Khamis, 10 Mac 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Kuasa ketiga PAS mengelirukan, kata Raja Kamarul

Posted: 10 Mar 2016 05:45 AM PST

 Bukan sahaja akan mengelirukan ahli-ahli PAS sendiri dan rakyat, tetapi juga
akan melemahkan pembangkang di negara ini
KUALA LUMPUR: Kenyataan oleh Setiausaha Agung PAS, Takiyuddin Hassan mengenai membentuk blok pembangkang baru adalah mengherankan, kata pemimpin Amanah Raja Kamarul Bahrin.

 Beliau berkata langkah itu bukan sahaja mengelirukan tetapi juga akan melemahkan pembangkang di Malaysia.

 "Berapa banyak pembangkang yang akan kita punyai? Adalah lebih baik untuk mempunyai hanya BN dan Pakatan Harapan. Sekarang pakatan pembangkang berpecah berapa?

 "Hanya lakukan matematik - ada BN di pihak kerajaan, pembangkang Pakatan Harapan, Pakatan Rakyat (hanya di Selangor).

 "Ini tidak memberi manfaat sama sekali kepada pembangkang," kata Ahli Parlimen Kuala Terengganu itu.

 Beliau berkata langkah itu juga akan mengelirukan rakyat dan juga ahli-ahli PAS itu sendiri.

 "Saya sendiri keliru dan saya fikir ahli PAS mungkin rasa sama, bertanya sesama mereka sendiri kemana arah parti mereka sedang tuju.

 "Kuasa ketiga PAS pasti akan menimbulkan kekeliruan kepada rakyat juga.

 "Oleh kerana itu, tidak akan hanya menjadi pertandingan tiga penjuru tetapi empat penjuru pada pilihan raya nanti," katanya.

 Awal hari ini PAS mendedahkan bahawa ia akan membentuk satu pakatan melalui memorandum persefahaman (MoU) dengan sebuah parti politik berbilang kaum.

 Walaupun ia masih belum menamakan parti politik tersebut, Setiausaha Agung PAS, Takiyuddin berkata, MOU akan ditandatangani di ibu pejabat Pas pada 16 Mac.

 Kerjasama itu bertujuan mewujudkan satu kuasa politik ketiga setanding dengan Pakatan Harapan.

 "Ia akan bersama dengan parti berbilang kaum dan dalam masa kami berharap ia akan berkembang sekuat Pakatan Harapan," Takiyuddin memberitahu pemberita di lobi parlimen.~ sumber

4 kempen ‘Selamatkan Malaysia’, berbeza perjuangan, satu matlamat

Posted: 10 Mar 2016 12:33 AM PST

OLEH MD IZWAN 

 
  Deklarasi Rakyat yang dilancarkan minggu lalu cuma salah satu daripada 4 pergerakan berbeza yang kini wujud dalam negara, menggesa peletakan jawatan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, namun pihak anti Najib ini tidak melihat bilangan yang ramai ini menimbulkan kekeliruan, sebaliknya membawa rahmat.

 Pergerakan ini – Muafakat Selamatkan Malaysia dipelopori gabungan pembangkang Pakatan Harapan, Gabungan Selamatkan Malaysia diterajui Mazlan Aliman, kempen Selamatkan Malaysia diketuai bekas menteri Datuk Zaid Ibrahim dan Deklarasi Rakyat diketuai Tun Dr Mahathir Mohamad – wujud serentak kerana mereka berbeza dari segi apa yang mereka perjuangkan, kata pemimpinnya.

 Satu-satunya titik pertemuan mereka ialah keinginan untuk melihat Najib turun, kata mereka.

 "Saya rasa semua itu ada niat yang baik, niat pun sama, cuma kandungan tawaran masing-masing mungkin ada berbeza-beza antara satu sama lain," kata Ketua Setiausaha Sekretariat Pakatan Harapan, Datuk Saifuddin Abdullah.

 "Itu menyebabkan ada sedikit kelambatan bertemu minda itu. Cuma saya rasa dalam Deklarasi Rakyat, semua bersetuju dengan satu. Buat masa ini, itu titik pertemuannya," katanya mengulas keputusan gabungan pembangkang menyokong deklarasi yang diisytiharkan bekas perdana menteri itu pada 4 Mac lalu.

 Saifuddin menerangkan, gabungan pembangkang itu mempunyai 4 pakej iaitu pertama Najib undur, ke-2 jatuhkan Umno-Barisan Nasional (BN), ke-3 bebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan ke-4 reformasi menyeluruh.

 Beliau berkata gabungan pembangkang tersebut sedia bekerjasama dengan sesiapa sahaja tidak mengira latar belakang bagi memastikan Najib berundur.

 "Status hari ini, Pakatan Harapan jelas akan bekerjasama dengan sesiapa, tidak kira Dr Mahathir, Tan Sri Muhyiddin Yassin atau Mazlan, kita bekerja dengan semua. Tetapi pakej kita masih sama.

 "Kita faham, tidak semua terima pakej kita, mungkin beransur-ansur. Cuma kita harus menerangkan kepada penyokong tegar kita, mengapa langkah ini diambil," kata beliau.

 Sementara itu, Mazlan, yang juga pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), berkata kewujudan gerakan yang banyak bukan satu isu besar kerana kepelbagaian pendapat perlu diraikan.

 "Kewujudan banyak gerakan ini sebenarnya lagi bagus, ia akan menyemarakkan lagi perjuangan kita dalam isu yang sama iaitu menyelamatkan Malaysia.

 "Lagipun kita perlu meraikan perbezaan pendapat yang pelbagai ini," katanya.

 Bagi Mazlan, mereka mempunyai nada yang sama menuntut perubahan cuma mungkin setiap kumpulan menumpukan kepada isu spesifik berbeza.

 "Bagi Anak contohnya, kita memberi fokus kepada usaha menyelamatkan Felda. Kita senada, cuma mungkin kita ada spesifik dalam isu yang kita lontarkan.

 "Satu lagi contoh, Dr Mahathir banyak menyentuh isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan dana RM2.6 bilion. Jadi, ada fokus tertentu daripada kumpulan berbeza tetapi matlamat tetap sama," terang beliau.

 Mazlan melihat deklarasi yang diisytiharkan Dr Mahathir dan dipersetujui bersama nyata memberi kesan kepada pemerintah, malah ia membantu dalam menyelaraskan program yang dianjurkan selepas ini.

 "Mereka (pemerintah) mula bimbang. Kita lihat pemimpin kerajaan banyak bercakap tentang deklarasi itu.

 "Dalam masa yang sama, gerakan-gerakan yang lain pun anjur program bersama Dr Mahathir dan Muhyiddin.9 "Saya nampak penyelarasan gerakan-gerakan ini akan mampu memberi impak yang lebih tinggi," katanya.

 Mazlan juga memberitahu terdapat beberapa program yang dirancang bersama pemimpin Umno lain selepas deklarasi tersebut, antaranya yang bakal diadakan di Johor pada 18 Mac ini.

 Zaid juga sependapat, menyifatkan kemunculan banyak gerakan tidak menimbulkan sebarang polemik kerana mereka masih menuju matlamat yang satu.

 "Kita tidak ada masalah dalam gerakan ini, asalkan matlamatnya sama," katanya. Beliau berkata, gerakan tersebut mencerminkan hasrat rakyat yang mahu melihat kumpulan itu bersatu dan supaya program yang dianjurkan selepas ini lebih berkesan. 

 "Salah satu matlamat kita ialah mengatur perancangan yang lebih teratur dan berkesan.

 "Kita bukan hendak menyekat mana-mana kumpulan, kita cuma hendak menyelaraskan mesej dan matlamat perjuangan yang sama iaitu memastikan Najib berundur," katanya. – 10 Mac, 2016.~ sumber

Malam Solidariti Mat Sabu di Perak

Posted: 09 Mar 2016 05:00 PM PST


  AMANAH Negeri Perak akan menganjurkan Malam Solidariti Mat Sabu pada 12hb Mac 2016 hari Sabtu bermula jam 8.00 malam di Jalan Pemimpin Kampong Manjoi Ipoh.

 Program tersebut dianjurkan bagi menonjolkan sokongan rakyat terhadap pejuang rakyat ini yang dikenakan saman RM 200 ribu Isu Projek Kad Pengenalan Sabah semasa beliau menjadi Timbalan Presiden PAS tempohari. 

 Program bermula pada jam 8.00 malam dengan ucapan dan persembahan dari anak muda AMAN, AWAN Perak seperti Lan Bilal Masjid, Daie Alias, Imam Muda AlHafiz dan lain lain.

 Selepas itu akan disusul dengan ucapan dari pimpinan Pakatan Harapan Negeri seperti Ketua Parlimen Amanah Tambun,Wakil AMAN, AWAN, PKR dan DAP.

 Antara lain pimpinan yang akan berucap ialah wakil PKR , DAP, Mantan Menteri Besar Perak DS Nizar Jamaludin, Tn.Hj Asmuni Awi Pengerusi Amanah Perak, YB Dr Hatta Ramli Ahli Parlimen Kuala Krai Kelantan yang datang bersama rombongan Amanah Wilayah Persekutuan, Tn Hj. Anwar Tahir Setiausaha Agung Amanah Nasional dan Tn. Hj Mohamad Sabu Presiden Amanah.

 Seorang penyokong tegar Pakatan Harapan, Jutawan Mr Koon akan turut berucap dan difahamkan akan mengistiharkan sumbangan beliau pada malam tersebut.

 Semua ahli dan penyokong Amanah Perak diminta hadir ke program pada malam itu.

 "Jangan ada seorang pun ahli dan penyokong berada di rumah masing masing pada malam tersebut.Ini satu tanda sokongan dan kasih sayang kita pada perjuangan Presiden Amanah Tn. Hj. Mohamad Sabu." Pesan Rahim Cheng selaku Pengarah Komunikasi Amanah Perak.

 Beliau turut menjemput semua pimpinan, ahli dan penyokong dari komponen Pakatan Harapan DAP, PKR dan rakyat Perak dijemput hadir khususnya untuk mendengar perkembangan terkini isu isu semasa dan perkembangan Selamatkan Malaysia.

Tiada ulasan: