datuk Ahmad Zaidi Ibrahim membuat keputusan memihak kepada keluarga Aminulrasyid dalam tuntutan mahkamah sivil mereka terhadap pegawai polis yang melepaskan tembakan pembunuhan itu, Ketua Polis Negara dan kerajaan persekutuan.

 Beliau menegaskan bahawa tidak ada bukti untuk menyokong dakwaan Khalid pada sidang media bahawa polis bertindak menembak maut selepas mendapati parang di dalam kereta  yang dipandu remaja berusia 14 tahun itu.

 Khalid adalah Ketua Polis Selangor pada masa kejadian menembak di Shah Alam. ~ sumber 

PAS akan meneruskan pelasanaan Hudud : Hentikanlah pembohongan itu!

Posted: 24 Mar 2016 07:51 PM PDT

PAS akan meneruskan hudud sama ada Ikatan suka atau tidak. Apa Hudud?
PETALING JAYA, 25 Mac - PAS akan meneruskan matlamatnya untuk melaksanakan hudud dengan atau tanpa kelulusan sekutu barunya, Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan), sebaik sahaja Parlimen meluluskan usul mengenai perkara itu.

 Ketua Dewan Ulama PAS, Datuk Dr Mahfodz Mohamad, berkata, pelaksanaan undang-undang hudud sentiasa ideologi dan dogma parti itu sejak ia ditubuhkan dan ia tidak akan membatalkan rancangan itu.

 "Bagi PAS berkenaan, asas rujukan dan perjuangan kita adalah perubahan yang sama dan tidak pernah dan jika usul di parlimen berjaya, kami akan meneruskan untuk melaksanakannya," katanya.

 Mahfodz mengulas kenyataan Naib Presiden  Ikatan, Datuk Tony Looi  bahawa dia akan meninggalkan Ikatan jika PAS terus melaksanakan pelaksanaan undang-undang hudud sebagai Ikatan telah menyatakan pendiriannya untuk tidak menyokong hudud.

 Presiden Ikatan Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir, disebaliknya telah berkata parti itu sentiasa sedar perjuangan PAS dan tidak menolak pelaksanaan hudud.

 Mahfodz berkata apa yang Looi telah nyatakan itu adalah pandangan peribadi dan tidak akan menjejaskan pemahaman politik antara kedua-dua pihak.

 Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, beliau yakin hudud yang diperjuangkan oleh parti itu boleh dikuatkuasakan dan Ikatan akan bersikap terbuka kepadanya.

 "Ia akan menjadi lebih mudah bagi Ikatan untuk menerima undang-undang hudud berbanding DAP rakan kami sebelum ini kerana Ikatan mempunyai pemahaman yang lebih baik mengenai perjuangan PAS," katanya. Walau bagaimanapun, Tuan Ibrahim berkata terpulanglah kepada Ikatan untuk menerima hudud kerana PAS tidak pernah memaksa sesiapa sahaja untuk bersetuju mengenai pelaksanaannya. 

 "Kita tidak boleh memaksa semua orang untuk menerima hudud dan mereka dibenarkan untuk tidak bersetuju," katanya. 

 Beliau berkata pakatan politik antara PAS dan Ikatan ditandatangani pada 16 Mac akan melihat mereka bertindak lebih sebagai kumpulan tekanan berasaskan isu-isu, yang utama agenda adalah untuk membuat transformasi yang positif.

 "Kami perlu memberi tumpuan kepada banyak isu-isu, dan saya berharap perjanjian itu berkesan akan membantu untuk meringankan beban yang dihadapi oleh rakyat," katanya.

 Tuan Ibrahim juga berkata, pelaksanaan hudud perlu dilihat secara positif.

 "Ia bertujuan untuk mencapai keamanan dan keadilan. Saya percaya orang bukan Islam akan bersetuju jika undang-undang itu dilaksanakan untuk memastikan keamanan dan membanteras jenayah," katanya.~ SUMBER

Komen al-Husseyn :

  Lagi-lagi nak sebut Hudud? Ketua Dewan Ulama PAS, Datuk Dr Mahfodz Mohamad berkata, "PAS akan meneruskan matlamatnya untuk melaksanakan hudud sebaik sahaja Parlimen meluluskan usul mengenai perkara itu."

  Waima perkara yang Hj Hadi nak bawa ke parlimen itu adalah pindaan Akta 355. Bukan hudud!

  Siapa sebenarnya yang masih berterusan mengelirukan orang ramai dengan isu Hudud?

Ulang sekali lagi, Rang Undang-undang yang mahu dibentangkan oleh Hj Hadi di Dewan Rakyat bukanklah undang-undang Hudud sebaliknya ialah pindaan akta 355.

Kita minta kepada Pas hentikanlah kerja - kerja nak menipu orang ramai dengan isu Hudud.

  Dan apa yang dinyatakan oleh Naib Presiden  Ikatan, Datuk Tony Looi bahawa 'Ikatan telah menyatakan pendiriannya untuk tidak menyokong hudud' itu bukanlah pandangan peribadi beliau sahaja malahan itulah juga pandangan Presiden Ikatan sendiri Kadir Sheikh Fadzir  yang mahukan Hudud ditangguhkan dahulu...


   Malah Hj Hadi sendiri mengakui mahu menangguhkan Hudud dengan berkata, "Hudud kita fikir kemudian, apa yang dibentangkan di parlimen bukan untuk melaksanakan Hudud....

   Ini kerja kepimpinan PAS nak menipu ahli je...benda memang kerja temberang PAS hendak memperkasa mahkamah syariah dengan membawa CADANGAN PINDAAN AKTA 355.

 RUUP 355 yang Hj Hadi nak bawa itu adalah bagi menaikkan kadar hukuman pesalah jenayah negara ini ke kadar lebih tinggi atau maksimum yang dibenarkan oleh syarak.

 Usaha utk meminda akta 355 semata-mata, dgn dakwaan supaya hukum hudud dpt dilaksanakan di Kelantan adalah satu penipuan undang-undang bertujuan utk mengelirukan masyarakat dgn bertopengkan Islam, sedangkan realitinya KJS (II)(1993) 2015 tetap tidak dpt dilaksanakan walaupun Akta 355 berjaya dipinda kerana kesalahan-kesalahan  dan hukuman yg ada didalamnya melangkaui kuasa yg dibenarkan kecuali bagi kes zina, syurb dan qazaf sahaja yg sudah termasuk dlm bidangkuasa mahkamah syariah yg sedia ada.

 Allah berfirman :

يا ايها الذين امنوا لم تقولون ما لا تفعلون...كبر مقتا عند الله ان تقولوا ما لا تفعلون

Maksudnya : "Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! (2) Amat besar kebenciannya di sisi Allah kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya."

Tiada ulasan: