Jumaat, 12 Februari 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


PAC enggan panggil saksi-saksi penting dan menganggap media sebagai musuh

Posted: 12 Feb 2016 11:34 AM PST

 
Pengerusi  PAC, Datuk Hasan Arifin.

 Kenapa PAC enggan memanggil saksi-saksi penting dan menganggap media sebagai musuh? Demikian Ketua Pembangkang di Parlimen, Lim Kit Siang mahukan penjelasan daripada Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira  (PAC) Datuk Hasan Arifin.

 Beliau berkata demikian sebagai membidas kenyataan Hasan Arifin semalam bahawa orang ramai tidak perlu ragu-ragu laporan PAC mengenai 1MDB sebagai ahli jawatankuasa adalah terdiri daripada ahli-ahli parlimen dari kedua-dua belah House, dan orang ramai mesti yakin dengan ketelusan laporan yang akan dibentangkan di Parlimen.

"Tidak ada keraguan itu ketika Datuk Seri Nur Jazlan Mohamad pernah menjadi Pengerusi PAC." tambahnya lagi.

 Hasan yang dilantik sebagai Pengerusi PAC pada bulan Oktober lalu harus bertanya, mengapa perubahan mendadak sikap orang ramai kepada PAC selepas beliau mengambil aleh?

 Keyakinan orang ramai terhadap PAC semakin luntur apabila beliau mahukan siasatan PAC mengenai 1MDB dalam masa yang paling singkat - selepas empat bulan PAC disabotaj dari meneruskan siasatan 1MDB 

 Saya sendiri telah digantung daripada Parlimen selama enam bulan kerana membantah terhadap sabotaj apa-apa siasatan PAC terhadap 1MDB.

 Sikap PAC di bawah Hasan berubah sekelip mata selepas Peguam Negara Tan Sri Mohamad Apandi Ali menggemparkan negara dan antara bangsa kerana melepaskan Najib daripada sebarang salah laku jenayah berhubung derma RM2.6 bilion dan skandal RM42 juta SRC International, menyebabkan kemunculan beberapa  laporan mengenai siasatan terhadap skandal 1MDB di seluruh dunia, seperti Switzerland, Singapura, Hong Kong, Amerika Syarikat dan United Kingdom.

 Tindakan terburu-buru untuk mengakhiri siasatan PAC keatas 1MDB secepat mungkin, manakala cerita kononnya tidak bersalah dan profesionalisme 1MDB, berkecai akibat pendedahan melalui beberapa laporan antarabangsa yang bukan di bawah kawalan atau pengaruh pembuat imej Najib. 

Keyakinan orang ramai terhadap kebebasan, ketelusan dan profesionalisme PAC di bawah Hasan juga telah dilemahkan oleh dua faktor lain:

 • Pertama, keengganan untuk memanggil saksi penting termasuk Peguam Negara Apandi, bekas Peguam Negara Tan Sri Gani Patail, Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz, Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Abu Kassim, Pengarah SPRM (khas operasi) Bahri Mohamed Zin, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu bekas Timbalan pengarah Cawangan khas Datuk Abdul Hamid Bador dan sudah tentu kedua-dua saksi yang paling penting untuk siasatan PAC dalam 1MDB Bakar dan - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan jutawan kelahiran Pulau Pinang Jho Low.

 Najib adalah satu-satunya orang, selain daripada Jho Low, yang tahu selok belok 'derma' RM2.6 bilion dan RM55 bilion skandal mega berkembar 1MDB dalam tempoh enam tahun lamanya, manakala Arul Kanda Kandasamy merupakan orang terbaru menyertai yang telah digunakan untuk menerima arahan menjalankan 1MDB dalam tempoh enam tahun yang lalu.

 Mengapa PAC di bawah Hasan takut untuk memanggil Najib?

PAC di bawah Nur Jazlan sebagai Pengerusi telah memutuskan pada 24 Julai tahun lepas bahawa Low Taek Jho perlu hadir di hadapannya pada 8 September untuk memberi keterangan mengenai skandal 1MDB. Mengapa keputusan ini dibatalkan oleh Hasan?

 • Kedua, layanan buruk media oleh Hasan sebagai Pengerusi PAC.

 Semalam, wartawan telah dihalang daripada memasuki Parlimen untuk membuat liputan mesyuarat PAC mengenai 1MDB. Wartawan terpaksa menunggu di luar bangunan Parlimen. 

Beliau mahukan penjelasan di atas sikap bermusuhan terhadap media dan "Adakah Hasan akan memohon maaf diatas layanan buruk tersebut?" soalnya. ~ sumber

Tiada ulasan: