Rabu, 27 Januari 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Peguam Negara Kepanasan Kena Asak

Posted: 27 Jan 2016 06:00 AM PST

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dikatakan mencadangkan tiga pendakwaan terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di bawah Seksyen 403, Kanun Keseksaan, menurut sumber yang mengetahui siasatan itu.

 Difahamkan pendakwaan itu melibatkan pemindahan dana berasal dari SRC International ke akaun-akaun bank.

 Seksyen 403 adalah berkaitan "menyalah guna harta dengan curang".

 Cadangan itu, dakwa sumber-sumber, dibuat kepada Pejabat Peguam Negara tetapi Malaysiakini masih belum mendapat pengesahan rasmi.

 Enggan dikenali, sumber-sumber mendakwa Najib dicadangkan didakwa menyalah guna kuasa susulan kemasukan wang ke akaun peribadinya.

 Bagi menghindarkan perkara itu, kata sumber-sumber, perdana menteri harus menafikan bahawa beliau tahu mengenai perkara itu.

 Menurut undang-undang, untuk membuktikan salah guna kuasa, pihak berkuasa perlu menunjukkan seseorang itu tahu berkaitan dana dimaksudkan itu.

 Malaysiakini sudah beberapa kali menghubungi Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali dan masih menunggu jawapannya.

Komen al-Husseyn :

  Nampaknya bontot Afandi Ali kepanasan tak boleh nak duduk! Penguman yang dibuatnya untuk membersihkan Najib dari daripada sebarang kesalahan salah laku yang disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). 

Apandi antaranya menyebut, AS681 juta (RM2.08 bilion) disumbangkan kepada Najib daripada keluarga diraja Saudi tanpa apa-apa balasan. Beliau juga berkata AS$620 (RM2.03 bilion) dipulangkan semula kerana tidak diguna pakai.

Ramai yang menganggap alasan yang diberikan Apandi itu tidak masuk akal dan perlu penjelasan lanjut.

 Mahfuz Omar menyifatkan pengumuman Peguam Nrgara itu ibarat bermulanya "Maharaja Lawak Mega musim baru". 

 "Rakyat Malaysia menuntut kejujuran dan sikap terus terang dari peguam negara dan SPRM berhubung hal ini," katanya.

 Elok sangatlah kalau Apandi Ali berpasangan dengan Ahmad Maslan masuk Maharaja Lawak. Tentu boleh jadi juara!

Bekas Perdana Menteri Dr Mahathir turut terkejut dan bertanya, "Bagaimana dan bila ia dibuat? Kita diberitahu bahawa bakinya dibekukan oleh Singapura.

 "Boleh Singapura jelaskan berkaitan unfreezing dan penghantaran balik kepada Saudi?" soalnya dalam tulisan di blognya hari ini.


 Sementra itu Rafizi dalam kenyataan diblognya berkata , " Alasan bahawa Najib tidak tahu menahu sebanyak RM42 juta dana SRC International Sdn Bhd dipindahkan ke akaun peribadinya tidak boleh diterima pakai kerana beliau adalah pegawai teratas yang bertanggungjawab kepada keputusan SRC International Sdn Bhd di atas kapasiti beliau sebagai Menteri Kewangan.

 "Adalah mustahil beliau tidak mengetahui mengenai keputusan memindahkan dana itu. Besar kemungkinan beliau sedia maklum dan pemindahan itu berlaku dengan mendapat kelulusan mengikut prosedur Kementerian Kewangan. 

"Jika ini keadaannya, Dato' Seri Najib Tun Razak sepatutnya didakwa atas tuduhan pecah amanah kerana dana dari syarikat awam di bawah kawalan beliau dipindahkan ke akaun peribadi beliau." Jelas Rafizi.

Peguam fail saman terhadap Hadi

Posted: 27 Jan 2016 03:56 AM PST

Diterbitkan pada: Rabu 27 Januari, 2016  

Kota Kinabalu:
Seorang peguam Katolik telah memfailkan saman terhadap Presiden PAS atas kenyataan beliau terhadap agama Kristian di sebuah portal berita.

 Marcel Jude Joseph, 54, menamakan Dato 'Seri Haji Abdul Hadi Awang, yang kini ADUN Rhu Rendang dan Ahli Parlimen Marang, kedua-dua di Terengganu, sebagai defendan.

 Marcel, yang merupakan ahli Majlis Peguam Sabah dan ahli Sabah Catholic Lawyers Apostolate, memfailkan saman itu di pejabat Pendaftar Mahkamah Sesyen melalui e-filing pada Selasa.

 Dalam pernyataan tuntutannya, Marcel berkata pada 18 Jan tahun ini akhbar dalam talian Free Malaysia Today atau FMT menerbitkan satu artikel yang berasal daripada defendan bertajuk "Christianity Rejected By The Educated, says Hadi"  

Marcel mendakwa defendan membuat kenyataan fitnah kepada perenggan pertama, kedua, ketiga, keempat, kelima dan keenam artikel tersebut.

 Beliau mendakwa sebagai akibat langsung dan proksimat penerbitan fitnah dan menghujat yang diterangkan di atas, beliau telah mengalami kerugian terhadap reputasi dan telah mengalami kerosakan dalam jumlah yang akan ditentukan pada perbicaraan. Baca seterusnya di sini.

LANTIK PENDAKWA BEBAS KHAS (“SPECIAL INDEPENDENT PROSECUTOR”) UNTUK BUKA KEMBALI KES DATO’ SERI NAJIB TUN RAZAK

Posted: 27 Jan 2016 02:00 AM PST

Penjelasan Peguam Negara, Tan Sri Apandi Ali semalam berkenaan keputusan beliau menutup kertas siasatan terhadap Dato' Seri Najib Tun Razak berhubung skandal dana RM2.6 bilion dan dana RM42 juta SRC International Sdn Bhd tidak dapat diterima umum. Bukan sahaja alasan bahawa Dato' Seri Najib Tun Razak telah memulangkan kembali "derma" yang diterimanya itu tidak masuk akal, malah ada beberapa perkara asas yang tidak dijawab oleh beliau.

 Berhubung pemindahan dana RM42 juta dari SRC International Sdn Bhd, Tan Sri Apandi Ali seolah-olah lupa bahawa SRC International Sdn Bhd adalah anak syarikat milik penuh Menteri Kewangan Diperbadankan (MOF Inc). Sebab itu saya terus bertanyakan siapa yang bertanggungjawab meluluskan pemindahan dana itu dari SRC International Sdn Bhd kerana pegawai teratas yang bertanggungjawab adalah tidak lain dan tidak bukan Dato' Seri Najib Tun Razak sebagai Menteri Kewangan.

 Oleh yang demikian, alasan bahawa Dato' Seri Najib Tun Razak tidak tahu menahu sebanyak RM42 juta dana SRC International Sdn Bhd dipindahkan ke akaun peribadinya tidak boleh menyelamatkan beliau dari dakwaan, atas asas-asas berikut:

 1. Mengambil kira bahawa beliau adalah pegawai teratas yang bertanggungjawab kepada keputusan SRC International Sdn Bhd di atas kapasiti beliau sebagai Menteri Kewangan, adalah mustahil beliau tidak mengetahui mengenai keputusan memindahkan dana itu. Besar kemungkinan beliau sedia maklum dan pemindahan itu berlaku dengan mendapat kelulusan mengikut prosedur Kementerian Kewangan. Jika ini keadaannya, Dato' Seri Najib Tun Razak sepatutnya didakwa atas tuduhan pecah amanah kerana dana dari syarikat awam di bawah kawalan beliau dipindahkan ke akaun peribadi beliau;

 2. Jika beliau berkeras beliau tidak tahu menahu mengenai pemindahan tersebut, ini bermakna beliau telah cuai dalam menjalankan amanah sebagai pegawai teratas yang bertanggungjawab menguruskan syarikat awam iaitu SRC International Sdn Bhd. Dalam keadaan ini, Dato' Seri Najib Tun Razak juga sepatutnya didakwa di atas tuduhan cuai dan lalai dalam menjalankan tanggungjawab sehingga menyebabkan kerugian dana awam.

 Dalam kedua-dua keadaan, ada kes yang kukuh untuk mendakwa Dato' Seri Najib Tun Razak.

 Saya percaya atas alasan ini juga, selain dari bukti-bukti siasatan yang lebih terperinci, Pengarah Operasi Khas SPRM, Dato' Bahri Mohd Zin dipetik sebagai berkata SPRM mempertimbangkan untuk merayu supaya kes ini dibuka semula memandangkan ia satu kes yang jelas ("straight forward").

 Walau bagaimana pun, saya tidak yakin Peguam Negara, Tan Sri Apandi Ali sesuai untuk mengendalikan kes-kes bersabit dakwaan terhadap Dato' Seri Najib Tun Razak memandangkan setakat ini beliau cenderong untuk menutup kes tanpa memberi penjelasan yang boleh diterima akal oleh rakyat.

 Oleh yang demikian, saya mencadangkan supaya satu usaha dibuat agar Parlimen melantik seorang Pendakwa Bebas Khas ("Special Independent Prosecutor") dari kalangan pengamal undang-undang yang bebas dan berintegriti untuk membuka semula siasatan terhadap Dato' Seri Najib Tun Razak dan meneliti kertas siasatan SPRM dan Bank Negara setakat ini.

 Saya akan berbincang dengan ahli-ahli Parlimen yang berlatar belakangkan undang-undang untuk merangka satu usul dan usaha membawa perkara ini ke sidang parlimen yang seterusnya dalam bulan Mac 2016.

 Saya yakin rakyat Malaysia yang cintakan keadilan tidak boleh putus asa dan terus mencari jalan baru sehinggalah kebenaran mengenai skandal-skandal ini dapat dibentangkan kepada rakyat dan mereka yang bertanggungjawab di bawa ke muka keadilan. Jika Dato' Seri Najib Tun Razak beranggapan cerita lawak yang dibawa oleh Tan Sri Apandi Ali semalam akan menutup kes ini, beliau merendahkan pemikiran rakyat Malaysia keseluruhannya.

RAFIZI RAMLI 
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG 
AHLI PARLIMEN PANDAN

Pengumuman Peguam Negara disambut dengan keraguan

Posted: 26 Jan 2016 11:09 PM PST

Pendakwa utama Malaysia, cuba untuk memadamkan skandal berlarutan pemindahan hampir $ 700 juta untuk akaun bank peribadi Perdana Menteri Najib Razak adalah sepenuhnya sahih "sumbangan peribadi" mengikut undang-undang dari keluarga diraja Arab Saudi.

 Pengumuman Peguam Negara Mohamed Apandi Ali disambut dengan keraguan. Seorang pegawai kerajaan Arab Saudi enggan mengulas secara khusus mengenai kenyataan pendakwa tersebut, berkata kementerian Arab urusan dan kewangan asing tidak mempunyai maklumat mengenai apa-apa hadiah dan sumbangan diraja ke akaun bank peribadi seorang pemimpin asing tidak  akan pernah berlaku. Wakil-wakil dari keluarga diraja tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan komen. Pengkritik Perdana Menteri Malaysia berkata adalah tidak masuk akal wang tersebut datang sebagai sumbangan peribadi.

  Apandi Ali, berkata hari ini semua tetapi $61 juta dari $681 juta yang dipindahkan Mac 2013 telah dikembalikan ke Arab Saudi lima bulan kemudian. Beliau berkata, Arab Saudi tidak meminta apa-apa sebagai balasan pemberian itu.

  Biro Penyiasatan Persekutuan Amerika Syarikat dan agensi-agensi kerajaan yang lain di luar Malaysia terus menyiasat pemindahan tersebut. Beberapa penyiasat antarabangsa tidak percaya hampir $ 700 juta datang dari Arab Saudi, menurut seseorang yang berpengalaman dalam perkara ini.

 "Tanggapan bahawa 'kerabat' Saudi 'menderma' beratus-ratus juta dolar untuk seorang pemimpin asing, berbanding dengan institusi kerajaan, membuatkan saya mengesaki, untuk mengatakan sekurang-kurangnya," Fahad Nazer, seorang penganalisis politik kanan di firma perundingan JTG, berkata dalam e-mel. Encik Nazer sebelum ini bekerja sebagai seorang penganalisis politik di Kedutaan Arab Saudi di Washington. Sumbangan itu dikatakan berlaku pada tahun 2013, pada masa pemerintahan Raja Abdullah yang kini telah meninggal.

 Pemindahan hampir $ 700 juta itu adalah skandal yang paling menggegarkan yang melibatkan dana pelaburan kerajaan Malaysia, 1Malaysia Development Bhd., atau 1MDB. Syarikat mengumpulkan hutang berbilion dan ia bergelut untuk membayar balik dan kini menjual aset yang ada.

 The Wall Street Journal melaporkan pada Julai bahawa siasatan awal kerajaan di Malaysia mendapati hampir $ 700 milion telah memasuki akaun Najib melalui bank, syarikat dan entiti yang berkaitan dengan 1MDB, ditubuhkan Najib pada tahun 2009 untuk menggalakkan pembangunan ekonomi.

 Bahawa siasatan awal tidak menamakan sumber dana atau bagaimana mereka telah digunakan. Bank Negara Malaysia, SPRM, sebuah jawatankuasa Parlimen dan Ketua Audit Negara itu terus melakukan siasatan keatas 1MDB dan pemindahan.

 Skandal itu telah membawa kepada tuntutan peletakan jawatan Najib, yang menguruskan 1MDB. The Wall Street Journal melaporkan pada bulan Disember bahawa wang dari 1MDB telah digunakan untuk membiayai parti Najib (Umno/BN) pada tahun 2013 pilihan raya yang sengit.

 Najib tidak bertindak balas kepada soalan-soalan mengenai pemindahan atau penggunaan wang 1MDB untuk pilihan raya. Beliau telah menafikan sebarang salah laku atau mengambil wang tersebut untuk kepentingan peribadi.

 Kenyataan empat muka surat peguam negara tidak menangani beberapa soalan tokoh-tokoh pembangkang Malaysia untuk jawapan, termasuk:


  • Siapa yang khusus menderma wang itu?
  • Mengapa ia didermakan? 
  • Mengapa ia mengambil masa lebih daripada enam bulan bagi kerajaan untuk mengatakan di mana wang itu datang dari?

  •  Kenyataan itu juga tidak menjelaskan mengapa wang yang mengalir ke akaun Najib melalui sebuah syarikat tanpa nama British Virgin Islands dan sebuah bank swasta Swiss yang dimiliki sepenuhnya oleh Abu Dhabi yang amat berkait rapat dengan 1MDB.

     Najib, yang mula berkuasa pada tahun 2009, telah berusaha untuk mengukuhkan hubungan diplomatik dan perniagaan Malaysia dengan negara-negara Teluk, termasuk Arab Saudi. Kuala Lumpur adalah pusat kewangan Islam, dan Malaysia merupakan sebuah negara bukan Arab pertama untuk menyertai gabungan dipimpin Saudi menentang pemberontak Houthi di Yaman. Kedua-dua negara juga majoriti Muslim Sunni walaupun Arab Saudi mengamalkan versi yang lebih sederhana berbanding Malaysia.

     "Ini adalah satu keadaan 'rugi' bagi Najib. Disebalik keputusan AG, persepsi awam tidak akan berada di pihaknya," kata Wan Saiful Wan Jan, Ketua Eksekutif think tank yang berpangkalan di Malaysia, Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi. 

    Najib, dalam satu kenyataan, menyambut baik keputusan Peguam Negara tersebut, yang tidak memberi apa-apa maklumat lanjut mengenai pemindahan atau mengakui mereka datang dari Arab Saudi.

     "Isu ini telah menjadi satu gangguan yang tidak perlu untuk negara," kata Najib." Sekarang perkara itu telah secara komprehensif diketepikan, ia adalah masa untuk kita bersatu dan bergerak terus."

     Pengkritik Najib tidak berpuas hati dengan kesimpulan peguam negara. Mereka berkata Perdana Menteri telah menyukarkan siasatan Malaysia ke dalam 1MDB dan pemindahan, dakwaan yang Najib tidak nyatakan secara khusus.

     Apandi Ali "tidak menyediakan maklumat atau hujah-hujah baru atau meyakinkan" untuk menunjukkan pemindahan wang adalah bona fide dan tidak digunakan untuk rasuah, kata Tony Pua, seorang ahli parlimen pembangkang.

     Bekas Peguam Negara Malaysia, yang menyelaras siasatan 1MDB, meletak jawatan (disingkirkan) pada bulan Julai. Kerajaan memberikan alasan kesihatan sebagai sebab dan Najib menamakan Apandi Ali sebagai penggantinya. Najib menyingkirkan Timbalan Perdana Menteri yang telah menggesa siasatan terhadap aktiviti 1MDB dan melantik ketua jawatankuasa parlimen ke dalam kabinetnya, melambatkan siasatan jawatankuasa itu ke atas dana.

     Bahawa siasatan, dan siasatan 1MDB oleh Ketua Audit Negara itu, adalah berterusan.

     Bank pusat Malaysia pada Oktober berkata, ia telah mencadangkan kepada Apandi Ali memulakan prosiding jenayah terhadap pengurusan 1MDB kerana didakwa melanggar peraturan pertukaran asing. Tetapi Apandi enggan mengambil tindakan, berkata tiada terdapat bukti yang mencukupi untuk meneruskan.

     Percubaan untuk menghubungi 1MDB untuk mendapatkan komen tidak berjaya. Dana ini telah menafikan salah laku dan berkata ia telah bekerjasama dengan siasatan yang dijalankan oleh bank pusat dan badan penyiasat lain.

     Peguam Negara juga menyatakan, pemindahan kecil ke dalam akaun peribadi Najib, dengan berkata tidak ada bukti Perdana Menteri sedar atau meluluskan deposit $ 14 juta. Urus niaga yang penting kerana wang itu datang dari satu unit Kementerian Kewangan, Najib berjalan. Wang itu datang melalui sebuah badan yang telah digunakan untuk menghantar wang kepada sekutu politik Najib semasa pilihan raya tahun 2013, Journal melaporkan pada bulan Disember. Najib tidak bertindak balas kepada permintaan untuk komen pada masa itu.

     Margherita Stancati, Celine Fernandez dan Ahmed Al Omran menyumbang kepada artikel ini.

     Tulis kepada Bradley Hope di bradley.hope@wsj.com dan Margherita Stancati di margherita.stancati@wsj.com. Baca lebih lanjut: di sini

    Mukhriz dedah Istana Kedah belum perkenan tukar MB

    Posted: 26 Jan 2016 06:30 PM PST

    Kumpulan penentang yang mendesak pengunduran Datuk Seri Mukhriz Mahathir Mohamad setakat ini masih belum menghadap Istana Kedah bagi mendapatkan perkenan menukar menteri besar.

     Menteri besar Kedah itu yang berdepan asakan daripada kumpulan diketuai Timbalan Pengerusi Perhubungan Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah berkata, spekulasi mengatakan pihak Istana sudah memberi perkenan adalah tidak benar sama sekali.

     "Yang masuk dalam telefon kata macam, kata sudah dapat perkenan.

     "Selepas itu tiba-tiba tidak dapat lagi, belum jumpa menghadap. Tidak menghadap macam mana boleh dapat perkenan?

     "Selepas itu kata hari ini angkat sumpah, selepas itu tidak jadi, kemudian esok pula.

     "Mana mereka dapat idea ini? Mereka kata mengenai susun kerusi, tapi sebenarnya susun kerusi itu untuk bagi pingat," kata Mukhriz di hadapan kira-kira 200 penyokong kawasannya di Dewan Undangan Negeri (DUN) Ayer Hitam.

     Mukhriz berkata, pihak media tidak sewajarnya membuat spekulasi mengenai kemelut yang sedang berlaku di Kedah pada ketika ini.

     "Jangan buat spekulasi bukan-bukan, media jangan lapor bukan-bukan. Taktik itu sudah difahami," katanya.

     Mukhriz mengulas mengenai khabar angin mengatakan menteri besar baharu bakal diumumkan hari ini.

     Spekulasi mengatakan Bashah antara calon yang disebut-sebut sebagai menteri besar Kedah yang baharu.

     Mengenai nasibnya sebagai menteri besar, Mukhriz berkata sudah bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan namun menyerahkan kepada takdir dan Allah dalam menentukan nasibnya.

     "Saya dah bersedia lama. Sedia dengan sebarang kemungkinan tapi saya serah bulat-bulat kepada Allah sahaja," katanya. – 27 Januari, 2016.~ sumber

    Ambiga: Penjelasan Peguam Negara tidak masuk akal, beritahu kami lebih lanjut

    Posted: 26 Jan 2016 03:57 PM PST

    KUALA LUMPUR, Jan 26 - Peguam Negara perlu mendedahkan butiran lanjut mengenai mengapa beliau mengambil keputusan untuk menutup kes RM2.6 bilion yang dimasukkan ke dalam akaun Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kerana penjelasannya tidak mencukupi, kata Datuk Ambiga Sreenevasan hari ini.

     Ambiga, seorang peguam dan bekas Presiden Majlis Peguam, berkata orang ramai berhak mengetahui lebih lanjut mengenai kes itu kerana ia merupakan perkara yang mempunyai kepentingan awam.

     "Ia tidak mencukupi, sejauh yang saya lihat, penjelasan yang diberikan tidak mencukupi. Apa-apa penjelasan mesti masuk akal dan ini tidak masuk akal," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Kompleks Mahkamah di sini.

     Ambiga berkata kedua-dua pendakwa raya dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) perlu berkongsi maklumat lanjut mengenai penyiasatan itu untuk membantu orang ramai memahami dengan lebih baik keputusan Peguam Negara untuk menutup kes itu.

     Menekankan bahawa terdapat anggapan rasuah apabila ada sumbangan, Ambiga mempersoalkan bagaimana anggapan tersebut hilang dalam hal Perdana Menteri.

     Beliau berkata sumbangan besar itu tidak akan dibuat "tanpa balasan sesuatu" kerana ia bukan sifat manusia untuk memberi sejumlah wang begitu tanpa meminta sesuatu sebagai balasan.

     "Dalam pengetahuan saya tentang hal ehwal manusia dan sifat manusia, ia adalah mustahil.

     "Jadi mesti ada bukti kukuh yang menunjukkan bahawa sebenarnya ia adalah pemberian tanpa mengharapkan balasan sesuatu dan sehingga orang ramai diyakinkan dengannya, mereka tidak akan berpuas hati. Dan anda tidak boleh mengatakan bahawa kita tidak berhak untuk mengetahui, ini melibatkan Perdana Menteri, sama ada atas sifat peribadinya atau tidak, ini melibatkan skandal berterusan dan ini melibatkan wang rakyat," katanya.

     Ambiga turut mempersoalkan mengapa Peguam Negara mendedahkan hari ini mengenai pemulangan sumbangan kepada penderma Najib yang sebelum ini tidak pernah disebut.

     Beliau berkata pihak berkuasa tidak boleh memetik sifat sulit maklumat kes untuk mengelakkan berkongsinya, mempercayai bahawa mereka masih boleh mendedahkan sejumlah maklumat yang munasabah  untuk menjelaskan keputusan untuk tidak mendakwa.

     Apabila ditanya sama ada dia merasakan terdapat keperluan untuk Peguam Negara untuk mengkaji semula keputusannya untuk menutup kes itu kepada RM2.6 bilion, Ambiga berkata maklumat lanjut perlu disediakan terlebih dahulu sebelum ini boleh dipertimbangkan.

     "Saya rasa pertama beliau perlu menjelaskan lebih [sic] mengapa dia menutup kes itu dan dari situ kita boleh tahu sama ada keputusannya itu adalah munasabah. Saya fikir kami berhak untuk berbuat demikian," katanya.

     Awal hari ini, Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali mengumumkan bahawa beliau akan mengarahkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk menutup dua kes yang berkaitan dengan SRC International Sdn Bhd dan melaporkan jumlah RM2.6 bilion dalam akaun Najib.

     Memetik fakta dan bukti yang dikemukakan kepadanya oleh SPRM di tiga kertas siasatan, Apandi mengisytiharkan bahawa beliau berpuas hati bahawa Perdana Menteri tidak melakukan apa-apa kesalahan jenayah.

     Apabila secara khusus menangani deposit tunai ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri, Apandi berkata sejumlah wang berjumlah AS $ 681,000,000 (RM2.08 bilion) daripada keluarga diraja Saudi telah dipindahkan antara 22 Mac dan 10 April 2013 kepada Najib sebagai "sumbangan peribadi" tanpa pertimbangan.

     Tambahnya, siasatan menunjukkan sejumlah US $ 620,000,000 (RM2.03 bilion) telah dikembalikan oleh Najib pada bulan Ogos tahun yang sama kerana "jumlah wang yang tidak digunakan". 

    "Berdasarkan keterangan daripada saksi-saksi dan dokumen-dokumen sokongan yang dikemukakan, saya berpuas hati bahawa tiada kesalahan jenayah telah dilakukan berhubung dengan sumbangan itu berkata RM2.08 bilion," katanya.~ sumber

    Tiada ulasan: