Isnin, 25 Januari 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


'Namakan siapa jadikan kamu kambinghitam'

Posted: 25 Jan 2016 04:51 AM PST

Pembunuh yang disabitkan bersalah, Sirul Azhar Umar hanya perlu tampil bagi mendedahkan pihak yang didakwanya telah menjadikannya 'kambinghitam' dalam pembunuhan warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

 Ahli Parlimen Bukit Gelugor dari DAP, Ramkarpal Singh mempersenda video terkini Sirul sebagai 'karenah' yang gagal menangani soalan utama di sekitar pembunuhan penuh publisiti itu.

 Beliau memberi contoh dakwaan tertentu dibuat dalam satu kenyataan tidak bersumpah Sirul dari kandang tertuduh semasa perbicaraan yang telah ditolak ketika prosiding, di mana dia mendakwa "Mereka" membuatkan dirinya teraniaya.

 "[...] bagi saya tindakan mereka ini semata-mata bertujuan untuk mendapatkan sabitan terhadap saya sebagai 'kambing hitam' yang harus dikorbankan," Ram memetik kenyataan itu.

 "Adalah jelas daripada kenyataan Sirul sendiri [...] bahawa dia tidak mengenali Altantuya atau mempunyai apa-apa urusan dengan dia.

 "Oleh itu, dia (Sirul) tidak boleh tahu jika dia (Altantuya) hamil atau tidak pada masa kematiannya," kata Ramkarpal, merujuk kepada kandungan video kedua  yang dilaporkan oleh Malaysiakini semalam.

 Dalam video itu Sirul menyalahkan media kerana menyebarkan salah tanggapan bahawa Altantuya telah mengandung semasa kematiannya.

 'Namakan tuan anda'.

 "Dakwaan Sirul yang dia telah dijadikan kambing hitam boleh memikul tanggungjawab seseorang, dan tak mungkin dia mempunyai sebarang motif membunuh Altantuya.

 "Dia boleh melakukan dengan baik dengan memberitahu kami siapakah 'mereka' yang dirujuk dalam kenyataannya," kata Ram.

 "Sehingga itu, janganlah kita terpengaruh dengan telatah pembunuh yang disabitkan bersalah ini yang mana kredibiitinya secara serius telah dikompromi," ujarnya.

 Sirul - bekas komando polis yang melarikan diri ke Australia, bersama dengan rakannya Azilah Hadri dihukum mati tahun lepas atas tuduhan membunuh Altantuya di sebuah hutan di Shah Alam antara jam 10 malam dan 1 pagi pada 18 Julai dan 19 Julai 2006.

 Pengkritik mempersoalkan kerajaan dan mahkamah mengenai motif sebenar pembunuhan Altantuya. Sementara Azilah pula memohon pengampunan dari istana Selangor. ~ sumber

Ust Ghani Shamsuddin jawab fitnah

Posted: 24 Jan 2016 10:19 PM PST

Ust Ghani akan terus berperanan sebagai Ahli Pemegang Amanah KUMS yang tempohnya tamat pada tahun 2018; seperti yang dinyatakan oleh surat Setiausaha Agong KUMS kepadanya. Tidak timbul soal tersingkir atau disingkir seperti yang difitnah.

 Beliau berharap semoga tulisan Wan Norhaziki yang menimbulkan banyak persepsi negatif, tidak berulang lagi pada masa masa yang akan datang.

 Beliau menyeru beliau agar sama-sama bersikap waspada dengan firman Allah dalam surah Al Humazah :


 وَيْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ 
Neraka Wail untuk setiap penghina dan yang suka merendah-rendahkan orang lain.

Demikian nasihat Ust Ghani kepada Wan Norhaziki Wan Halim yang telah mendakwa kononnya Syaikh Dr. Ali al-Qaradaghi telah meminta kepadanya supaya memaklumkan kepada sahabat-sahabat di Malaysia bahawa Ust Abd Ghani Shamsuddin telah disingkirkan dari jawatan Pengerusi Kesatuan Ulama' Sedunia Cawangan Asia Tenggara.

 Dalam tulisannya itu, dia mendakwa sewaktu program ziarah delegasi parti politik berkenaan ke rumahnya, salah seorang dari delegasi tersebut telah bergambar kenangan dengannya. Syaikh Ali telah mensyaratkan padanya agar tidak mendedahkan foto tersebut kepada umum kerana khuatir seandainya pertemuan tersebut disalah anggap dan diputarbelit oleh pihak-pihak tertentu. Malangnya, pemimpin tersebut telah berbuat 'khianat' dengan mendedahkannya kepada umum, lalu diada-adakan cerita kononnya beliau dan Syaikh Dr. Yusuf al-Qaradawi yang mewakili Kesatuan Ulama' Sedunia telah memberikan pengiktirafan ke atas penubuhan parti tersebut!

Dalam tulisannya itu, Wan Norhaziki juga menggambarkan seolah-olah parti Amanah ini cenderung kepada fahaman Syiah. Justeru beliau memberikan peringatan kepada umat Islam di Malaysia agar jangan sesekali memberi ruang, peluang dan kuasa kepada mana-mana politikus yang disyaki cenderung kepada fahaman Syiah (tasyayyu') kerana mereka amat 'berbahaya'. Baca selanjutnya di sini

Mengulas dakwaan tersebut, Ust Ghani Shamsuddin menasihatkan Wan Norhaziki sewajarnya mendapatkan maklumat yg lebih jelas melalui pertanyaan langsung dengannya atau pimpinan parti Amanah yang lain sebelum menyiarkan penulisan seperti itu dan mengelakan diri dari terjebak dengan trend politik negatif yang mengeruhkan hubungan antara sesama ulama dan rakyat dengan tulisan yang menimbulkan prasangka dan fitnah seperti yang telah diterangkan.

 Kecenderungan politik dan watak seseorang banyak mencorakkan bentuk dan cara penulisan. Penulis yang menulis dengan kesedaran yang tinggi tentang keperluan suasana islah dan damai berbeza dengan mereka yang kurang peka dan hanya mahu mencemar atau merendahkan mertabat seseorang.

 Menurut Ust Ghani, pimpinan utama KUMS diperingkat awal agak gusar tentang politik di Malaysia tetapi setelah mendapat maklumat lanjut - adalah berkecuali; berlandaskan kaedah warga tempatan lebih tahu tentang selok belok (politik) negara mereka. 

Juga setelah mendapat penjelasan tentang asas-asas Syar'i penubuhan parti Amanah.Malah ada pengakuan pehak KUMS untuk mengusahakan pertemuan antara dua kumpulan jamaah atau parti yg bertikai ; iaitu antara Parti Islam (PAS) dan Parti Amanah Negara (Amanah) di Malaysia.

 Menurutnya lagi, dalam pertemuannya dengan Syaikh Ali Qaradaghi di Hotel Westin Di KL Awal bulan 11/2015 yg lalu, beliau antara lain telah menegaskan bahawa:
 Tidak ada fatwa bertulis oleh Syaikh Yusuf Al Qaradhawi tentang pengharaman parti Amanah Negara di Malaysia seperti yang diwarwarkan oleh orang orang tertentu.
 Ternyata dakwaan sebelum kunjungan kami melawat Doha telah diisytiharkan oleh pemimpin PAS kepada orang ramai di Malaysia bahawa Syaikh Qaradhawi mengeluarkan fatwa bertulis mengharamkan parti Amanah adalah palsu.

 Seterusnya Ust Ghani menuntut bukti mengenai dakwaan bahawa wakil Amanah mewarwarkan gambar Syaikh Ali bersama wakil Amanah yang bahawa Syaikh Ali adalah menyokong parti amanah jika ada. ~ sumber

Kenali Menteri Pembohong dan Makan Gaji Buta

Posted: 24 Jan 2016 06:41 PM PST

Menteri berkenaan Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata tindakan tegas perlu diambil demi memelihara alam sekitar kerana kos memulihkan alam sekitar yang rosak adalah lebih besar berbanding kos pemeliharaan dan pencegahan daripada tercemar.

"Sebab itu, saya tegaskan, mana-mana pihak sama ada syarikat kuari di sungai atau apa sahaja kilang di seluruh negara supaya tidak mencemari alam sekitar. Kita akan mengambil tindakan dan kita akan tegas," katanya DI SINI

Tapi bila rakyat tuntut kerajaan bertindak keatas kegiatan lombong bauksit punca yang mengancam kesihatan dan pencemaran air menjadi merah di Sungai Balok dan laut Pantai Batu Hitam, Wan Junaidi berkata sukar untuk mendakwa mereka yang mencemarkan air sungai dengan bauksit. 

Katanya, ini disebabkan tedapat 'kelompongan' dalam undang-undang berkaitan.  Jom dengar sendiri pembohongan menteri ini  di sini

I. Akta Air 1920 ·
Seksyen 7A (1) – seseorang adalah dilarang daripada melepaskan atau menyebabkan dibuang perkara-perkara berikut ke dalam sungai: 

a) sebarang benda beracun, berbahaya, atau mencemarkan yang menjadikan sungai atau mana-mana bahagiannya merbahaya atau menyebabkan kesihatan manusia, keselamatan atau kebajikan manusia, atau kepada haiwan dan tumbuhan atau lain-lain kegunaan berfaedah kepada sungai.

II. Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974 a) seseorang tidak boleh melakukan suatu kemudaratan atau meletakkan apa-apa kotoran di dalam atau di tebing sebarang sungai, terusan, longkang awam atau lain-lain saluran air; (sumber)

Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Azam Baki sendiri dalam kenyataannya bahawa kelemahan penguatkuasaan dan kerakusan mengaut keuntungan menyebabkan berlaku elemen rasuah yang gagal diuruskan pihak berkuasa dan agensi terlibat.

 "Rasuah ini berlaku apabila pelombong berlesen atau tidak menawarkan habuan wang kepada pegawai penguat kuasa yang bertanggungjawab mengeluarkan permit dan lesen pengeluaran," ujarnya di sini.

Tapi paling best sekali ialah komen MB Pahang yang bagi alasan tak dapat tangkap pelombong haram bauksit sebab mereka lari. Seorang pun tak dapat tangkap!! Bodoh piang punya alasan!

Ramli Ahmad Rozali : Zairul Azrun Zainal Abidin..menteri sekarang menteri haprak..pengipas dan penbodek...rakyat dibodohkan menteri dikayakan...puiii 

Zairul Azrun Zainal Abidin:   mmg betui.. makan gaji buta je.. hal susah rakyat buat bodo je... tapi kaut duit rakyat... klu mcm tu kita pun bleh jd menteri.

Ramli Ahmad Rozali : Lepas bakal3 calun menteri atau adun biar yg educated ada degree atau master..kalau dah level srp...maka statementnya asyik kencing rakyat..itu yg berlaku d kedah..sbb srp..ada hati nk jadi mb..rakyat pulak kena tipu..yg susah skg agensi2 pbt bersihkan bauksit...abg bomba pun kena...pemimpin mcm ni buat rakyat meluat.

Zairul Azrun Zainal Abidin : romah dema x de cermin kot... x bleh nak nilai org yg bleh buat kerja dgn kaki bodek..rasuah... trmasuk le org hebat agama konon.. hampehhh 

Ramli Ahmad Rozali : Skg ni ramai kaki bodek..apa kata menteri ttg ekonomi..kalau mike curi milo setin kena penjara 6 tahun kalau cilok juta2..kalau yg ciloknya menteri...mesti kuat bodek..gerenti lepas.

Zairul Azrun Zainal Abidin : 2.6b mcm x de mnda je

Tiada ulasan: