Isnin, 14 Mac 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Selamat Tinggal dari Malaysian Insider

Posted: 14 Mar 2016 09:57 AM PDT

 59 kakitangan TMI yang diberhentikan itu akan menerima pakej pampasan,
tetapi tidak dinyatakan jumlahnya.
KUALA LUMPUR, 14 Mac - The Edge Media Group (TEMG) hari ini berkata ia gagal mendapatkan pembeli untuk mengambil alih The Malaysian Insider (TMI), yang akan ditutup dari tengah malam, kerana media itu menanggung kerugian kira-kira RM10.

  Penerbit dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan TEMG, Ho Kay Tat berkata TEMG telah didatangi oleh tiga parti, yang semuanya perniagaan media, yang berminat untuk mengambil alih TMI, sambil menambah bahawa terdapat juga pembelian oleh pengurusan (MBO) tawaran itu telah sedia ada.

 "Malangnya, kami tidak dapat mencapai persetujuan dengan mana-mana pihak luar dan juga untuk MBO berlaku. 

 "Kami percaya masalah baru-baru ini TMI telah dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) telah membuat ia lebih sukar bagi jualan dimuktamadkan walaupun perbincangan telah bermula sebelum itu," kata Ho dalam satu kenyataan. 

 Kerajaan baru-baru ini menyekat akses kepada TMI, dengan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak mendakwa portal berita telah menyebabkan orang ramai "kekeliruan" dengan satu artikel yang memetik sumber yang tidak dinamakan dari panel advisery Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). 

Ho 59, berkata kakitangan TMI yang diberhentikan itu akan menerima pakej pampasan, tetapi tidak dinyatakan jumlahnya.

 Menurut Ho, TEMG tidak lagi mampu untuk menjaga TMI berjalan selepas pertubuhan media itu menanggung kerugian kira-kira RM10 juta sejak memperoleh portal berita pada Jun 2014. TMI telah ditubuhkan kira-kira lapan tahun lalu pada bulan Februari 2008. 

 "Penutupan TMI harus menjadi peringatan kepada orang-orang kita dalam industri media dan juga orang awam yang kewartawanan yang baik tidak boleh dikekalkan tanpa sokongan komersial. Dan apabila kewartawanan yang baik berhenti, masyarakat yang kalah," katanya.~ sumber

Nota : Blog al-Husseyn mengucapkan berbanyak terima kasih kepada semua kakitangan TMI kerana TMI adalah antara media yang menjadi sumber rujukan blog ini. Semoga kalian maju jaya dilapangan yang baru dan selamat maju jaya.

Pakatan Harapan bersama Mahathir adalah wajar, kata Dr Dzul

Posted: 14 Mar 2016 02:34 AM PDT

 Walaupun berbagai tuduhan yang dibuat, Pengarah Strategi Parti Amanah Negara, Dr Dzulkefli Ahmad tetap bertegas memperahankan kewajaran Mahathir untuk bersama Pakatan Harapan dalam megembeling tenaga untuk menumbangkan PM Najib.

 Beliau memberikan reaksinya itu sewaktu bersama dalam Forum "Pembangkang + Pasukan Mahathir : Berbaloikah untuk rakyat? di KLCAH mlm tadi, 13 Mac 2016.

  Selain Dr Dzul, turut menjadi panel forum tersebut adalah bekas Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa, Setiausaha Organisasi DAP, Anthony Loke dan Setiausaha Agung PKR, Rafizi Ramli .  

"Dulu tuan-tuan panggil dia Mahafiraun…Mahafiraun yang dah pencen… tak apa! Kerana hari ini Dr Mahathir mahu buat kebaikan. Beliau setuju utk bersama-sama dgn kita demi kepentingan negara, takkan kita nak tolak dek kerana tuan-tuan dulunya panggil dia segala macam…. dengan segala kesalahan … dengan segala dosa yg dilakukan?" Tanya beliau bersahaja.

 Beliau selanjutnya menjelaskan, hanya ketika Tun Dr M berbicara ttg 1MDB, kemudiannya mantan Timbalan Perdana Menteri dan juga Timbalan Presiden Umno juga berbicara ttg 1MDB, barulah orang Melayu samada di kampong, Bandar atau di pinggir Bandar, buka mata dan mengakui bahawa apa yang dikata oleh Pembangkang sebenarnya adalah betul juga kerana Mahathir sendiri telah membuat perakuan… 

 Menurutnya, dari segi strategiknya, Dr M telah memberikan sahamnya untuk melakukan reform di Negara ini! "Inilah tujuan strategiknya, untuk membawa pencerahan… membawa penerangan kpd kelompok segmen Melayu yang kita perlukan utk mencetuskan perubahan itu!

 "Menyedari hakikat tersebut, dua mangsa utama dalam 22 tahun kepimpinan Tun Mahathir yakni Dato Seri Anwar Ibrahim, Yb Lim Kit Siang telah turut memberikan restu mereka untuk turut bersama-sama dalam gagasan Deklarasi Rakyat utk membawa reform seluruhnya…

 Mereka sendiri bersedia utk menyahut deklarasi gagasan besar ini kerana ianya lebih besar drp Bersih, lebih besar drp Gerak. 

 "Deklarasi Rakyat adalah gagasan bipartisan berbanding Gerak dan Bersih yang hanya merupakan kelompok pembangkang. Ini rentas Pembangkang dan Kerajaan," tegas Dzulkefli.

 "Kalau dua tokoh besar negarawan ini bersetuju utk bergabung, saya yakin tuan-tuan akan bersama juga! 

"Kerana kalau mereka sanggup ….bukan untuk to forgive and forget…. Bukan to burry the hatchet … bukan sebagaimana dikatakan 'A new realignment' – satu langkah politik baru … tidak!"

 Dr Dzul menyifatkan langkah reformasi itu mempunya 3 langkah – Langkah A, Langkah B dan Langkah C. "Dan (jika) Mahathir hanya mahu reform langkah pertama dan dia mahu turun pada sampainya stesyen A, ya….sila turun… 

"Kita mahu reform langkah pertama, kedua dan ketiga! Gelombang yg kita cipta dikalangan rakyat ini akan terus menghempas badai … akan terus bersama ke penghujugnya untuk melakukan reformasi yang menyeluruh kepada Negara ini.

 "Keperluan kita kpd sokongan Melayu, bukan 10 bukan juga 20 tetapi hanya 5 peratus utk swing kpd Pakatan Harapan dlm pilihanraya yg ke-14!

 "Disebut oleh Tan Sri Muhyiddin dlm perhimpunan Agong Umno bahawa dengan hanya 3% Umno akan tumbang!" 

Dr Dzulkefli sangat menyakini seperti mana yg dihajati dlm Deklarasi Rakyat ini dapat dicapai dengan mobilisasi seluruhnya - Pengundi Melayu, bukan 5… 10…(tapi) hampir 12… 13 peratus akan beraleh kpd Pakatan Harapan! katanya.

Saya membantu AMANAH kerana Amanah mempunyai orang-orang yang sangat baik di dalamnya - Koon Yew Yin

Posted: 13 Mar 2016 06:33 PM PDT

En Koon Yew Yin sedang menyampaikan sumbangan peribadi untuk
tabung Hj Mohd Sabu juga untuk parti AMANAH 
  Dimajlis Solidariti Mat Sabu yang diadakan di Ipoh pada malam Sabtu lalu,  En Koon Yew Yin seorang penyokong Pakatan Harapan dan merupakan seorang dermawan yang terkenal telah menyumbang sumbangan peribadinya sebanyak RM100 ribu - RM50 ribu untuk tabung Mat Sabu dan RM50 ribu lagi kepada parti Amanah!

 Sumbangan beliau itu sebenarnya adalah merupakan bukti apa yang pernah beliau nyatakan melalui satu tulisannya didalam blognya yang menyatakan sokongannya terhadap AMANAH.

  Beliau telah turut menyeru rakyat Malaysia yang prihatin dan mahukan perubahan supaya turut memberikan sumbangan wang ringgit dan bukan sekadar caka-cakap dimulut sahaja kerana musuh yang AMANAH hadapi iaitu Umno dan Pas mempunyai dana yang besar untuk membunuh AMANAH dalam PRU akan datang nanti. Ikuti terjemahan tulisan beliau :

  Kes Untuk Menyokong AMANAH

  Saya membantu AMANAH kerana mengetahui dari persahabatan peribadi bahawa Amanah mempunyai orang-orang yang sangat baik di dalamnya. Mereka bukan pelampau, berfikiran tertutup atau unsur-unsur munafik yang telah memberikan Islam nama yang tidak baik di kalangan bukan Islam. Mereka juga (AMANAH) - Saya berharap bahawa saya betul - tidak berniat untuk jadikan Malaysia Wahhabi atau model pembangunan Arab. Ini akan menjadi kita sepeti di bawah satu bentuk penjajahan baru penjajahan.

 Kita perlu memberi mereka peluang untuk membawa Islam yang bersih, inklusif, berfikiran terbuka dan liberal ke dalam sistem politik.

   Kita perlu mengelak jalan yang diambil oleh Brunei dan Arab Saudi, di mana mereka sepatutnya mengamalkan undang-undang Islam. Tetapi pada hakikatnya, undang-undang hudud yang keras adalah bertujuan untuk orang awam sahaja. Adakah pernah berlaku kes royalti Saudi dan Brunei atau kelas atas mereka dihukum kerana melanggar mana-mana undang-undang Islam walaupun menurut laporan media, mereka ramai yang membawa gaya hidup yang yang songsang dan berlebihan?

 Jika kita mahu mengelakkan dari jalan pembangunan muflis PAS atau UMNO, kita perlu membuka dompet kita dan meletakkan wang kita di mana mulut kita. (bukan sekadar cakap-cakap sahaja) Seringgit sahaja dari tiap-tiap bukan Islam akan menambahkan jumlah yang sederhana tetapi sumber penting sumber untuk membantu mereka membina infrastruktur parti mereka.

   Berbanding kepada sumber-sumber yang tidak seberapa yang Amanah punyai untuk digunakan, semua orang tahu tentang RM2.6 bilion yang Perdana Menteri Najib terima daripada ahli royalti Saudi yang tidak dikkenali. Wang ini nampaknya bukan penipuan daripada 1MDB tetapi dana 'sah' untuk membantu Perdana Menteri miskin kita dalam perjuangannya untuk sebab-sebab Islam tertentu.

  Apa yang jelas dan tidak dapat dinafikan adalah bahawa UMNO dan sekutu barunya PAS  kini mempunyai dana besar untuk pilihan raya akan datang. Dan objektif utama mereka adalah untuk membunuh Amanah.

  Jadi, wahai  rakyat Malaysia, lakukan apa yang anda mampu  sekarang untuk Amanah sementara masih ada masa untuk perubahan!~ sumber

Tiada ulasan: