Selasa, 15 Mac 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Wartawan Agresif : Polis bohong!

Posted: 15 Mar 2016 06:27 AM PDT

  Berikut adalah rakaman yang menunjukan keadaan sebenar ketika wartawan Four Corners, Linton Besser, meminta Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menjawab 'soalan sensitif' yang mengakibatkan dia dan jurukamera, Louie Eroglu, ditangkap oleh polis Malaysia.

  Mereka kemudiannya dilarang daripada meninggalkan negara ini, dan memberitahu mereka akan didakwa pihak berkuasa tetapi akhirnya mereka diarahkan  meninggalkan negara ini siang tadi.


  Wartawan Australia Linton Bresser mengajukan soalan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Kuching, Sabtu lalu jelas menunjukkan bahawa wartawan itu tidak merempuh kawalan keselamatan seperti yang didakwa oleh pihak polis.

 Bresser, yang ditugaskan menyiapkan program Four Corners terbitan Badan Penyiaran Australia (ABC) menyertai sekumpulan jurugambar dan wartawan akhbar lain mengikut Najib sebaik beliau keluar dari kereta dan menuju ke sebuah masjid di Kota Sentosa.

 Najib yang pada mulanya tersenyum juga dikelilingi oleh pengiringnya, termasuk Menteri di Jabatan Perdana Menteri Nancy Skhuri dan pihak polis. 

"Hello Tuan Perdana Menteri, saya dari ABC Australia. Saya tertanya-tanya jika anda boleh jelaskan wang beratus juta di akaun anda?" soal Bresser yang tidak dihiraukan oleh Najib dengan muka selamba dan terus berjalan. 

 "Hello, Tuan Perdana Menteri, boleh anda jelaskan wang beratus-ratus juta dolar dalam akaun anda? Tuan Perdana Menteri?" soal wartawan itu lagi.

 Pada ketika ini, kedengaran pihak polis merungut "Apa ni? " dan dalam nada yang jengkel, melangkah untuk menyoal Bresser siapa dirinya.

 Wartawan itu kemudian menjelaskan bahawa beliau adalah "hanya seorang wartawan yang hadir untuk sidang akhbar". 

 Rakaman selama 58 saat itu dikeluarkan oleh Four Corners melalui akaun Vimeo bagi membuktikan bahawa wartawannya tidak bertindak secara "agresif" seperti yang didakwa oleh pihak polis. 

 "Siapa engkau, apa engkau cuba lakukan? Tidak, tidak, tidak. Bawa dia pergi. Mana Jabatan Siasatan Jenayah?" kedengaran suara seorang anggota polis. 

Apabila Bresser menjelaskan bahawa dirinya adalah seorang wartawan, kedengaran anggota polis itu berkata: "Apa identiti kamu? Kami tidak tahu tentang kamu? Keluar."

 Bresser dan pengendali kamera ABC, Louie Eroglu ditahan pada malam itu.~ sumber

Sumbangannya begitu besar membantu orang lain; semoga Allah mendorongnya beriman ...

Posted: 14 Mar 2016 06:58 PM PDT


  Baru-baru ini, Mr Koon Yew Yin telah menyumbang RM50 ribu untuk membantu tabung saman Mat Sabu dan RM50 ribu lagi untuk parti AMANAH Perak. Sebelum ini sewaktu era Pakatan Rakyat dulu, beliau telah menyumbangkan RM300 ribu untuk tiga parti komponen tersebut.

A018
Sesungguhnya orang-orang lelaki yang bersedekah dan orang-orang 
perempuan yang bersedekah, serta mereka memberikan pinjaman
 kepada Allah, sebagai pinjaman yang baik (ikhlas), akan digandakan 
balasannya (dengan berganda-ganda banyaknya), dan mereka pula 
akan beroleh pahala yang mulia. (al-Hadid:18)

 Walaupun dia bukan seorang Muslim dan tidak pernah tahu menahu tentang kebaikan menginfa' sebagaimana yang didedahkan oleh banyak ayat-ayat al-Quran seperti diatas,  namun dia lebih hebat daripada kita yang muslim dalam soal memberikan sumbangan bantuan kepada mereka yang memerlukannya.

 Mungkin sahaja dia jadi orang nombor dua dibelakang anak raja Arab Saudi yang bodoh kerana diberitakan menderma RM2.6 bilion kepada suami Rosmah yang terkenal boros itu!

  Walaupun ada ramai kalangan astaziah kita sendiri yang menjuarai ayat-ayat infa' untuk mengutip derma dari orang-orang biasa yang datang untuk mendengar ceramah mereka, tapi astaziah ini sendiri sangat lokek dan nampak lebih bermewah dari mereka yang rajin memberikan derma yang ikhlas.

  Seperti yang dihajatkan oleh sipenulisnya, saya ingin mengajak para pembaca blok ini untuk membaca cerita seorang anak bekas pengurus mayat - pembuat keranda untuk memberi inspirasi  supaya mengikuti jejak langkahnya dalam melakukan amal.

  Menurutnya, semua orang sedang mencuba untuk membuat wang setiap hari. Malangnya, ramai orang tidak tahu bagaimana untuk menggunakan wang mereka dengan bijak. Mereka perlu sedar bahawa matlamat utama kita dalam kehidupan adalah kebahagiaan. Mereka akan mencari kebahagiaan yang besar jika mereka boleh mencipta kebahagiaan. Jika mereka memberikan sebahagian wang mereka untuk membantu rakyat miskin yang akan gembira dan mereka juga akan gembira. Baca seterusnya berikut :

  Selepas penerbitan derma saya Rm 50 juta kepada Kerajaan Negeri Pulau Pinang untuk membina asrama pelajar, ramai orang termasuk wartawan dan Radio BMF  telah bertanya kepada saya banyak soalan. Mereka ingin tahu kerana mereka tidak pernah menemui sesuatu seperti ini sebelum ini.

 Berikut adalah jawapan saya:

 Saya dilahirkan pada 6 Jan 1933. Bapa saya memulakan kedai keranda di No 8 Jalan Ipoh, KL kira-kira 100 tahun yang lalu. Apabila bapa bersara kira-kira 30 tahun yang lalu, abang sulung saya mewarisi kedai keranda tersebut. Ketika dia meningkat lebih tua, dia mengalami kesukaran untuk bersaing dengan pembuat keranda moden dan terpaksa tutup kedai lama itu kira-kira 2 tahun lalu dan adik saya meneruskan perniagaan keranda dengan kedai yang lebih kecil di Kepong, KL.

 Sebagaimana saya mempunyai 11 adik-beradik, saya sentiasa memerlukan beberapa perkara sejak saya masih kecil. Saya masih ingat sentiasa rasa lapar ketika saya masih muda. Bayangkanlah bagaimana anak-kanak 12 tahun bergegas untuk makanan pada waktu makan.
  Ini adalah mengapa saya mahu membantu golongan miskin. Selain RM 50 juta saya dermakan kepada Kerajaan Pulau Pinang untuk membina asrama pelajar, sehingga kini, saya telah memberikan kira-kira 300 biasiswa untuk membantu pelajar dari latar belakang miskin untuk menamatkan pendidikan tinggi mereka.

  Sebagai seorang anak muda; pada tahun 1957; Saya menghadiri Institusi St John, KL di mana saya menyiapkan 4 tahun Awam Diploma Kejuruteraan Technical College (kini dikenali sebagai UTM) di bawah JKR [kini dikenali sebagai JKR) biasiswa. Saya kemudiannya berkelayakan sebagai Jurutera Bertauliah Awam dengan belajar sendiri pada tahun 1962.

 Pada tahun 1967, bersama-sama dengan 3 rakan, saya mengasaskan Mudajaya Construction Sdn Bhd dan Gamuda Sdn Bhd. Pada awal tahun 1980, IGB Construction Sdn Bhd, Jurutama Construction Sdn Bhd Dan Mudajaya Construction Sdn Bhd dikumpulkan bersama-sama dan disenaraikan sebagai syarikat awam di bawah nama IJM Corporation Bhd.

 Kira-kira dalam 1975 saya menjual Gamuda Sdn Bhd kepada Dato Lin Yun Ling dan rakan-rakannya.

 Pada tahun 1983 saya mengalami angina jantung yang serius. Pada masa itu operasi by-pass hanya boleh dilakukan di Mayo Clinic atau Harley Street London dan kadar kematian tampak tinggi. Sebelum pembedahan jantung saya di London, saya wariskan semua aset saya kepada isteri dan anak-anak saya.

 Selepas pembedahan itu, saya bersara daripada menjadi seorang pengarah eksekutif di Mudajaya / IJM Corporation Bhd dan saya mula belajar bagaimana untuk membuat wang daripada pasaran saham. Dalam 1983-4 pasaran saham Hong Kong terhempas kerana China mahu mengambil kembali H.K. Hampir semua pelabur Hong Kong takut kedatangan Komunis dan mereka menjual pegangan mereka secepat mungkin.

   Salah satu pelajaran pelaburan yang paling penting yang saya pelajari adalah untuk menjadi pelabur contrarian, membeli apabila semua orang takut untuk membeli dan menjual apabila semua orang mahu membeli. Saya bermula dengan hanya Rm 200,000 tunai dan dalam masa beberapa tahun, saya membeli 46% daripada Kaiser Saham dan Saham Ltd., sebuah syarikat pembrokeran saham di HK.

 Setelah membaca beberapa buah buku pelaburan oleh Gurus yang terkenal seperti Benjamin Graham, Warren Buffet, Peter Lynch, dll beserta dengan 32 tahun pengalaman saya, saya ingin berkongsi pengetahuan saya dengan orang-orang yang berminat dalam pelaburan. Saya percaya dalam mengajar orang untuk membuat wang. Ia seperti mengajar orang bagaimana untuk menangkap ikan dan bukannya memberi mereka beberapa ikan. 

 S: Mengapa anda menulis dengan kerap mengenai isu-isu negara?

J: Pada tahun 1970 apabila dasar ekonomi baru diperkenalkan, KDNK per kapita Singapura, Taiwan dan Korea Selatan adalah sama seperti kita. Mereka menjadi negara-negara maju walaupun pada hakikatnya mereka tidak mempunyai sumber semula jadi seperti kita. Mereka tidak mempunyai kayu untuk membina rumah. Lebih 40 tahun kemudian, kita masih tidak sebuah negara maju kerana pengurusan yang buruk dan rasuah Kerajaan BN. Saya akan terus menulis untuk menunjukkan semua perkara-perkara buruk Kerajaan sehingga pengundi boleh mengundi Kerajaan BN keluar dari Putra Jaya. 

 Pada tahun 2009, saya menerbitkan sebuah buku yang berjudul 'Malaysia: Road Map untuk mencapai wawasan 2020' untuk menunjukkan bagaimana Malaysia boleh menjadi sebuah negara maju yang sewajarnya .Malangnya, kita masih belum mencapai status  negara maju dengan pengurusan yang buruk dan rasuah daripada Kerajaan BN. Adalah yang paling tidak mungkin kita boleh mencapai Wawasan 2020.

  Saya telah memberikan semua anak-anak saya pendidikan yang terbaik yang wang boleh beli dan saya fikir mereka boleh mencari kehidupan yang baik tanpa wang saya. Oleh itu, saya ingin membantu pelajar miskin menamatkan pendidikan tinggi mereka. Secara peribadi, saya percaya bahawa dengan pendidikan yang baik, mereka boleh mendapat cukup untuk membantu keluarga mereka sendiri dan orang-orang miskin yang lain. 

 Seperti yang saya nyatakan sebelum ini, saya telah memberikan lebih 300 biasiswa kepada pelajar benar-benar miskin untuk menamatkan pendidikan tinggi mereka. Semua penerima biasiswa saya tidak perlu membayar saya kembali wang yang saya telah dibelanjakan untuk mereka. Sebaliknya, semua yang mereka perlu lakukan adalah untuk berjanji saya bahawa mereka tidak boleh lupa bahawa saya membantu mereka ketika mereka miskin dan mereka akan membantu orang miskin yang lain apabila mereka mempunyai wang. Saya benar-benar percaya sebahagian daripada mereka akan terus berbuat amal selepas saya mati dan jika mereka mengamalkan sistem yang sama atau falsafah yang saya lakukan, akan ada lebih ramai orang menyumbang kepada badan amal. 

 S: Apakah amal yang lain atau projectshave anda disokong secara besar-besaran pada masa lalu?

 A: Kira-kira 10 tahun lalu, saya membelanjakan untuk pembinaan sambungan yang besar kepada pembinaan rumah  Salvation Army di Ipoh. Saya juga menyumbangkan RM 350,000 kepada pengubahsuaian Ipoh Wesley Private School. 

 S: Adakah benar bahawa UTAR menolak sumbangan RM30 juta yang anda tawarkan kepada mereka pada tahun 2009, juga untuk asrama dan mengapa anda memilih Pulau Pinang sebagai negeri untuk melaksanakan ini dan tidak mana-mana negeri yang lain? Adakah terdapat sebab tertentu?

 A: 6 tahun yang lalu, saya menawarkan untuk menderma Rm 30 juta kepada UTAR untuk membina asrama pelajar di bawah terma dan syarat yang sama saya tawarkan kepada Pulau Pinang. Walau bagaimanapun, pemimpin-pemimpin MCA; yang menguasai UTAR memilik semua tanah di luar kampus universiti; menolak tawaran saya kerana mereka tidak mahu saya menjejaskan perniagaan pembangunan hartanah yang menguntungkan mereka. Mereka tamak dan hanya mahu mengambil kesempatan daripada pelajar miskin. 

 Hasil daripada publisiti buruk, MCA kehilangan hampir semua kerusi mereka pada pilihan raya umum lepas. 

 Selepas itu, saya melabur semua Rm 30 juta itu dalam pasaran saham dan saya berjaya membuat beberapa keuntungan. Saya memilih untuk menderma kepada Pulau Pinang kerana rekod menunjukkan bahawa DAP menguruskan Pulau Pinang dengan baik dan saya mahu menyokong DAP. 

 Q: Berapa lama proses pembinaan dijangka mengambil tempat, dan berapa ramai pelajar yang anda bertujuan untuk membantu dengan sumbangan ini? 

A: Ketua Menteri telah melantik 3 pegawai tertinggi untuk membantu arkitek saya dalam mereka bentuk dan merancang untuk projek tersebut. Ini adalah, Jagdeep Singh Deo, yang bertanggungjawab bagi Town Negeri dan Negara Planing, YB Lim Hock Seng yang bertanggungjawab kemudahan awam dan Ar. Yew Tung Seang, Pengarah Bangunan. Projek ini bergerak ke hadapan di gear teratas.

 Reka bentuk awal kita boleh menampung kira-kira 2,200 pelajar. Malah, Ketua Menteri Lim Guan Eng berkata, kerajaan bersedia untuk menambah projek ini jika RM 50 saya juta tidak mencukupi.

 Keutamaan akan diberikan kepada pelajar miskin tanpa mengira kaum dan agama, dengan mengambil kira-kira 80% daripada 18,000 pelajar USM Melayu. Pada masa ini USM hanya boleh menyediakan tempat penginapan untuk pelajar tahun 1.

 Semua orang sedang mencuba untuk membuat wang setiap hari. Malangnya, ramai orang tidak tahu bagaimana untuk menggunakan wang mereka dengan bijak. Mereka perlu sedar bahawa matlamat utama kita dalam kehidupan adalah kebahagiaan. Mereka akan mencari kebahagiaan yang besar jika mereka boleh mencipta kebahagiaan. Jika mereka memberikan sebahagian wang mereka untuk membantu rakyat miskin yang akan gembira dan mereka juga akan gembira.

 Saya telah menulis di dalam wasiat saya bahawa selepas saya mati nanti, semua aset yang masih tersisa akan didermakan untuk membantu orang miskin untuk membuat mereka gembira.

  Kesimpulannya, saya ingin menyatakan bahawa ia tidak perlu ke luar negara untuk mencapai kejayaan dalam hidup dan juga bahawa kita tidak boleh mengambil wang kita bersama-sama apabila kita mati. Saya berharap artikel ini akan memberi inspirasi kepada beberapa pembaca untuk mengikuti jejak langkah saya dalam melakukan amal. Anda boleh memberitahu rakan-rakan anda untuk membaca cerita anak pengurus mayat ini untuk memberi inspirasi.
sumber

Tiada ulasan: