Isnin, 8 Februari 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Apandi jadi orang suruhan Najib!

Posted: 08 Feb 2016 09:51 AM PST


  Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali dianggap sebagai "legal hitman" (orang suruhan) bagi perdana menteri bertujuan menakut-nakutkan bakal pemberi maklumat yang boleh mendedahkan rasuah dalam kerajaan, kata sebuah badan hak asasi manusia antarabangsa.

 Timbalan Pengarah Human Rights Watch (HRW) Asia Phil Robertson berkata demikian ketika mengulas laporan berita yang Apandi sedang menimbang untuk memperketatkan peruntukan di bawah Akta Rahsia Rasmi 1972 (OSA). 

Robertson berkata Apandi berpaut dari satu dasar yang melanggar hak asasi manusia kepada satu dasar yang lain dalam usaha mendiamkan masyarakat bagi melindungi kegagalan politik Datuk Seri Najib Razak. 

 "Dalam proses itu, dia menjadi 'legal hitman' Najib, yang bertujuan menakut-nakutkan bakal pemberi maklumat yang boleh mendedahkan rasuah dan penyalahgunaan kerajaan," kata Robertson kepada The Malaysian Insider dalam emel hari ini.

 Beliau menambah cadangan Apandi adalah penghinaan ke atas kebebasan bersuara yang harus ditolak semua pihak yang prihatin tentang hak asasi manusia.

 "Persoalan yang perlu dijawab ialah mengapa rakyat Malaysia perlu terus mengorbankan hak asasi manusia mereka untuk memelihara kepentingan Najib?

 "Yang terkini ini ialah serangan keterlaluan terhadap kebebasan bersuara yang harus disangkal semua masyarakat Malaysia dan antarabangsa yang mengambil berat tentang mengekalkan Malaysia sebagai sebuah negara demokrasi yang menghormati hak rakyat," kata Robertson.

 Pendakwa utama negara itu juga dilaporkan berkata, OSA boleh digunakan terhadap wartawan yang melindungi sumber mereka atas nama etika kewartawanan dan petugas media boleh dianggap sebagai bekerjasama dengan bakal pensabotaj.

 "Kita mungkin mengenakan dakwaan kepada wartawan yang enggan mendedahkan sumber.

 "Saya tidak bergurau. Jika saya mempunyai 90% bukti, saya akan dakwa wartawan, pengarang, penolong pengarang dan ketua pengarang. Saya serius, bukan main-main.

 "Kita ada terlalu banyak kebocoran rahsia di Malaysia," Apandi dipetik sebagai berkata.

 Peguam negara itu dilaporkan berkata demikian dalam satu temu bual dengan Sin Chew Daily, di mana beliau juga memaklumkan Pejabat Peguam Negara sedang mengkaji untuk meminda undang-undang OSA bagi memasukkan penjara seumur hidup dan 10 sebatan sebagai hukuman kepada pesalah. – 8 Februari, 2016. ~ sumber

Rejim yang menindas suka sembunyikan maklumat mereka yang berkuasa.

Posted: 08 Feb 2016 02:08 AM PST



 Bekas presiden Majlis Peguam Datuk Seri Ambiga Sreenevasan hari ini mengingatkan Tan Sri Mohamed Apandi Ali tugasnya bukan untuk melindungi mereka yang berkuasa.

 Ia susulan peguam negara itu semalam memberi amaran undang-undang yang lebih keras di bawah Akta Rahsia Rasmi 1972 (OSA) akan dikenakan terhadap mereka yang membocorkan rahsia rasmi. Ambiga berkata, langkah itu dilihat sama seperti apa yang akan dilakukan rejim yang menindas bagi menyembunyikan maklumat membabitkan mereka yang berkuasa.

 "Ini bukan tentang melindungi keselamatan maklumat sensitif tetapi tentang tidak membenarkan kebenaran muncul mengenai rasuah dan salah guna kuasa melibatkan mereka yang memegang kuasa di peringkat yang tinggi.

"Sebarang pindaan yang sebegitu akan menjadikan kita diktator yang sebenarnya," kata Ambiga.

 Apandi berkata kepada akhbar Sin Chew Daily semalam, beliau menimbang meminda OSA bagi meningkatkan hukuman ke atas mereka yang membocorkan rahsia negara termasuk wartawan yang melaporkan mengenainya.

 Katanya, beliau sedang memikirkan untuk mengenakan hukuman penjara seumur hidup dan 10 kali sebatan ke atas pesalah dan untuk membolehkan pendakwaan ke atas wartawan yang enggan mendedahkan sumber mereka.

 Ambiga, yang mengetuai Persatuan Hak Asasi Manusia Kebangsaan (Hakam), berkata kebanyakan maklumat baru-baru ini mengenai dana RM2.6 bilion yang didermakan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak datang dari peguam negara sendiri, bukannya dari rahsia yang dibocorkan.

 Beliau mengingatkan Apandi yang tugasnya adalah untuk menegakkan prinsip-prinsip demokrasi dan kedaulatan undang-undang, bukan melindungi mereka yang berkuasa daripada mengambil tanggungjawab.

 "Peguam negara perlu berhenti bersuara seperti penasihat undang-undang peribadi Najib.

 "Jika ada perkara yang sah dibangkitkan orang ramai, beliau mesti mengkaji semula keputusannya menutup kes itu," katanya, merujuk kepada keputusan Apandi memerintahkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menutup siasatan derma RM2.6 bilion dan dana RM42 juta SRC International yang dimasukkan ke akaun bank peribadi Najib.

 "Tidak elok untuk peguam negara kedengaran seperti begitu defensif. Beliau harus bebas dan tidak terlibat dalam pertikaian tertentu.

 "Dalam erti kata lain, beliau perlu berhenti mengancam mereka yang mendedahkan maklumat dan sebaliknya perlu bertindak ke atas maklumat yang diberikan."

 Beliau menyeru rakyat Malaysia membantah sebarang percubaan mengongkong akhbar, mengatakan media merupakan salah satu daripada segelintir saluran yang mereka boleh bergantung harap untuk menyampaikan kebenaran.

 Tanpa media, orang ramai tidak akan sedar rasuah dilakukan mereka yang berkuasa, kata Ambiga. 

 "Biarkan mereka yang berkuasa tahu kita akan menentang semua cubaan untuk melemahkan demokrasi kita.

 "Dan apabila tiba masa Malaysia mendapat semula demokrasinya (dan hari itu pasti akan datang), kita akan ingat nama semua mereka yang memilih untuk memusnahkan demokrasi, bukan mempertahankannya, dan kami akan meletakkan mereka bertanggungjawab."

 Sementara itu, Institut Wartawan Malaysia (IoJ) berkata, ia tidak bersetuju dengan apa-apa tindakan yang boleh menjejaskan fungsi sebenar kerajaan.

 Pada masa yang sama, ia juga menentang sebarang langkah meningkatkan langkah punitif terhadap mereka yang berusaha membongkar kebenaran dalam kes-kes berkepentingan awam.

 "Pemberi maklumat dan wartawan yang memutuskan untuk mendedahkan maklumat yang sahih selepas mengambil tindakan yang sewajarnya, tidak sepatutnya dikenakan tindakan kerana mengetengahkan isu-isu yang sepatutnya mendapat perhatian umum," katanya dalam satu kenyataan.

 IoJ berkata, wartawan juga bertanggungjawab melindungi identiti sumber sebagai sebahagian daripada etika kewartawanan yang diterima pakai secara universal, di samping mematuhi undang-undang tempatan.

 Katanya, kepentingan awam dan negara akan lebih terjamin dengan adanya akses kepada maklumat melalui satu Akta Kebebasan Maklumat bagi menggantikan OSA.

 Langkah itu, katanya, akan memastikan mereka yang memegang kuasa akan bertanggungjawab dan terikat kepada prinsip ketelusan.  ~ SUMBER

Jho Low keciwa : Cadangan perkahwinan 4.9 juta berakhir dengan kemaluan !

Posted: 07 Feb 2016 11:00 PM PST

Akhbar Taiwan Apple Daily mendedahkan berita selepas menjumpai rakaman video mendokumenkan cadangan perkahwinan Low.

 Sasaran Low - penyanyi terkenal Taiwan  Mandopop, Elva Hsiao.

 Akhbar itu memetik video yang dimuat naik setahun yang lalu ke laman web perkongsian video, vimeo.com , oleh jurugambar profesional yang berpangkalan di Britain Peter Rear.

 'Kos  cadangan perkahwinan yang mengejut itu dikhabarkan bernilai £ 1m (RM4.9 juta).'

 Kos kejutan itu  dikhabarkan kecil  adalah  kerana acara itu berlangsung di pantai persendirian di tempat peranginan hotel mahal Atlantis, The Palm - hotel yang paling terkenal di pulau Palm Jumeirah, luar Dubai.

 Video berdurasi 5 minit 27 saat itu menggambarkan pasangan itu tiba dengan Rolls-Royce hitam dan bersiar-siar di pantai, dengan lilin yang diletakkan di dalam Valentine hati yang besar.

 Pasangan itu, berpegangan antara satu sama lain, kemudian meneruskan untuk menjamu selera satu set mewah - didakwa sebagai kerja-kerja seni bina dan dalaman firma reka bentuk Dubai, Ali Bakhtiar Designs - sebagai tanda laser menggariskan bayangan pasangan itu.

 Penyanyi itu sangat teruja hingga mengalirkan air mata, tetapi ...

 Pasangan itu menikmati makanan mereka ketika sedang dialuni oleh pemain hap dan pemain biola. Ia bukan gesekan biola biasa, ia disemat dengan apa yang kelihatan sebagai batu permata.

 Memecahkan nada romantis, beberapa penerjun turun dari langit dan mendarat di pantai untuk mempersembahkan Hsiao dengan barang kemas yang direka oleh jenama mewah Swiss Chopard.

 Pada ketika itu, Hsiao begitu tersentuh hingga menitiskan air mata.

 Walau bagaimanapun, berlebih-lebihan yang keterlaluan itu dilaporkan tidak mampu untuk menggoda hati Hsiao ini.

 Apple Daily berkata ia difahamkan Hsiao , 33, menolak cadangan itu dan hanya melnganggap Low, 31, sebagai "adik lelaki".

 Akhbar itu juga melaporkan bahawa seorang jurucakap telah menafikan dakwaan bahawa Low telah mencadangkan kepada Hsiao pada majlis itu, menekankan bahawa ia hanya "makan malam romantis".

 Anak kelahiran Pulau Pinang, Low dilaporkan sebahagian daripada golongan dalaman Perdana Menteri Najib Abdul Razak, terkenal dengan usahanya untuk menarik perhatian Paris Hilton yang gemar berpesta keras dengan rakan-rakan di Amerika Syarikat.

 Low, atau nama sebenarnya Low Taek Jho, adalah anak seorang hartawan Pulau Pinang yang dilaporkan mempunyai hubungan yang rapat dengan pelabur Timur Tengah.


Di dalam negara, beliau dilaporkan terlibat dengan Lembaga Pelaburan Terengganu (TIA) - kini dikenali sebagai 1Malaysia Development Bhd (1MDB) - dan UBG Bhd, yang dimiliki oleh keluarga Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud.

  Low yang nampak montel  mendapat perhatian media umum dua tahun lalu selepas laporan mengenai pesta boros dengan pelakon kontroversi Hollywood, Paris Hilton terpampang di muka depan akhbar, tempatan dan di seluruh dunia.

 Malaysia telah dilakukan sekali lagi, Cadangan gagal yang paling mahal di dunia (Malaysia Boleh)

Anggota PAC: Ketua Bank Negara perlu beri keterangan berhubung 1MDB

Posted: 07 Feb 2016 08:51 PM PST

Tony Pua :Ada orang lain yg patut dipanggil! 
KUALA LUMPUR, 7 Feb - Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC) perlu menyoal Tan Sri Zeti Akhtar Aziz atas 1Malaysia Development Bhd (1MDB), kata Tony Pua hari ini apabila mempertikaikan kenyataan Datuk Hasan Ariffin yang hanya dua orang saksi sahaja yang tinggal untuk memberi keterangan.

 Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara melahirkan rasa terkejut terhadap pengumuman Hasan ke atas perkara itu semalam, menegaskan bahawa PAC tidak pernah membincangkan isu itu sebelum pengumuman pengerusi.

 Ahli PAC itu menegaskan bahawa masih terdapat saksi lain yang relevan dengan siasatan yang sedang dijalankan ke atas firma milik kerajaan itu.

 "Mereka yang harus dipanggil oleh PAC termasuk Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz dan satu lagi (1MDB) bekas Ketua Pegawai Eksekutif 1MBD, Mohd Hazem Abd Rahman.

"Ia adalah penting untuk PAC untuk mendengar secara langsung daripada Tan Sri Zeti dan pegawai Bank Negara kerana Bank Pusat itu melalui satu kenyataan pada Oktober tahun lepas, membatalkan tiga kebenaran yang diberikan kepada 1MDB di bawah Akta Kawalan Pertukaran Wang 1953 (ECA) untuk pelaburan luar negara berjumlah US $ 1.83 bilion," kata Pua dalam satu kenyataan hari ini.

 Beliau berkata keterangan Hazem adalah sama penting kerana beliau telah menyelia AS $ 3 bilion (RM12.5 bilion) bon terbitan melalui Goldman Sachs dan juga pembelian RM1.2 bilion tanah di Pulau Pinang.

 Pua menambah bahawa Hazem telah dijadualkan untuk muncul apabila PAC masih dipengerusikan oleh Datuk Nur Jazlan Mohamed. Nur Jazlan meletak jawatan apabila beliau dilantik sebagai Timbalan Menteri Dalam Negeri. 

 Siasatan PAC telah digantung buat sementara waktu sehingga Hasan telah dinamakan sebagai pengganti Nur Jazlan tahun lepas.

 Lain-lain yang telah secara rasmi diminta untuk memberi keterangan kepada PAC termasuk jutawan Low Taek Jho. 

 Tony Pua menggesa Hasan untuk membincangkan lagi isu saksi dengan PAC pada mesyuarat akan datang.

 Hasan dilaporkan berkata semalam bahawa hanya dua orang saksi lagi yg akan dipanggil sebelum PAC menutup siasatan 1MDB: bekas Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi dan bekas pengerusi Tan Sri Mohd Bakke Salleh.

 PAC mula menyiasat 1MDB Mac lalu berikutan arahan daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.~ sumber

Dewa turun di Paya Jaras bawa limau mandarin .....

Posted: 07 Feb 2016 05:30 PM PST

Sang Dewa bagi hadiah limau dari syurga??
Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:

 مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ 
 Barangsiapa menyerupai suatu kaum, maka dia termasuk mereka. [HR. Abu Dawud, no. 4031]

 Tasyabbuh artinya menyerupai atau meniru. Tasyabbuh dengan orang kafir yang terlarang adalah meniru atau menyerupai orang kafir dalam masalah keyakinan, ibadah, kebiasaan, atau model-model perilaku yang merupakan ciri khas mereka. 

  Demikian keterangan Syaikh Dr. Nâshir bin Abdul Karîm al-'Aql dalam dalam kitab beliau : "Man Tasyabbaha Bi Qaumin Fahuwa Minhum", hlm. 5.

   Menurut Mufti Johor Datuk Tahrir Shamsuddin, umat Islam tidak digalakkan memakai pakaian atau perhiasan yang menyamai 'Santa Claus' kerana ia bercanggah dengan seruan Nabi Muhammad saw. 



 Maaf banyak-banyaklah.... Aku tengok gambar atas ni, tetiba aku teringat pula kat 'Ahli Hadis' Perak, Azli Musa. Mungkin sebab janggut panjang tu kut... Hahaha!

Bagaimana pula jika berpakaian macam Dewa Beruntungan? 

Elok kita serahkan kepada Azli Musa, untuk mensyarahkan maksud hadis yang diatas itu dan harap beliau tolong nasihatkan Adun Pas Paya Jaras @ Setiausaha Pas Selangor, Hj Khairudin Othman tu...Korang boleh tengok gambar adun ni lagi di sini

 Ida Alan : Apa hukumnya menyerupai pakaian agama lain? Pakaian dewa plak tu? Apa komen walaun? Desperado sangat nak raih undi org Cina. Ini semua tak leh pakai. Dah kutuk2 cina sign TPPA tup2? Hipokrit namanya. Dalam Islam hipokrit tu apa? 

Amir Hamzah Mohd Wazir : Jangan komen komen nanti depa maki kunci kebenaran ada di tangan depa 

Zus Din : Sampai sanggup menyerupa dewa nak raih undi Cina? Ish ish ish

Panglima Utara : Dia tunjuk kehebatan dewa dalam diri dia...kikki 

Zus Din : Kalau org Islam dr Amanah, PKR atau DAP buat sure walaun dan lebai hukum kafir dah 

Tiada ulasan: