Selasa, 12 Januari 2016

Tukar Tiub

Tukar Tiub


TERKINI TERNOW TERHOTT

Posted: 12 Jan 2016 07:02 PM PST





PROVOKASI

MEMULAKAN

KETEGANGAN 

DAN AKHIRNYA

PERANG

Iran Seizes US Sailors Amid Claims of Spying

New York Times - ‎48 minutes ago‎
WASHINGTON — Two United States Navy patrol boats and their crews were seized by theIranian authorities in the Persian Gulf on Tuesday during what a Tehran news agency alleged was "snooping." ...

10 US sailors in Iranian custody

CNN - ‎4 hours ago‎
Farsi Island is an area where the Iranian Revolutionary Guard Corps -- which the semi-official Fars News agency said detained the service members -- tends to operate, and they are much more aggressive than the Iranian Navy. The Fars News agency also ...

Iran holds 10 US sailors but pledges to release them soon, Pentagon says

Washington Post - ‎1 hour ago‎
Two small U.S. Navy vessels are in Iranian custody, but their crews will be released promptly, the Pentagon said Tuesday. However, Iran's Fars news agency said the 10 sailors, nine men and one woman, were arrested and were suspected of "snooping.".








--------------

BANI MELAYU KENA TIPU LAGI

Posted: 12 Jan 2016 06:49 PM PST








KE MANA DANA RM2.4 BILION DARI SUKUK BANDAR MALAYSIA YANG SEPATUTNYA DIGUNAKAN UNTUK MEMBIAYAI PEMINDAHAN DAN NAIKTARAF PENGKALAN-PENGKALAN TENTERA?
 
Saya merujuk kepada kenyataan 1MDB bertarikh 6 Januari 2016 yang jelas cuba mematahkan soalan-soalan yang saya tanya khusus mengenai perkara-perkara berikut:

1.    Pembiayaan untuk memindahkan dan menaiktaraf pengkalan-pengkalan tentera udara sebagai sebahagian dari tanggungjawab 1MDB setelah dianugerahkan tanah kerajaan di Sungai Besi

2.    Kesan kepada keselamatan negara akibat dari penjualan pegangan di dalam Bandar Malaysia Sdn Bhd (BMSB) milik 1MDB kepada satu konsortium yang dianggotai oleh syarikat berkaitan Kerajaan China

Jawapan 1MDB pada 6 Januari 2016 sebenarnya mengesahkan kebimbangan saya mengenai (2) iaitu keterlibatan syarikat berkaitan Kerajaan China di dalam projek pemindahan dan naiktaraf pengkalan-pengkalan tentera udara.

Kenyataan 1MDB tempoh hari mengakui bahawa bahawa salah satu pilihan struktur urusniaga yang sedang dibincangkan ialah pembelian ekuiti di dalam BMSB. Ini selari dengan pengumuman 1MDB sebelum itu bahawa ia telah menjual ekuitinya di dalam BMSB sebanyak 60% kepada konsortium yang dimiliki bersama oleh syarikat berkaitan Kerajaan China itu. Apabila ini dipadankan dengan pengumuman yang difailkan di Bursa Hong Kong, ia mengesahkan bahawa struktur urusniaga melalui kaedah penjualan ekuiti telah dilaksanakan kerana syarikat berkaitan Kerajaan China itu memfailkan nilai urusniaga ekuiti (bukannya nilai tanah seperti yang diumumkan oleh 1MDB).

Namun yang lebih merunsingkan, penjualan ekuiti kepada konsortium itu sebenarnya mendedahkan satu lagi perkara yang lebih besar – kenapa bebanan kewangan untuk memindahkan dan menaiktaraf pengkalan-pengkalan tentera masih lagi berbangkit sehingga menjadi sebahagian dari urusniaga jual beli ekuiti BMSB; sedangkan 1MDB/BMSB telah meminjam RM2.4 bilion dalam tahun 2014 untuk membiayai kerja-kerja tersebut?

Saya sertakan lampiran-lampiran yang mengandungi terma-terma utama Perjanjian Sukuk Murabahah RM2.4 Bilion yang diterbitkan oleh 1MDB dalam tahun 2014. Saya rujuk kepada mukasurat-mukasurat penting seperti berikut:

1.    Mukasurat 6 mengesahkan bahawa BMSB (anak syarikat milik penuh 1MDB) menerbitkan Sukuk Murabahah bernilai RM2.4 bilion

2.    Mukasurat 10, 11, 12 mengesahkan bahawa kontrak-kontrak pemindahan dan naiktaraf pengkalan-pengkalan tentera udara/polis udara Sendayan, Ipon, Butterworth, Gong Kedak, Kuantan, Subang (2 kontrak bagi 2 pengkalan berbeza) dan Kajang yang merupakan bayaran balik 1MDB kepada Kerajaan Persekutuan telah dicagarkan sebagai tukaran kepada tanah-tanah yang dianugerahkan

3.    Mukasurat 13 dan 14 mengesahkan bahawa dana RM2.4 bilion yang diperolehi 1MDB hasil dari terbitan Sukuk Murabahah ini hanya boleh digunakan untuk 2 tujuan sahaja; iaitu membiayai pemindahan dan naiktaraf pengkalan-pengkalan udara di atas dan membiayai aliran tunainya.

Dalam kenyataannya bertarikh 6 Januari 2016, 1MDB sendiri mengakui bahawa nilai keseluruhan kontrak pemindahan dan naiktaraf pengkalan-pengkalan tentera ini adalah RM2.7 bilion dan sehingga kini, baki pembiayaan yang perlu dikeluarkan 1MDB untuk membayar kontraktor adalan RM1.9 bilion.

Secara mudahnya, mengambil kira bahawa 1MDB telah menerbitkan Sukuk Murabahah berjumlah RM2.4 bilion untuk membiayai kerja-kerja itu – maka persoalan yang paling besar: adakah ini bermakna dari jumlah RM2.4 bilion yang diperolehi itu, hanya RM800 juta yang dibelanjakan bagi kerja-kerja pemindahan dan naiktaraf pengkalan-pengkalan tentera (iaitu jumlah projek keseluruhan RM2.7 bilion tolak jumlah baki bayaran RM1.9 bilion)?

Ini bermakna sejumlah RM1.6 bilion dari Sukuk Murabahah yang sepatutnya digunakan untuk membiayai kerja-kerja itu TIDAK DIGUNAKAN bagi tujuan itu. Ke mana dana berjumlah RM1.6 bilion ini dan bagi tujuan apa ia telah digunakan?

Oleh sebab itulah, maka 1MDB tiada pilihan lain kecuali melibatkan pihak swasta di dalam urusniaga melibatkan BMSB sedangkan BMSB telah pun mencagarkan kontrak-kontrak itu sebagai sebahagian dari terbitan Sukuk Murabahah. Apabila pihak swasta itu pula melibatkan syarikat berkaitan Kerajaan China, sudah tentu ini menimbulkan pertanyaan sejauh mana keterlibatan mereka di dalam keputusan-keputusan mengenai pemindahan dan naiktaraf pengkalan-pengkalan tentera kerana mereka (syarikat China itu) kini adalah pemilik bersama BMSB yang dipertanggungjawabkan dengan kerja-kerja tersebut.

1MDB tidak boleh lari dari soalan-soalan ini dan saya akan terus menyelidik supaya perkara ini dibawa ke pengetahuan umum.
  

RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN









-------

BERITA DAN TANDA SAMPAI LAGI

Posted: 12 Jan 2016 06:18 PM PST







SATU INGATAN
kepada semua pembaca
tt telah menulis berkali-kali
memberi ingatan bahawa
ledakan ekonomi akan sampai

rating agensi moody 
telah menurunkan taraf malaysia
ini tanda TIDAK baik

pengurup wang di mid valley
telah tidak lagi menukar
ringgit dengan dolar
ini kerana nilai ringgitt
terus jatuh menjunam

semua ini adalah tanda tanda
bahawa ledakan akan tiba




Sell everything ahead of stock market crash, say RBS economists

Royal Bank of Scotland warns of 'cataclysmic' year with slumps in shares and oil and advises clients to shift to bonds

Investors face a "cataclysmic year" where stock markets could fall by up to 20% and oil could slump to $16 a barrel, economists at the Royal Bank of Scotlandhave warned.
In a note to its clients the bank said: "Sell everything except high quality bonds. This is about return of capital, not return on capital. In a crowded hall, exit doors are small." It said the current situation was reminiscent of 2008, when the collapse of the Lehman Brothers investment bank led to the global financial crisis. This time China could be the crisis point.


Stock markets have already come under severe pressure in 2016, with the FTSE 100 down more than 5% in its worst start since 2000. In the US, the Dow Jones industrial average has made its poorest ever start to a year.

BACA DISINI
http://www.theguardian.com/business/2016/jan/12/sell-everything-ahead-of-stock-market-crash-say-rbs-economists?CMP=fb_gu


---------------

KONDOM TANPA WAS WAS

Posted: 12 Jan 2016 05:39 PM PST








KOMENTAR
hubugan sex
hubungan jantina
adalah nikmat
semasa muda lebih galak
semasa muda lebih  hangat
semasa muda lebih ligat
ini sifat semula jadi
ini sifat kemudaan
tak perlu dinafikan
tak perlu sorok sorok

pancutan memang nikmat

tapi awas!
apabila terpancut
potensi untuk bunting ada
untuk mengelakkan dari bunting
kondom adalah terbaik

kondom telah terbukti baik
justeru gunakan kondom
untuk nikmat tanpa was was


Bayi ditanam dalam semak


KUALA PILAH  - Seorang bayi lelaki cukup sifat ditemui mati dibalut dalam kain sarung dan ditanam di kawasan semak di kampung Geduhom Dangi petang hari ini.

Ketua Polis Daerah Nilai, Superitendan Zaldino Zaludin berkata, bayi itu ditemui setelah ditunjukkan oleh suspek yang juga dipercayai bapa kepada bayi berkenaan.

Katanya, siasatan awal polis, mendapati, bayi itu telah meninggal dunia semasa dilahirkan pada 10 Januari lalu di sebuah rumah di Nilai.


KONDOM

TANPA

WAS WAS


-------------

BEZA SOSIALIS DAN KAPITALIS

Posted: 12 Jan 2016 04:57 PM PST





KOMENTAR
satu kenyataan yang jujur
ini bezanya sistem ekonomi kapitalis
dengan sistem ekonomi sosialis

ekonomi kapitalis kiblat keuntungan
ekonomi sosialis kesejahterran rakyat

dalam sistem sosialis 
kerajaan akan buat rumah murah
untuk rakyat
ini dasar sistem sosialis

dalam sistem kapitalis 
kaum pemodal buat rumah mahal
untuk keuntungan maksima

Malaysia bukan komunis, tak boleh paksa bina rumah murah, kata menteri


Putrajaya tiada kuasa menghalang pemaju daripada membina perumahan mahal berbanding mampu milik kerana Malaysia bukanlah sebuah negara komunis, kata  Abdul Rahman Dahlan. - See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/malaysia-bukan-komunis-tak-boleh-paksa-bina-rumah-murah-kata-menteri#sthash.VIIYdg0d.dpuf

UCAPAN 

TERIMA KASEH

PADA PAK MENTERI

BERI PENCERAHAN


------------

SELAMAT HARI LAHIR

Posted: 12 Jan 2016 05:00 AM PST









SELAMAT 

HARI LAHIR 

YA USTAZ













Memandangkan memberi ucapan birthday, belum ada ulama memfatwakan bidaah, sama ada hasanah atau dolalah, maka amat ramai ucapkan itu kepada saya.
Walau bagaimana pun, terima kasih kepada semua.



------------

TANDA TANDA LEDAKAN

Posted: 12 Jan 2016 04:30 AM PST










BERSEDIA 

DARI

SEKARANG

LEDAKAN

EKONOMI 

AKAN SAMPAI



Dollar rises against emerging currencies as risk sentiment recedes

On Tuesday, the greenback rose against riskier, but higher-yielding, emerging units. However, the US unit traded lower against the yen and the euro, fetching 117.52 yen from 117.77 yen Monday in New York, and trading at $1.0875 per euro from $1.0858 in US trade.
The Japanese currency, traditionally considered a safe haven in times of turmoil and uncertainty, has risen more than two percent against the greenback so far this year.
The Malaysian ringgit led declines against the dollar, falling 0.40 percent, as analysts warned the currency could weaken further on the back of the continuing slump in oil prices.
Malaysia is Asia's only major net petroleum exporter.
"Falling crude oil prices and uncertainty involving the slowdown in China are weighing on the ringgit," Zulkiflee Mohd. Nidzam, head of foreign exchange and bond trading Asian Finance Bank in Kuala Lumpur, told Bloomberg News.
"If these persist, the ringgit could weaken further to 4.45 a dollar in the near term."
Crude slipped below $31 for the first time in more than 12 years on signs key producer Iran could be allowed to export the commodity within weeks as Western countries prepare to lift embargoes after a deal over Tehran's nuclear programme.

TiDAK ADA

JALAN LAiN


----------------

LAGI TANDA SAMPAI

Posted: 12 Jan 2016 12:16 AM PST








LAGi TANDA

TANDA

SAMPAi

Shanghai volatile as most Asia markets fall again


HONG KONG: Shanghai stocks swung sharply again Tuesday, fuelled by ongoing worries about China's economy while most other Asian markets ended extending losses as one of the worst starts to a year shows little sign of letting up.
Having sunk more than five percent Monday — taking its losses this year to almost 15 percent already — Shanghai rallied in the first few minutes before quickly see-sawing in and out of positive territory through the day.


AWAS!

EKONOMI

CHINA TERUS

MENGUNCUP




------------

MARI KITA TERSENYUM

Posted: 11 Jan 2016 11:09 PM PST














--------------

KENAPA SUNGAI MERAH

Posted: 11 Jan 2016 09:40 PM PST







WAT iS DE

BEKAUSE



Analisis air laut merah diketahui tidak lama lagi


RAUB - Hasil analisis sampel air berwarna merah di Sungai Balok dan pantai berhampiran di Kuantan pada penghujung Disember akan diketahui dalam tempoh terdekat.

Ada pihak mendakwa fenomena itu terjadi akibat pencemaran daripada aktiviti melombong bauksit di kawasan berkenaan.

Pengerusi Jawatankuasa Kemudahan Asas dan Alam Sekitar Pahang Mohd Soffi Abd Razak berkata analisis itu dijalankan oleh Jabatan Alam Sekitar (JAS) Negeri.  

Bercakap pada pemberita di sini hari ini beliau berkata, kemungkinan keputusan analisis itu akan keluar dalam masa terdekat.

Ini akan menjadi asas bagi pihaknya melaksanakan tindakan sewajarnya, kata beliau. - Bernama

MUNGKIN

KERANA:

1 - darah melimpah kerana 
    ikan sedang berperang
2 - jerung menyerang patin
3 - gajah membasuh cawat
    di ulu sungai
4 - zunar buat peraduan
    mewarna sungai
5 - bik mama basuh cawat
6 - najib berak darah
    takut FBI

KAH KAH KAH



------------

FULUS SIKOM

Posted: 11 Jan 2016 08:30 PM PST








APA MAKNA

BERITA INI?

KOMENTAR
berita ini amat jelas
menunjukkan bahawa
PAS adalah parti politik
islam hanya alat
untuk mengolah persetujuan
kerana itu sekarang 
DAP bukan musuh
kerana nak jadi EXCO
kerana nak jadi ahli majlis
kerana jawatan 
kerana gaji 
jelas TIDAK ada sangkut paut
dengan ajaran agama
tapi
tunggu dan nanti
akan muncul ayat dan hadis
untuk menghalalkan semua



DAP hanya jadi musuh Pas pada PRU14

SHAH ALAM – DAP masih rakan kerjasama Pas dalam pentadbiran Kerajaan Selangor namun jalinan itu akan luput menjelang PRU 14 akan datang.

Pesuruhjaya Pas Selangor,  Iskandar Abdul Samad berkata, Pas masih meneruskan kerjasama dengan DAP dalam urus tadbir kerajaan negeri sehinggalah PRU14 memandangkan 'musuh baharu' itu bakal mencabar kerusi milik Pas.

"DAP nak bertanding kerusi Pas pada PRU14, itulah ancaman baharu buat kita. Sebelum ini bersama dalam PR...kini tidak lagi.

KAH KAH KAH
woit
tahniah pada malaon ini
malaon ini jujur
malaon ini cakap betul
kah kah kah
jawatan dan fulus penting
kah kah kah
sekarang ada fulus
sekarang ada jawatan
wal fulus sikom
wal gaji bun
wal koko kun
kah kah kah

POOOOORAH

------------

TANDA SUDAH SAMPAI

Posted: 11 Jan 2016 07:48 PM PST









AWAS!

SATU LAGi

TANDA

EKONOMI 

AKAN 

MELEDAK




12 Januari 2016
KUALA LUMPUR - Menteri Belia dan Sukan (KBS), Khairy Jamaluddin Abu Bakar yakin semua kementerian bersedia mengubahsuai perancangan bagi mengurangkan perbelanjaan susulan pengubahsuaian Bajet 2016 berikutan kejatuhan harga minyak mentah dunia.

KAH KAH KAH
woit
jangan buat buat tak tahu
jangan buat tak sedar
ekonomi sedang runtuh
ekonomi makin tenat
ekonomi sedang nazak
potong potong potong
barang makin mahal
duit makin murah
kah kah kah
mampoos bani melayu

MAMPOOOS




----------------

Tiada ulasan: