Khamis, 28 Januari 2016

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


[KANTOI] Zahid Hamidi Temui Raja Abdullah Yang Sudah Meninggal?

Posted: 28 Jan 2016 12:45 AM PST

Sumber dakwa RM2.6 bilion dari Raja Abdullah

Kementerian kewangan dan kementerian luar negara Arab Saudi tidak tahu menahu berkaitan sumbangan daripada kerabat diraja negara itu kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Bagaimanapun, sumber tidak dinamakan dilaporkan mendakwa bahawa wang itu datang daripada allahyarham Raja Abdullah, yang meninggal dunia tahun lalu.

Menurut laporan The Wall Street Journal (WSJ) hari ini, dua kementerian negara itu enggan mengulas kenyataan Peguam Negara Tan Sri Mohd Apandi Ali semalam.


Kementerian-kementerian itu bagaimanapun dilaporkan berkata mereka tiada maklumat berhubung sumbangan itu, yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

"Pegawai-pegawai kerajaan Saudi, ketika enggan mengulas secara khusus terhadap kenaytaan pendakwa, berkata kementerian luar dan kewangannya tiada maklumat berhubung pemberian sebegitu dan sumbangan diraja ke akaun peribadi pemimpin luar tidak mempunyai duluan.

"Wakil-wakil keluarga diraja tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan ulasan mereka," menurut laporan WSJ.

Dana lawan Ikhwan?

Sementara itu, memetik sumber, BBC juga mendakwa wang itu daripada Abdullah, bagi membantu Najib memang dalam pilihan raya umum 2013.

Media British itu melaporkan sumber mereka – yang berkedudukan tinggi dan enggan dikenali – mendakwa wang itu dikeluarkan daripada kewangan peribadi Abdullah dan simpanan-simpanan negara itu.

"Tujuan sumbangan itu mudah, kata sumber Saudi – untuk membantu Najib dan gabungannya menang pilihan raya, menggaji pasukan komunikasi yang mempunyai pengalaman di peringkat antarabangsa, menumpukan kepada wilayah-wilayah di Sarawak dan menaja program sosial melalui kempen parti.

"Tetapi kenapa Saudi ambil berat berkaitan pilihan raya di negara bukan Arab yang lebih 6,000km dari tempat mereka? Jawapannya, kata sumber, terletak terhadap kebimbangan peningkatan kuasa Ikhwanul Muslimin, yang mereka anggap pertubuhan pengganas.

"Saudi sebelum ini kesal dengan apa yang berlaku di Mesir, yang menyaksikan presiden Mohammed Morsi sibuk mengukuhkan penguasaan Ikhwan di negara itu," menurut laporan itu.

Laporan itu menyebut, hubungan pembangkang ketika itu, Pakatan Rakyat, termasuk PAS, menyaksikan pendiri-pendirinya dinspirasikan oleh Ikhwan.

Ia juga menyebut, terdapat kurang bukti menunjukkan Ikhwan mendapat sokongan sebegitu di Malaysia.

Semalam, Apandi membersihkan Najib daripada sebarang kesalahan salah laku yang disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Apandi antaranya menyebut, AS681 juta (RM2.08 bilion) disumbangkan kepada Najib daripada keluarga diraja Saudi tanpa apa-apa balasan.

Beliau juga berkata AS$620 (RM2.03 bilion) dipulangkan semula kerana tidak diguna pakai.

Sumbangan itu dibuat menjelang pilihan raya umum ke-13 dan semasa pemerintahan Abdullah.

Bagaimanapun, WSJ melaporkan penyiasat antarabangsa tidak percaya dengan versi ini.

"Biro Siasatan Persekutuan (FBI) Amerika Syarikat dan agensi kerajaan lain luar Malaysia terus menyiasat pemindahan itu," menurut laporan itu.

Laporan itu juga menyebut bekas penganalisis politik di Kedutaan Saudi di Washington berkata idea sumbangan sebanyak itu daripada kerabat Saudi ke akaun peribadi, dan bukan institusi kerajaan, hanya "suspek".

Bagaimanapun, sumber Saudi BBC berkata tiada yang tidak kena dalam sumbangan itu.

Katanya, negara-negara seperti Jordan, Maghribi dan Sudah sudah mendapat manfaat ratusan juta dolar daripada dana kerabat diraja Saudi. -mk


TPM temui penyumbang derma RM2.6

Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata beliau sudah bertemu ketua pegawai pelaburan dan pemegang amanah harta keluarga Arab yang mendermakan RM2.6 bilion kepada perdana menteri.

Timbalan perdana menteri itu berkata, apabila ditanya mengapa wang bernilai AS$700 juta itu diberikan kepada Malaysia, individu terbabit menjawab, negara ini bukanlah satu-satunya pihak yang menerima sumbangan berkenaan.

Kata Ahmad Zahid, individu tersebut mengakui ada banyak sahabat dari kalangan negara Islam mendapat sumbangan sama seperti itu.

"Mereka mahu Umno dan BN tetap memerintah negara," katanya di mesyuarat agung tahunan Umno Sri Gading hari ini.

Bahagian itu diketuai Datuk Ab Aziz Kaprawi yang juga timbalan menteri pengangkutan.

Naib Presiden Umno itu berkata, beliau juga melihat dokumen asal pemindahan dana berkenaan.

Tanpa mendedahkan identiti penderma Arab itu Ahmad Zahid berkata, ia membuktikan tiada wang daripada Kumpulan Wang Amanah Persaraan (KWAP) masuk ke akaun persendirian Datuk Seri Najib Razak.

Ahmad Zahid juga menjelaskan bagaimana wang berkenaan masuk ke akaun Najib.

"(Wang) AS$100 juta pertaa diberi atas nama Najib, manakala pindahan berikutnya dibuat melalui pelbagai syarikat kerana pihak penderma tidak mahu melihat ada cek 'seketul' dalam nama Najib," katanya.
-mk (22/08/2015)


ULASAN GB

Sudah kantoi! Ahmad Zahid Hamidi menyatakan beliau sudah menemui "penderma RM2.6 bilion" (berita 22/08/2015). Sementara semalam akhbar menyiarkan bahawa penderma itu ialah Allahyarham Raja Abdullah yang telah meninggal dunia pada 23 Jan 2015.

Bagaimana Ahmad Zahid boleh menemui penderma itu pada 22 September 2015 sedangkan yang dikatakan menderma itu iaitu Raja Abdullah telah meninggal pada Januari 2015?

Itulah hukum kebenaran dan keadilan yang berjalan. Kebenran akan akhirnya terdedah untuk kita ketahui siapa pendusta.

Kedua, penafian dari pegawai kerajaan Saudi yang menyatakan bahawa "derma dari kerabat di raja Arab Saudi ke akaun peribadi pemimpin negara luar tidak pernah berlaku" menguatkan lagi pendustaan berkenaan.


Najib tidak boleh selama-lamanya menutup kebenran. Hukum akan tetap berjalan.

Apandi & Najib Tidak Boleh Terus Perbodohkan Rakyat, Hukum Tetap Berjalan....

Posted: 27 Jan 2016 07:18 PM PST

Mahathir: Bagaimana wang 'beku' boleh dipulangkan?

Tun Dr Mahathir Mohamad mempersoalkan penjelasan peguam negara bahawa Datuk Seri Najib Razak memulangkan kembali sebahagian besar wang sumbangan diterimanya kepada kerabat diraja Saudi.

"Bagaimana dan bila ia dibuat? Kita diberitahu bahawa bakinya dibekukan oleh Singapura.

"Boleh Singapura jelaskan berkaitan unfreezing dan penghantaran balik kepada Saudi?" soalnya dalam tulisan di blognya hari ini.

Beliau juga membangkitkan persoalan sama ada Singapura yang merupakan sebuah pusat kewangan akan begitu mudah tertipu.


Peguam Negara Tan Sri Apandi Ali semalam berkata US$620 (RM2.03) daripada AS$681 yang diterima dipulangkan semula kerana tidak diguna pakai.

Pada 22 Julai tahun lalu, Reuters melaporkan bahawa pihak polis Singapura telah membekukan dua akaun bank susulan siasatan terhadap dakwaan salah urus kewangan dan rasuah berkaitan 1MDB.

Selain itu, Mahathir juga mengakui terkejut dengan keputusan peguam negara yang memutuskan bahawa perdana menteri tidak melakukan apa-apa perbuatan jenayah apabila wang RM2.6 bilion dimasukkan ke akaun peribadi Najib.

"Mempunyai sejumlah wang seperti itu di dalam akaun perdana menteri pun sudah menjadi kesalahan walaupun ia mungkin bukan jenayah.

"Tetapi peguam negara sekarang mengumumkan wang tersebut merupakan hadiah daripada Arab Saudi.

"Dan peguam negara membuat kesimpulan bahawa tiada kes untuk Najib menjawab. Beliau juga mengarahkan SPRM untuk menutup kes itu dan hentikan siasatan," katanya lagi.

Bekas pemimpin negara itu juga secara sinis mempersoalkan SPRM yang sepatutnya menjadi sebuah badan bebas tetapi dilihat seolah-olah menerima arahan daripada Apandi.

"Saya fikir SPRM adalah sebuah badan yang bebas. Tetapi kini ia seolah-olah berada di bawah peguam negara dan mengambil arahan daripada dia.

"Tidak hairanlah Malaysia termasuk di kalangan sepuluh negara yang paling korup di dunia. Badan pencegahan rasuahnya tidak bebas," kata Mahathir lagi. -mk


Najib terlepas pendakwaan tapi tidak selamat secara politik, kata penganalisis

Undang-undang mungkin berpihak kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berhubung derma RM2.6 bilion tetapi beliau tidak menang dalam mahkamah awam, kata penganalisis politik, susulan skandal itu tercemar dengan tanda wujudnya campur tangan politik.

Penganalisis berpendapat, pengumuman peguam negara berhubung pembebasan Najib daripada salah laku jenayah ketika menerima wang ke dalam akaun bank peribadinya dan lebih RM4 bilion pinjaman kepada syarikat milik Kementerian Kesihatan, SRC International Sdn Bhd tidak akan membantu perdana menteri mendapatkan semula kepercayaan rakyat.

Lebih pula, penjelasan Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali semalam, Najib memulangkan wang yang diberikan kepadanya sebelum Pilihan Raya Umum ke 13 (PRU) pada Mei 2013, tidak termasuk AS$61 juta yang tidak dikira, kata penganalisis Dr Lim Teck Ghee.

Kemerosotan kepercayaan juga akan berterusan hingga PRU14 akan datang yang dijangka pada 2018 tetapi apabila tiba masanya nanti, ia juga mungkin tidak menjadi isu lagi kerana pengundi Malaysia cepat lupa, katanya.

Tidak percaya dan campur tangan

Salah satu masalah besar membabitkan 2 skandal itu, terutama derma RM2.6 bilion, ialah bagaimana ia "tidak boleh dipercayai" sejak awal, kata pakar politik Prof James Chin dari Tasmania University Australia.

Rasa tidak percaya bermula daripada cara pentadbiran Najib memberi respons terhadap tuduhan RM2.6 bilion dimasukkan ke dalam akaun bank peribadi Najib.

"Majoriti rakyat tidak percaya bagaimana seseorang boleh beri dia RM2.6 bilion. (Jika ia benar-benar RM2.6 bilion) kita masih ragu-ragu, siapa yang sempurna akalnya akan derma RM2.6 bilion?" kata Chin kepada The Malaysian Insider.

Penjelasan mengenai perkara itu, secara berdolak-dalik memandangkan Najib enggan memberikan penjelasan secara terbuka di Parlimen, juga menambah lagi rasa tidak percaya rakyat.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengesahkan pada 3 Ogos, wang itu adalah sumbangan politik dari Timur Tengah.

Tetapi pengakuan itu hanya dibuat selepas hampir sebulan The Wall Street Journal (WSJ) mula-mula melaporkannya pada 2 Julai tahun lalu mengenai aliran wang ke dalam akaun bank peribadi Najib.

Laporan WSJ berdasarkan kepada dokumen dibocorkan penyisasat Malaysia yang menyiasat syarikat pelaburan diilhamkan Najib, 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

Dan hanya semalam – 6 bulan selepas itu – Apandi mengenal pasti pendermanya sebagai "keluarga Diraja Arab Saudi" dan berkata Najib memulangkan semula AS$620 juta daripada AS$681 juta yang diberikan, pada Ogos 2013.

Ini membangkitkan persoalan di mana AS$61 juta itu hilang.

"Sukar untuk menerimanya atau penjelasan lain. Keseluruhan cerita tidak masuk akal; perinciannya juga tidak cukup," kata Lim.

Jika rakyat percaya pun penjelasan Apandi, masih timbul persoalan sama ada rakyat Malaysia akan suka atau tidak dengan pembabitan kuasa asing dalam politik negara, kata Lim.

Masalah utama lain ialah kredibiliti siasatan itu sendiri.

Pasukan petugas khas peringkat tinggi yang menyiasat skandal itu dibubarkan, bekas peguam negara dan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) yang dipandang tinggi disekat ketika siasatan mereka sedang rancak dijalankan.

Lebih teruk lagi, pegawai SPRM dipindahkan dan disiasat polis atas alasan membocorkan maklumat.

Perpindahan itu kemudiannya ditarik balik selepas menerima tekanan masyarakat umum.

"Kami ada banyak soalan tidak berjawab selain cubaan mematahkan siasatan, bukannya pendedahan penuh dari awal.

"Masyarakat akan melihat keputusan peguam negara sebagai satu lagi usaha menutup kesalahan," kata Lim.

Adakah pengundi akan ingat?

Malam tadi, beberapa jam selepas pengumuman Apandi, Najib menggelarkan keseluruhan kisah itu sebagai "gangguan yang tidak perlu" dan menggesa rakyat Malaysia meneruskan kehidupan.

Ini membawa kepada soalan paling penting – sama ada penurunan kepercayaan itu akan akhirnya menenggelamkan beliau dan Barisan Nasional (BN) pada 2018.

Chin berkata, beliau tidak percaya pengurangan kepercayaan akan mendatangkan akibat secara politik atau ia akan menjejaskan sokongan kepada gabungan pemerintah pada PRU akan datang.

"Jika Najib boleh ketepikan semua tuduhan undang-undang dan menutup 1MDB, semua skandal ini tidak akan jadi isu lagi menjelang 2018," kata Chin.

Lim bersetuju masyarakat awam cepat lupa tetapi berhujah sokongan di kalangan pengundi bandar akan tetap hilang.

Wan Saiful Wan Jan dari Institut Hal Ehwal Demokrasi dan Ekonomi (Ideas) berpendapat masyarakat mudah lupa masih boleh dipertikaikan kerana isu itu bukan mudah dibuang.

Ini kerana jika Najib mengakui memperoleh sumbangan RM2.6 bilion pada 2013, persoalan pada 2018 ialah berapa banyak pula beliau terima pada PRU14, kata Wan Saiful.

"Keputusan peguam negara ini bukan situasi yang memenangkan Najib. Kes itu mungkin sudah ditutup, tetapi bagi masyarakat, ia belum lagi. -TMI


ULASAN GB

Peguam Negara nampaknya "menyalahgunakan kuasany" untuk melepaskan dan mebersihkan Najib. Tiba-tiba beliau dilantik sebagai ahli lembaga pengarah Tabung Haji. Semua melihat ia sebagai imbuhan kepadanya kerana membantu Najib.

Apandi, Najkib atau siapa saja - anda boleh melakjukan sesuka hati anda. Tapi jangan lupa, ada hukum kebenaran dan keadilan yang berjalan.

Najib dan Apandi boleh bersubahat untuk menipu rakyat tetapi Allah itu Maha Tahu dan Maha Melihat. Tak ingatkah apa yang menimpa menteri yang bernama Jamaluddin Jarjis? >Kita sekadar ingin mengingat dan menyedarkan Najib agar jangan keterlaluan melalui peristiwa betapa Allah juga Maha Tinggi dan Maha Berkuasa, dan kita juga ingin mendengar kot-kot ada penafian dari Najib mengenainya atau jika ada pengakuan Najib bahawa beliau tidak takut dengan peringatanNya itu.

Najib Terkena Cacar Balik Dari Hanoi

PM dinasihatkan berehat selepas tanda awal cacar

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dinasihatkan agar berehat di kediaman dan mengelakkan daripada menghadiri semua majlis rasmi berikutan rawatan perubatan selepas terdapat simptom penyakit cacar.

Penasihat media beliau, Datuk Seri Jalaludin Bahaudin, dalam kenyataan kepada Bernama menyatakan bahawa Perdana Menteri mula merasa kurang sihat dan kemudian didapati ada ruam panas, sakit otot dan sendi pada hari terakhir Sidang Kemuncak Asean ke-17 dan berkaitan di Hanoi, Vietnam selama tiga hari.

"Setibanya di Subang (Selangor) hari ini, beliau menunjukkan ada tanda-tanda awal menghidapi penyakit cacar dan dengan segera mendapat rawatan.

Oleh kerana ubat diberikan awal, Perdana Menteri menunjukkan respon yang baik," katanya sambil menambah doktor peribadi Najib menasihatkan Perdana Menteri berehat di kediaman dan mengelak daripada menghadiri semua majlis awam dan rasmi.

"Perdana Menteri memohon maaf atas segala kesulitan," katanya.
- BERNAMA 1/11/2010


Najib Dan Rosmah Kemalangan Di Senawang

Kereta yang dinaiki oleh Dato Seri najib Tun Razak dan Datin Seri Rosmah Mansor terlibat dalam satu kemalangan di Lebuhraya Senawang, Ayer Keroh. Kereta yang dinaiki mereka terbabas dan terbalik di tepi lebuhraya tersebut. Jangan salah faham ya..

Ini kisah yang berlaku pada tahun 1988 semasa Dato Seri Najib menjawat Jawatan Menteri Belia Dan Sukan. Sekadar mengimbau sejarah yang ramai tidak mengetahuinya.





Ini bukan fitnah! Kita sekadar mengingatkan kepada mereka yang lupa. Jangan sampai nanti kamu-kamu menuduh rakyat tidak pernah menegurmu dan menuduh Allah tidak pernah menurunkan peringatanNya.


Sahut dan sambutlah seruan Tuhan kamu (yang mengajak kamu beriman), sebelum datangnya dari Allah – hari yang tidak dapat ditolak; pada hari itu tidak ada bagi kamu tempat berlindung (dari azab-Nya), dan tidak ada pula bagi kamu sebarang alasan untuk menafikan (kesalahan yang kamu telah lakukan). Oleh itu, jika mereka berpaling ingkar, maka Kami tidak mengutusmu (wahai Muhammad) sebagai pengawas terhadap mereka; tugasmu tidak lain hanyalah menyampaikan (apa yang diperintahkan kepadamu). [asy-Syura 42: 47-48]

Tiada ulasan: