Nuffnang

Pengikut

ZAKRI ALI

0
sumber :-

ZAKRI ALI


APA DAH JADI di Kuantan, Pahang !!!.

Posted: 11 Oct 2015 11:15 PM PDT

Encik Politik Encik Polotik

Encik Politik Encik Polotik's photo.
Berani tak TV3suku, RTM, Utusan siar pencemaran bauksit di Kuantan Pahang..

Ada tak kelibat2 lori ni masuk berita... tanya jer.. kah kah kah.. kalau kat negeri Pakatan Rakyat maunya 15 minit, berminggu2 sesi kondem kutuk mengutuk dalam tv korang..

Harap Jamal pak tongkol 'baju merah' boleh guna air ni secara percuma warnakan baju merah sebanyak mungkin utk nak berdemo keliling satu negara nanti !!

Kemungkinan Azmin tersungkur PRU14 cerah!

Posted: 11 Oct 2015 10:30 PM PDT


Pengundi cina dah berbunyi.

Mereka yg bersekongkol dgn PAS akan diboikot dalam PRU14.

Dalam PKR,
Azmin dilihat masih bersekongkol dgn PAS.

Jom kira.

P98 GOMBAK
Jumlah Pengundi: 99,153
Peratusan Kaum: M:75.96% C:13.45% I:9.88% L:0.71% 
1. Mohamed Azmin Ali (PKR) (40,334)
2. Said Anuar Said Ahmad (BN) (33,467)
Majoriti: 6,867
Jumlah undi: 74,621
Peratus mengundi: 75.26%
Undi rosak: 820

P98 Gombak. Azmin. Majoriti 6.9%. cina 13.45%. Selamat atau tidak?

N19 BUKIT ANTARABANGSA
Jumlah Pengundi: 30,687
Peratusan Kaum: M:57.4% C:37.0% I:4.8% L:0.8%
1. Mohamed Azmin Ali (PKR) (11,731)
2. Haslinda Mohd. Zerain (BN) (10,350)
Majoriti: 1,381

Bukit Antarabangsa. majoriti 4.5%. cina 37%. Selamat atau tidak?


 Zar Ali  

Dalam politik Malaysia, 'NOTHING IS IMPOSSIBLE" - apa pun boleh berlaku.... YAB MB jangan tidak memandang kami yang dibawah ini, atas kerja kuat pengundi2 dan penyokong2 lah kamu boleh duduk diatas sana....

" Bapa Kencing Berdiri Anak Kencing Berlari " SEJARAH TAK PERNAH MENIPU..

Posted: 11 Oct 2015 10:00 PM PDT

MPP PKR mesyuarat hari ini, tentukan nasib Rafizi

Posted: 11 Oct 2015 09:30 PM PDT


MPP PKR mesyuarat hari ini, tentukan nasib RafiziPETALING JAYA - Mesyuarat khas Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR hari ini yang dilewatkan dari jam 2 petang kepada 5 petang tanpa diketahui punca sebenar. 

Tinjauan Sinar Online di ibu pejabat parti itu mendapati seawal jam 1.30 tengahari tiada seorang pun kelibat pimpinan PKR namun seorang demi seorang mula kelihatan kira-kira jam 4.20 petang tadi.

Antara yang hadir ialah Presiden, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail;

Timbalan Presiden, Mohamed Azmin Ali; Naib Presiden, Nurul Izzah Anwar dan Tian Chua; Setiausaha Agung, Rafizi Ramli; Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin; Pengarah Strategi, Sim Tze Tzin serta Ketua Whip Parlimen, Datuk Johari Abdul.

Hadir sama Ahli MPP PKR, Abdullah Sani, G.Manivannan; Pengarah Biro Pelaburan dan Perdagangan, Wong Chen; Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh; Ahli Parlimen Padang Serai, N. Surendran dan bekas Timbalan Presiden, Dr Syed Husin Ali.

Terdahulu sebuah portal melaporkan bahawa mesyuarat khas MPP hari ini diadakan bagi menentukan nasib Rafizi sebagai setiausaha agung susulan satu petisyen dikemukakan 25 anggotanya baru-baru ini. 

Petisyen itu dipercayai sebagai bantahan mereka terhadap pengumuman pembentukan Pakatan Harapan, bulan lalu.

Selain mahu melucutkan jawatan Rafizi sebagai setiausaha agung, mereka juga dikatakan mahu MPP meluluskan cadangan agar dibentuk satu pakatan lain dengan Pas di samping mengekalkan Pakatan Harapan.

25 pemimpin PKR membuat petisyen mendesak MPP mengadakan mesyuarat khas hari ini ekoran pengumuman Wan Azizah mengenai pembentukan Pakatan Harapan selepas persidangan meja bulat parti-parti pembangkang dan NGO tanpa kehadiran Pas, bulan lepas.-SH


Siapa pilihan PKR, Pakatan Harapan atau PAS?

Posted: 11 Oct 2015 09:00 PM PDT


ss

PKR akan mengadakan mesyuarat khas hari ini disebabkan petisyen 25 ahli Majlis Pimpinan Pusat (MPP) yang mahu penubuhan Pakatan Harapan dibincangkan semula. 

Dua puluh lima ahli MPP ini tidak berpuas hati mengapa presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail "tergesa-gesa" mengumumkan pembentukan Pakatan Harapan baru-baru ini sedangkan sepatutnya ianya hanyalah perbincangan awal.

Kumpulan 25 pemimpin PKR ini juga mahu PAS dilibatkan dalam Pakatan Harapan walaupun parti Islam itu sebelum ini melalui presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengumumkan tidak akan bersama gabungan baharu itu kerana adanya DAP dan "pengkhianat" Parti Amanah Negara (Amanah).

Selain itu, kumpulan 25 pemimpin ini mahukan mesyuarat MPP hari ini meluluskan cadangan agar dibentuk satu pakatan lain dengan PAS di samping mengekalkan Pakatan Harapan.Bagaimanapun, The Malaysian Insider melaporkan sebelum ini, sekurang-kurangnya 7 daripada 25 pemimpin ini sudah menghubungi Dr Wan Azizah bagi memohon maaf di atas tindakan mereka menandatangani petisyen yang dilihat sebagai "undi tidak percaya" kepada presiden PKR itu.

Difahamkan, dalam mesyuarat Majlis Pimpinan Negeri (MPN) PKR Selangor pada Rabu, pemimpin akar umbi parti itu digambarkan seolah-olah Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri tidak bersetuju dengan penubuhan Pakatan Harapan.

Selain itu, pemimpin akar umbi PKR diberitahu, parti itu tidak boleh "hidup" pada PRU14 tanpa sokongan PAS selain DAP "dibelasah hebat" dalam mesyuarat itu. 

Sementara kumpulan yang menyokong Dr Wan Azizah pula percaya kerjasama PKR bersama Pakatan Harapan akan membawa kejayaan lebih besar pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) akan datang.

Ini kerana kebanyakan kerusi dimenangi PKR adalah kerusi campuran dan bukannya kerusi majoriti Melayu yang sudah menjadi kubu kuat Umno.Menurut kumpulan ini, PAS sendiri kalah di kerusi majoriti Melayu dan hanya kuat di negeri pantai timur yang sememangnya merupakan kubu mereka.

Kumpulan ini juga tidak pernah memaafkan pengkhianatan PAS dalam PRU13 lalu sehingga menyebabkan pertembungan 3 penjuru di beberapa kerusi seperti di Selangor, Pulau Pinang, Johor, Terengganu dan Sabah.Mereka juga tidak memaafkan PAS kerana tidak mengiktiraf Anwar sebagai calon perdana menteri semasa PRU 13 selain tindakan Hadi memperlekehkan Dr Wan Azizah semasa kemelut menteri besar Selangor tidak lama dulu.

Amanah dan DAP bergerak sendiri?

Ketika PKR bertelagah tentang Pakatan Harapan, sudah terdapat perbincangan di antara pemimpin Amanah dan DAP untuk bergerak sendiri dalam PRU14.

Mereka merasakan, kumpulan "pro PAS" dalam PKR hanya melambat-lambatkan usaha untuk menumbangkan Barisan Nasional (BN) dan melakukan perubahan di Malaysia. 

Seorang pemimpin tertinggi Amanah yang ditemui penulis berkata, jika PKR masih mahukan PAS, partinya dan DAP sudah bersedia untuk bergerak sendirian.

Pemimpin kanan Amanah itu berhujah, PKR sebenarnya akan rugi lebih besar jika memilih PAS dan ini boleh dilihat dalam keputusan PRU 2004.Pada 2004, selepas DAP meninggalkan Barisan Alternatif, PKR hanya memenangi satu kerusi Parlimen iaitu di Permatang Pauh dan PAS hanya tinggal 7 kerusi.

Sementara DAP yang bergerak bersendirian berjaya memenangi 12 kerusi Parlimen.Menurut pemimpin Amanah itu, kebanyakan kerusi dimenangi PKR pada PRU 12 dan 13 merupakan kerusi campuran dan beliau tidak faham mengapa kumpulan "pro PAS" dalam parti itu beriya-iya mahu mempertahankan PAS dengan hujah takut kehilangan undi Melayu.

Katanya, PAS sendiri mendapat banyak kerusi semasa PRU 12 dan 13 disebabkan kerjasama politik yang mereka jalankan dengan parti lain dan bukan kerana batang tubuh mereka sendiri.Siapa pilihan PKR petang ini? 

Pakatan Harapan atau PAS? Sudah tentu PKR tidak boleh dapat kesemuanya. – TMI



Susulan tindakan terpuji Bank Negara, PENANTIAN KINI PADA SPRM Oleh Shahbudin Husin

Posted: 11 Oct 2015 08:15 PM PDT


Susulan tindakan terpuji Bank Negara, PENANTIAN KINI PADA SPRMWalaupun hanya seorang wanita, Gabenor Bank Negara, Dr Zeti Akhtar Aziz nyata seorang yang berani dan tidak mudah mengalah. 

Di sebaliknya wajahnya yang lembut dan sering tersenyum, ketegasannya tetap menyerlah.

Bank Negara yang dipimpinnya bukan saja melengkapkan penyiasatan yang teliti, malah membuat syor kepada Peguam Negara agar pendakwaan jenayah diambil terhadap 1MDB atas kesalahan di bawah Akta Kawalan Pertukaran Wang 1953 kerana memberi maklumat tidak lengkap atau tidak tepat berhubung pelaburannya di luar negara.

Kali pertama syornya telah ditolak oleh Peguam Negara dan Bank Negara kemudian membuat rayuan agar penolakan itu dikaji semula.

Tetapi ia juga ditolak oleh Peguam Negara atas alasan tiada bukti baru yang dikemukakan.

Atas nama tanggungjawab dan yakin pelanggaran undang-undang telah dilakukan oleh 1MDB, di samping barangkali "putus harapan" dengan jalan pendakwaan melalui Peguam Negara, Bank Negara lantas mengambil langkah drastik membatalkan tiga kebenarannya sebelum ini kepada syarikat pelaburan itu untuk pelaburannya di luar negara yang berjumlah AS$1.83 bilion atau kira-kira RM7,500 juta mengikut nilai pertukaran semasa.

Serentak dengannya, Bank Negara juga mengarahkan jumlah pelaburan itu segera dibawa balik dan mahukan 1MDB mengemukakan pelan baru berkaitan dengannya.

rr

Dengan tindakan tersebut, bermakna Dr Zeti telah mematuhi beberapa titah Majlis Raja-Raja berkaitan 1MDB yang antaranya:-

- semua pihak harus beri kerjasama sebenar dan jujur.

- penemuan siasatan hendaklah dilaporkan secara lengkap dan telus.

- badan-badan penguatkuasa dan institusi kawal selia hendaklah menyempurnakan amanah Allah dan kepercayaan rakyat secara telus.

- kepentingan rakyat dan negara mesti mengatasi kepentingan peribadi.

Namun, sebagaimana yang diumumkan sebelum ini, Bank Negara hanyalah salah satu daripada empat agensi yang sedang menyiasat 1MDB. 

Tiga lagi ialah PDRM, SPRM dan Jabatan Peguam Negara.

Daripada ketiga-tiga agensi tersebut, yang paling ditunggu ialah hasil penyiasatan SPRM terhadap SRC International, sebuah syarikat milik 1MDB tetapi kemudian dipindahkan kepada Kementerian Kewangan kerana didakwa menyumbangkan dana berjumlah RM42 juta ke dalam akaun peribadi Najib sebagaimana yang didedahkan oleh The Wall Street Journal.

Hasil penyiasatan SPRM tentu saja amat dinanti-nanti kerana semasa menjalankan tugasnya - pejabat mereka telah digeledah, pegawai ditukar, dokumen dirampas dan beberapa kacau ganggu yang lain telah berlaku.Ia kemudian mendorong SPRM mengadakan solat hajat khas memohon perlindungan Tuhan dengan harapan mereka sentiasa diberi kekuatan dan perlindungan dalam menegakkan kebenaran.

Kita faham antara masalah SPRM untuk melengkapkan penyiasatan ialah untuk mendapatkan keterangan dua saksi yang dipercayai menghilangkan diri dan bersembunyi di luar negara iaitu bekas Pengarah Urusan SRC International, Nik Faisal Arif Kamil serta bekas Pengarahnya, Suboh Md Yassin.

ss

Dalam hal ini SPRM harus menggunakan segala kekuatan serta rantaian yang ada padanya untuk menjejaki dua saksi tersebut dan penyiasatan tidak seharusnya tergantung begini saja untuk tempoh yang lebih lama. 

Jika terlalu lama tanpa jawapan, harapan rakyat turut pudar bersamanya dan boleh menjejaskan kepercayaan rakyat sendiri terhadap SPRM.

Setelah Bank Negara menunjukkan keberaniannya, hasil siasatan SPRM adalah sandaran rakyat yang amat ditunggu-tunggu dalam perjuangan menegakkan kebenaran yang seterusnya berkaitan 1MDB. -BlogSpot


Shafie: Henti hina kami, heret pesalah 1MDB ke mahkamah

Posted: 11 Oct 2015 07:30 PM PDT


Shafie: Henti hina kami, heret pesalah 1MDB ke mahkamahNaib Presiden Umno Datuk Seri Shafie Apdal hari ini, mengikut jejak langkah Timbalan Presiden Tan Sri Muhyiddin Yassin, menggesa tindakan undang-undang diambil terhadap pihak yang bertanggungjawab berkaitan kegagalan 1MDB.

Beliau berkata walaupun 1MDB sedang melalui proses rasionalisasi hutang, negara terpaksa membayar harga yang mahal melalui sentimen ekonomi yang teruk.Menurutnya, kenyataan 1MDB bahawa aset yang dimiliki syarikat itu melebihi hutang, dan ini bukan satu kebimbangan dianggap "penghinaan kepada kebijaksanaan rakyat Malaysia".

Ini kerana, kata MP Semporna itu, hutang tersebut telah terkumpul kerana jaminan kerajaan dan kedudukan 1MDB selaku anak syarikat milik penuh kerajaan."Kegagalan 1MDB untuk membayar hutang berkenaan akan memaksa kerajaan untuk 'step in' dan menanggung hutang ini.

"Walaupun rasionalisasi hutang 1MDB sedang berjalan, ia tidak harus menidakkan hakikat bahawa aktiviti perniagaan 1MDB telah gagal sehingga memaksa ia menjual aset kerajaan yang diperolehi dengan harga murah dan berlakunya pemindahan dana berbilion ringgit yang masih belum dijelaskan hingga hari ini.

ss

"Ketiadaan ketelusan dan tadbir urus inilah yang menyebabkan berlakunya krisis keyakinan rakyat terhadap parti dan kerajaan pada masa kini. Mereka yang bertanggungjawab perlu dibawa ke muka pengadilan dan memohon maaf kepada rakyat," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Minggu lalu, Muhyiddin menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk mendengar persidangan perintah Majlis Raja-Raja bahawa siasatan 1MDB disegerakan dan pihak yang bertanggungjawab, jika ada, dihukum.Muhyiddin dan Shafie disingkirkan daripada kabinet sewaktu rombakan kabinet pada Julai tetapi masih memegang jawatan mereka dalam Umno.-Mkini


Penemuan Bangkai Pesawat MH370: Polis Filipina Bingung

Posted: 11 Oct 2015 07:00 PM PDT


Penemuan Bangkai Pesawat MH370: Polis Filipina BingungKOTA KINABALU: Polis di selatan Filipina bingung mengenai dakwaan penemuan bangkai pesawat yang mempunyai bahagian dicat bendera Malaysia ditemui di dalam hutan sebuah pulau terpencil di wilayah itu.

Seorang pegawai kanan polis Filipina di Wilayah Autonomi Islam Mindanao (ARMM) itu berkata tiada laporan diterima mengenai insiden pesawat terhempas di kepulauan tersebut.

"Kami akan melakukan pemeriksaan tetapi sekiranya terdapat mana-mana pesawat terhempas di dalam wilayah ini, orang awam pastinya akan memaklumkan kepada pihak berkuasa.

"Sehingga hari ini, tiada laporan diterima," kata pegawai kanan polis, Superintendan Rodoleo Jocson yang berpangkalan di Maguindanao yang bidang kuasanya meliputi wilayah Tawi Tawi.

Ketika dihubungi The Star pada Ahad, Jocson berkata beliau berasa pelik terhadap dakwaan penemuan bangkai pesawat di Pulau Sugbay di Tawi Tawi.

"Tiada sebarang laporan polis dibuat kepada balai polis di wilayah Tawi Tawai mengenai penemuan bangkai pesawat," kata Jocson.

Pada Sabtu, seorang juruteknik audio visual berusia 46 tahun membuat laporan di balai polis Sandakan yang mengatakan saudaranya dari Pulau Sugbay menemui sebuah bangkai pesawat di sana pada awal September lalu.
Dalam laporan tersebut, lelaki itu mendakwa anak saudara lelakinya bersama beberapa yang lain sedang memburu burung apabila menemui bangkai pesawat di pulau itu.

Mereka mendekati bangkai pesawat berkenaan yang kemudiannya menemui tulang manusia.

Mereka turut menjumpai rangka manusia di kerusi juruterbang dengan tali pinggang keledar yang masih dipasang.

1
 
Mereka kemudiannya mengambil sebuah bendera yang ditemui di dalam bangkai pesawat tersebut sebelum meninggalkan kawasan itu.

Lelaki tersebut mengatakan bahawa dia memaklumkan kepada polis mengenai bangkai pesawat itu mungkin milik pesawat yang hilang tahun lalu.

Pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 yang membawa 239 penumpang dan anak kapal hilang pada Mac tahun lalu dalam penerbangannya dari Kuala Lumpur ke Beijing.

Sejurus insiden itu, usaha pencarian pesawat tersebut khususnya di selatan Lautan Hindi masih dipergiatkan.-mstar


AL FATIHAH : Kedua Pengantin Kemalangan Di Besut, Trengganu.

Posted: 11 Oct 2015 06:30 PM PDT

Sukan Star TV's post.
Sukan Star TV's photo.


Sukan Star TV's photo.Sukan Star TV's photo.

Rombongan hantar menantu accident di besut.

Pengantin laki meninggal, manakala pengantin perempuan patah tangan dan peha. 

Sukan Star TV's photo.

Baru bernikah kelmarin.

Kemalangan maut 4 org termasuk bayi umur dlm 1 thn di kg renek depan kdai mozek
Alfatihah..
Sumber : Jkkk Fan Club

Umno Terkejut Dengan Tindakan PKR Ini?

Posted: 11 Oct 2015 05:45 PM PDT


Keahlian Pakatan Harapan akan diperluaskan untuk cuba memasukkan PAS, Parti Sosialis Malaysia (PSM), serta parti pembangkang dari Sabah dan Sarawak, PKR memutuskan hari ini.

Resolusi itu dibuat dalam satu mesyuarat khas Majlis Pimpinan Pusat (MPP) parti itu, dipengerusikan Presiden Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Timbalan Presiden Mohamed Azmin Ali membacakan resolusi itu selepas selesai mesyuarat selama dua jam yang diadakan di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya malam ini.

"Kami membuat resolusi untuk menjemput PAS, PSM juga parti daripada Sabah dan Sarawak untuk menyertai kami," katanya.

Mesyuarat tersebut diadakan selepas petisyen khas oleh 25 ahli MPP meminta dibincangkan mengenai status gabungan parti pembangkang baharu itu yang ditubuhkan bulan lalu oleh PKR, DAP dan Parti Amanah Negara.

Azmin juga menasihatkan semua parti pembangkang agar tidak bercakaran sesama sendiri.

"Biarkan parti masing-masing selesaikan hal mereka sendiri secara dalaman dan jangan cuba masuk campur urusan parti lain.

"Jika kita terus berbalah, maka rakyat akan hilang keyakinan kepada kita untuk menawan Putrajaya," katanya.

Azmin berkata, rundingan dan perbincangan akan diteruskan dalam cubaan untuk mendapatkan lebih ramai pihak menyertai platform mereka yang sama.

"Kami akan terus berhubung dengan mereka yang sealiran fikiran dengan parti," katanya.

Presiden dan MPP memutuskan akan meneruskan usaha membina barisan pembangkang yang kukuh dan bersatu serta mencari penyelesaian kepada krisis negara yang makin mendesak. Antara resolusi yang diluluskan MPP itu adalah: 

* PKR komited memantapkan Pakatan sebagai satu gabungan politik yang inklusif dan keahliannya akan diperbesar kepada rakan politik yang sehaluan;

* PKR akan mengambil langkah menyediakan suasana kondusif bagi perpaduan pergabungan politik yang luas dan menyeru semua parti menghentikan perbalahan dan serangan antara satu sama lain, dan parti sahabat juga harus menghormati perbezaan pandangan masing-masing dan tidak mencampuri urusan dalaman parti sahabat.

* PKR akan meneruskan perhubungan dan perbincangan dengan rakan-rakan politik lain, dan berhak untuk mendirikan kerjasama 2-hala di pelbagai peringkat jika perlu.

 
 
ADDIN

Jika aduan kepada RAJA-RAJA pun buntu...Hanya kepada Allah kita mampu berserah...!!

Posted: 11 Oct 2015 05:00 PM PDT


Zar Ali's photo.

KEPADA SIAPA LAGI RAKYAT HENDAK MENGADU JIKALAU BUKAN KEPADA RAJA

Sekurang-kurangnya rakyat Malaysia dapat 'bernafas' lega mendengar kenyataan yang dikeluarkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Datuk Seri Syed Danial Ahmad yang mengatakan bahawa Raja-Raja Melayu mahu kerajaan menyelesaikan secepat mungkin siasatan dengan IMDB dan mengambil tindakan tegas yang sewajarnya terhadap pihak-pihak yang terlibat. Dan baginda menegaskan semua pihak bertanggungjawab untuk memberi kerjasama yang sebenar dan jujur agar usaha serta maksud siasatan tersebut berjaya.

Sebagaimana yang dipetik oleh Bernama, kenyataan itu mengatakan, ' penemuan siasatan ini hendaklah dilaporkan secara lengkap dan telus supaya rakyat dapat diyakinkan akan keikhlasan kerajaan yang sama sekali tidak akan melindungkan fakta dan kebenaran….

Kegagalan memberikan penjelasan dan jawapan yang meyakinkan, dikhuatiri telah mengakibatkan berlakunya krisis keyakinan" Malaysiakini 6 Oktober 2015

Rakyat Malaysia sudah agak lama juga 'sesak nafas' mengenangkan nasib yang menimpa rakyat Malaysia berkaitan dengan masalah IMDB dan wang sejumlah RM 2.6 billion ringgit yang terdapat dalam akaun peribadi DS Najib Tun Abdul Razak. Walaupun jawapan telah diberikan bagi menjawab soalan-soalan yang berkaitan, namun jawapan yang diberikan semacam tidak dapat meyakinkan rakyat di negara ini.


KedahLanie

Mirsudiar & Norieen Dibantu Oleh 'Tenrog'?

Posted: 11 Oct 2015 09:15 AM PDT



ROSITA BAHER, 40, menenangkan anaknya, Miksudiar Alui.


GUA MUSANG 10 Okt. – Baru-baru ini Malaysia dikejutkan dengan kehilangan 7 pelajar orang Asli yang hilang di hutan belantara di Gua Musang.

Dua dari pelajar berkenaan, Mirsudiar, 11, dan Norieen, 10, ditemui selamat walaupun sudah 48 hari dilaporkan hilang.

Apa yang menjadi misteri adalah bagaimana kanak-kanak itu boleh 'survive' tanpa keperluan asas dan makanan bersih dalam tempoh yang begitu lama.

Berdasarkan pemandu pelancong yang berpengalaman di kawasan gua dan gunung, seseorang yang sesat dan tidak mempunyai kepakaran tentang hutan hanya dapat bertahan hampir 20 hari sahaja, justeru menimbulkan tanda tanya bagaimana Mirsudiar,11, dan Norieen,10, boleh bertahan selama 48 hari.

Menurut laporan dari Mingguan Malaysia, kebanyakan penduduk di sekitar kawasan Pos Tohoi berkata mereka percaya dua kanak-kanak itu mampu bertahan di hutan belantara kerana mendapat bantuan dari makhluk halus yang mendiami kawasan itu.

Seorang penduduk dari Pos Tohoi, Alex Long, 54, berkata makhluk itu memang wujud dan antara tempat-tempat yang digemari oleh makhluk itu adalah pokok tualang, pokok merbau atau gua-gua yang terdapat di daerah ini.

Menurut beliau, masyarakat Orang Asli suka Temiar, makhluk yang mendiami hutan berkenaan digelar sebagai 'tenrog' atau di dalam bahasa Melayu dikenali sebagai 'Bunian'.

"Di sini, Gua Peraling paling dekat. Jika berjalan kaki, hanya ambil masa 10 minit sahaja dari penempatan kami. Gua ini ada penghuninya tetapi kami percaya mereka tidak buat kacau jika tidak diganggu.

"Mirsudiar dan Norieen mampu bertahan hidup lama mungkin kerana dibantu penghuni hutan ini. Mengikut kepercayaan kami, penghuni hutan memang suka berkawan dengan kanak-kanak," katanya memetik laporan itu.

Sementara itu, Jemi Angah, 40, menceritakan pengalaman dimana dia dan seorang rakan pernah sesat selama 18 jam di hutan berampiran Gua Peraling.

"Kami seolah-olah berlegar-legar di tempat sama sedangkan kawasan itu sering dilalui sebelum ini. Kami hampir berputus asa kerana kepenatan. Selepas saya minta penghuni hutan bantu, barulah kami terjumpa jalan ke kampung," katanya.

Tambah Jemi, masyarakatnya juga percaya ada pantang larang yang perlu dipatuhi jika manusia mahu menjejak kaki ke kawasan hutan.

Sekiranya gagal mematuhi pantang larang, penghuni hutan akan marah sehingga mengundang kejadian yang tidak diingini.

"Pantang larang paling utama jangan bercakap besar dan tinggalkan barang-barang kotor seperti tuala wanita dalam hutan. Selain itu, sebelum masuk hutan, minta kebenaran dulu," katanya.

Seorang lelaki yang banyak terlibat dalam operasi menyelamat, Angah Chaki, 40, berkata kanak-kanak itu mungkin disembunyai kuasa ghaib 'tenrog' berikutan tiada jejak yang ditemui.

"'Tenrog' ini dalam bahasa Melayu disebut bunian. Ini me­rupakan kali pertama tujuh kanak-kanak hilang begitu sahaja tanpa jejak," katanya.

Angah juga turut menceritakan satu kes yang pernah berlaku kepada lelaki Orang Asli yang tersesat selama dua bulan di dalam hutan.

"Apabila dijumpai, mulut mang­sa mempunyai kesan tanah dan kita percaya semasa hilang itu dia diberi 'makan' tanah dan daun-daun oleh Tenrog," kata beliau.

Sebelum ini, salah seorang dari kanak-kanak yang ditemui selamat ada berkata mereka diberi makan oleh 'seseorang' dalam tempoh mereka tersesat di dalam hutan.

- Siakapkeli.my


Zam: Zahid nafi desakan rakyat FMT Reporter

Posted: 11 Oct 2015 08:30 AM PDT


zam-zaid
 
TPM cuba menyalahkan pemimpin Barisan Nasional (BN) kerana menimbulkan provokasi sehingga orang ramai meragui kewibawaan badan dan agensi kerajaan

PETALING JAYA: Tindakan tidak berbudaya, tidak profesional dan terlalu berpolitik telah menghakis integriti Jabatan Pegaum Negara, Polis Diraja Malaysia, SPRM, Bank Negara dan agensi kerajaan yang lain.

Dalam tulisannya Bekas Menteri Penerangan, Tan Sri Sri Zainuddin membalas kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang cuba menyalahkan pemimpin Barisan Nasional (BN) kerana menimbulkan provokasi sehingga orang ramai meragui kewibawaan agensi berkenaan.

Jelasnya, teguran yang dibuat dari dalam perlu dilihat dalam konteks positif kerana ia dibuat kerana simpati dan sayangkan parti.

Bagaimanapun, kenyataan Zahid seolah-olah menafikan apa yang ditimbulkan rakyat, ahli UMNO wa ima Majlis Raja-Raja sendiri.

Selamat Tinggal Husam...Semoga Anda Selamat Di Sana..!!!

Posted: 11 Oct 2015 07:45 AM PDT



"Saya adalah orang yang terawal menulis memberi amaran tentang adanya gerakan menjatuhkan husam dan menulis amaran tentang PAS bakal menuju kehancuran, iaitu sejak tahun 2009.

Saya penah menerima email dari orang kuat PAS, menuduh saya talibarut UMNO kerana menulis tentang kehancuran PAS, tetapi setahun kemudian orang yang sama menghantar email memohon maaf tersalah tuduh dan mengesahkan ternyata apa yang saya tuliskan adalah benar. Kemudian dari sehari ke sehari, sisi buruk dan jijik sesetengah pemimpin PAS mula nampak nyata dan makin membarah.

Sebenarnya hati rasa sayu dan rasa seperti tertinggal sesuatu, bila terbaca kenyataan Husam, bahawa dia sebolehnya akan kekal di dalam PAS sehingga mati. Saya percaya tentu ramai penulis penulis lain yang berperasaan sama seperti saya. Saban hari kami menulis tanpa menerima apa apa upah.

Menulis dengan niat ingin membetulkan sesuatu yang pincang, mengikut cara kami dan semampu kekuatan yang kami ada. Ketika PAS masih berada di landasannya (mengikut tafsiran kami), kami cuba berjuang dengan cara kami tanpa ada penghargaan dari sesiapapun, membantu PAS mengembangkan sayap ke serata malaysia.

Malah tanpa ada sesiapa mengenali siapakah kami sebenarnya. Di kalangan kami para penulis, Husam adalah satu susuk tubuh yang punya karaktor tersendiri, daya intelektualnya terserlah dan tidak gopoh dalam membuat sesuatu keputusan. Yang paling kami rasa hormat adalah, ia seolah olah telah berjaya menjadi 'copy paste' Tok Guru Nik Aziz.

Seolah olah jika perbandingannya, jika Rasuulllah saw ada Saidina Abu Bakar ra di sisi, maka TGNA pula ada husam di sisi. Husamlah yang menjadi galang ganti kepada TGNA. Menyelesaikan masalah masalah rumit negeri kelantan, kerana pada ketika itu semua senjata musuh tertala ke satu negeri yang mula mula ingin martabatkan Islam.

Seperti kata husam sendiri, jika 'bayi islam lahir, husam adalah bidannya'..gambaran tentang dia sendiri adalah orang awal yang menyambut kelahiran negeri islam kelantan maka sudah pastilah sayangnya agak lebih kepada negeri kelantan di bawah PAS. Mungkin kerana itu dia memilih untuk kekal di dalam PAS sehingga mati. Husam sayang PAS, husam sayang Islam.

Kami penulis penulis pun sayang PAS, kamipun sayang Islam. Tetapi kami membezakan antara PAS dan Islam. Kami memisahkan yang mana satu jalur sayang Islam yang mana satu jalur sayang PAS. Jika ada seseorang membuat sesuatu fitnah, tetapi dalam masa yang sama dia menyatakan itu adalah Islam, maka kami tentang. Jika ada seseorang yang menggunakan nama "Islam' tetapi memberi sisi buruk terhadap Islam, pedang kami adalah pena.

Pena kami akan memancung mereka. Kami menulis biarpun kami dibenci. Sayang kami terhadap Islam melebihi sayang kami terhadap PAS. Kembangkanlah Islam.

Kami sokong. Kerana Islam menyebarkan kebaikan tetapi bila sesiapa sahaja cuba merosakkan imej Islam, kami bangkit dengan pena kami. Maka di sini husam dan kami telah mula berbeza jalan. Pada pandangan kami, sayangnya Husam terhadap PAS dan kekal di dalamnya...bakal memusnahkan husam, malah juga bakal memusnahkan PAS dan membawa kepada jatuhnya Islam dibumi kelantan.

Kerana husam hanyalah seekor biri biri yang sedang di kelilingi oleh sekawan serigala. Kaki husam pun makanan mereka, kepala husam pun makanan mereka. Mungkin niat membaiki dan mempertahankan dari dalam, hanya masa yang akan memakan diri husam.

Kami hormat keputusan husam yang rela tidak menjadi ADUN pada PRU akan datang jika tidak dipilih. Konon, mungkin, tidak mahu diangggap sebagai pemangkin kepada perpecahan PAS.

Husam rela menjadi lilin terbakar dengan niat menerangi orang lain. Tetapi bagi kami dengan membiar dirinya terbakar, sebenarnya akan menghanguskan keseluruhan kerajaan Islam nanti. Jika Malaysia ada Najib yang mengikis harta negara, apa kurangnya kelantan?

Kelantan ada 'iblis berkopiah' yang sedang melahap harta rakyat. Mereka sekarang adalah orang penting di dalam kerajaan negeri. Mereka mencatur harta negari sebebasnya. Negeri kelantan sekarang semakin miskin tetapi mereka semakin kaya. Kami tahu, cara dan strategi licik mereka.

Tiap harta negeri yang dirompak, akan ada bahagian untuk parti, maka kerana itulah ianya terpendam senyap. Tidak ada bangkangan. Ia seolah iolah halal di sisi Islam kerana adanya sumbangan untuk 'parti islam' Kami sangat percaya husam sedar dan sangat mengerti tentang kisah yang berligar seperti ini di negeri kelantan sekarang.

Mungkin juga husam berniat ingin membaikinya dari dalam. Terserahlah. Itu keputusan yang patut kami hormati. Tetapi kami percaya seekor biri biri tidak akan mampu melawan sekawan serigala yang sedang lapar.

Bagi kami, dari pada mati menyerah, lebih baik mati melawan. Pandanglah dan tolehlah ke tepi. Lihatlah wajah wajah sahabat lamamu seperti khalid samad, mat sabu, salahudin ayub dan ramai lagi. Mereka juga seperti kamu pada awalnya. Ingin membaiki dari dalam. Tetapi titik noktahnya ada.

Mereka sedar keadaan sudah tidak mungkin dibaiki lagi dari dalam. Merekapun seperti kamu, sayang PAS dan sayang Islam. Tetapi dalam dada mereka ada sekeping hati yang berbeza dari kamu. Mereka rela dituduh pengkhianat. Mereka rela diumpat dikeji. Mereka memilih jalan onak dan duri. Kerana lorong lorong lama sudah penuh najis.

Lorong lorong lama sudah terpalit noda. Kewajpan mereka ingin mengembalikan kembali jalan yang sebetulnya dan caranya membetul jalan adalah dari luar. Renunglah kembali sejarah Islam Dalam liipatan sejarah Islam, ramai yang kenal dan sangat membenci nama Mustafa Kamal Attartuk. Tetapi tidak ramai yang membongkar sebab sebab jatuhnya empayar Islam Uthmaniah. Sejarahnya hampir sama. Adanya sekawan serigala di dalam pemerintahan Islam.

Isteri dan anak menantu masuk campur dalam 'amanah yang diserahkan oleh ALLAH swt'. Lebai lebai mereka pada masa itu juga tamakkan harta dunia. Kara Mustafa yang banyak berjasa kepada Sultan Murad disingkir oleh wazir wazir serigala, urusan pemerintahan Sultan Salim 2 diserahkan kepada MUhamad Pasya Secili dan macam macam peristiwa, yang keadaannya sama juga berlaku seperti sekarang.

Sebab sebab runtuhnya kekuatan sebuah kerajaan Islam adalah sama faktornya dari dahulu sampai sekarang, iaitu adanya wazir wazir yang berhati serigala, wazir yang berserban tetapi berhati syaitan. Malah yang anehnya, pada saat saat terakhir sebelum kejatuhan Uthmaniah, perisik britain, Lawrence of Arabia mula menyuburkan semangat nasionalisme. (dalam PAS pun ada pensyarah universiti menyusup masuk menyuburkan fahaman melayuisme atau Islam terancam).

Semua zaman hampir sama faktornya yang menyebabkan kejatuhan sebuah kerajaan Islam. Maka sedarlah kami kenapa sahabat sahabat husam memilih jalan berbeza.

Mereka tidak lagi ingin mengulangi sejarah lama, membiarkan wazir wazir menggunakan nama Islam untuk memuaskan nafsu tamak haloba mereka, tidak! Maka terpisahlah kita sekarang.

Betapa kami sayang kamu, hormati kamu, hargai kamu tetapi kita telah berbeza jalan. Kami takut, andai kami melengahkan waktu barang sesaat, maka nanti akan muncul MUSTAFA KAMAL ATTARTUK VERSI MODEN.

Hanya sebaik baik ayat yang yang dapat kami ucapkan kepada kamu ialah.........SELAMAT TINGGAL HUSAM

Oleh ramziredang

Zam: Zahid nafi desakan rakyat FMT Reporters

Posted: 11 Oct 2015 07:00 AM PDT


zam-zaidTPM cuba menyalahkan pemimpin Barisan Nasional (BN) kerana menimbulkan provokasi sehingga orang ramai meragui kewibawaan badan dan agensi kerajaan


PETALING JAYA: Tindakan tidak berbudaya, tidak profesional dan terlalu berpolitik telah menghakis integriti Jabatan Pegaum Negara, Polis Diraja Malaysia, SPRM, Bank Negara dan agensi kerajaan yang lain.

Dalam tulisannya Bekas Menteri Penerangan, Tan Sri Sri Zainuddin membalas kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang cuba menyalahkan pemimpin Barisan Nasional (BN) kerana menimbulkan provokasi sehingga orang ramai meragui kewibawaan agensi berkenaan.

Jelasnya, teguran yang dibuat dari dalam perlu dilihat dalam konteks positif kerana ia dibuat kerana simpati dan sayangkan parti.

Bagaimanapun, kenyataan Zahid seolah-olah menafikan apa yang ditimbulkan rakyat, ahli UMNO wa ima Majlis Raja-Raja sendiri.
 
 
KedahLanie

Takut Video Tersebar, Terpaksa Layan Seks Mat Bangla 5 Kali

Posted: 11 Oct 2015 06:15 AM PDT


IPOH – Seorang kerani menanggung derita fizikal dan mental apabila dipaksa menjadi pemuas nafsu seks seorang lelaki warga Bangladesh selepas diugut video aksi panas mereka akan disebarkan kepada keluarga, rakan dan teman lelakinya jika tidak berbuat demikian.

Mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Lily, 21, berkata, dia mengenali lelaki itu dua tahun lalu ketika mereka bekerja di kilang pemborong sayur di Simpang Pulai.

Menurutnya, sepanjang dia mengenali Anwar, 27, hubungan sama seperti rakan-rakan sekerja lain.

"Detik hitam bermula 30 Ogos lalu, kira-kira jam 12 tengah hari, ketika Anwar mengajak saya keluar minum di Gopeng. Tak lama lepas minum, saya rasa pening dan terus tidak sedar.

"Bila sedar, saya terkejut kerana berada dalam keadaan bogel di sebuah bilik hotel. Hotel tu sebelah kedai tempat kami minum.

"Masa tu, lelaki tu pun ada dalam bilik dan ugut akan sebarkan video seks kami yang dirakam gunakan telefon bimbit," katanya ketika ditemui pada sidang media semalam.

Dia mendakwa selepas insiden itu, suspek menghubunginya setiap hari dan memaksanya melakukan hubungan seks jika tidak mahu video itu tersebar.

"Sepanjang tempoh itu, saya dipaksa melayan nafsu dia sebanyak lima kali dan kali terakhir pada 25 September lalu di sebuah hotel bajet di Simpang Pulai.

"Saya dah tak tahan, sebab tu saya beritahu kepada teman lelaki saya dan dia (teman lelaki) nasihatkan supaya laporkan kepada polis," katanya yang membuat laporan di Balai Polis Bercham Sabtu lalu.

Lily memaklumkan dia turut menjalani pemeriksaan di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) pada hari yang sama.

Dalam perkembangan berkaitan, Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Bercham, Lim Huey Shan berkata, pada malam Sabtu lalu, beliau bersama 20 orang anggota skim rondaan sukarelawan (SRS) Bercham, membantu mangsa memerangkap suspek untuk diserahkan kepada polis.

"Seperti biasa mangsa mengambil suspek di tempat kerja di Simpang Pulai menaiki keretanya dan kita bertindak menghalang kenderaan tersebut serta menahan suspek sebelum dibawa ke Balai Polis Bercham.

"Kita berbuat demikian selepas mangsa meminta bantuan supaya suspek dapat ditahan atas kesalahan yang dilakukannya itu," katanya yang turut membuat laporan polis di Balai Polis Bercham berhubung insiden tersebut.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ipoh Asisten Komisioner Sum Chang Keong mengesahkan menerima laporan mengenai kejadian tersebut dan akan menjalankan siasatan. -Sinar Harian/10/10/15

Lelaki Serang Kereta Guna Helmet di Air Itam : Suspek Telah Dikenalpasti Posted by Kita Bantai

Posted: 11 Oct 2015 05:30 AM PDT


Serang Kereta Guna Helmet


GEORGE TOWN: Seorang agen isuran berusia 46 tahun terkejut apabila dia diserang oleh seorang penunggang motosikal yang menggunakan helmet.

Difahamkan, agen ansuran itu sedang memandu bersama isterinya ke sekolah untuk mengambil anaknya.


Satu video kejadian yang berdurasi 1 minit 26 saat dimuat naik online dan menjadi viral. Video tersebut memaparkan aksi penunggang motosikal terbabit mencabut helmetnya dari kepada dan berlari kearah kereta dalam keadaan agresif.

Melihat tindakan penunggang motosikal terbabit, agen insuran itu memecut keretanya dan melanggar penunggang motosikal tersebut.

Ketua Polis Daerah Timur Laut Asisten Komisioner Mior Faridalatrash Wahid berkata insiden berlaku kira-kira jam 3 petang pada Khamis.

"Kereta tersebut membelok dari Jalan Air Itam untuk membuat pusingan U ke Jalan Datuk Keramat dimana tiba-tiba penunggang motosikal terbabit mengetuk tingkap kereta di bahagian penumpang.





"Penunggang motosikal itu cuba memukul kereta itu sekali lagi tetapi pemandu kereta itu mengelak dan memperlahankan kereta.

"Penunggang motosikal itu kemudiannya pergi ke depan dan memberhentikan motosikal di tepi jalan

"Apabila kereta terbabit menghampiri penunggang motoskal itu, dia(penunggang motosikal) mencabut helmetnya  dan berlari ke arah kereta dalam keadaan memprovokasi dan ingin menyerang", kata ACP Mior.

"Kereta itu kemudian melanggar penunggang motosikal itu yang kemudian terjatuh ke atas jalan raya

"Agen terbabit kemudian terus memandu keretanya, tanpa berhenti, ke balai polis untuk membuat laporan", kata ACP Mior memetik laporan The Star Online.

"Suspek telah dikenalpasti", tambah beliau.

ACP Mior berkata kes itu disiasat di bawah Seksyen 506 dan Seksyen 427 Kanun Keseksaan.

"Saya tidak menolak kemungkinan suspek mempunyai niat untuk merompak pasangan itu", tambahnya lagi .

BERKERJALAH ( wawasan 2020 hanya mimpi ngeri)

Posted: 11 Oct 2015 04:45 AM PDT

Nurliyana Abdullah's photo.

PERUT tidak pernah berkata " tidak" ia berkerja siang dan malam dan sama sekali tidak pernah mohon cuti tiap waktu sesuai dengan keadaan ia perlukan makanan.

Kerana itu samalah macam kita, semua orang perlu berkerja untuk dapatkan upah selesaikan keperluan dan sesudah itu barulah namanya kehidupan yang sebahagian terisikan.

dalam keadaan sekarang ini kesan kepimpinan yang korup banyak syarikat jadi susah lingkup termasuk agensi kerajaan seperti MAS yang berhentikan 6000 pekerja dan demikian juga syarikat2 lain luar negara yang melabur dalam negara.

Tidak boleh tidak menyebabkan ramai rakyat Malaysia hilang pekerjaan dan kesannya ramai jadi penganggur dan ini tanda2 sesuatu yang kurang baik buat pertumbuhan ekonomi negara bangsa.

Ini jelas pemimpin kerajaan Malaysia kurang bijak mengatasi segala masalah dan alasan kesan ekonomi luar negara menjunam jatuh tentu saja tidak masuk akal kerana kasus yang terjadi dalam negara sendiri seperti korupsi, 1MDB dan hutang negara yang membengkak mencapai 900 bilion antara penyumbang masalah dalam negara.

Setiap rakyat Malaysia tentu saja harus punya perkerjaan dan tidak boleh bersunyi diam di rumah, apa lagi keadaan barangan keperluan begitu mahal ditambah dengan GST dan ringgit merundum makna rakyat semacam dikenakan cukai berganda dan ini memang amat membebankan.

Ketika punya pekerjaan, pun hidup susah kesan kos sarahidup mahal, apa lagi ketika menganggur tidak punya pekerjaan dan ini juga antara penyumbang ramai rakyat Malaysia jadi STRESS dan gila kesannya.

Memang rakyat Malaysia di bawah pimpinan Najib banyak sangat hidupnya tertekan, apa lagi bila keadaan keliling kita lihat ramai yang tidak kita kenal seolah berada dalam negeri sendiri seperti di negara asing kala bahasa yang mereka ucapkan ada langsung kita tak kenal seperti di kota batu di negera lain.

Tidak boleh tidak setiap rakyat yang cukup usia dan punya tanggungjawab harus punya pekerjaan dan tidak selayaknya diam di rumah menunggu rezeki dari Tuhan tetapi zaman sekarang agak lain pula isteri berkerja, suami pula bersenang2 di rumah dan kekadang memerintah pula main kayu tiga serta ada yang jual temberang guna ninja isteri bergaya lagak orang kaya. rasain lo!.

Memang sesuatu yang menyedihkan bila memerhatikan keadaan ini agak terbalik dan apakah ini yang dinamakan akhir zaman.

Syukurlah saya dijadikan seorang wanita, kalau misalnya suatu hari tidak punya pekerjaan maka suami bakal bertanggungjawab sebalik kalau saya ini lelaki maka malanglah buat saya kiranya hidup tahun 2020 tanpa sebarang pekejaan yang akhirnya di tahun itu rumah sakit gila harus ditambah kesan tekanan hidup yang berat.

kelihatannya visi 2020 untuk 70 juta umat dan Malaysia makmur hanyalah anganan yang sia2 dirosakkan oleh kepimpian Najib yang mengajak kita ke belakang dengan beban sarat hutang negara yang menghimpit dan menyepit.


NURLIYANA

Anak Orang Asli Dedah Punca Hilang Dalam Hutan Hampir 2 Bulan

Posted: 11 Oct 2015 04:00 AM PDT

Zar Ali's photo. Salah seorang anak Orang Asli yang terselamat selepas hilang hampir 2 bulan lalu menceritakan pengalaman sayu melihat adiknya hanyut dibawa arus deras Sungai Perias akibat tergelincir ketika cuba meneguk air di situ.

Norieen Yaakob, 10, menurut laporan Mingguan Malaysia hari ini, hanya mampu memerhati adiknya, Haikal, 8, berlalu pergi kerana kekuatan dirinya sendiri sangat terbatas ketika itu untuk menyelamatkannya.

Itulah kali terakhir dia dilaporkan melihat wajah adiknya yang sebelum itu mengadu terlalu lapar dan dahaga selepas berhari-hari tidak menjamah makanan.

Gambar Norieen Yaakob, 10, yang disimpan keluarganya dan
ketika ditemui di akar pokok besar, kanak-kanak ini terlalu kurus


Akhbar itu melaporkan, kejadian tersebut berlaku kira-kira 14 hari selepas Norieen, Haikal, Linda Rosli dan Sasa Sobrie, serta 3 rakan lain, Mirsudiar Aluj, 11, Juvina David, 7, dan Ika Ayel, 9, melarikan diri dari Sekolah Kebangsaan Tohoi pada 23 Ogos lalu.


Pengalaman itu diceritakan Norieen yang kini dirawat di Hospital Raja Perempuan Zainab II, Kota Baru kepada ibunya, Midah Angah, 40, dan bapa saudaranya, Herry Boy Angah, 20, malam tadi.

Norieen dan Mirsudiar ditemui pada sebuah pokok besar yang mempunyai lubang kecil di tanahnya.
Akhbar itu memetik Herry berkata, anak saudaranya menceritakan kepadanya bagaimana mereka mahu berpatah balik ke kawasan sekolah tetapi membatalkan hasrat itu kerana keletihan.

"Mereka bertiga kemudian berjalan kaki sehingga ke lokasi Norieen serta Mirsudiar ditemukan semalam (Jumaat), kira-kira 3 kilometer dari SK Tohoi, dan berteduh di kawasan tersebut.

"Bagaimanapun, beberapa hari lalu, Ika sudah tidak mampu bertahan akibat kebuluran dan meninggal dunia di sisi Norieen dan Mirsudiar.

"Kedua-dua kanak-kanak itu menjaga mayat Ika sehingga ditemukan semalam," Herry dilaporkan berkata.
Katanya, sepanjang tempoh tersebut, kanak-kanak malang itu tidak nampak kelibat pasukan penyelamat meskipun operasi mencari dilakukan di kawasan tersebut.

"Ketika operasi mencari, kanak-kanak ini mungkin terselit di celah akar pokok sehingga menyukarkan pihak berkuasa menemukan mereka.

"Pada masa sama, bunyi arus deras sungai itu juga menyebabkan kanak-kanak ini tidak mendengar jeritan pasukan penyelamat," katanya.

Sementara itu, ibu Norieen, Midah berkata, anaknya itu ada melarang adiknya daripada turun ke sungai tersebut tetapi kanak-kanak itu tetap berdegil.

Norieen, Mirsudiar dan 5 yang lain dikatakan melarikan diri dari asrama sekolah kerana takut dimarahi guru selepas ditangkap berenang di sungai berhampiran tanpa kebenaran.

Selain Norieen dan Mirsudiar yang ditemui dalam keadaan selamat tetapi amat lemah dan mengalami dehidrasi yang teruk, polis setakat semalam, menemui 4 lagi mayat atau tulang serta tengkorak daripada rangka tubuh kanak-kanak.


Kecuali Sasa dan Ika, 2 mayat lagi masih belum dikenal pasti.


ADDIN

Mercedes Hilang Bumbung Akibat Papan Tanda Tumbang Lebuhraya PLUS

Posted: 11 Oct 2015 03:18 AM PDT


Mercedes Hilang Bumbung Akibat Papan Tanda Tumbang Lebuhraya PLUS - Lori kontena terbabas mengakibatkan struktur papantanda tumbang lalu jatuh ke atas sebuah kereta yang datang dari arah selatan lebuhraya PLUS berhampiran Tanjung Malim-Behrang. 
 
Kejadian berlaku kira-kira jam 6.30 pagi tadi dan menyebabkan 3 mangsa maut dilokasi, 2 lelaki & 1 perempuan.
 





Najib ke Indonesia esok untuk lawatan kerja 2 hari

Posted: 11 Oct 2015 01:45 AM PDT


Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akan melakukan lawatan kerja 2 hari ke Indonesia, bermula esok.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akan melakukan lawatan kerja 2 hari ke Indonesia, bermula esok

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akan melakukan lawatan kerja 2 hari ke Indonesia, bermula esok.

Menurut kenyataan Wisma Putra malam ini, Najib akan mengadakan rundingan dua hala dengan Presiden Joko Widodo untuk mempertingkatkan kerjasama dua hala dalam membangunkan industri sawit.

"Lawatan ini akan membuka peluang kepada kedua-dua negara untuk meneroka dan memperkukuhkan lagi kerjasama dua hala dalam membangunkan industri mampan kelapa sawit," menurut kenyataan itu.

Ia berkata kedua-dua pemimpin juga akan membincangkan isu berkaitan kerjasama dalam bidang alam sekitar.

Wisma Putra berkata kunjungan Najib ke Indonesia kali ini merupakan susulan daripada dua mesyuarat peringkat menteri antara Malaysia dan Indonesia pada 27 Ogos di Kuala Lumpur dan 3 Oktober di Jakarta.

Dalam lawatan itu, Najib akan disertai isteri Datin Seri Rosmah Mansor, Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Datuk Amar Douglas Uggah Embas, Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Razali Ibrahim serta pegawai kanan kerajaan. – Bernama, 11 Oktober, 2015



.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com.

Najib ke Indonesia esok untuk lawatan kerja 2 hari

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akan melakukan lawatan kerja 2 hari ke Indonesia, bermula esok. – Gambar fail The Malaysian Insider, 11 Oktober, 2015.Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akan melakukan lawatan kerja 2 hari ke Indonesia, bermula esok. – Gambar fail The Malaysian Insider, 11 Oktober, 2015.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akan melakukan lawatan kerja 2 hari ke Indonesia, bermula esok. Menurut kenyataan Wisma Putra malam ini, Najib akan mengadakan rundingan dua hala dengan Presiden Joko Widodo untuk mempertingkatkan kerjasama dua hala dalam membangunkan industri sawit.
"Lawatan ini akan membuka peluang kepada kedua-dua negara untuk meneroka dan memperkukuhkan lagi kerjasama dua hala dalam membangunkan industri mampan kelapa sawit," menurut kenyataan itu.

Ia berkata kedua-dua pemimpin juga akan membincangkan isu berkaitan kerjasama dalam bidang alam sekitar. Wisma Putra berkata kunjungan Najib ke Indonesia kali ini merupakan susulan daripada dua mesyuarat peringkat menteri antara Malaysia dan Indonesia pada 27 Ogos di Kuala Lumpur dan 3 Oktober di Jakarta.
Dalam lawatan itu, Najib akan disertai isteri Datin Seri Rosmah Mansor, Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Datuk Amar Douglas Uggah Embas, Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Razali Ibrahim serta pegawai kanan kerajaan. – Bernama, 11 Oktober, 2015.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/najib-ke-indonesia-esok-untuk-lawatan-kerja-2-hari#sthash.u6ryYaEt.dpuf

Tidak perlu kelulusan Parlimen untuk tandatangan TPPA, kata menteri

Posted: 11 Oct 2015 01:00 AM PDT


.

Putrajaya sebenarnya tidak memerlukan kelulusan Parlimen sebelum menandatangani Perjanjian Perkongsian Trans Pasifik (TPPA) yang melibatkan 12 negara, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Putrajaya sebenarnya tidak memerlukan kelulusan Parlimen sebelum menandatangani Perjanjian Perkongsian Trans Pasifik (TPPA) yang melibatkan 12 negara, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Putrajaya sebenarnya tidak memerlukan kelulusan Parlimen sebelum menandatangani Perjanjian Perkongsian Trans Pasifik (TPPA) yang melibatkan 12 negara, lapor Mingguan Malaysia hari ini, memetik Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Dalam satu wawancara khas, menteri perdagangan antarabangsa dan industri itu dilaporkan berkata, keputusan membawakan TPPA ke Parlimen bagi pengundian majoriti diputuskan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Ia kerana isu tersebut dilihat mencetuskan kontroversi dan mendapat perhatian ramai, kata akhbar milik Umno itu.

Malah menteri yang mesra dengan panggilan Tok Pa itu berkata, tidak ada istilah "pindaan" tertentu yang boleh dilakukan terhadap kandungan TPPA itu.

"Secara keseluruhan, sama ada mahu atau tidak. Kita buat pertimbangan. Misalnya, tekstil dan kelapa sawit dapat masuk pasaran. Kita undi mahu atau tidak saja. Kalau tolak, maka tolak semua.

"Kalau pinda, kita perlu ubah semua. Sebab, rundingan ini melibatkan 12 negara. Umpamanya kalau kita pinda, negara lain pun terlibat dan semua kena pinda. Maknanya, kita kena mula dari awal baliklah," beliau dipetik berkata akhbar edisi mingguan Utusan Malaysia itu.

Katanya, jika Malaysia menolak untuk menandatangani perjanjian TPP itu, maka negara ini bakal menyaksikan kehilangan banyak pelabur luar.

"Mungkin pelabur yang ada dalam negara cabut lari dan akan memberikan kesan kepada syarikat kita yang banyak melabur dalam negara," katanya.

Dalam wawancara tersebut beliau juga menjelaskan alasan Putrajaya yang tidak mendedahkan butiran kandungan TTPA kepada Parlimen mahupun umum ketika ini.

Katanya, jika kerajaan bertindak mendedahkan butiran kandungan TPPA, maka ia akan menyaksikan pelbagai perubahan yang mahu dilakukan terhadapnya pada setiap hari.

"Kalau keluar nanti, kecoh seluruh dunia. Baru hendak bincang, sudah berubah. Macam di Atlanta, Amerika Syarikat, ia sudah berubah, kerana pada saat akhir macam-macam perkara berlaku," katanya.

Bagaimanapun, Tok Pa berkata, secara keseluruhan dokumen TPPA bakal disiapkan sepenuhnya pada hujung bulan ini meskipun ada beberapa perkara yang masih dalam rundingan.

"Kita beri (dokumen TPPA) kepada pasukan pengkaji kerana perlu lihat dulu. Kalau tidak ada dokumen, ia sekadar spekulasi atau rambang saja," katanya.

Beliau berkata terdapat 3 isu yang masih belum selesai dan perlu dimaklumkan kembali kepada 11 negara iaitu Khazanah Nasional Berhad (Khazanah), Petroliam Nasional Berhad (Petronas) dan Kementerian Kewangan.

"Kita minta tempoh kerana Khazanah dan Petronas ada peraturan. Kalau hendak buat sesuatu, mereka perlu bawa ke lembaga pengarah. Jadi, kita minta tempoh lagi," katanya sambil mengakui berasa tertekan kerana terlibat dengan urus niaga sebegitu lama, selain desakan pelbagai pihak.

Pada masa sama, Mustapa juga menepis kebimbangan syarikat tempatan untuk bersaing dengan syarikat gergasi antarabangsa selepas TPPA dimuktamadkan.

Katanya, syarikat tempatan perlu melihat kebaikan daripada perjanjian TPP itu yang membawa kepada situasi menang-menang dan memberikan persaingan lebih sihat.

"Dulu, kita pelabur kecil, tetapi syarikat banyak, kita ada banyak pelaburan besar di luar negara.

"Jadi jangan hanya ingat Amerika Syarikat akan 'makan' kita. Jangan ingat hanya orang lain besar. Syarikat kita seperti Petronas pun besar.

"Orang lain pun fikir macam itu terhadap kita. Kita kena keluar daripada kepompong dan lihat situasi menang-menang.

"Sebab itu Sarawak dan Sabah masuk Malaysia. Ini bagus untuk kita jadi makin besar. Kita lihat gambaran lebih besar," katanya.

Rundingan TTP dengan pembabitan 12 negara berjaya dimuktamadkan pada 5 Oktober lalu, namun sebahagian kandungan perjanjian itu belum lagi didedahkan Putrajaya.

Ia mendapat tentangan hebat daripada pelbagai pihak termasuk bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang menyifatkan perjanjian itu sebagai tidak bagus dan hanya merugikan Malaysia. – 11 Oktober, 2015.



- See more at: http://www.themalaysianinsider.com.

Betapa Mengarutnya PAS

Posted: 11 Oct 2015 12:15 AM PDT








Bhai/DeeDee semua...

Cuba lu tengok sama PAS... terutamanya PAS Kelantan..... Bukan main sembang dok kutuk Najib Razak salah urus tadbir Malaysia... salah urus kewangan Malaysia.... salah urus pelaburan Malaysia.... macam-macam salah urus lah...

Walhal... PAS sendiri terutamanya PAS Kelantan yang langsung lagi teruk salah urus tadbir Kelantan... salah urus kewangan Kelantan... salah urus pelaburan Kelantan.... malah satu demi satu GLC Kelantan yang bermasalah....

Lagi mau sembang kutuk orang lain walhal diri sendiri pon ghuyup.... Hahaha...

Hampeh aaaa... Stakat guna alasan dana disekat la... dana tak cukup la... saper pon boleh bagi alasan... Cuba la cari jalan penyelesaian.... tapi tak pandai nak cari untuk Negeri... lebih pandai cari untuk kepentingan sendiri....

Bangsat kan... macam chilaka...

Wahhabi… Wahhabi…. Faktanya ?!

Posted: 10 Oct 2015 11:30 PM PDT



Jika ada yang membahas tentang Tauhid dan  Syirik atau Sunnah dan bid'ah, bukan hal aneh jika akan muncul cemoohan "Wahabi!". 

Ternyata membahas larangan mengucapkan selamat natal tempo hari juga muncul cemoohan itu lho… ??? 

Bukankah kaum muslimin (bukan hanya Wahhabi) telah sepakan akan haramnya ucapan selamat natal dan semisalnya !??

Tudingan dan cemoohan ini muncul jika terdapat Nasehat seperti, "Beribadahlah dan Memintalah hanya kepada Allah saja…", atau "Beribadahlah sesuai tuntunan Rasulullah…" atau "Janganlah menyelisihi Rasulullah…" atau "Pahamilah agama seperti para Sahabat Nabi memahami Agama…" atau nasihat-nasihat yang semisalnya…..

Perhatikanlah cuplikan-cuplikan nasihat di atas apakah ada yang salah dari nasihat tersebut? Bukankah sebagai seorang muslim sudah seharusnya kita hanya beribadah dan berdo'a kepada Allah semata? 

Bukankah sebagai seorang muslim sudah seharusnya kita beribadah sesuai dengan Sunnah/Petunjuk Rasulullah? Bukankah sebagai seorang muslim sudah seharusnya kita berpegang dengan pemahaman para Salafus Shalih? Lantas mengapa ada sebagian orang ketika disampaikan kepadanya nasihat untuk melaksanakan itu semua dengan serta merta ia menjawab, "Wahhabi!", "Awas ajaran Wahhabi!", "Ente Wahhabi ya?!"

Tahukah Anda bahwa Wahhabi adalah nisbat kepada Al-Wahhab (Yang Maha Pemberi), salah satu diantara Asma'ul husna… ? Sebagaimana Salafi nisbat kepada kaum Salafus Shalih, Syafi'i nisbat kepada Imam Asy-Syafi'i, sebagaimana pula Hanbali, Maliki, Hanafi dst.

Jika gelar atau nisbat Syafi'i diberikan kepada orang yang mengikuti madzhab Imam Asy-Syafi'i, seperti Imam Ibnu Katsir Asy-Syafi'i, Imam Ibnu Hajar Asy-Syafi'i maka gelar atau nisbat Wahhabi diberikan kepada orang yang mengikuti perintah Al-Wahhab, Dialah yang memerintahkan kita untuk beribadah kepadaNya semata dan agar kita berlepas diri dari kesyirikan. Karena Dialah Pemilik dan Penguasa alam semesta.


رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ

"Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan karuniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau. karena sesungguhnya Engkau-lah Maha Pemberi (karunia)". [Ali Imran : 8]

Lebih miris, terkadang mereka membumbui cemoohan merka tersebut dengan kata-kata yang tidak pantas untuk disandingkan dengan nisbat kepada Asma'ul husna tersebut, seperti ucapan sebagaian mereka "Wahbabi!". subhanallah wa ta'ala 'amma yaquluna 'uluwwan kabira…

Berikut ini beberapa point yang sering kali orang tuduhkan kepada Wahhabi padahal -alhamdulillah- mereka bersih dari tuduhan tersebut. 

Mereka disibukkan menuduh dan mencari-cari celah untuk menjatuhkan Wahhabi dan menjauhan manusia darinya sehingga akhirnya mereka lupa dan orang yang mereka dakwahi pun lupa bahwa disana ada sebuah fakta nyata bukan rekayasa yang mereka harus waspada darinya.

Wahhabi suka mengkafirkan kaum muslimin. 

Di sana ada kelompok yang benar-benar suka mengkafirkan, dan tidak tanggung-tanggung dalam mengkafirkan. Bukan hanya kaum muslimin bahkan hampir seluruh Sahabat dan Istri Nabi di kafirkan oleh mereka. Ternyata, kelompok itu ternyata bukanlah Wahhabi.

Wahabi haus darah dan suka menumpahkan darah kaum muslimin.

Di sana ada kelompok yang suka membunuh dan menghalalkan darah kaum muslimin, bahkan rela berkonspirasi dengan kaum kuffar untuk membantai kaum muslimin sejak dahulu hingga kini. 

Peristiwa terbaru dan masih terus berlangsung adalah tragedi yang sedang terjadi di Suriah. Kita tahu, bahwa kelompok itupun bukanlah Wahhabi.

Wahabi suka berdusta, memalsukan, memanipulasi dan seterusnya.

Di sana ada kelompok yang suka berdusta dan sangat suka berdusta, bahkan dusta dianggap sebagai salah satu ibadah dan merupakan bagian dari agama kelompok tersebut. Mereka menamainya sebagai "Taqiyah". Lagi-lagi, kelompok tersebut bukanlah Wahhabi.

Wahabi menghalalkan kawin kontrak,

Di sana ada kelompok yang menjadikan kawin kontrak ini sebagai sarana beribadah, bahkan dengan janji berupa keutamaan yang sangat besar bagi yang mengamalkannya. Mereka menamainya dengan "Nikah Mut'ah" atau Kawin Kontrak. Nikah berjangka waktu ini bisa dilakukan hanya untuk beberapa jam saja atau bahkan beberapa menit. Kita tahu bahwa kelompok tersebut bukanlah Wahhabi.

Wahabi adalah Agama Tahayul.

Di sana ada kelompok yang meyakini takhayyul yang luar biasa aneh dan mustahil dipercayai oleh orang berakal. Mereka meyakini bahwa madzhab mereka dipimpin oleh 12 orang Imam. Akan tetapi, Imam mereka yang ke-12 yang bernama Muhammad bin Al Hasan Al 'Askariy Al Muntazhor sejak 

1.100 tahun lebih telah bersembunyi di dalam sebuah gua Sirdab di Samiraa, Iraq pada usia 9 tahun dan akan muncul di Akhir Zaman. Setelah kemunculannya, Sang Imam akan membongkar Kuburan Sahabat Abu Bakar, Umar bin Khattab (radhiyallahu 'anhuma) dan Juga Istri Nabi Aisyah (radhiyallahu 'anha) untuk di hukum dan di adili. Kita sama-sama tahu bahwa kelompok dengan keyakinan takhayyul ini bukanlah bernama Wahhabi.

Wahabi adalah Antek Amerika untuk memerangi kaum muslimin.

Faktanya, di sana ada kelompok yang membantu pasukan Tatar dari Mongol mengambil alih Iraq dimasa lampau dan akibat dari pengkhianatan kelompok tersebut sekitar satu juta kaum muslimin tewas dibantai oleh pasukan kuffar. Tidak jauh berbeda dengan tragedi masa lalu, sejak beberapa tahun yang lalu dan masih berlangsung hingga hari ini kelompok ini telah membantu pasukan Amerika menghancurkan Iraq. Lagi-lagi, kelompok itu bukanlah Wahhabi.

Wahabi suka menolak Kitab Ulama selain dari Madzhabnya

Di sana ada kelompok yang menolak dua kitab yang disepakati oleh kaum muslimin sebagai kitab paling Shahih setelah Al-Qur'an, yaitu Shahih Al-Bukhari & Shahih Muslim. Mereka pun menolak dan anti pati kepada tokoh ulama dari kalangan Shahabat yang paling banyak meriwayatkan hadits Rasulullah, mereka amat sangat anti pati kepada Abu Hurairah.  Kita tahu bahwa kelompok itu bukanlah Wahhabi.

Wahabi itu sebenarnya Dajjal dan menguasai seluruh Arab Saudi

Kita semua tahu bahwa Rasulullah memberikan khabar kepada kita bahwa Dajjal dan pasukannya akan memasuki seluruh kota di dunia ini. Akan tetapi mereka tidak akan dapat masuk ke Mekkah dan Madinah karena adanya Malaikat yang berjaga disetiap pintu masuknya.

Jika saat ini pemerintah yang menguasai sebagian besar Jazirah Arab termasuk Makkah dan Madinah dituduh sebagai tentara Dajjal maka ada dua kemungkinannya. Tuduhan tersebut adalah dusta atau Malaikat yang menjaga dua kota tersebut telah lalai dari tugasnya.

Demikianlah beberapa point tuduhan yang sering kali diarahkan kepada Wahhabi dan sesering itu pula mengakibatkan kaum muslimin lalai dari fakta yang sebenarnya telah terpampang jelas dihadapan mereka. Semoga kita lekas menyadarinya.

Beberapa Ulama Dunia Islam saat ini yang dilabeli sebagai Wahhabi

Berikutnya, Anda tentu tidak asing dengan nama-nama seperti : Ahmed Deedat, Dr. Zakir Naik, atau Yusuf Estes ?

Tahukah Anda bahwa Dr. Zakir Naik juga disebut sebagai Wahhabi karena beliau selalu menasihatkan, "Back to the Qur'an and Authentic Hadits (Kembali Kepda Al-Qur'an dan Hadits yang Shahih)".

Beliau juga disebut Wahabi karena tidak mengikat diri dengan hanya mengikuti salah satu mazhab saja, beliau mengikuti seluruh imam yang 4 yang sudah jelas shahih hadistnya.

Dr. Zakir Naik juga sempat dicela oleh beberapa orang Syi'ah hanya karena mengucapkan "Radhiyallah taa'la anhu" setelah menyebut nama Yazid.

Bagaimana dengan Ahmed Deedat…?? Beliau adalah guru Zakir Naik, dengan begitu otomatis beliau Wahhabi…?? Apalagi beliau sangat kesal dengan orang-orang yang suka berebut mencium tangannya, beliau pernah memarahi ribuan orang dalam satu gedung pertemuan karena hal tersebut…!! 

(Sebagian orang mengidentikkan orang yang tidak suka mencium tangan orang lain atau dicium tangannya oleh orang lain sebagai Wahhabi)

Anda yang menyukai dialog kristologi tentu tidak asing dengan Yusuf Estes…?? Seorang mantan pendeta yang memeluk Islam dan menjadi salah satu Da'i di Yayasan IRF Zakir Naik.

Beliau pernah ditanya : "Bagaimana pendapat anda tentang Wahhabi ??"

Beliau Menjawab : "Hati-hati anda bermain dengan salah satu Nama Allah, apalagi anda gunakan untuk mencemoh !!"

Apakah anda juga cukup familiar dengan suara Imam Masjidil Haram Syeikh Abdur-Rahman as-Sudais atau Syeikh Su'ud As-Syuraim…?? 

Keduanya juga tidak lolos dari sebutan sebagai Wahhabi, bahkan ada tokoh di Indonesia secara terang-terangan mengatakan seperti itu. Bahkan sang Tokoh memfitnah Syaikh As-Sudais dengan tuduhan bahwa beliau telah mengarang suatu buku yang menjatuhkan hadits-hadits shahih pada Shahih Bukhari. 

Laa hawla wa la quwwata illa billah…

Keterkaitan Syaikh As-Sudais dengan Wahhabi lebih terlihat lagi karena Syaikh As-Sudais pernah mengimami shalat yang di hadiri oleh Jamaah Diskusi IRF dan Dr. Zakir Naik (yang juga dikatakan sebagai Wahhabi) sendiri shalat tepat dibelakang beliau. 

Berdasarkan isu yang beredar bahwa orang Wahhabi tidak mau sholat kecuali di belakang orang yang se-madzhab, tentu hal ini semakin menguatkan untuk melabel Syaikh As-Sudais sebagai Wahhabi.

Mu'allaf Eropa dan Amerika pun mengikuti Madzhab Wahhabi ?

Tahukah anda, hampir semua Muallaf Eropa dan Amerika tidak mengikuti Mazhab khusus, mereka hanya berpedoman kepada Al-Quran dan Hadist Shahih dan mengikuti pemahaman para sahabat…?? Apakah semua Da'i yang mantan pendeta yang berada di garda depan berdakwah kepada non muslim juga Wahabi…??

Salah seorang tokoh Anti-Wahhabi pernah berkata : "Wahhabi adalah yang berjenggot tebal dan celana cingkrang"

Lalu bagaimana dengan para Muallaf Eropa Amerika, Da'i-Da'i disana, semuanya berjenggot tebal…!! Tidak sedikit pula mereka yang memendekkan pakainannya agar tidak melewati mata kaki… Apakah sekarang kita akan "mencela" mereka…??

Saatnya bicara Fakta

FAKTA nya : Tidak ada satu kelompokpun yang berkata : "Kami adalah Wahabi, ikutilah kami, jika tidak kalian kafir" – Sama sekali tidak ada…!! Silahkan cari jika ditemukan…

FAKTA nya adalah : Sebaliknya sangat mudah kita temukan orang yang berkata : "Abu Bakar, Umar telah keluar dari Islam, dan yang mengikuti mereka adalah kafir dan halal darahnya"

Maksud dan inti tulisan ini adalah :

1. Agar kita semua berhati-hati menggunakan kalimat "Al-Wahhab" untuk mencela dan mencemooh, yang dimana kalimat itu adalah salah satu Asma Allah yaitu Maha Pemberi, agar kita tidak terjerumus kepada dosa besar…

2. Agar kita dapat mencermati, dan menelusuri ulang, sebenarnya siapa yang selalu melontar isu Wahabi…?? Apa tujuan mereka itu…?? Dan agar kita terhindar dari Fitnah memfitnah sesama kaum Muslimin…

Kalimat "Wahabi" sama hal nya dengan Kalimat "Terorist" Yang dilontarkan oleh sekelompok orang dan digunakan sebagai alat fitnah… Dan sayangnya kita termakan begitu saja tanpa mau menelaah dan berfikir…

Lebih disayangkan lagi orang yang tidak tau apa-apa…, karena sering mendengar dari orang lain akhirnya menjadi takut (thd wahabi) tanpa sebab… Jika istilah saya "Wahabi Phobia" dan ikut-ikutan celetuk-celetuk ­"Wahabi !!" "Hati-hati Wahabi" "si Fulan Wahabi" namun dia sendiri tidak tau persis kelompok mana yang telah menamakan dirinya sebagai Wahabi…

Dalam tulisa ini, saya mencoba menggunakan pendekatan pengamatan Sosial Media dalam membahas Wahhabi, karena hanya untuk menekankan kehati-hatian agar tidak "mencela" orang lain dengan kalimat Wahabi…

Sebagian tulisan ini disunting secara bebas dengan penyesuaian seperlunya dari Catatan File Islam.

Semoga bermanfaat… Barakallahu fiikum.


Dari Catatan Membedah Bid'ah dengan beberapa tambahan dan perubahan.

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT