Selasa, 12 Januari 2016

"BERANI KERANA BENAR!"

BERANI KERANA BENAR

"BERANI KERANA BENAR!"


Evolusi senjata dunia kian membimbangkan

Posted: 11 Jan 2016 05:46 PM PST

Oleh Irman Hashim 
dan Zuhayati Yazid 

KEMAJUAN teknologi pada era moden ini bukan sahaja diaplikasi dalam bidang industri dan
kehidupan, tetapi juga berlaku dalam pembangunan senjata canggih yang kadang-kala menakutkan dan tidak masuk akal.

Ini melibatkan bukan sahaja pengeluaran senjata berbahaya dan pemusnah besar-besaran, tetapi juga membabitkan perubahan taktik perangan mengikut peredaran masa dengan penggunaan senjata canggih.

Senjata yang digunakan dalam perang era moden sekarang jauh berbeza daripada apa yang dilihat dalam filem-filem koboi atau Hollywood yang biasa memaparkan penggunaan kuda, senapang patah, dan meriam dalam pertempuran.

Meriam misalnya merupakan senjata terkuat semasa perang kemerdekaan antara Amerika Utara dan Amerika Selatan sebelum pembentukan Amerika Syarikat (AS) pada 1860-an.

Taktik pepe­rangan berubah selepas itu iaitu semasa Perang Dunia Pertama pada 1914 hingga 1918 apabila kapal terbang dan kereta kebal digunakan, namun teknologi ketika itu masih terhad kerana askar masih memainkan peranan utama dalam strategi pertempuran.

Perang Dunia Kedua pada 1935 hingga 1945 pula menyaksikan bom atom digunakan buat pertama kali selepas AS menggugurkan senjata pemusnah tersebut di Hiroshima dan Nagasaki yang mengakibatkan kematian sehingga ratusan ribu orang, angka korban paling tinggi dalam sejarah konflik manusia.

Bagaimanapun, perang yang berlaku seterusnya tidak lagi menyaksikan bom atom digunakan walaupun negara-negara kuasa besar termasuk AS dan Rusia selain India, Pakistan, dan Israel mempunyai senjata pemusnah itu dalam sistem pertahanan mereka.

Taktik peperangan kemudian bertukar kepada kaedah pengeboman dari jarak jauh ketika Perang Dingin pada 1947 dan berterusan semasa Perang Teluk pada 1991 serta pencerobohan Iraq pada 2003 oleh tentera bersekutu dipimpin AS.

Bedilan udara dilancarkan dari jarak jauh menggunakan peluru berpandu, dalam usaha memastikan angka kematian askar yang dihantar 'pasukan penyerang' dapat dikurangkan.

Nama seperti Scud yang merupakan peluru berpandu Rusia dan sistem pertahanan peluru berpandu Patriot buatan AS mula disebut-sebut dan digunakan oleh pelbagai negara.

Dalam tempoh yang sama, kuasa-kuasa besar cuba mencipta senjata baharu, kali ini membabitkan pembinaan senjata biologi, antara ciptaan senjata yang menakutkan dan boleh menyebabkan jumlah kematian yang tinggi.

AS dan tentera bersekutu menggunakan alasan Iraq mempunyai senjata terbabit untuk menceroboh negara itu pada 2003.

Penggunaan senjata biologi yang menjadi perhatian adalah apabila kumpulan ajaran sesat Aum Shinrikyo melepaskan gas sarin di dalam kereta api bawah tanah di Tokyo pada 1995 yang menyaksikan 12 orang maut dan berpuluh-puluh orang cedera.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) me­laporkan gas sarin digunakan dalam beberapa serangan terhadap penduduk Syria ketika konflik di negara itu semakin teruk.

Dalam pada itu, sebelum pesawat kawalan jauh atau drone dipasarkan di pasaran komersial ketika ini, pesawat tersebut terlebih dahulu digunakan sebagai senjata dalam memerangi musuh.

Drone digunakan sebagai alat pemantau jarak jauh yang membolehkan kerja-kerja pemantauan musuh dilaksanakan tanpa penghantaran seorang pun askar atau pengintip, menyebabkan jumlah korban dalam peperangan dapat dikurangkan jika berlaku pertempuran atau serangan hendap.

Tambahan lagi, drone juga boleh dilengkapkan dengan peluru berpandu jika pesawat itu digunakan untuk menyerang musuh.

Walaupun beberapa negara dikatakan mempunyai teknologi membina drone, tetapi dilaporkan hanya AS, Pakistan, China, Israel, dan Turki membina pesawat perang kawalan jauh terbabit.

Sementara itu, bom hidrogen menjadi perhatian baru-baru ini apabila Korea Utara mengumumkan ujian bom terbabit pada minggu lepas, tindakan yang menggemparkan dunia ekoran kekuatan dan pemilikan senjata pemusnah negara komunis tersebut.

Keadaan itu kerana kekuatan bom hidrogen yang dikenali sebagai bom termonuklear dilaporkan lebih kuat daripada bom atom.

Bom hidrogen menggunakan bahan asas berbeza daripada bom atom iaitu plutonium atau uranium, dan pertama kali diuji oleh AS pada November 1952 yang menghasilkan kekuatan letupan sebanyak 10,000 kiloton.

Perjanjian Pengharaman Ujian Komprehensif 1996 yang mengha­ramkan ujian dan pembinaan bom nuklear telah ditandatangani oleh 183 negara, namun ekoran negara-negara kuasa dunia termasuk AS tidak menyertainya, penguatkuasaan perjanjian terbabit tidak pernah berlaku.

Dilaporkan, Pakistan, India, dan Korea Utara telah melaksanakan ujian nuklear sejak 1996.
Dalam pada itu, peralatan menggunakan laser kini banyak digunakan dalam pelbagai industri termasuk pembuatan, pengilangan, dan sebagainya dan tidak hairanlah alatan tersebut digunakan dalam peperangan.

Tentera Laut AS menggunakan Sistem Senjata Laser (LAW) sebagai satu sistem pertahanan yang menyaksikan pancaran inframerah yang dilancarkan boleh memusnahkan atau melumpuhkan peralatan sensor.

Ciptaan-ciptaan senjata berkenaan sangat mengagumkan, namun pada masa sama amat menakutkan.
Mungkin pada masa depan, pe­perangan akan berlaku di angkasa lepas seperti dalam filem Star Wars karya George Lucas.- utusan.com.my

Daun kesum antikanser?

Posted: 11 Jan 2016 05:42 PM PST

Oleh AQILAH MIOR KAMARULBAID 

Selain mas cotek, satu lagi herba yang sedang dikaji untuk mencari penawar kanser ialah daun
kesum. Daun kesum sering diambil dan dijadikan bahan masakan yang sungguh menyelerakan.

Daunnya yang berwarnah hijau, bentuk bujur dan meruncing di hujung, berbau harum serta aroma yang amat menyelerakan pada setiap hidangan asam pedas dan laksa pasti membuat perut berkeroncong.

Namun daun kesum yang amat popular dalam masakan orang Melayu itu dikatakan mempunyai khasiat untuk membantu dalam membantu merawat kanser.

Melalui integrasi maklumat metabolomik dan proteomik serta teknologi perkomputeran biologi dan bioinformatik, Institut Biologi Sistem (Inbiosis) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) menjadi tempat rujukan dalam bidang biologi sistem dengan pengaplikasian dalam pelbagai jenis penyelidikan terutamanya tumbuhan dan mikroorganisma sehingga berjaya merungkai jaringan metabolisme yang kompleks daripada pokok herba kesum atau pun dikenali Polygonum minus Huds.

Kajian itu sekali gus mengenal pasti tapak jalan yang menghasilkan sebatian utama bau dan rasa tumbuhan tersebut.

Selain itu, kajian di Inbiosis juga mendapati bahawa kesum turut mempunyai sebatian yang bertindak sebagai antioksidan dan penghalau serangga. Antara produk yang telah dihasilkan adalah pewangi kereta yang mempunyai kelebihan sebagai penghalau serangga dan juga mengandungi bahan aromaterapi.

Pun begitu, tidak diduga, UKM melalui kajian terhadap tumbuhan tersebut menemui aspek baharu berpotensi sebagai penawar kanser serta mempunyai kandungan sebatian tulen yang diberi nama Polygonumins A.

Ketua penyelidiknya, Dr. Syarul Nataqain Baharum memberitahu, kajian sebatian yang diuji secara in-vitro menggunakan sel kultur kanser menunjukkan aktiviti antikanser yang tinggi terhadap kanser kolon, kanser payudara dan juga kanser paru-paru.

Sebatian tersebut diasingkan melalui teknik fraksi dan kromatografi dan telah ditentusahkan strukturnya melalui kaedah Resonans Magnetik Nuklear (NMR).

Jelasnya, sebatian tersebut menunjukkan reaksi aktif sebanyak 100 peratus perencatan terhadap sel kanser tersebut walaupun pada kepekatan yang amat rendah.

"Kajian tersebut masih di peringkat awal, pihak kami masih memerlukan lebih kajian secara terperinci dan menyeluruh untuk melihat kelebihan lain pada tumbuhan herba tersebut," jelasnya.

Dalam pada itu, beliau memberitahu, kajian terhadap daun yang menjadi bahan utama dalam laksa dan asam pedas itu turut menemuikan kelebihan sebagai pemangkin daya ingatan dan sebatian ini juga boleh dijadikan bahan utama dalam produk farmaseutikal. Ini menjadi tarikan kepada sebuah syarikat tempatan untuk bekerjasama dalam memasarkan produk tersebut.

"Kajian ini bukan sesuatu yang mudah kerana mengambil masa yang agak panjang. Inbiosis akan terus membangunkan prasarana dan fasiliti untuk pelantar biologi sistem terutamanya metabolomik dan bioinformatik.

Kajian yang dijalankan adalah menyeluruh serta berperingkat bagi memastikan kajian adalah tepat dan jitu serta boleh diguna pakai," katanya.

Kajian tersebut telah dipatenkan oleh UKM bagi melindungi hasil penemuan itu. Kerjasama penyelidikan dan pengkomersialan dalam proses mendapatkan dana pembangunan produk dan juga sijil halal serta sijil Amalan Pengilangan Baik (GMP).

Inbiosis perkasa bioteknologi

Institut Biologi Sistem (Inbiosis), adalah sebuah institut penyelidikan di UKM yang menerajui dan menjalankan penyelidikan inovatif dalam bidang biologi sistem di negara ini. Tumpuan utama penyelidikan adalah untuk menerokai penemuan biologi dan penghasilan produk yang memberi impak kepada masyarakat menerusi pendekatan pelbagai bidang.

Sejak ditubuhkan pada 2005 yang lalu, Inbiosis terus bergerak maju dan meraih pelbagai kejayaan dan pengiktirafan dalam kajian-kajian yang dilakukan bermotifkan tumbuhan tropika.

Institut berkenaan telah menjadi pelopor penyelidikan bioteknologi moden di negara ini berasaskan bidang biologi sistem, iaitu cabang sains yang terkini.

Walaupun baharu 10 tahun usia penubuhannya, namun perkembangan institut penyelidikan tersebut dalam bidang bioteknologi memberi sumbangan besar menerusi kajian saintifik bagi menyokong industri perubatan mahupun makanan.

Sebagai sebuah institut penyelidikan pertama seumpamanya di negara ini, Inbiosis berperanan mengkaji kekompleksan biologi sistem organisma sama ada tumbuhan, mikroorganisma dan juga manusia.

Menurut Pengarahnya, Prof. Dr. Ismanizan Ismail, institut penyelidikan tersebut menfokuskan kepada bidang biologi sistem yang melibatkan kajian secara holistik dan tidak tertumpu kepada satu bidang sains semata-mata.

Pendekatan yang digunakan membolehkan penyelesaian biologi dan penemuan produk baharu dihasilkan dengan lebih berkesan.

Katanya, untuk mencari penemuan baharu tidak hanya boleh melihat daripada dalam bidang sains sahaja, sebaliknya kombinasi dalam bidang-bidang penyelidikan sains yang boleh digunakan untuk menyelesaikan satu masalah biologi yang kompleks.

"Ini bermakna setiap kajian atau pun penyelidikan yang dijalankan di sini melibatkan gabungan pelbagai disiplin sains seperti biologi, kimia, matematik, kejuruteraan dan fizik.

"Tidak terhad di situ, malah kepakaran dalam bidang bioinformatik dan biologi perkomputeran amat diperlukan dan merupakan elemen penting kajian bidang biologi sistem,'' ujar beliau semasa ditemui di Bangi baru-baru ini.

Kata beliau, peningkatan masalah biologi yang kompleks serta data biologi yang sangat besar memerlukan kaedah baharu untuk menjawab cabaran penyelidikan terkini yang tidak boleh diselesaikan menerusi pendekatan tradisional.

Dengan fasiliti yang moden dan terkini yang tersedia pastinya lebih memudahkan pelbagai aspek penyelidikan dijalankan di institut tersebut. Ini melibatkan lima makmal penyelidikan iaitu makmal metabolomik, makmal proteomik, makmal genomik, makmal analisis kimia dan makmal bioinformatik.

Dr. Ismanizan mempunyai impian serta visi untuk melihat hasil kajian yang dijalankan tidak hanya dibukukan dan diletakkan di rak buku sebaliknya memberi impak positif kepada masyarakat.

"Di Inbiosis, setiap felo diberi kebebasan untuk merancang sebarang kajian selagi memberi kebaikan kepada masyarakat.

" Kita tidak mahu satu kajian saintifik dilakukan tanpa tujuan dan hasil yang positif. Saya berhasrat untuk melihat setiap kajian yang dijalankan memberi manfaat kepada masyarakat dalam apa jua bentuk sekali pun," ujarnya.

Pihaknya sedang dalam usaha untuk mengkomersialkan produk penyelidikan di Inbiosis dengan beberapa pihak seperti Sime Darby Technology Centre Sdn. Bhd. dan Orchid Life Sdn. Bhd.

Bagaimanapun, Inbiosis akan memainkan peranan penting sebagai penggerak dan rakan kongsi dengan industri dan penghasilan harta intelektual bidang tersebut.

Tiada ulasan: