Khamis, 17 Mac 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Nur Jazlan: Umno patut berterima kasih kepada pakatan PAS-Ikatan kerana memecahbelakan pembangkang

Posted: 17 Mar 2016 05:43 AM PDT

KUALA LUMPUR, 16 Mac - Umno perlu mengucapkan terima kasih kepada PAS dan Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan) kerana mewujudkan satu pakatan baru yang akan memecahkan lagi sokongan di kalangan pembangkang, Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata hari ini.

 Timbalan Menteri Dalam Negeri itu berkata langkah itu akan menjejaskan peluang yang sedia tipis Pakatan Harapan untuk merampas kuasa dari Barisan Nasional.

 "Saya rasa Umno perlu berterima kasih kepada mereka kerana memecahbelahkan Pakatan. Ini akan melemahkan Pakatan ... walaupun sebagai gabungan tiga parti sebelum ini, Pakatan gagal memenangi kerajaan.

 "Sekarang, mereka berpisah dari Pakatan, maka mereka telah mengurangkan peluang mereka," katanya.

 Beliau berkata perkembangan itu bermakna BN tidak lagi perlu menghadapi pembangkang yang kuat kerana bersatu.

 Ahli Parlimen Pulai itu berkata pakatan baru (Pas+Ikatan) harus bermula dengan menunjukkan kesannya terhadap pembangkang pada pilihan raya Sarawak yang akan datang, di mana pertembungan pelbagai penjuru akan memberi manfaat kepada BN yang sedia ada.

 "Suatu ketika mereka kuat, mereka semua bersatu; PAS, PKR dan DAP, tetapi kini, mereka berpecah kepada dua. Kedua-duanya tidak akan menjadi kuat. Ikatan tidak ada apa-apa. Apa akar umbi yang mereka ada? Tidak ada apa!" Katanya.

 Awal hari ini, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan rakan sejawatannya dari Ikatan, Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir mengumumkan perikatan baru mereka dalam satu sidang akhbar di ibu pejabat parti itu di sini hari ini. 

 PAS sebelum ini menjalin kerjasama dengan PKR dan DAP sebagai Pakatan Rakyat selepas Pilihan Raya mercu tanda 2008. pakatan mereka runtuh tahun lepas berikutan perbezaan pendapat antara parti Islam konservatif dan DAP.

 PKR dan DAP kemudiannya membentuk Pakatan Harapan dengan Amanah. PAS telah dijemput untuk menyertai, tetapi enggan berbuat demikian dan menegaskan bahawa PR berfungsi dengan hanya ia dan PKR anggota yang masih tinggal.~ sumber

Wartawan Australia : Itu adalah sarkis!

Posted: 17 Mar 2016 12:49 AM PDT

    Soalan yang mengakibatkan   wartawan@ 4corners , Linton Besser @lb_online
ditangkap di Malaysia dan di singkir pulang
KUCHING: Wartawan Perbadanan Penyiaran Australia wartawan Linton Besser menyifatkan penangkapan, pelepasan dan seterusnya penghantaran pulang dia dan rakannya Louie Eroglu sebagai "sarkis".

 "Sarkas. Pertama saya tidak mendaftar untuk acara tersebut, kemudian saya telah agresif, kemudian saya melanggar kepungan. Sekarang ini," Besser menulis di tweet pada Selasa.

 Dilampirkan kepada tweet beliau adalah screengrab laporan memetik Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Hamzah Zainuddin berkata kawalan keselamatan yang lebih ketat sekitar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak adalah disebabkan kebimbangan mungkin penculikan. 

Hamzah, yang membuat komen tersebut sewaktu Besser dan jurukamera Eroglu telah diletakkan di atas kapal terbang di sini, menolak tanggapan bahawa tidak ada kebebasan akhbar di negara ini.

 Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Nur Jazlan Mohamed juga mencadangkan Besser dan Eroglu telah disiasat kerana tidak mempunyai permit kerja.

@ Kakitangan 4Corners Linton Besser & Louie Eroglu
di lapangan terbang Kuching sedang mendapatkan
penerbangan ke Singapura
 Besser dan Eroglu telah ditangkap, ditahan dan disoal kerana menghalang pegawai awam menjalankan tugas di bawah Seksyen 186 Kanun Keseksaan. 

 Kedua-dua mereka merakam satu segmen untuk ABC Four Corners, program laporan penyiasatan.

 Dalam temu bual dengan ABC sebaik tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Changi Singapura, Besser berkata; "Ia telah dilaporkan secara meluas bahawa kami telah disingkir pulang oleh pihak berkuasa Malaysia dan sesungguhnya kami telah dibawa dengan segera melalui lapangan terbang dan imigresen dan kastam oleh polis beruniform.

 "Dan sepanjang jalan ke tempat duduk kami di dalam kapal terbang itu ... kami tidak langsung dimaklumkan bahawa kami dihalau pulang. Pasport kami tidak mengatakan kami telah dihalau pulang. Kami tidak pernah diberi sekeping kertas untuk mengatakan bahawa ini yang berlaku," katanya. 

 Besser berkata mereka akan kekal di Singapura untuk beberapa hari lagi untuk meneruskan siasatan mereka. ~ sumber

AMK gesa polis bertindak banteras budaya samseng Umno

Posted: 16 Mar 2016 10:44 PM PDT

Jamal (kiri) dan seorang pemuda samseng menggantung sepanduk di papan
tanda bebaskan Anwar. Foto Malaysiakini
 Angkatan Muda Keadilan (AMK) mengecam keras tindakan samseng sekumpulan pemimpin Umno ang diketuai Ketua Umno Bahagian Sungai Besar Jamal Md Yunos dan Exco Pemuda Umno Armand Azhar di Ampang semalam sehingga menyebabkan ahlinya dibelasah kerana mempertahankan papan tanda bebaskan Anwar.

 Menurut Setiausaha AMK Chang Lih Kang, kumpulan pemuda samseng yang diketuai Jamal dan Armand telah melakukan vandalisme dengan melekat sekeping kain rentang di atas papan tanda milik kerajaan tempatan.

Pergelutan berlaku antara Rozan Azen (kiri) dan
sekumpulan samseng di Ampang semalam.
 "Mereka juga telah mengasari saudara Rozan Azen Mat Rasip, pegawai kepada Ahli Parlimen Batu, yang cuba menghalang perbuatan jenayah mereka," katanya kesal dengan tindakan kasar terhadap Rozan yang cuba mempertahankan papan tanda itu.

 Chang menambah, selepas melakukan vandalisme, Armand telah mengulangi ancaman yang dibuat Jamal untuk membakar papan-papan tanda kempen 'Bebaskan Anwar' sekiranya gambar Datuk Seri Anwar Ibrahim yang terpapar di papan-papan tanda tersebut tidak diturunkan dalam tempoh tujuh hari.

 "Kedua-dua pemimpin Umno ini jelas telah menyalahi undang-undang dengan melakukan kesalahan 'menakutkan secara jenayah' (criminal intimidation)," tegasnya.

 AMK ujar Chang memandang serius perkembangan kes ini dan yakin tindakan itu dilakukan sebagai sandiwara mengaburi mata rakyat daripada skandal yang dikaitkan dengan Presiden Umno.

 Sehubungan itu, beliau menggesa pihak polis segera mengambil tindakan terhadap Jamal dan Armand yang secara jelas telah melakukan beberapa kesalahan jenayah.

 "Pihak polis harus menahan mereka dengan serta-merta. Kegagalan pihak polis untuk mengambil tindakan akan menyebabkan rakyat kehilangan kepercayaan terhadap institusi penguatkuasa ini.

 "AMK akan terus memantau perkembangan kes ini dan akan memastikan orang yang bersalah dihadap ke muka pengadilan," tegas beliau.~ sumber

Penganalisis: Pakatan baru hanya usaha PAS untuk berpaut kepada relevan

Posted: 16 Mar 2016 10:05 PM PDT


 KUALA LUMPUR, 17 Mac - perkongsian baru antara PAS dan Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan) hanyalah tunggangan Pas supaya parti itu nampak relevan dengan politik Malaysia, menurut penganalisis politik.

 Merujuk kepada kekaburan Ikatan di kalangan parti-parti politik tempatan, mereka berkata ia membawa beberapa faedah ketara yang membolehkan PAS untuk mendakwa bahawa ia mempunyai rakan kongsi yang berbilang budaya dan berbilang kaum.

 Wan Saiful Wan Jan, Ketua Eksekutif Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (IDEAS), berkata walaupun kerjasama itu adalah satu kejayaan besar bagi Ikatan, ia menghantar isyarat kurang menarik mengenai PAS.

 "Ikatan tidak diketahui oleh ramai dan perkongsian ini pasti menaikkan namanya dalam arena politik, tetapi bagi PAS, ia menunjukkan tanda terdesak untuk bekerjasama dengan pihak yang tidak begitu dikenali.

 "Pas seolah-olah sedang cuba untuk memberitahu politik Malaysia 'Hey, lihat saya, saya pun ada rakan, juga!' Dan mungkin membuat Pakatan Harapan jadi cemburu sedikit dalam proses itu," katanya.

 Wan Saiful juga sangsi dengan daya maju jangka panjang blok baru, menyatakan bahawa kedua-dua presiden - PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Ikatan, Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir - mempunyai pandangan politik yang bercanggah .

 Ketua di kalangan ini adalah Hadi yang bercita-cita untuk meneruskan penguatkuasakan hudud, kanun keseksaan Islam, yang mendorong permusuhan dengan DAP, bekas sekutu dan akhirnya membawa kepada perpecahan Pakatan Rakyat.

 Semasa pengumuman pakatan baru semalam, kedua-dua pihak enggan menyatakan dengan jelas kedudukan Ikatan mengenai hudud kecuali bahawa ia menghormati hak PAS untuk cuba memperkenalkan undang-undang jenayah Islam itu melalui "saluran demokrasi".

 Wan Saiful berkata, walaupun Ikatan adalah berdiplomasi pada topik hari ini, bekas menteri Umno Abdul Kadir sebelum ini berkata beliau menentang pelaksanaan hudud di Malaysia.

 "Jadi, saya tidak pasti berapa lama kedua-dua akan tinggal bersama-sama," katanya.

    Bagi penganalisis Dr Faizal Hazis, pakatan PAS-Ikatan tidak begitu ideal untuk mereka satu sama lain dan landskap politik tempatan. Beliau juga meramalkan bahawa Ikatan akan berakhir dengan dikuasai oleh PAS sebagai parti Islam itu terus mendesak nilai-nilai Islamnya.

 Profesor Madya di Institut Kajian Malaysia dan Antarabangsa (IKMAS), Universiti Kebangsaan Malaysia berkata, orang ramai juga akan melihat perjanjian itu sebagai "parti PAS" dan bukannya gabungan parti berbilang kaum.

 "Ikatan sebuah parti yang baru dan ia akan mengambil masa bertahun-tahun untuk mendapatkan daya tarikan. Sama seperti DAP, ia mengambil masa  lebih daripada 30 tahun untuk mendapat beberapa keputusan dalam pilihan raya negeri Sarawak.

 "Bagi Ikatan untuk menggantikan DAP dan PKR, ia tidak akan berlaku hari ini atau esok," katanya.

 Mengenai sama ada ini pakatan ini telah direkayasa untuk membantu PAS kelihatan lebih berbilang kaum dalam berdepan pilihan raya negeri Sarawak, Faizal berkata ia boleh menjadi kemungkinan itu, tetapi menambah bahawa ia adalah tidak mungkin untuk membuat apa-apa kesan yang besar ke atas Barisan Nasional atau Pakatan Harapan.

 Beliau percaya bahawa kedua-dua pihak hanya akan menunjukkan prestasi yang baik di kubu kuat PAS, di mana terdapat tidak ada di Malaysia Timur.

 "Secara jujur, saya amat terperanjat mengapa PAS memilih untuk membentuk satu pakatan dengan Ikatan. Parti itu tidak mempunyai perwakilan di Parlimen dan apatah lagi, ia adalah kumpulan serpihan Umno tanpa apa-apa rekod, "katanya.

 Ketika dihubungi, pengumpul suara Ibrahim Suffian berkata kerjasama itu mungkin palsu sebagai satu usaha untuk memulihkan rayuan PAS dengan orang bukan Melayu dan juga untuk mempamerkan lebih sederhana di kalangan pengundi dikawasan yang lebih ramai  campuran etniknya.

 Pengarah program di rumah pengundian Merdeka Center menggambarkan Ikatan sebagai "parti yang kecil" dengan hampir tidak ada kehadiran akar umbi.

 "Ia adalah sangat tidak mungkin bahawa Ikatan akan mendapat banyak pengikut di kalangan pengundi. Ia akan menjadi sukar bagi mereka untuk mendapatkan sokongan baru dalam arena politik yang penuh dengan banyak jenama politik lama," katanya.

 Abdul Hadi dan Abdul Kadir hari ini mengumumkan perikatan antara dua pihak mereka, membentuk apa yang mereka dakwa sebagai blok politik ketiga selepas BN dan Pakatan Harapan.

 Ikatan dilancarkan Mei lalu selepas satu berjuang dua tahun untuk mendapatkan kelulusan berdaftar.

 PAS sebelum ini dengan kerjasama PKR dan DAP sebagai Pakatan Rakyat selepas Pilihan Raya mercu tanda 2008. Pakatan mereka runtuh tahun lepas berikutan perbezaan pendapat antara parti Islam konservatif dan DAP.~ sumber

Tiada ulasan: