Ahad, 10 Januari 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Tiada kerjasam politik, tetapi UG tu ada kan?

Posted: 10 Jan 2016 02:00 AM PST

Pengarah Pilihan Raya PAS, Datuk Mustafa Ali, berkata tiada kerjasama politik yang akan dijalin dengan UMNO, termasuk pada Pilihan Raya Umum akan datang.

 "Ketetapan itu diambil seiring keputusan Majlis Syura Ulama PAS sebelum ini yang memutuskan tiada kerjasama politik dengan UMNO. Baca lagi di sini

 Dah lama PAS cuba menafikan konon tiada kerjasama politik, hanya government to government dan dalam bab kepentingan Islam...Kalau tidak ada kerjasama politik macamana nak bentuk kerajaan campuran @ Unity Government? Hentikanlah buat kenyataan yang bercelaru dan merapu.

UG itu betul adanya...at-Takiri sendiri akui kewujudannya: 

PAS tak tolak kerajaan campuran selepas PRU

PAS tidak menolak kemungkinan membentuk kerajaan campuran dengan mana-mana parti, termasuk UMNO seperti mana kerajaan campuran PAS-PKR-DAP sebelum ini, selepas pilihan raya umum akan datang. Baca selanjutnya ~ di sini

Maka benarlah apa yang Ust Ahmad Awang dedahkan mengenai hasrat pimpinan tertinggi PAS yang menyuruhnya supaya berpakat dengan Umno, buat kerajaan Melayu Islam di Perak...

Hidupkan kerajaan pilihan raya kerajaan tempatan

Posted: 09 Jan 2016 09:56 PM PST

SHAH ALAM - Pakatan Harapan dicadangkan untuk menghidupkan semula pilihan raya kerajaan tempatan di negeri yang diperintah gabungan itu.

 Presiden Parti Amanah Negara (Amanah), Mohamad Sabu berkata, cara itu memberi peluang kepada rakyat untuk memilih sendiri kepimpinan kerajaan tempatan dan dapat mengurangkan unsur penyelewengan.

 "Kita harap dalam Pakatan Harapan dapat hidupkan semula pilihan raya kerajaan tempatan. Supaya dapat elakkan dalam bentuk nepotisme, pembaziran dan korupsi... dapat dikurangkan.

 "Apabila ahli majlis dan datuk bandar dipilih oleh rakyat dan bertanggungjawab kepada rakyat, bukan kepada parti," katanya ketika berucap pada Majlis Pakatan Harapan hari ini.

 Beliau turut memberi contoh beberapa individu yang berjaya menjadi pemimpin berkaliber melalui pilihan raya kerajaan tempatan.

 Antaranya, Presiden Indonesia, Joko Widodo yang menunjukkan prestasi cemerlang ketika menjadi wali kota di Solo dan Jakarta sebelum dipilih sebagai presiden.

 "Kerajaan tempatan menjadi latihan kepada pemimpin-pemimpin politik," katanya.

 Menurut Mohamad atau Mat Sabu, parti itu memperjuangkan pilihan raya kerajaan tempatan kerana ingin membawa perubahan.

 "Parti sejarah kami (Pas), oleh kerana sikap perkauman yang tebal amat tidak suka bila diutarakan hal pilihan raya kerajaan tempatan. Kami dari Amanah adalah satu perubahan terhadap kebangkitan dan kita memegang perjuangan Islam yang meletakkan Islam rahmat untuk semua," katanya. ~ di sini

Tiada ulasan: