Selasa, 16 Februari 2016

Komentar Kini

Komentar Kini


Bila Pas hendak join umno

Posted: 16 Feb 2016 04:48 PM PST



Judul diatas ini merupakan Pertanyaan mantan Ketua Pengarah Biro Tatanegara Malaysia (BTN) Datuk Raja Ariff bin Raja Ali.

Soalan ini dilemparkan kepada penulis ketika dalam majlis walimatulurus keluarganya dan juga keluarga penulis.

Soalan itu segera disambut penulis dengan jawapan yang berbunyi: mungkin selepas pilihanraya umum ke 14 nanti.

Kata Datuk Raja Ariff, molek sekarang. Bukan selepas PRU 14. Itu sudah terlambat . Kalau mahu lebih baik sekarang ini.

Sehubungan dengan itu, beliau memberitahu penulis yang dia dah jumpa Datuk Seri Mohd Najib Razak dan bercakap mengenai pas nak join umno ini.

Perdana menteri yang penuh dengan kontroversi ini memberi jawapan yang berbunyi: kita serius untuk bekerjasama dengan pas.

Bermakna perkara ini bukan main main atau suka suka. Memang umno sangat serius untuk menerima pas semula setelah ditendang oleh Tun Husein Onn dahulu.

Atas sebab itu, timbul pula persoalan mengapa pas masih tidak mahu join umno, sedangkan umno sangat sangat serius untuk menyatukan orang Melayu yang sudah lama berpecah itu.

Umno memerlukan pas untuk memperkasakan kerajaan umno/BN,sedangkan pas seolah olah tidak memerlukan umno, sebaliknya lebih selesa kekal dengan pakatan rakyat dan sokongan orang bukan Islam sehingga pru 14 nanti.

Sudah barang tentu ada yang tersurat dan tersirat punca pas masih tidak mahu join dengan umno dan hanya mahu bekerjasama sepertimana yang penah berlaku selama ini.

Datuk Seri Mohd Najib Razak sepertimana yang diberitahu Datuk Raja Ariff bin Raja Ali sangat serius dan bukan main main.

Tengok pada gaya, tindakan kepimpinanya  sebelum ini, tak mustahil pas akan join dengan umno suatu masa nanti, kerana memang pas tak pernah serik untuk bekerjasama, hatta dengan parti kafir harbi sekalipun.

Jika pas boleh bekerjasama dengan parti kafir (DAP) dan kini masih mengharapkan orang bukan islam (China/India) memberi sokongan tak mustahil akan join dengan umno yang semakin hari semakin lemah dek kepimpinan yang redha dengan penyalahgunakuasa yang bermaharajalela.


Tiada ulasan: