Rabu, 6 Januari 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Kerja sabotaj anak angkat Dr Mahathir

Posted: 06 Jan 2016 06:00 AM PST

Oleh Badrul Hisham Shaharin
Tanya Wan Azizah peristiwa dia dipanggil ke Amerika untuk bertemu seorang tokoh korporat dunia dan bertemu dengan Setiausaha Agong PBB ketika itu Koffi Annan ketika peringkat awal Anwar ditahan dan dibicarakan. 

Wan Azizah telah terbang bersama pembantunya diiringi antaranya Azmin Ali. Azmin menyusun 'dibelakang' dia menghubungi tokoh korporat ternama itu konon untuk dia bertemu dahulu.

 Permintaan dia ditolak dan tokoh korporat itu menghubungi Azizah menyatakan rasa tidak senang dengan cara Azmin. Azizah menegur Azmin. 

Soalnya kenapa nak jumpa tokoh korporat dunia itu berasingan ? Adakah mudah nak melakukan propaganda agar kawan - kawan Anwar menyalurkan bantuan melaluinya. Itu yang tidak berjaya, cuba kita teka berapa jumlah pula yang berjaya dia 'wakilkan' Anwar untuk menerima dana bantuan ?

 Marah kerana gagal dan tindakan Azizah menegurnya maka Azmin telah memberitahu Azizah pertemuan dengan Koffi Annan batal. Azizah kecewa, namun tiba tiba 3 jam sebelum pertemuan dengan Koffi Annan yang Azmin kata batal itu, Azizah mendapat panggilan telefon dari pejabat Koffi Annan bertanyakan khabar dan memberikan peringatan mengenai pertemuan. 

Maka bergegaslah Azizah mujur sampai tepat waktunya. Dan itulah peristiwa besar dimana Setiausaha Agong PBB mengumumkan sokongan pada Anwar dan iktiraf Anwar banduan politik.

 Bersemarak perlawanan dalam negara dengan pertemuan penting itu. Ayuh bayangkan pertemuan sepenting itu disabotaj Azmin hanya kerana kehendak dia supaya dana disalurkan melaluinya tak kesampaian. Jika saya menipu tanyalah Azizah mengenai ini.

Peristiwa sabotaj ini bukan sekali berlaku juga beberapa kali dan keluarga Anwar ramai tahu mengenainya dan ini cukup untuk memperjelaskan kenapa ada sentimen tak senang dengan Azmin. baca lanjut tulisan bertajuk 13 Disember serlah wajah Azmin klik

Amanah Selangor jangan seronok sangat dapat hanya lapan kerusi majlis di Selangor ?

Posted: 06 Jan 2016 02:00 AM PST

KUALA LUMPUR: Pertikaian ke atas kerusi majlis tempatan di Selangor akan berakhir dengan PKR, DAP dan PAS semua bersetuju untuk memperuntukkan lapan kerusi untuk Parti Amanah Negara (Amanah).

 Exco kerajaan negeri yang bertanggungjawab bagi kerajaan tempatan, pembangunan kampung baru dan pelesenan kilang-kilang, Ean Yong Hian Wah hari ini berkata, ketiga-tiga pihak telah bersetuju mengenai kuota semasa mesyuarat exco kerajaan negeri pagi ini. Mesyuarat tersebut telah dipengerusikan oleh Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali.

 Walau bagaimanapun, Ean Yong enggan mendedahkan jumlah kerusi setiap pihak akan memberikan untuk Amanah.

 "Saya tidak fikir ia adalah penting yang memberikan tempat duduk mereka kerana kerusi diperuntukkan oleh kerajaan negeri," katanya.

 Lapan kerusi akan diperuntukkan kepada Amanah untuk tempoh dua tahun yang bermula pada 15 Jan 2016 dan berakhir pada 31 Disember 2017.

 Daripada 12 majlis tempatan di Selangor, Amanah akan mendapat wakil-wakil mereka di majlis perbandaran dan daerah Sepang, Kuala Langat, Sabak Bernam, Kuala Selangor dan Hulu Selangor.

 Amanah pada mulanya meminta untuk sekurang-kurangnya dua kerusi bagi setiap majlis di kesemua 12 majlis-majlis di negeri ini, dan telah mengemukakan 34 nama. 

 Pada masa ini terdapat 288 kerusi majlis tempatan dalam tempoh 12 majlis tempatan di Selangor. Di bawah kuota tahun lepas, 103 kerusi itu diberikan kepada PKR, 98 DAP, 78 kepada PAS, dan sembilan bagi Orang Besar Daerah. 

Ahli majlis berakhir pada 31 Dis, 2015 dan sekarang Amanah telah menjadi sebuah parti politik baru dalam blok pembangkang persekutuan. Oleh itu, pihak yang terdiri daripada bekas anggota PAS mahu perwakilan dalam majlis-majlis tempatan, satu langkah yang pada mulanya dibantah oleh PAS.

 Pesuruhjaya PAS Selangor Iskandar Abdul Samad sebelum ini berkata bahawa memberi kerusi majlis tempatan untuk Amanah akan mewujudkan suasana tidak harmoni di kalangan akar umbi PAS.

 Iskandar tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan komen selepas negeri exco mesyuarat hari ini.

 Amanah, PKR dan DAP adalah rakan kongsi dalam pakatan politik baru yang dikenali sebagai Pakatan Harapan, di mana PAS tidak terlibat. PKR bagaimanapun terus mengekalkan hubungan dengan PAS.

 Amanah, yang hanya ditubuhkan pada September tahun lepas, mempunyai dua orang wakil di Dewan Undangan Negeri Selangor perundangan dalam bentuk ADUN Hulu Kelang, Saari Sungib dan Adun Morib, Hasnul Baharuddin, kedua-duanya memenangi kerusi mereka di bawah panji-panji PAS dalam pilihan raya umum ke-13 ~ sumber

Komen al-Husseyn :

 Amanah telah mengemukakan 34 nama bagi menduduki kerusi majlis tempatan di Selangor yang jumlahnya 288. Apakah Azmin cukup baik bila memberikan Amanah cuma 8 kerusi? 

Saya tidak tahu nak menilainya, samada pemberian 8 kerusi itu sebagai suatu penghormatan atau penghinaan kepada AMANAH?? 

Adalah di percayai 8 kerusi tersebut pun adalah ambilan dari kerusi PKR dan DAP sebab PAS berkeras tidak mahu beri kerusinya! Lokek sungguh! 

Kalau AMANAH merasakan ianya satu penghormatan, maka terimalah...

 Tapi AMANAH akan dilihat lebih dihormati kalau menolaknya kerana 8 kerusi itu tidak setimpal dengan permintaan asalnya.

Azmin jangan lupa jasa dan pengorbanan dua ADUN AMANAH, Saari Sungib dan Hasnul Baharuddin yang telah menyelamatkan kerajaan Selangor yang ada hari ini.Mereka berdua ini, saya merasakan amat wajar dilantik sebagai exco kerajaan negeri memandangkan jasa dan pengorbanan mereka yang terpaksa mereka lalui cemuhan dan penghinaan 'Broker' dan 'Barua' dari bekas presiden mereka sendiri lantaran memberi sokongan kepada WAWI.

Walaupun Azmin tidak dapat melantik mereka sebagai exco, maka apalah kiranya Azmin memenuhi hajat 34 kerusi AMANAH itu sebagai gantinya?

Tentu tidak luak kerusi-kerusi yang ada pada PKR, DAP dan PAS kalau setiap mereka  sanggup melepaskan 10 kerusi masing-masing kepada AMANAH.

Kerajaan Selangor jangan pandang kecil segala pengorbanan yang telah mereka berdua lakukan. Harap AMANAH Selangor jangan nak rasa seronok sangat dengan hanya 8 kerusi itu!!

Majlis Syura Ulama main wayang !

Posted: 05 Jan 2016 11:00 PM PST

Bahawa keputusan untuk bekerjasama dengan Umno adalah keputusan yang diambil oleh MSU sendiri. 

Majlis Syura Ulama PAS Pusat yang bermesyuarat pada 28b April 2008, memutuskan untuk mengadakan perbincangan dan sesi dialog dengan Umno dalam usaha untuk memperkukuh kedudukan Islam dan Melayu dalam Negara kita. 

 Agenda perpaduan PAS dan Umno, mesti menjadi agenda yang berterusan tanpa boleh diberhentikan! Itulah pendedahan bekas Timbalan Presiden PAS Nasarudin Mat Isa 

Cakap-cakap tentang kerjasama Umno-Pas hangat diperkatakan selepas Presiden Umno, Datuk Seri Tun Najib Razak menghulurkan tali silaturahim kepada Pas di hadapan ribuan penyokongnya pada Perhimpunan Agung Umno, bulan lalu.

Ianya semakin hangat diperkatakan dengan kehadiran sedondon Hj Hadi dan PM Najib ke Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia 2015 dimana PM Najib sekali lagi mengajak Hj Hadi bersatu.

"Maka saya ingin menyatakan bahawa saya mewakili kabilah saya dan tuan guru (Abdul Hadi) mewakili kabilah beliau supaya untuk berpegang kepada pengertian ayat ini dan bersatu," kata Najib.

Hadi Awang kelihatan positif dan menerima pelawaan Umno, selang beberapa hari beliau mengeluarkan kenyataan, PAS mahu menjadi pembangkang yang menasihat bukan untuk merampas kuasa daripada kerajaan sebaliknya untuk menjadi penyelamat.

Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia 2015 telah meluluskan tujuh resolusi yang antaranya menyeru kerjasama politik antara Pas dan Umno. 

Alumni Al-Azhar bersetuju mewujudkan sebuah jawatankuasa yang akan menjadi pihak ketiga untuk mengadakan pertemuan berkala antara Pas-Umno dalam menyediakan platform penyatuan pemimpin Umno dan Pas dalam satu pentas yang sama.

 Maka tidaklah ada apa-apa yang baru apabila Majlis Syura Ulama (MSU) membuat kenyataan berikut:

"Berdasarkan kepada nas-nas tersebut, maka Majlis Syura Ulama PAS yang bersidang pada 21 Rabiul Awwal 1437H bersamaan 2 Januari 2016M bersetuju meneruskan agenda kerjasama dengan mana-mana pihak dalam perkara kebaikan dan ketaqwaan demi memperkukuhkan Islam dan perjuangannya.

"Majlis Syura Ulama juga menegaskan PAS tidak akan menyertai Barisan Nasional," kata setiausahanya, Datuk Dr Nik Mohd Zawawi Salleh dalam satu kenyataan. 
Bahawa mesyuarat MSU pada 28b April 2008, telah memutuskan untuk mengadakan perbincangan dan sesi dialog dengan Umno dalam usaha untuk memperkukuh kedudukan Islam dan Melayu dalam Negara kita. 

Sehingga kini MSU tidak pernah menafikan mengenai pendedahan Nasarudin maka itu menunjukan apa yang dinyatakan oleh Nasarudin itu adalah benar.

Memang tidak ada siapa yang mendakwa PAS akan bergabung dengan Barisan Nasional atau PAS bergabung dengan Umno dalam erti kata PAS dibubarkan dan masuk Umno!

Jangan lupa suatu ketika dahulu Hj Hadi pernah umumkan penarikan semula ideanya mengenai Unity Government dengan memberi alasan: "masih ramai tidak memahami matlamat penubuhan apa yang beliau panggil 'kerajaan perpaduan' itu". 

 "Dengan sebab itu, saya tarik balik cadangan saya dan saya yakin di suatu hari nanti orang akan terima cadangan saya. Orang akan fikir balik; bila masa tenang balik, dia akan fikir balik , bila keadaan yang menasabah!" Kata Hj Hadi.

Maka amat benarlah apa yang pernah dinyatakan oleh Nasarudin Mat Isa di sini bahawa agenda perpaduan PAS dan Umno, mesti menjadi agenda yang berterusan tanpa boleh diberhentikan! 

Azmin Ali Pembohong ! – Chegubard

Posted: 05 Jan 2016 08:00 PM PST

1. Pertamanya saya pertegaskan sekali lagi isu korupsi, pembaziran, penyelewengan dan salah atau lemah urus tadbir tidak kira dilakukan oleh regim Barisan Nasional atau pihak mana sekali pun yang mentadbir negara atau negeri harus ditegur dan dibongkarkan.

 2. November 2015 saya mula menulis dalam blog (chegubard.blogspot.com) mendedahkan wujud projek (facelift) menaik taraf pintu gerbang (Gerbang Kota Darul Ehsan) dengan nilai hampir RM10 juta (RM9.7juta). Sebuah syarikat tempatan menggunakan nama Arab memperolehi projek ini.

3. Sebaik sahaja pendedahan dilakukan maka pengampu mula membuat penafian termasuk ada yang mengatakan tuduhan saya fitnah. Namun beberapa hari selepas itu para pengampu yang menafikan terkedu apabila Menteri Besar Selangor sendiri mengakui wujud projek (facelift) tersebut dengan amaun yang dinyatakan cuma Menteri Besar Selangor melepaskan tangan dengan menyatakan tidak perlu dipertikai kerana ia diluluskan di dalam Sidang DUN Selangor dan syarikat yang menjalankan kerja mendapatkan projek melalui proses tender terbuka.

 Azmin juga berkali – kali menyatakan dia tak terlibat dalam jawatankuasa tender dan dia tidak bersalah. Maka jelas ada yang tidak kena dan Azmin ialah ketua kerajaan negeri ia harus bertanggung jawab dan sikap ditunjukkanya jelas sikap ala Mahathir yang sentiasa mencari kambing hitam bila ada kegagalan.

4. Saya membalas kenyataan tersebut dengan menyatakan, jika dewan dijadikan alasan untuk semua amalan pembaziran dan seumpamanya tidak boleh ditentang maka GST dan banyak perkara lagi tidak boleh dipertikai pembangkang kerana turut diluluskan melalui dewan parlimen.

5. Azmin yang begitu tertekan dan tidak mampu menjawab kemudian terus menyerang saya sebagai pencacai Umno. Azmin tidak mampu berdepan isu ini maka satu kenyataan dikeluarkan oleh salah seorang ADUN nya jelas tujuanya bagi menjelaskan dan membersihkan nama Azmin.

6. Namun kenyataan Haniza Talha itu terus mengheret isu ini ke satu bahagian yang lebih mengelirukan.
 a. Haniza menyatakan projek ini diluluskan oleh Menteri besar dahulu.
 i. Kenyataan ini secara tidak langsung mengakui projek ini ada tidak kena dan ia diletakkan atas kepala Khalid demi membersihkan Azmin maka apa bezanya dengan cara Menteri Regim Bn, ketika ada yang tidak kena maka dituduh ia kesalahan Menteri sebelumnya.
 ii. Faktanya Khalid meluluskan projek tetapi ia diteruskan dan proses 'pengasingan peruntukan' dan lantikan syarikat dijalankan ketika Azmin menjadi MB, kenapa ia diteruskan ?
 iii. Isu dalam kes pintu gerang ini ialah kenapa nilainya begitu tinggi dan membazir ? Bukan siapa yang lulus. 
 b. Nilai tinggi kerana ia Simbolik kepada negeri Selangor
 i. Adakah hanya kerana simbolik maka projek (facelift) pintu gerbang menjadi halal ? Ingat alasan ini juga alasan Mahathir apabila dipertikai mengenai pembaziran mahligai seri perdana, KLCC dan litar sepang yang mana ketika dibina ramai rakyat susah tidak terbela.
 c. RM9.8, harga munasabah ?
 i. T.kasih kepada Haniza kerana membetulkan kesalahan angka saya, rupanya ia bernilai RM9.8juta bukan RM9.7juta. Bukan hanya saya tetapi dua persatuan kontraktor dominan dengan jelas menegaskan angka nilai projek tersebut agak tidak masuk akal melalui kenyataan pimpinan mereka yang dipetik media.
 d. akui projek dibelakang jadual
 i. berdasarkan jadual skop kerja, projek tersebut sepatutnya sudah lebih 15% siap namun kenyataan haniza mengakui kelemahan kontraktor, ia lambat dibelakang jadual. Bukan itu sahaja dari segi tapak projek ia juga tidak menggambarkan nilai projek, tanpa pengawal keselamatan baru ini berlaku kejadian gantung diri di monumen yang dikatakan simbolik Selangor ini.
 e. Kait nama Istana ?
 i. Tindakan haniza mengaitkan nama Istana juga agak mengejutkan, sebagai sebuah parti progresif yang menggunakan 'reformasi' sebagai tema akhirnya menggunakan alasan feudal ? Sedar atau tidak ia bukan sahaja mengundang persepsi negatif pada parti namun usaha menyelamatkan diri ini telah menyebabkan istana turut terkait imej negatif. Maka jelas apa beza kamu dengan pimpinan regim Umno yang menggunakan istana sebagai benteng bila 'terjerut'
 f. Projek ini hanya didahulukan wang kerajaan dan kemudian akan digantikan dengan derma.
 i. Alasan ini paling "legend" ia mengundang senyum sinis banyak pihak. Jelas ia bercanggah dengan amalan tatakelola kewangan kerajaan atau adakah Selangor mengendalikan kewangan negeri seperti akaun gerai goreng pisang ?
ii. Jika ia derma kenapa tidak disebut dalam belanjawan ketika projek ini diluluskan, kenapa istilah derma hanya muncul setelah projek membazir ini diserang.
iii. Projek dikeluarkan, bayaran (wang kerajaan negeri) diberi kepada kontraktor, kemudian bagaimana nak rekod wang 'derma' masuk bagi 'cover' duit yang sudah keluar. Dalam tatakelola kewangan pembelanjaan adalah perbelanjaan.
 7. Dalam perkembangan yang lain berkenaan isu balak, di sini saya tegaskan Azmin menipu dalam kenyataan medianya apabila dia menyatakan syarikat yang memperolehi kawasan balak itu mendapatkanya melalui tender terbuka.  

8. Malah dia mencabar saya membuktikan bahawa dua syarikat dapat kawasan balak bukan melalui proses tender terbuka. Jawapan saya mudah kalau ia tender terbuka mana iklan tendernya ? dan saya mahu sebut dengan jelas dalam tangan saya ada dokumen Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) yang membuktikan tidak ada proses tender terbuka dijalankan sebelum dua syarikat itu mendapat kawasan membalak tersebut.

 9. Ramai pimpinan parti bersetuju dengan apa yang saya lakukan namun saya diperingatkan betapa ada usaha yang bersungguh mahu saya dipecat dari parti. Saya pernah ditunjukkan pintu keluar dihina dan dipijak dalam parti sendiri, saya difitnah meninggalkan parti namun realitinya saya masih disini, saya sayangkan parti ini kerana inilah rumah perjuangan saya.

 Saya ulang isu korupsi, pembaziran, penyelewengan dan salah atau lemah urus tadbir tidak kira dilakukan oleh regim Barisan Nasional atau pihak mana sekali pun yang mentadbir negara atau negeri harus ditegur dan dibongkarkan.

 Kita melawan bukan sekadar untuk ambil alih kuasa tetapi untuk menjadi lebih baik dari yang sedia ada. Janganlah perlawanan melawan korupsi, penyelewengan, pembaziran dan salah atau lemah urus tadbir itu hanya menjadi selogan, ingat….perjuangan adalah perlaksanaan kata – kata.

10. Kenyataan media saya hari ini untuk menjawab cabaran Azmin.

Sekian

che'GuBard.

 Sila klik chegubard.blogspot untuk menonton video sidang media 16 Disember 20159

Islam membela semua orang tanpa mengira bangsa.

Posted: 05 Jan 2016 04:04 PM PST

Oleh Zolkharnain Abidin Al-Abyadhi

1. Rakyat Malaysia bukan orang Melayu saja. Orang Cina juga rakyat Malaysia. Belum tentu apabila Melayu berkuasa rakyat akan selamat. Najib, Zahid, Hishamudin, mereka Cina?

2. Pernahkah Melayu berkuasa di Pulau Pinang semenjak PP di bawah BN sehingga kini di bawah PH? Sudah habiskah orang Melayu di PP dikerjakan oleh orang Cina?

3. Salahkah jika negara ini ditadbir oleh Cina atau India kalau mereka layak (kuat) dan amanah? Al-Quran sendiri tidak meletakkan syarat bangsa tertentu sebagai pemimpin untuk sesuatu umat.

4. Jika Melayu ingin terus memimpin negara ini (dan ingin jadi tuan), tingkatkan wibawa dan akhlak. Giatkan dakwah dan sebarkan rahmat Islam, bukan meniup semangat perkauman Melayu dan bermusuh dengan bukan Melayu.

5. Islam membela semua orang tanpa mengira bangsa. Umar Ibn al-Khattab membela Yahudi yang miskin dan mengecualikannya daripada bayaran jizyah. Baitul Mal diarah memberi pencen kepada Yahudi itu. 

6. Mulia dan hina, baik atau buruk bukan ditentukan oleh bangsa. Singapura lebih maju daripada Malaysia, padahal pemimpinnya Cina. 

7. Sudah-sudahlah dengan kerja tiupkan semangat perkauman. Agamawan perlu tampil ke depan untuk kikis dan hambur ke laut sentimen perkauman sebegini. ~ sumber

Tiada ulasan: