Nuffnang

Pengikut

ZAKRI ALI

0
sumber :-

ZAKRI ALI


Nadzim akan dedah polis ‘musang berbulu ayam’ Adam Abu Bakar

Posted: 31 Dec 2015 08:15 PM PST


Datuk-Nadzim-Johan,kota-raya

Beliau akan pergi IPK KL pada Isnin ini bagi menyerahkan maklumat anggota polis yang terlibat dalam kes penipuan di Kompleks Kota Raya.

PETALING JAYA: Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan bersedia dan tidak mempunyai masalah untuk mendedahkan maklumat tentang anggota polis bersubahat dalam kes penipuan di Kompleks Kota Raya.

Menurutnya, PPIM akan menyerahkan maklumat tersebut kepada pihak polis sekaligus dapat memperbaiki serta menyelesaikan masalah yang berlaku.

"Saya sudah dimaklumkan oleh salah seorang anggota polis untuk mendapatkan maklumat apa yang saya sebut pada malam itu. Saya akan beri maklumat dan akan tengok apa yang boleh dibaiki tentang apa yang saya bincangkan.


musang berbulu Ayam

"Saya sedia dipanggil, tidak ada masalah kerana kita nak selesaikan masalah. Kita objektif dan kita akan bagi maklumat yang ada. Saya akan pergi pergi ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur (IPK KL) Isnin minggu hadapan, pada jam empat petang," katanya kepada FMT.

Mengulas lanjut, Nadzim konsisten dengan kenyataan yang beliau keluarkan sebelum ini memandangkan pihak polis yang juga merupakan manusia biasa pasti tidak akan terlepas daripada melakukan kesilapan.
"Kita mesti terima hakikat, polis juga adalah manusia dan untuk rekod memang ada polis yang terlibat dalam salah laku sebelum ini. Kita akan berterusan untuk bawa kebenaran," ujarnya lagi.

Sebelum ini, Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Tajudin Md Isa menyatakan akan memanggil Nadzim bagi memberi keterangan berhubung dakwaan polis bersubabat melindungi peniaga haram di kompleks beli belah itu.

Siasatan itu dilakukan bagi mengetahui lebih lanjut siapakah anggota polis yang bersekongkol dan sebagai musang berbulu ayam.

Pemenang Hadiah Sastera S’kini akhirnya terima hadiah Aedi Asri

Posted: 31 Dec 2015 07:30 PM PST


zmin-ali,hadiah
Salah faham yang timbul sebelum ini tidak akan berlaku jika pihak kerajaan negeri menyatakan dengan jelas bila hadiah akan diberikan.

PETALING JAYA: Selepas hampir sebulan menunggu, para pemenang Hadiah Sastera Selangorkini (HSSK) akhirnya dapat menarik nafas lega selepas menerima hadiah wang tunai hari ini.

Pemenang hadiah utama kategori sajak, Arafat Hambali mengesahkan perkara itu dan berkata, "Saya diberitahu pihak urusetia yang cek sudah dideposit petang kelmarin. Mungkin akan selesai sehari dua lagi," katanya kepada FMT
.
Katanya lagi, salah faham yang timbul sebelum ini tidak akan berlaku jika pihak kerajaan negeri menyatakan dengan jelas bila hadiah akan diberikan.

"Kami bukan marah tentang nilai hadiah, tapi sebab tiada kenyataan yang konkrit diberi. Jika dari awal mereka beri penjelasan hal ini akan selesai dalam satu tempoh tertentu, kami tidak merungut," katanya lagi.

Perkara itu turut disahkan pemenang saguhati kategori esei, Najmuddin Yusoff di laman Facebooknya.

Sebelum ini, Exco Generasi Muda, Sukan, Kebudayaan dan Pembangunan Keusahawanan, Amirudin Shari mengakui terdapat sedikit kesilapan teknikal yang menyebabkan kelewatan pemberian wang hadiah namun menjamin ia akan diselesaikan sebelum hujung tahun ini.

Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) pada 24 Disember lalu akhirnya meluluskan peruntukan kewangan bagi para pemenang.

Majlis HSSK diadakan pada 8 Disember lalu bagi mengiktiraf karya-karya yang diterbitkan akhbar rasmi kerajaan Selangor, Selangorkini.

Hadiah terbahagi kepada tiga kategori iaitu cerpen, sajak dan esei dan menawarkan hadiah keseluruhan berjumlah RM27,000.

Bauksit: ‘Gantung perlombongan atau letak jawatan’ Aedi Asri

Posted: 31 Dec 2015 07:00 PM PST


kuantan

MB Adnan perlu mempunyai keberanian politik untuk menangani isu ini yang kian melonjakkan kemarahan penduduk tempatan

PETALING JAYA: "Kita sudah buat apa yang termampu, kini terpulang kepada Menteri Besar (Datuk Seri Adnan Yaakob) untuk bertindak," kata Pengerusi Gabungan Bertindak Menentang Pencemaran Bauksit, Fuziah Salleh.

Beliau berkata, Adnan perlu mempunyai keberanian politik untuk menangani isu ini yang kian melonjakkan kemarahan penduduk tempatan.

"Ketika pertemuan, beliau hanya kata sedang berusaha untuk menanganinya. Lihat pula ketegasan Menteri Besar Terengganu dalam isu ini," katanya ketika dihubungi FMT.

Ahli Parlimen Kuantan itu diiringi Ahli Parlimen Indera Mahkota Datuk Fauzi Abdul Rahman dan Adun Semambu Lee Chean Chung untuk menyerahkan memorandum kepada Adnan di pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang di Kuantan, pada tengah hari Khamis.

Fuziah menyuarakan keyakinannya bahawa kegiatan perlombongan bauksit boleh dijalankan secara terkawal dan jauh lebih baik daripada apa yang boleh dilihat sekarang.

"Tetapi syaratnya kenalah buat moratorium (penangguhan) dulu. Soalnya bila MB nak umumkan?" soalnya lagi.

Kuasa MB untuk halang atau jadi batu penghalang

Memorandum tersebut memberi tempoh sehingga tengah malam ini kepada Adnan untuk mengumumkan moratorium terhadap perlombongan bauksit di sana.

"Pada 7 Disember lalu, Adnan berkata akan membuat pengumuman sebelum hujung bulan ini. Dengan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar juga setuju untuk menggantung lesen ekspot…pengumuman itu hanya menunggu kata putus Adnan sendiri.

"Umumkan moratorium sebelum detik 12 tengah malam atau letak jawatan jika masih ada maruah," kata memorandum itu lagi.

Menurut memorandum itu lagi, ekspot bauksit yang meningkat 20 kali ganda pada tahun 2015 berbanding 2014 juga menyebabkan pencemaran 20 kali ganda di kawasan yang terlibat.

"Moratorium memberi masa untuk kita melihat kepada penggubalan undang-undang yang boleh memberikan situasi menang-menang serta membantu menjadikan industri bauksit ini lebih lestari.

Memorandum itu turut melampirkan tiga dokumen yang menunjukkan punca dan kesan perlombongan bauksit yang tidak terkawal kepada alam sekitar dan penduduk.

Lampiran pertama menunjukkan fenomena 'laut merah' yang menurut memorandum itu berpunca daripada aktiviti mengorek dan mengalihkan tanah bauksit yang tidak terkawal.

lampiran 1b
Lampiran kedua tentang Sungai Rong yang dijadikan kolam mencuci bauksit yang boleh mendatangkan risiko air minum tercemar kepada penduduk Bukit Sagu apabila kegiatan itu dimulakan nanti.
lampiran2b
Lampiran ketiga pula adalah dokumen Perintah Kualiti Alam Sekeliling 2015 yang diwartakan kerajaan persekutuan yang menggariskan kegiatan yang dibolehkan menurut undang-undang.
lampiran3b
Menurut memorandum itu lagi, Penilaian Impak Alam Sekitar (EIA) perlu dilakukan terlebih dulu sebelum empangan mencuci bauksit dibina.
"Jika tiada kelulusan dikeluarkan, maka membiarkan empangan mencuci bauksit ini dibina secara haram adalah satu jenayah yang wajar di siasat oleh SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia)," menurut memorandum itu.

2016: 1000 solat hajat desak turun menanti Najib !!! - Mohamad Fadli

Posted: 31 Dec 2015 06:30 PM PST

NAjibw

GKCM akan menganjurkan Solat Hajat Perdana desak Presiden UMNO Najib Tun Razak berundur pada setiap minggu, ke seluruh negara.

PUCHONG: Gabungan Ketua Cawangan Umno (GKCM) berikrar akan terus mendesak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak supaya berundur pada tahun akan datang.

Jurucakapnya, Kamarul Azman Habibur Rahman berkata desakan itu bertujuan bagi menyelamatkan negara dan memastikan kesejahteraan rakyat terus dibela.

Katanya, pelbagai program telah diatur antaranya akan mengadakan jelajah Solat Hajat Perdana ke seluruh negara.

"Kita sasarkan tahun hadapan akan menganjurkan sebanyak 1000 program Solat Hajat Perdana akan dianjurkan setiap minggu.

"Dalam program itu kita akan berdoa agar kepimpinan negara kita ini akan mengikut nilai-nilai Islam dan berdoa agar rakyat kita terus terbela dan tidak terbeban dengan kos sara hidup yang semakin tinggi," katanya dalam satu sidang media di Surau al-Raayah, Taman Puchong Permai, pada Khamis malam.

Sebelum itu GKCM telah mengadakan program Solat Hajat Perdana di sini dan ia merupakan program anjuran pertama oleh gabungan itu.

Sementara itu, Ketua Umno Cawangan Kampung Railway, Mohd Said Midon berkata program-program sebegini akan diteruskan.

Beliau juga yakin program sebegini akan memberi impak yang baik dalam membela nasib rakyat yang ditindas.

"Solat Hajat ini merupakan kali pertama diadakan.

"Kita yakin program sebegini akan memberi impak yang besar disamping menerangkan tujuan program yang kami jalankan ini. Kita rancang selepas ini akan mengadakan jelajah di Utara (wilayah utara semenanjung Malaysia) dan di Pasir Gudang, Johor.

"Kita akan terus beri tekanan kepada pemimpin yang menindas rakyat," katanya.


FMT

Sungguh Memalukan, Angkara RM2.6 Billion Diterima Najib, Malaysia Disenarai Dalam 'Skandal Rasuah Terburuk 2015'..

Posted: 31 Dec 2015 06:00 PM PST



Yang kenyang itu Najib sebab RM2.6Billion dah masuk ke dalam akaun dia, yang mendapat malu itu rakyat Malaysia..

Kerana RM2.6 Billion yang masuk ke dalam akaun Najib itu Malaysia telah disenaraikan sebagai antara enam negara yang mempunyai "skandal rasuah paling teruk" di dunia bagi tahun 2015.

"Skandal rasuah paling teruk" di dunia bagi tahun 2015' itu diberikan kepada Malaysia oleh foreignpolicy.com dalam laporannya dua hari lalu.

Laporan itu, antara lain menyatakan bagaimana pemimpin-pemimpin terpalit dalam skandal rasuah besar-besaran, hakim mahkamah tinggi dan juga mereka yang mengendalilakn industri bola sepak dunia.

Bagi skandal rasuah, Malaysia berada di tangga ketiga, di belakang Federation Internationale de Football Association (FIFA) dan Nigeria.




Honduras dan Guatemala mengambil tempat keempat, manakala hakim-hakim di Ghana dan Perhimpunan Agung Bangsa-bangsa Bersatu berada di tangga kelima dan keenam.

Baca laporan dari The Malaysian Insider ni..

Sumbangan RM2.6 bilion diterima Datuk Seri Najib Razak menempatkan Malaysia dalam senarai "Skandal Rasuah Terburuk 2015" yang dikeluarkan majalah Foreign Policy, bersama dengan FIFA, Nigeria, Honduras dan Guatemala.
Dalam satu artikel dimuat naik di laman sesawangnya pada Selasa, majalah berpangkalan di Washington itu menyifatkan sumbangan tersebut, sebagai "skandal rasuah yang pelik".

Penulis Siobhan O'Grady berkata, wang itu mengikat Najib "secara langsung" kepada satu penyiasatan ke atas dana pelaburan negara 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

"Apabila Presiden Amerika Syarikat Barack Obama melawat Malaysia pada November lalu, beliau mempunyai peluang muncul di tengah-tengah skandal itu berlaku.

"Empat bulan sebelum itu, Wall Street Journal melaporkan kir-kira AS$700 juta dana negara disalurkan ke akaun peribadi perdana menteri – yang tidak sepatutnya disalurkan ke situ."

O'Grady berkata, walaupun Najib memperlekehkan laporan WSJ sebagai tidak tepat, artikel itu disiarkan selepas 1MDB gagal melunaskan hutang mengikut jadual pembayarannya.

"Obama mendakwa beliau sudah menimbulkan persoalan mengenai rasuah semasa pertemuan peribadinya dengan Najib, tetapi secara terbuka beliau berkata hanya kerajaan perlu menyimpan impian untuk menjadi lebih bertanggungjawab, lebih terbuka, lebih telus, untuk membasmi rasuah," tulis O'Grady.

Tapi.. orang kata macai tak malu walaupun Presiden mereka dah memalukan negara, sebab macai-macai tak keluar negara pun.. jadi nak malu apanya?

Pelik bukan?.. dunia luar menganggap apa yang Najib terima itu sebagai rasuah.. tapi rakyat negara ini dipaksa menerima bahawa RM2.6 Billion itu sebagai derma..

Tahniah.. Penutup tahun 2015, Malaysia ditangga ke 3 paling hebat rasuah di dunia..

Posted: 31 Dec 2015 05:30 PM PST

Orenji Ren Oren's photo.

Malu, malu amat malu... 'Anugerah' itu diberikan oleh foreignpolicy.com di bawah Washington Post Company. Akhirnya, hampir tercapai juga hajat pemimpin2 UMNO-BN yg sentiasa mendabik dada mengatakan paling kuat dan hebat di dunia.. Ya betul paling kuat rasuah dan paling hebat menyamun di dunia.. Waaakaaakaaakaaaaa.. Puuuuiiiiihh

Sesuailah sangat dengan nama UMNO-BN = Umno Merasuah Number One - Berat Nanang.. Negara kita dah masyhur di seluruh dunia.. Masih duk kutuk pemimpin2 kita ke? Tun Mahathir ambik masa 20 tahun utk naikkan nama Malaysia, Najib hanya perlu kurang dari 10 tahun sahaja.. Terus top!!! Nama Malaysia dh di KENALI SEANTERO DUNIA.. 

Tahniah lah!! Pencapaian terbaik dari PM dan seluruh Menteri 

Kabinetnya yang lain, xlama lagi no 1.. Rakyat menanggung malu dan hilang maruah dimata dunia oleh permainan puaka2 tu takpe, asalkan dpt no 1... Rakyat terus menerus kene bersyukur.. Cayalah!!! Kalau dah no1 nanti boleh masuk WORLD BOOK OF RECORD sejak 58 thn MERDEKA..

Macai2 penjilat akan menjawab semua maklumat dari luar negara ni takleh pakai.. Maklumat yang boleh dipakai hanya datang dari Zahid Komedi, Mat CGPA 3.85 dan Kak Mah sahaja paling sahih.. 

Cai, harap korang teruskan sokongan x berbelah bagi UMNO-BN, ada peluang ke tangga pertama, tak jauh dah tu.. Hanya dibelakang Negara Nigeria dan bapak segala rasuah dunia, FIFA.. Errrr... Dengan adanya 'penasihat baru' nanti semoga Malaysia dapat no 1. Hoooraaaaayyy!!! 

Good job and congrats to all.. Selamat Menyambut Tahun Baru 2016 dibawah Pemerintahan UMNO-BN.. Hidoooooppp UMNO!!! Hiidooooopp Melayuuuuuu!!! Kah kah kaaaaaaaaaaaaaahh!!!

**Posting terakhir 2015 aku untuk semua... Mohon sentap!!

Pengetua Sekolah Pijak Kaki Adik Aku Kerana Pakai Selipar

Posted: 31 Dec 2015 05:00 PM PST



Siang-siang dah mendidih darah aku! Alkisah, adik aku pergi sekolah nak ambil buku teks katanya. Dengan tangan berbalut, kaki retak, jari kaki berjahit, pergi ke sekolah pakai selipar.

Datang Pengetua Sekolah Menengah B***** N***** (perempuan okay) terus pijak kaki adik aku yang sakit itu.

Lain kali bertanyalah dulu kenapa dia pakai selipar. Bukan terus main pijak saja kaki orang. This is biadab okay! Lama pula tu dipijak. Bila adik aku kata "Sakitlah cikgu, kaki kena jahit ni,".

Pengetua itu bagai tak percaya dan bertanya, "Mana?!"

.
Bila adik tunjuk luka di kaki dia, pengetua itu tengok dan terus blah. Haaa! Takut ke bopeng?! Kalau yang tua pun tak boleh belajar hormat orang, macam mana anak didik nak hormat cikgu?

Take note ye, bukan cikgu saja tetapi semua orang! Panas hati betullah. Balik-balik saja dari sekolah, dia cakap cikgu pijak kaki yang sakit.

Lain kali bagi salam dulu sebelum terjah rumah orang ye! Dulu aku sekolah di situ juga, tetapi cikgu dan pengetua aku sangat baik! Sedih gile aku!

Aku pun selalu bergaduh dengan adik aku tetapi bila dia sakit, sedih dowh! Bukan nak mengaibkan sekolah sendiri tetapi i is sangat pegel!

Gambar yang pertama itu, kecederaan sebelum mendapat rawatan hari itu. Nak beritahu teruk jugalah kecederaannya, bukan luka sikit-sikit saja. - Ina Raiyan

Selamat Datang Tahun 2016.- AZAM KITA UNTUK TUMBANGKAN BN

Posted: 31 Dec 2015 04:30 PM PST


Bang Nuar's photo.

Selamat Datang rakan dari luar Sarawak membawa semangat baru.

Selamat Datang pengundi baru Sarawak untuk membawa perubahan baru

Selamatkan rakyat dari belenggu kuasa pemimpin Bijak Nipu.
Bersama kita usahakan walau ranjau berliku
Kita tempuh dengan semangat bersama bersatu
Kita tetapkan pilihan yang satu
 
TUMBANGKAN SPESIS BN BIJAK NIPU

Semoga sejahtera semua rakyat Sarawak dan Malaysia berbilang bangsa dan agama tanpa BN/UMNO/PBB.

Benar, 2015 Gelap Untuk Penentang Najib, 2016 Bertambah Teruk...

Posted: 31 Dec 2015 04:00 PM PST


2015 tempoh gelap bagi penentang Najib, 2016 bakal bertambah teruk

Tahun 2015 menyaksikan tekanan terbesar diterima penentang atau mereka yang berbeza pendapat dengan pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan satu daripada kumpulan hak asasi manusia terkemuka negara memberi amaran ia boleh menjadi lebih buruk pada 2016.



Suara Rakyat Malaysia (Suaram) berkata, amaran keras itu muncul ketika perdana menteri berdepan tekanan supaya meletak jawatan susulan salah urus tadbir 1Malaysia Development Berhad 1MDB (1MDB) dan wang RM2.6 bilion yang disalurkan ke dalam akaun peribadinya.

Sehingga November lepas, Suaram merekodkan peningkatan 5 kali ganda individu disiasat, ditahan atau didakwa mengikut Akta Hasutan – akta kontroversi dijanjikan Najib untuk dimansuhkan malah diperkukuhkan pada tahun ini – berbanding pada tempoh yang sama tahun lepas.

Tahun ini, terdapat 220 individu atau kes-kes pendakwaan di bawah Akta Hasutan berbanding 44 kes pada 2014. Pada 2013, terdapat 11 kes manakala 8 kes pada 2012.

Menurut data Suaram, ia adalah jumlah tertinggi sejak Najib mengambil alih jawatan perdana menteri pada 2009.

Menurut kaji selidik The Malaysian Insider sendiri, individu ditahan mengikut Akta Hasutan tahun ini termasuk ahli-ahli politik yang mengkritik dasar-dasar kerajaan, walaupun Putrajaya sudah berjanji mengkritik tidak menyalahi undang-undang.

Satu lagi peristiwa yang mendapat perhatian umum adalah apabila 163 anak muda ditahan selama 3 hari bermula pada 28 Ogos lalu mengikut Akta Hasutan kerana menghadiri perhimpunan Bersih 4.


Terdapat juga peningkatan sebanyak 7 kali ganda terhadap jumlah individu yang disiasat, ditahan atau didakwa di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Terdapat 37 kes tahun ini berbanding hanya 5 pada 2014.

"Trend pada 2015, adalah untuk menghukum kumpulan masyarakat sivil, ahli-ahli politik pembangkang dan pembela hak asasi manusia. Ini pasti akan berterusan tahun depan," kata Pengarah Eksekutif Suaram Sevan Doraisamy.

Beliau mendakwa, ada bukti pihak berkuasa menggunakan Akta Hasutan terhadap pengkritik Najib dan kerajaan Barisan Nasional (BN), walaupun ia kemudian dinafikan.

Sebagai contoh, ahli politik pembangkang iaitu pemimpin Parti Sosialis Rakyat Malaysia (PSM) S Arutchlevan didakwa pada November kerana mengkritik keputusan Mahkamah Persekutuan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Februari lalu.

Arutchelvan bersama pemimpin PKR dan DAP, R Sivarasa serta Ng Wei Aik didakwa secara berasingan selepas Akta Hasutan dipinda pada Jun bagi menghalang kritikan dibuat terhadap dasar kerajaan dan keputusan mahkamah.

"Perkara yang sama berlaku dengan Akta Kesalahan Khas (Langkah-langkah Khas) 2012 (Sosma)," kata Sevan.

Putrajaya sudah berjanji yang mereka tidak akan menggunakan akta tersebut untuk menutup mulut pengkritik politik.

Namun pada 8 September, bekas pemimpin Umno Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan ditahan selama 28 hari kerana hasrat beliau untuk membuat laporan terhadap 1MDB kepada 6 pihak berkuasa kewangan asing.

Tahun 2016, tidak akan menjadi tahun yang begitu baik kepada sistem demokrasi, kata Sevan kerana Rang Undang-undang Majlis Keselamatan Negara 2015 memberi perdana menteri kuasa mengisytiharkan kawasan keselamatan di mana-mana bahagian negara ini.


Pengkritik rang undang-undang itu menyatakan kebimbangan mengenai bagaimana kerajaan menentukan bentuk ancaman keselamatan negara dan penyalahgunaannya terutama ketika berlaku perhimpunan rakyat.

"Katakanlah jika perhimpunan awam diisytiharkan di Kuala Lumpur, kerajaan boleh mengisytiharkan ia sebagai kawasan keselamatan untuk menutup perhimpunan tersebut," kata Sevan.

"Ia tidak akan menjadi tahun yang mudah. Justeru, rakyat mesti bangkit dan menjadi aktif. Anda tidak boleh hanya menyokong kumpulan hak asasi manusia, anda juga perlu mengambil bahagian secara aktif dalam program-program dianjurkan.

"Rakyat kini mempunyai tanggungjawab lebih besar berbanding sebelum ini untuk menentang," kata Sevan. –TMI

ULASAN GB

Pemerintahan Najib kini nampaknya menjurus ke arah menjadi seorang diktator. Yang menentangnya, tak kira pihak mana, akan menerima padahnya. Cuma setakat ini, TDM masih terlepas. Najib masih khuatir untuk menahan TDM.

Timbalanya, Muhyiddin Yassin habis diterajangnya dari jawatan TPM.

Apa yang dilakukan Najib sebenarnya akan memusnahkan dirinya sendiri.

Tindakan beliau "menghukum penjara" Anwar merupakan satu kesilapan besar. Bencana menimpanya dan kehidupan beliau umpama berada di neraka, menurut blogger MSO. Sementara kehidupan Anwar, walaupun di penjara tetapi ibarat syurga, kerana Anwar kini lebih banyak masa untuk beribadah menghadap Ilahi. Berbanding Najib yang kini diburu dengan pelbagai ketakut6an dan kritikan dari pelbagai arah.

Sebelum ini GB sudah membuat ulasan. Petikan:

Hukum kebenaran dan keadilan akan tetap berjalan. Kemenangan dengan penipuan adalah satu jenayah dan tiada keberkatannya.

Seperti yang GB katakan sebelum ini, kemenangan melalui penipuan adalah kemenangan yang rapuh ... dan ia akan tumbang dengan sendirinya kerana "dasarnya" lemah.

Sakmongkol pernah mendedahkan:

Najib bukanlah pemimpin yang kuat. Dalam kawasan parlimen nya, kita amat hairan bagaimana jumlah pengundi mencecah 80,260 orang. Orang yang tidak datang dari Pekan tentulah tidak memahami perkara ini. Sesak dan semak Pekan jika ada orang seramai ini.

Dari tahun 2004 hingga 2008, jumlah pengundi bertambah pada kadar 5534 orang sahaja. (dari 52, 683 dalam tahun 2004 kepada 58,217 dalam tahun 2008). Ini pertambahan yang munasabah memandangkan ada kem tentera wataniah dan kolej2. Tapi sejak tahun 2008 hingga 2013, yakni 5 tahun, jumlah pengundi bertambah secara mendadak dengan tambahan 22,043. Ini pertambahan yang menakjubkan. Dari mana datang nya 22,043 ini?

Kita tahu pegawai2 Najib menjalankan operasi membawa masuk orang asing dan memberi kad pengenalan kepada mereka. Sekurang kurang 18,000 warga asing dari kemboja dan Myanmar dijadikan rakyat negara ini dan beralamat di Pekan. Kalau kita tolak 18,000 dari majoriti Najib dalam tahun 2013, maka majoriti nya hanyalah 17,000. Dan mengikut maklumat dari orang Pekan sendiri, pertambahan pengundi asing amat mendadak antara 2008-2013.

Sekarang Najib dihempuk dengan pelbagai masalah. Kajian membuktikan popularitinya merudum, hutang negara meningkat, kenaikan harga meniyak, gula dan barang keperluan lain dan cadangan kenaikan tol serta pengenaan GST yang bakal menyebabkan kos sara hidup rakyat meningkat yang mengakibatkan kemarahan rakyat juga meningkat.

GB pernah juga mengulas bahawa GB amat yakin sekali jika kerajaan Najib dan UMNO BN memperolehi kemenangan dengan cara penipuan, kerajaannya akan tumbang tidak berapa lama lagi.

Dan semua yang terlibat dengan penipuan akan tetap dihukum walaupun penipuan itu licik dan tidak diketahui orang. Tetapi Allah Maha Mengetahui! Anda tidak boleh lari.

Kebatilan tidak akan dapat mengalahkan kebenaran selama-lamanya. Itu hukum alamiah, itu hukum Allah swt!
BERGUNAKAH: 

HAPPY NEW YEAR 2016 - "SOMETHING IS BETTER THAN NOTHING"

Posted: 31 Dec 2015 03:30 PM PST

SALAM TAHUN BARU 2016

Posted: 31 Dec 2015 12:30 AM PST


Nurliyana Abdullah's photo.

TERASAkan tahun 2015 itu hanya sebentar saja berlalu dan esok atau untuk sekian jam kita akan menjejaki tahun 2016 yang kata orang entah bagaimana nasib seterusnya kala kehidupan kita di tahun 2015 ini penuh hitam berbelam.

Tahun 2015 jelas memperlihatkan matahari panas di atas kepala kita kesan warnanya hitam itu selalu saja di sekitar kita. Bayangkan saja harga sawit merundum dan harga getah menjunam yang saya lihat kesan orang tengah mengambil kesempatan dalam kesesakan yang sudahnya rakyat cukup menderita.

Sesudah sawit dan getah terus menyeksakan harga, serentak sama ringgit jatuh sejatuh2nya dan jatuhnya mata wang di dunia memang semuanya terlibat tetapi kesan teruknya jelas berlaku di negara kita Malaysia kesan masalah 1MDB dan hal2 lain yang menyebabkan pelabur lari dan enggan singgah di Malaysia.

Kenapa jadi demikian petaka yang kita terima di musim datangnya tahun 2015 dan tentunya kita semua tahu soal jawabannya demikian ada dalam benak diri kita sendiri.

Paling sakit dan menyakitkan bila mana kesan hutang yang berhimpun bengkak bernanah dan yang berkenaan tidak punya inisiatif bijak mendepani keadaan alias gagal untuk mencari sumber lain bagi menampung ekonomi negara, maka tiada pilihan lain dipotong subsidi dan kemudian GST mula mencekek leher rakyat dan kitapun melihat pancungan berganda hingga rakyat terus miskin papa kedana meraba-raba seperti sibuta baru saja keluar dari gua hantu puaka.

Kesan yang saya katakan di atas, maka kita sebenarnya dalam bencana dan tahun2 mendatang ini kita siap lagi menerima perjanjian TPPA yang sama maksudnya dengan perjanjian perdagangan perjanjian hindia Timur yang asalnya perdagangan dan berubah menjadi penjajahan dan ketika itu Melayu dalam cengkaman dan Islam terbantut hadirlah undang2 barat pembunuh undang2 syariah yang menakutkan mereka kalangan bangsa laknat.

Nah, kelihatannya tahun 2016 di ambang pintu dan untuk beberapan jam lagi kita bakal melangkahkan kaki kita di tahun baru yang belum menjanjikan apa2 dan kita kelihatannya bakal berjalan dalam gelap samar malam seperti seorang tua yang siap menunggu mati segan ketemu Illahi.

Pantai tanjung Aru seperti selalunya akan kita saksikan anak-anak muda yang lupa diri mandi di pantai tanpa apa-apa yang mereka kata konon membuang sial bala dan itu sebenarnya kesan budaya yang selalu saja datang meliar di kalangan anak bangsa kita dan akhirnya anak bangsa kita kehilangan moral akhlak yang mulia yang diwariskan oleh nabi junjungan kita.

Kenapa jadi demikian?

Kita kembali kepada sistem cara pemerintah kendalikan negara dan di tivi selalu saja dihidangkan dengan segala macam hiburan yang sama sekali tidak membawa apa-apa makna, lagi banyak buruknya banding kebaikan yang kita cari. Keadaan ini memang sungguh menakutkan dan dimusim mendatang kita siap hadapi luka perit kesan halaman sosial yang terbuka tanpa batas penuh makian kutukan kesani syaitan berlompatan gembira kala itulah yang dijanjikan tika sirna dari syurga.

Segalanya menjadi terus mengesani kehidupan kita bila sistem politik negara bangsa kita menjadi tidak menentu kala ramai kalangan pemimpin yang diamanahkan kehilangan padoman dan mereka beraba-raba berjalan dalam kegelapan tanpa cahaya dan akhirnya mereka sendiri tersesat sambil lontaran2 kata mereka seperti orang gila sasau dan perlu dihantar ke rumah sakit hilang ingatan di Bukit Padang atau Tanjung Rambutan..

Kata-kata pemimpin kita sering saja bercanggah, yang haram dihalalkan dan yang halal diharamkan dan ada pula yang menyamakan diri mereka tak jauh beda dengan sifat Tuhan yang satu, sedang beribu-ribu malaikat terkesima mendengar suara-suara dari bumi terlontar ke langit dan benarlah seperti dikatakan melalui langit mendung tuhan dibayang mengeleng2kan kepalanya. Iya, langit semakin mendung sebuah karya yang cukup mengejutkan rakyat di negara indon sedikit masa dulu.

Memang kelihatannya yang kita diami ini semakin tua dan usia kita dan alam ini juga sama seperti kehilangan akal kesan usia yang sudah sampai waktu untuk kembali kepada-Nya. Apakah kita susah bersiap sedia menerima hakikat ini?

Kalau menurut tafsiran kenyataan2 nabi bermula hijrah, maka inilah waktunya akan ditiup sangkakala dan ketika itu perempuan2 bunting tidak lagi peduli anak dalam kandungannya, gunung2 berterbangan di angkasa, api menyala-nyala, bumi yang kita pijak menjadi lautan api dan suara2 getir menakutkan terus ada di sekitar kita, kekadang dalam kegelapan dan kekadang dalam panas api yang berjuta kali panas.

Apakah kita sudah bersiap sedia menerima kenyataan ini dan marilah kita bersama mengingatkan kesan keadaan ini dan tahun 2015 telah mengheret kita ke lembah yang menyakitkan dan tahun 2016 sudah di ambang pintu dan sama berjanji untuk berada di laluan illahi penuh insaf dan sedar diri.

Ya, Allah ampunkan segala dosa2 kami dan mudahkanlah perjalanan ini untuk menuju syurga firdaus seperti yang dijanji.


Salam tahun baru


NURLIYANA ABDULLAH
31 Dis, 2015
LikeComment

Pengakuan Ahli Exco Puteri UMNO Ini Umpama Ledakan Bom Atom Bagi UMNO.. By canang

Posted: 30 Dec 2015 11:45 PM PST


Berikut petikan kata-kata Ahli Exco Puteri UMNO mengenai isu keganasan sex pemimpin UMNO terhadap ahli puteri.


"Kata exco puteri UMNO Datin Ismalina menasihatkan mana pemimpin UMNO agar tidak menjadikan gadis - gadis puteri UMNO sebagai tempat untuk melampiaskan Nafsu serakah demi menawarkan sebarang penajaan keatas sesuatu pertandingan atau jawatan kepada Puteri UMNO kedalam Parti.....

"Kata naib ketua puteri UMNO iaitu YB Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin mengingatkan ahli - ahli Puteri agar tidak menjadikan "batang tubuh" mereka sebagai modal untuk mendapatkn mana - mana jawatan dalam Parti"
"kata penolong setiausaha Puteri UMNO BIBI SHARLIZA BT MOHD KHALID "Budaya politik seks harus di tangani dengan segera sebelum ianya jadi lebih parah" "

Puteri UMNO ditubuhkan oleh mahadir.Puteri UMNO dijadikan tempat yang utama untuk mencari tubuh badan yang mengiurkan bagi pemimpin pemimpin UMNO sejak dari mula ianya ditubuhkan.Kini Puteri UMNO menjadi makanan yang melazatkan bagi malaun malaun dalam UMNO.

Yang menyedihkan Puteri UMNO terdiri dari gadis gadis melayu beragama Islam.Puteri puteri UMNO mungkin menjadi sebahagian yang sudah melahirkan anak luar nikah hasil kerja terkutuk pemimpin UMNO malah mungkin juga sudah menjadi sebahagian yang membuang bayi merata rata.Siapa tahu, kerana tidak ada bancian yang dibuat sehingga kini.

Tambah pelik apabila pemimpin pemimpin Puteri UMNO hanya mengeluarkan kenyataan beramaran sahaja.Kenapa mereka tidak menyelamatkan puteri yang jumlahnya masih ramai dengan membawa mereka keluar dari UMNO?Untuk apa parti yang diberikan keutamaan sedangkan maruah anak bangsa dicerobohi oleh pemimpin pemimpin sendiri?SUMBER

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


HADIAH AKHIR TAHUN UNTUK MALAYSIA

Posted: 31 Dec 2015 05:26 PM PST


Tidak ada perkara yang lebih "membanggakan"  yang boleh dianggap sebagai "hadiah berharga" di hujung tahun kepada negara apabila Malaysia diumumkan memenangi tempat ketiga dalam kategori "skandal rasuah paling teruk"  di dunia bagi 2015.

Barangkali inilah pertama kali Malaysia berada di kedudukan "terbaik" itu dan sekaligus menjadikan tahun 2015 meninggalkan memori paling hitam bagi kita semua.

Ini juga membuatkan kedatangan tahun 2016 sebagai penuh cabaran sama ada kita mampu memulihkannya atau menjadikan tahun-tahun mendatang lebih teruk lagi keadaannya.

Dalam penilaian yang dilakukan oleh foreignpolicy.com - sebuah bahagian di bawah Washington Post Company, Malaysia dinilai berada di tempat ketiga di belakang FIFA, persatuan bolasepak dunia yang banyak terpalit dengan rasuah dan sebuah negara di benua Afrika iaitu Nigeria.

Seterusnya Honduras dan Guatemala berada di kedudukan keempat manakala hakim-hakim di Ghana dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu atau PBB berada di kedudukan kelima dan keenam.

Menurut laporan itu, Presiden AS Barack Obama berada dalam kedudukan amat janggal apabila melawat Malaysia baru-baru ini berikutan laporan yang mengaitkan Najib dengan kemasukan wang berjumlah RM2,600 juta ke dalam akaun peribadinya.

Dengan itu, bolehlah  difahami bahawa meskipun wang tersebut ditakrifkan sebagai derma oleh SPRM, tetapi masyarakat antarabangsa tetap sukar menerimanya.

Mereka lebih cenderung melihatnya sebagai satu bentuk rasuah yang  akhirnya menyumbang kepada "markah yang lumayan"  sehingga Malaysia berjaya memperolehi tempat ketiga sebagai negara yang mempunyai "skandal rasuah paling teruk"  di dunia.

Dalam persidangan anti rasuah antabangsa atau IACC di Kuala Lumpur, September lalu yang enggan dihadiri oleh Najib kerana takut berdepan dengan pertanyaan antarabangsa mengenai wang tersebut, beberapa wakil yang hadir secara terbuka mengatakan duit sebanyak RM2,600 juta itu mempunyai semua ciri-ciri yang boleh dikaitkan dengan rasuah.

Dengan kejayaan meraih tempat ketiga itu, ia bukan saja suatu sejarah kerana negara tidak pernah mendapat "tempat sebaik"  itu sebelum ini atau dalam mana-mana kepimpinan terdahulu, malah barangkali menjadikan Malaysia negara Islam pertama disenaraikan  sebagai antara "pemenang teratas"  yang mengaibkan itu.

Mujurlah foreignpolicy.com tidak membuat penilaian berdasarkan kategori individu, sekiranya ada, siapakah agaknya antara pemenangnya?

Apakah sekali lagi  Malaysia ada wakilnya juga? (SH 31/12/2015).

MANTAN KETUA DEWAN ULAMAK PULAU PINANG MENYERTAI AMANAH

Posted: 31 Dec 2015 05:20 PM PST

Alhamdulillah...ya Allah kami bersyukur kepada mu ya Allah,parti Amanah telah mendapat tempat dihati ulamak yang iklas dalam perjuangannya..

Ustaz Shuaib Mohd Amin Mantan Ketua Dewan Ulama Pas Pulau Pinang kini bersama AMANAH

"Masaalah ummat ini apabila menjadikan Al Quran hanya sebagai hiasan, bukan pedoman...."


"Hiasan yang abstrak, lalu ummat tidak dapat menyelami maksud dan murad ayat yang dibaca oleh mereka, tugas antum sekelian untuk faham dan memahamkan ummat tentang fungsi sebenar al Quran"

~Kuliah Ustaz 
Shuaib Mohd Amin satu ketika dahulu di Ma'had Azhar, Pokok Sena, Pulau Pinang.

Ustaz Shuaib Mohd Amin Mantan Ketua Dewan Ulama Pas Pulau Pinang (dalam gambar dua dari kanan), seorang yang alim-terutama dari sudut bahasa Arab- , zahid, pencinta kebenaran نحسبه هكذا ولا نزكي على الله أحد telah turut menyertai Parti Amanah Negara.

Tentu ada sebabnya......

Ridzwan Abu bakar
~Pengarah Media dan Komunikasi
Amanah Negeri Kedah

KENYATAAN MEDIA

Posted: 31 Dec 2015 02:19 PM PST

KENYATAAN MEDIA

PERUTUSAN TAHUN BARU PRESIDEN KEADILAN
2015 sudahpun tiba ke hari terakhirnya. Sepanjang tahun ini, rakyat Malaysia telah disajikan pelbagai kejadian, insiden, malah skandal yang mungkin sukar untuk kita lupakan, termasuklah:

• Pemenjaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim, mantan Ketua Pembangkang dan Ketua Umum KEADILAN - perlu kita ingat pemenjaraan beliau ini berniat politik jahat, malah hal ini telah dibangkit dan diiktiraf pelbagai pihak termasuklah Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu dan Parlimen Eropah;

• skandal "derma politik" RM2.6 bilion Dato' Sri Najib Razak - hingga ke hari ini beliau masih belum memberikan penjelasan yang memuaskan kepada seluruh rakyat Malaysia, malah mereka yang berani membangkitkan isu ini didiamkan atau dibuang dari kerajaan;

• skandal 1MDB - hutang berpuluh bilion syarikat ini yang dimiliki penuh Kementerian Kewangan ini telah menjadi antara skandal paling besar dalam sejarah negara, dan telah mengakibatkan pelbagai aset negara terpaksa dijual kepada syarikat-syarikat luar negara (malah hari ini juga kita disajikan penjualan 60% saham Bandar Malaysia bernilai RM7.41 bilion kepada konsortium termasuk sebuah syarikat luar negara);

• Akta Majlis Keselamatan Negara - yang telah diluluskan dengan cukup pantas di Dewan Rakyat dan Dewan Negara, yang mengundang pelbagai kritikan dari parti politik dan badan-badan bukan kerajaan; dan macam-macam lagi.
Oleh itu, untuk 2016, saya yakin dan percaya kita semua perlu banyak berdoa dan terus istiqamah dalam perjuangan menegakkan keadilan dan melawan kezaliman di bumi Malaysia.

Pada masa yang sama, saya menggesa semua pihak, tidak kira parti politik mana sekalipun, yang masih sayang dan cintakan negara serta mengidamkan sebuah Malaysia yang lebih adil dan baik untuk semua, untuk bersama-sama dalam gagasan besar membawa perubahan.

InshaAllah dalam masa terdekat Pakatan Harapan akan membuat pengumuman besar tentang dokumen yang akan merapatkan saf kepimpinan dan usaha menumbangkan UMNO-Barisan Nasional melalui jalan pilihanraya. Saya percaya dokumen ini bakal menjadi asas penting yang sekali lagi membuktikan KEADILAN serta parti-parti komponen Pakatan Harapan bersedia untuk menggalas tanggungjawab menerajui kerajaan di Putrajaya.

Ayuh, bersiap kita untuk bekerja lebih kuat pada tahun baru ini!

Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail
Presiden KEADILAN
1 Januari 2016

2016: Ekonomi kian parah, Najib tiada azam selamatkan Malaysia

Posted: 31 Dec 2015 01:42 PM PST




kos sara hidup naik

Kita kini sedang berhadapan saat yang amat luar biasa. Malaysia sedang dilanda 'ribut badai' yang cukup dahsyat dari segi politik dan ekonomi. Tanda-tanda perubahan yang seolah-olah hanya boleh berlaku "sekali dalam senggang generasi", kalau pun tidak "sekali dalam seumur hidup" semakin kelihatan.
Besar kemungkinan, keadaan bakal menjadi lebih parah pada tahun 2016 sebelum perubahan kita kecapi.
1996 adalah tahun terakhir rakyat Malaysia menikmati kegembiraan yang benar-benar dirasai apabila kemajuan serta kemudahan hidup dikecapi tanpa henti. Krisis kewangan yang melanda Asia pada tahun 1997 telah memusnahkan semua yang dikecapi. Saya baru mencapai usia 19 pada tahun 1996.
Generasi seangkatan saya meninggalkan alam persekolahan dengan impian serta cita-cita yang tinggi menggunung, namun terperangkap dalam krisis, kebuntuan serta laluan sukar; senario yang terus menghantui Malaysia sehingga ke hari ini.
Di mana jua di dunia ini, politik dan ekonomi sentiasa memiliki perkaitan yang rapat. Begitu juga Malaysia. Kontradiksi dalam ekonomi lazimnya merupakan akibat langsung permasalahan struktur politik dan institusi negara.
Begitulah juga faktor-faktor ekonomi dan kewangan global menambah buruk lagi konflik politik di kalangan elit pemerintah.
Tiada sebarang perubahan besar sejak krisis yang lalu. Ekonomi Malaysia terus dibebani budaya merentir (rent-seeking) dan amalan rasuah yang terus meresap menjadi sebahagian dari sistem, kebergantungan tinggi terhadap buruh asing tidak mahir, dan terlalu bergantung kepada sumber minyak dan gas, komoditi dan juga sektor hartanah.
Sektor pembuatan menderita akibat "penyakit Belanda" (Dutch disease) de-industralisasi awal (premature de-industrialization).
Kemahiran, gaji serta produktiviti yang rendah telah membentuk satu kitaran buruk yang mencirikan ekonomi Malaysia sejak dua dekad yang lalu.
Dengan latar belakang tersebut, Malaysia terus bergelut meredah tahun-tahun mendatang bermula sejak krisis kewangan global 2008 yang mana persekitaran pinjaman murah dan mudah lahir akibat dasar-dasar kewangan tidak konvensional yang dilakukan oleh Bank Negara Amerika Syarikat.
Kerajaan, syarikat-syarikat berkaitan Kerajaan (GLC), sektor swasta dan juga isi rumah keseluruhannya terlibat mengumpul hutang yang akhirnya menjadikan negara – secara kolektif – amat terdedah kepada perubahan iklim ekonomi dan kewangan global.
Sebagai contoh, hutang isi rumah di Malaysia pada tahun 2015 menghampiri 90 peratus daripada KDNK. Satu perempat daripada hutang isi rumah tersebut terdiri dari kalangan mereka yang berpendapatan kurang daripada RM3,000 sebulan – suatu petanda bahawa isi rumah membuat pinjaman untuk kegunaan harian mereka.

Empat isu yang bakal mencorakkan 2016
Undur NajibHarga minyak, GST, harga komoditi dan nilai matawang adalah empat faktor utama yang bakal mencorakkan politik Malaysia menjelang 2016.
Pertama, trend harga minyak yang tinggi sejak perang Iraq 2003 (yang memuncak pada tahun 2008 disebabkan Krisis Kewangan Global dan berterusan sehingga Amerika Syarikat melonggarkan dasar kewangannya pada tahun 2009) kini secara rasmi telah berakhir.
Semasa Bajet 2015 dibentangkan Oktober 2014, Brent (istilah rujukan harga minyak) telah dianggarkan pada kadar USD 105 setong. Kerajaan terpaksa menyesuaikan bajet pada bulan Januari 2015 untuk membawa anggaran harga Brent kepada USD 55. Bajet 2016 menganggarkan Brent adalah kira-kira pada kadar USD 48, walaupun ramai yang menganggapnya sebagai terlalu optimistik.
Perdana Menteri Najib Razak memulakan ucapan bajet beliau pada 23 Oktober 2015 yang lalu dengan mengakui bahawa hasil petroleum adalah berjumlah RM62 bilion pada tahun 2014, dan dijangka RM 44 bilion pada tahun 2015 manakala jangkaan 2016 sebanyak RM 31.7 bilion.
Penurunan hasil minyak yang mendadak telah mengekang keupayaan kerajaan untuk mengagihkan pemberian kepada projek-projek UMNO dan lobi kontraktor mereka, hal ini pada satu tahap akan mengakibatkan pemberontakan dalaman terhadap kepimpinan UMNO itu sendiri.
Bagi rakyat biasa pula, kejatuhan hasil minyak bermakna penurunan perkhidmatan kerajaan untuk rakyat, pada masa sama rakyat akan berhadapan lebih banyak cukai yang bakal dikenakan.
Kedua, masalah yang dikaitkan dengan GST. Apabila menggariskan permasalahan berkaitan hasil minyak, Najib – dalam masa yang sama – berkata bahawa hasil kutipan daripada GST telah membantu untuk menampung sebahagian besar daripada kekurangan kewangan yang dihadapi.
"Berdasarkan pengiraan Kerajaan untuk tahun 2016, jika GST tidak dilaksanakan dan kita terpaksa bergantung kepada Cukai Jualan dan Cukai Perkhidmatan (SST), hasil Kerajaan akan menjadi lebih rendah iaitu sebanyak RM21 bilion. Jika SST dikekalkan, kutipan akan menjadi hanya RM18 bilion berbanding hasil GST sebanyak RM39 bilion."
Dalam erti kata lain, rakyat Malaysia kini dikenakan cukai yang lebih sebanyak RM21 bilion yang secara langsung akan mengurangkan pendapatan boleh guna dan kuasa beli bagi sesebuah keluarga. Keadaan ini turut bermaksud penguncupan terhadap aktiviti ekonomi domestik dan potensi pengurangan kutipan cukai korporat oleh Kerajaan – satu keadaan ibarat menabur pasir ke dalam periuk.
Di Malaysia, lebih daripada 60 peratus keluarga dikelaskan sebagai berpendapatan rendah dan menerima pemberian BR1M. Kini buat pertama kalinya dalam hidup, mereka terpaksa membayar cukai. Keadaan ini akan akan mengakibatkan kesan politik yang besar.
Ketiga, harga komoditi yang rendah. Tidak keterlaluan untuk mengatakan bahawa harga minyak sawit adalah lebih terikat dengan nasib pilihan raya UMNO berbanding minyak itu sendiri.
UMNO memenangi 88 kerusi Parlimen pada pilihan raya umum 2013 yang lalu. 73 daripadanya adalah di Semenanjung manakala 35 daripada 73 kerusi tersebut terutamanya yang terletak di daerah separa bandar dari negeri-negeri pantai barat, adalah kerusi marginal.
Peralihan (swing) 10 peratus undi kepada pembangkang akan menamatkan riwayat UMNO dari tampuk kuasa. Minyak sawit adalah satu juzuk utama dari aspek ekonomi di kawasan-kawasan kerusi marginal. Minyak sawit juga merupakan komoditi politik yang penting di kubu kuat UMNO yang masih wujud ini kerana mereka diperkaya oleh Skim FELDA.
Minyak sawit dan harga komoditi yang lain adalah tinggi pada tahun-tahun pilihan raya umum 2004, 2008 dan 2013, yang memberi jaminan sokongan separa bandar dan luar bandar kepada UMNO. Fenomena harga minyak tinggi ini tidak lagi wujud.
Keempat, penurunan nilai mata wang. Ringgit telah menjunam sebanyak hampir satu perempat berbanding dolar AS pada tahun lalu. Jika ekonomi AS menjadi bertambah baik, kemungkinan akan memberikan kesan positif ke atas eksport Malaysia.
Tetapi Malaysia hanyalah salah satu daripada negara pengeksport yang terpaksa bersaing untuk mengeksport ke Amerika Syarikat dan juga bersaing untuk menurunkan nilai mata wang mereka.
Di samping itu, bakal peningkatan dalam eksport tidak akan mampu mengimbangi kemerosotan dalam jangkaan penyusutan nilai Ringgit.
Kenaikan kadar AS kemungkinan bermakna dolar AS menambah nilai berbanding mata wang yang ada di pasaran yang baru muncul seperti Malaysia. Inflasi Import mungkin menjadi masalah, namun rakyat biasa akan terhimpit manakala kos meningkat bagi syarikat-syarikat. Kerajaan, syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC), syarikat swasta dan isi rumah dengan hutang yang tinggi terpaksa berhadapan risiko.
Pengetatan kecairan global pastinya menjejaskan unjuran spekulasi hartanah. Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri, Pihak Berkuasa Tempatan, GLC dan GLIC yang telah berkembang menerusi pergantungan kepada cukai dan pendapatan daripada pembangunan hartanah berpotensi untuk berhadapan krisis kewangan lebih awal daripada yang dijangkakan, apatah lagi individu yang memiliki pelbagai unit hartanah untuk tujuan spekulasi.
Kerajaan tampaknya sangat lemah kesan daripada faktor ekonomi politik sepertimana yang telah digariskan di atas ditambah lagi skandal peribadi melibatkan Najib dan isu-isu yang timbul dari skandal 1MDB.
Perdana Menteri bukan sahaja tidak memiliki keazaman politik bahkan tidak juga memiliki modal politik untuk melakukan pembaharuan struktural. Tahun hadapan seakan-akan menyaksikan keadaan bakal bertambah parah sebelum ia kembali pulih. – Roketkini.com

*Penulis merupakan Ahli Parlimen Kluang

Dr Zuhdi ikut teladan Umno?

Posted: 31 Dec 2015 01:41 PM PST


 2016   oleh Howard Lee Chuan How




zuhdi fitnah dap

Pada 29 Disember 2015, laman web kepada lidah rasmi Parti Islam SeMalaysia (PAS), HarakahDaily.net telah menerbitkan sebuah kenyataan media yang bukan sahaja tidak betul, malah bersifat fitnah dan tohmah yang luar biasa terhadap DAP. DAPSY Perak serta Biro Antarabangsa DAPSY Kebangsaan, mendahului kenyataan ini dengan penafian sepenuhnya kesemua tuduhan liar yang termaktub dalam keyataan tersebut.
Tuduhan palsu Mohamed Razali Abd Rahman, yang begitu gila dan tidak masuk akal, dan terus dikitar semula oleh segelintir daripada kepimpinan PAS melalui Pengarah Pusat Penyelidikan PAS, Dr Mohd Zuhdi Marzuki hanya menunjukkan bahawa mereka ketandusan isu dan idea. Tambahan lagi dengan tingkah laku mereka kebelakangan ini yang begitu mesra UMNO, mereka terpaksa meminjam bahan fitnah daripada UMNO.
Tahap kesungguhan tohmahan yang dikeluarkan oleh Dr Zuhdi itu, memang mirip dengan telatah dan taktik lumrah digunakan oleh UMNO BN. Tambahan pula, isi kandungannya memang adalah bahan fitnah upahan UMNO yang dikitar semula. Nampaknya, mereka sependekatan mengikuti teladan;

"If you repeat a lie often enough, people will believe it, and you will even come to believe it yourself."
(Jika anda mengulangi sesuatu pembohongan secukup-cukupnya, orang akan percaya, dan anda juga berkemungkinan akan percayakannya anda sendiri)
Joseph Goebbels, Menteri Propoganda kepada  Adolf Hitler, Diktator Fasis Jerman awal abad ke 20.

najib umnoDAPSY membidas, mengecam dan mengutuk sekeras-kerasnya kenyataan fitnah dikeluarkan terhadap DAP oleh PAS melalui Pengarah Pusat Penyelidikan PAS, Dr Mohd Zuhdi Marzuki. DAPSY juga mempersoalkan kredibiliti Pengarah dan Pusat Penyelidikan PAS yang mengeluarkan kenyataan dan pandangan  berdasarkan sumber tulisan blog  yang merupakan hasil fabrikasi dan khayalan pihak pihak tertentu. Ternyata ia adalah kenyataan tertumpu yang berniat jahat ,iaitu untuk memburukkan nama dan memberi persepsi yang buruk kepada DAP menggunakan isu yang sensitif di kalangan masyarakat Melayu dan umat Islam.
DAPSY juga ingin memanjangkan isu tentang hubungan dagang antara Malaysia dan Israel yang diakui oleh menteri Kerajaan Barisan Nasional. Data pada tahun 2013 menyaksikan Malaysia naik ke tangga ke-7 sebagai destinasi eksport utama Israel di belakang USA, UK, China, Turkey, Netherlands dan Germany.  Jumlah eksport Israel ke Malaysia pada tahun 2013 adalah NIS1.5bil atau RM1.4bil.
Adakah Pengarah Pusat Penyelidikan PAS menyokong isu hubungan dagang yang dibenarkan oleh kerajaan Barisan Nasional melalui Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) ini selepas segelintir kepimpinanan PAS berkira-kira untuk bersama dengan UMNO demi kebaikan Melayu dan Islam?
Mengenai pendirian DAP terhadap konflik Israel dan Palestin, tidak perlulah saya ulangi sekali lagi apa yang telah disuarakan secara konsisten selama kewujudan parti DAP. Pendirian DAP adalah jelas, iaitu menolak keganasan dan penindasan regim Tel Aviv terhadap rakyat Palestin. Malah DAP menyokong perjuangan rakyat Palestin.
DAPSY telah membawa isu fitnah ini kepada perhatian kepimpinan tertinggi Parti, dan ia akan disusuli dengan kenyataan lanjut oleh pucuk pimpinan tertinggi. DAPSY mengesyorkan kepada pucuk pimpinan, khususnya mereka yang dinamakan secara individu dalam bahan fitnah tersebut, untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap kesemua pihak terlibat. DAPSY Perak dan Biro Antarabangsa DAPSY Kebangsaan bersedia memberi segala bantuan dan solidariti kepada kepimpinan dan rakan separti dan seperjuangan. – Roketkini.com
*Penulis merupakan Ketua DAPSY Perak.

[LIVE 31122015] FORUM PERDANA MALAM TAHUN BARU - JAHANAM! |

Posted: 31 Dec 2015 04:49 AM PST

BUAT DUA KERJA: MALAYSIA MENUJU NEGARA GAGAL

Posted: 31 Dec 2015 04:39 AM PST

UMNO punca ‘malapetaka’ dan ‘malang’ sepanjang 2015

Posted: 31 Dec 2015 04:26 AM PST


bersih14
GELANG PATAH 31 DIS: Selepas pelbagai krisis ekonomi mahupun politik akhir-akhir ini, Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang menyifatkan 2015 sebagai tahun 'Annus Horribilis' bagi negara ini.
Perkataan Annus Horribilis dipetik Ahli Parlimen Gelang Patah itu pada kenyataan media hari, berasal daripada bahasa Latin bagi mengambarkan tahun yang penuh 'malapetaka' dan 'malang'.
Beliau menamakan skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB), derma RM2.6 bilion, pengenalan Rang Undang-undang (RUU) Majlis Keselamatan Negara (MKN), pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dan Perhimpunan Baju Merah, sebagai antara malapetaka itu.
"Dalam tempoh enam dekad sejak tercapainya kemerdekaan pada 1957 dan penubuhan Malaysia pada 1963, Malaysia sudah kehilangan arah tujuan," katanya.
Kit Siang menyifatkan kerajaan UMNO BN kini jauh lebih teruk berbanding dulu lantaran berlaku kezaliman dengan menggubal akta baharu yang mencabuli hak asasi manusia dan kebebasan bersuara seterusnya mendatangkan 'malapetaka' terhadap negara.
Malah, beliau berkata, pimpinan sedia ada dalam UMNO BN langsung tiada inisiatif untuk membaiki kesilapan pemimpin terdahulu seperti bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.
Sedangkan, katanya, Malaysia ketika awal penubuhannya pada 1957 sentiasa dipandang tinggi kebanyakan negara Asia lain, malah menjadi negara kedua pesat membangun selepas Jepun.
"Beberapa dekad kemudian, Malaysia ketinggalan dalam pembangunan ekonomi dan pendidikan. Pada 90-an, Malaysia jauh ditinggalkan gergasi besar ekonomi Asia antaranya Singapura dan Hong Kong," katanya.
Berharap duduk sama tinggi, berdiri sama rendah dengan dua negara itu, Kit Siang berkata, harapan itu tidak tercapai berikutan krisis ekonomi 1990 yang melanda negara dan menyebabkan rakyat hilang keyakinan dalam membangunkan negara seperti dekad awal penubuhannya.
"Kini, Malaysia dihimpit dengan pelbagai krisis ekonomi, rakyat sudah hilang keyakinan diri," katanya.
Justeru, beliau mengajak seluruh rakyat tanpa mengira kaum, agama dan fahaman politik untuk mengembalikan semula keyakinan bagi menjadikan negara ini sebuah negara terbaik di mata dunia.
"Sudah tiba masanya untuk penjajaran semula kuasa politik yang progresif untuk menyelamatkan Malaysia dan menetapkan kepercayaan dengan visi kesatuan, kesaksamaan, kesederhanaan, demokratik dan kemajuan," katanya.

AMANAH SOKONG HIMPUNAN #SHUTDOWNSUNGAIBESI, 31 DISEMBER

Posted: 31 Dec 2015 04:24 AM PST

[251215] Sejarah Almarhum Tuan Guru Nik Aziz - Tuan Guru Nik Razi

Posted: 31 Dec 2015 04:22 AM PST




Bantah perlombongan bauksit, DAP sedia gerakkan protes rakyat

Posted: 31 Dec 2015 04:19 AM PST


lip eng bauksit
KUALA LUMPUR 31 DIS: Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng mengajak rakyat menyokong protes besar-besaran terhadap aktiviti perlombongan bauksit di Kuantan, Pahang, mengulangi kesungguhan membantah projek berkaitan sisa radioaktif Lynas sebelum ini.
"Sebut saja bila dan di mana. Kita telah berhimpun membantah Lynas. Apalah sangat berhimpun membantah pengusaha bauksit," katanya pada kenyataan media hari ini bagi menyahut seruan Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh untuk melakukan bantahan.
Beliau berkata, DAP sedia menggerakkan orang ramai membantah tindakan rakus pihak tertentu mengaut kekayaan bumi Pahang tanpa mempeduli kesan buruk terhadap rakyat dan alam sekitar.
"Sehingga kini, tiada tindakan tegas terhadap pihak bertanggungjawab ke atas pencemaran bauksit di kawasan terbabit. Sehinggakan tersebar luas tindakan penduduk setempat menuntut sendiri keadilan dengan membakar lori bauksit.
"Lebih aneh lagi, Ahli Parlimen Pekan merangkap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak langsung tidak memberi sebarang komen mahupun mengecam pencemaran itu," katanya.
Lip Eng kesal kesal berikutan akhir tahun lalu dan 2015 menyaksikan banjir merah melanda Kelantan dan sebahagian besar Pantai Timur, dipercayai akibat kerakusan pengusaha bauksit di Kuantan.
"Umum menyedari Kuantan dan sekitarnya sudah lama berselimut dalam debu merah hasil perlombongan bauksit," katanya.
Penduduk sekitar Kuantan mengeluh berikutan pencemaran bauksit sekitar kawasan Bukit Goh, Gebeng, dan Pelabuhan Kuantan boleh menyebabkan risiko kesihatan.
Bantahan orang ramai itu terhadap aktiviti keluar masuk lori bauksit turut tersebar luas di facebook, malah ada yang bertindak sendiri bagi meluahkan rasa tidak puas hati. – Roketkini.com

Rupanya Mamat ni cukup benci kepada Anwar!

Posted: 31 Dec 2015 02:05 AM PST

mountweller



Dr Marzuki AJK PAS Pusat ni diserap oleh UMNO dlm PAS kira2 3 th lebih yg lalu, terus menang pmilihan cai mktmr PAS Ogos 2015

Sikap rasisnya sjak dulu mengalahkn UMNO. Cukup anti dgn DSAI sbgmna lebai2 PAS. Makian puak2 ni kpd DSAI bila berada sesama mereka mengalahkn UMNO. Puak2 PKR Jimin jer buat2 bodo

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT