Nuffnang

Pengikut

ZAKRI ALI

0
sumber :-

ZAKRI ALI


Isu 1MDB perlu selesai demi kredibiliti Umno, kata Hishammuddin

Posted: 15 Aug 2015 11:00 PM PDT


Zar Ali's photo. Naib Presiden Umno, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata biarpun siasatan terhadap transaksi syarikat pelaburan strategik negara 1MDB akan memakan masa namun ia perlu diteruskan bagi mencari penyelesaian. 

Naib Presiden Umno, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata biarpun siasatan terhadap transaksi syarikat pelaburan strategik negara 1MDB akan memakan masa namun ia perlu diteruskan bagi mencari penyelesaian.

Isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) perlu diselesaikan bagi memastikan kredibiliti Umno tidak terjejas, kata Naib Presiden Umno, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

Justeru, katanya, biarpun siasatan terhadap transaksi syarikat pelaburan strategik negara itu akan memakan masa namun ia perlu diteruskan bagi mencari penyelesaian.

"Yang penting bukan individu tetapi institusi (parti) itu sendiri. Dalam proses siasatan dan mencari keadilan, jangan ada pihak-pihak tidak berdosa menjadi mangsa," katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat Perwakilan Umno Bahagian Padang Besar di Beseri, dekat Padang Besar, hari ini.

Menyentuh mengenai penerangan parti itu mengenai isu 1MDB dan sumbangan derma RM2.6 bilion dalam dana politik kepada ahli di peringkat umbi, beliau berkata mereka dapat menerima penjelasan parti berhubung isu tersebut.

"Cuma janji kita pada ahli dan rakyat bahawa isu ini mesti diselesaikan dan siasatan terhadap 1MDB memakan masa," katanya.

Hishammuddin, yang juga menteri pertahanan, menegaskan bahawa fokus penting pada ketika ini ialah langkah strategik bagi menangani kedudukan ekonomi negara, kejatuhan nilai Ringgit dan harga komoditi.

Sementara itu di Kota Baru, Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim berkata rakyat sehingga kini hanya melihat 1MDB daripada perspektif negatif tanpa menilai sumbangan syarikat itu.

"Berapa ribu rumah yang 1MDB sudah buat. Ada tak mana-mana pihak yang dapat rumah itu menceritakan kebaikan tersebut," katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat Perwakilan Wanita Umno Bahagian Kota Baru di Kota Baru.

"Semuanya negatif seolah-olah 1MDB tiada jasa langsung kepada rakyat. Ini saya cukup kesal dan kecewa," katanya. – Bernama, 15 Ogos, 2015.

/www.themalaysianinsider.com/bahasa

Foto Bekas Polis Pangkat Dato Belasah Dan Lepaskan Tembakan Kepada Budak Sekolah

Posted: 15 Aug 2015 10:30 PM PDT




Shah Alam: Kejadian yang berlaku di Seksyen 7,Shah Alam pada jumaat 14/8/2015. Dua orang pelajar yang bakal menduduki peperiksaan SPM tahun ini telah dibelasah oleh seorang bekas pegawai polis yang berpangkat dato. Dipercayai 2 orang pelajar ini ingin mengulangkaji serta mengajar sahabatnya yang tinggal di rumah tersebut dalam mata pelajaran sekolah.

Malangnya mereka telah dituduh menceroboh walhal mereka membawa beg sekolah,memakai seragam sekolah dan lebih teruk mereka berada diluar kawasan rumah.

DATO tersebut yakni bekas pegawai polis,telah mengacukan senjata sedangkan mereka tidak membawa sebarang alat yg merbahaya, selepas diacu senjata,kedua-dua pelajar ini mengangkat tangan untuk menunjukkan tanda menyerah. DATO tersebut masih mengacukan pistol yg masih berpeluru dimuka pelajar tersebut dlm lingkungan 30cm sahaja.

DATO tersebut juga melepas kan SATU DAS TEMBAKAN ke langit. Pelajar ini juga telah dipijak kepalanya smpai berdarah.mereka digari dan dibawa ke balai. Mereka dilepaskan kerana mereka tidak menceroboh.

Pihak keluarga mangsa hanya meminta DATO tersebut dtg memohon maaf atas kejadian ini yg tanpa usul periksa telah membahayakan nyawa anak mereka. Malangnya DATO tersebut cukup sombong dan ego untuk melakukan hal yg sedemikian.

Berat sgt ke nak memohon maaf atas perkara yg sangat serious ini?
terlalu teringin sangat ke nak menembak?

Kalau mati budak ni,mmg jadi lagi mcm kes amirul yg ditembak di seksyen 7 juga!!!

Mohon viral kan! pihak keluarga mangsa sudah membuat laporan dan akan membawa dato tersebut kemuka pengadilan!!!




Bloglist Malaysia



Sumber dari fb : Aiman Iqmal @ https://goo.gl/l8go1p

Panel SPRM puji langkah Institut Integriti Malaysia

Posted: 15 Aug 2015 10:15 PM PDT



Pengerusi Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah SPRM, Tan Sri Johan Jaaffar berkata langkah memantau dana politik adalah tepat pada masanya.

Pengerusi Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah SPRM, Tan Sri Johan Jaaffar berkata langkah memantau dana politik adalah tepat pada masanya.

Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah (PPPR), panel bebas yang memantau perjalanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengalu-alukan langkah tegas yang diperlihatkan oleh kerajaan untuk memantau dana politik.

Pengerusi PPPR, Tan Sri Johan Jaaffar percaya bahawa tindakan mengawal selia pembiayaan politik melalui pembaharuan dan undang-undang yang diperlukan adalah satu langkah yang penting dan tepat pada masanya.

Katanya, ketelusan dalam pembiayaan politik adalah kunci untuk membasmi rasuah politik.

"Orang ramai sentiasa menuntut ketelusan dalam bidang ini kerana wujud persepsi mengenai cara parti politik dan kempen pilihan raya dibiayai," kata beliau dalam satu kenyataan.

Johan juga memuji langkah Institut Integriti Malaysia (IIM) yang mengemukakan idea ini dan pada masa yang sama mencadangkan agar SPRM memainkan peranan penting dalam membantu kedua-dua IIM dan Jawatankuasa Konsultatif Nasional Mengenai Pembiayaan Politik (JKNMPP).

Beliau juga menyarankan agar komposisi JKNMPP, selain wakil-wakil dari pertubuhan masyarakat madani dan individu-individu yang ternama, juga harus menyertakan bersama pemimpin dari kesemua parti dalam landskap politik negara.

Kelmarin, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan mengenai penubuhan Jawatankuasa Konsultatif Nasional Mengenai Pembiayaan Politik bagi merangka satu pelan pembiayaan politik berintegriti yang komprehensif dan inklusif.

Jawatankuasa itu ditubuhkan bagi merangka satu pelan pembiayaan politik berintegriti yang komprehensif dan inklusif. – 16 Ogos, 2015.


http://www.themalaysianinsider.com

Ku Li masih 'sokong' Najib

Posted: 15 Aug 2015 09:30 PM PDT


 

 Ahli Parlimen Umno paling lama berkhidmat ketika ini enggan berterus terang apabila didesak untuk menyatakan pendiriannya sama ada masih menyokong Datuk Seri Najib Razak sebagai perdana menteri atau sebaliknya.

Pertanyaan itu dibuat ekoran pertemuan Tengku Razaleigh Hamzah dengan bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad beberapa hari lalu.

Ketika ditanya beberapa kali, beliau akhirnya menjawab "ya".

Pada kali pertama soalan itu ditanyakan, beliau yang lebih mesra dikenali sebagai Ku Li berkata, sokongan diberikan kepada sesiapa saja yang melakukan perkara perkara sepatutnya untuk rakyat.

Ditanya kali kedua, Tengku Razaleigh menjawab: "Saya masih bersama backbenchers (penyokong) BN. Itu apa maksudnya?"

Kali ketiga, beliau mengesahkan tidak bersama dengan kumpulan pembangkang dan memusuhi Najib.

"Ya, saya tidak dalam barisan pembangkang, tapi saya harap kita semua lakukan semua yang betul, cakap yang benar, terangkan pada rakyat yang sebenarnya supaya rakyat tidak keliru," katanya.

HIMPUNAN GERAM !!

Posted: 15 Aug 2015 09:00 PM PDT

Haji Norizzat's photo.

Molek pada hari buat demo mana2 kenderaan yg tercemar dgn selut kuning jgn dibasuh,bawa terus ke tapak demo secara beramai-ramai....tunjuk kpd dunia inilah hasilnya jika pemerintah yg memerintah negara tidak amanah....

Assalamualaikum dan salam muhibah

Saya mohon kepada penganjur perhimpunan untuk hubungi saya untuk saya bantu adakan sidang media sebelum perhimpunan.

Daripada pihak saya, kami akan membantu sebaik mungkin, menyambung usaha rakan-rakan kita sebelum ini supaya MASALAH PENCEMARAN BAUKSIT di Kuantan akan selesai segera.


Hj. Mohd Nor Izzat bin Hj. Mohd Johari
Setiausaha Kerja
Kelab Intelek Dan Pendidikan Malaysia (KiPM)
hp: 0193009395

Berebut Rebut Tukang Kipas Mengeluarkan Kenyataan "BODOH"

Posted: 15 Aug 2015 08:30 PM PDT

Ismail: Idea Muhyiddin tak berfaedah untuk Umno

 

Saranan Tan Sri Muhyiddin Yassin kepada Datuk Seri Najib Razak supaya mendedahkan sumber "derma" kontroversi RM2.6 bilion ke akaun bank persendirian perdana menteri itu tidak memberi faedah kepada Umno, kata Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Ismail berkata, Muhyiddin sebagai bekas timbalan perdana menteri dan masih Timblan Presiden Umno perlu sedar bahawa pendapat beliau tidak memberi kebaikan kepada parti.

Menurut Ismail, Muhyiddin sebelum ini berkata beliau akan terus menyokong Najib dan memperkukuhkan parti.

"Tetapi beliau harus tanya diri sendiri kenyataannya (mengenai derma itu) memberi manfaat kepada Umno atau pembangkang?" soal Ismail ketika ditemui media selepas mengadakan pertemuan dengan ahli Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) di Pulau Pinang, hari ini.

Sebagai contoh, kata Ismail, Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar telah mengambil tidakan undang-undang terhadap Najib berkaitan wang RM2.6bilion dan dia cuba mencabar kemenangan BN pada pilihan raya umum (PRU)  ke-13 lalu.

Dalam saman yang difailkan terhadap Najib dan 1MDB pada 12 Ogos lalu, PKR dan seorang ekas Ahli Jawatankuasa Pusat PAS mendakwa wujud amalan pengubahan wang haram, rasuah dan penipuan dalam PRU berkenaan.

"Jadi cadangan Muhyiddin mengenai penyumbang dan ke mana wang tersebut digunaka tidak memberi faedah kepada Umno sama sekali," katanya.

1MDB 'selamat' tapi TPM, menteri kena pecat

Posted: 15 Aug 2015 08:00 PM PDT

 
Bekas timbalan perdana menteri berkata, beliau tidak berkongsi pendapat dengan Datuk Seri Najib Razak yang mendakwa agensi tajaan penuh kerajaan, 1MDB tidak menggunakan wang rakyat.

Mendakwa beliau hanya memberi komen - dan bukan mengkritik Najib - Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, wang bernilai berbilion ringgit yang dipinjamkan kepada syarikat itu dijamin kerajaan yang beroperasi menggunakan dana pembayar cukai.

"Perdana menteri juga sebutkan, mengapa kita perlu bising-bising tentang 1MDB ini? (Kata Najib), kita tak pakai duit rakyat.

"(Apa yang berlaku ialah) saya mengulas, bukan mengkritik (perdana menteri)," katanya di Semporna hari ini.

Muhyiddin hadir di Semporna untuk merasmikan mesyuarat tahunan perwakilan Umno bahagian itu.

Umno Bahagian Semporna diketuai Datuk Seri Mohd Shafie Apdal yang juga naib presiden parti berkenaan.

Muhyiddin dan Mohd Shafie sama-sama diketepikan oleh Najib dalam rombakan kabinet pada 28 Julai lalu.

Majlis hari ini menjadi program pertama Muhyiddin dan Mohd Shafie duduk sepentas sejak mereka dipecat.

Memberikan contoh, Muhyiddin berkata, jika beliau adalah pemilik sebuah syarikat yang mengalami kerugian, tindakan yang betul adalah memecat pegawai yang bertanggungjawab di agensi berkenaan.

"Kalau saya pemilik syarikat, bangun pagi, syarikat saya rugi berbillion ringgit. Apa yg saya buat? Pecat semua.

"Tetapi sampai sekarang tak ada seorang pun yang disingkir atau dipecat dari 1MDB, sebaliknya timbalan perdana menteri dan menteri yang dipecat," katanya.

Muhyiddin juga memberitahu, beliau diperingatkan supaya berhati-hati memberi kenyataan dan tidak bimbang dengan isu 1MDB kerana kerajaan tidak menggunakan wang rakyat.

"Benar.... Tapi wang berbilion ringgit itu dipinjam dari bank. Setiap sen pinjaman itu pula ditangung oleh?" kata beliau tanpa menghabiskan ayat berkenaan.

Kepada pertanyaan itu, hadirin kemudian menjawab: "Rakyat!"

Muhyiddin kemudian membalas: "Orang Semporna ni bijak..."
 

Garam bukit bukan ubat! Garam bukit adalah penawar!

Posted: 15 Aug 2015 07:30 PM PDT


Zar Ali's photo. KHASIAT GARAM BUKIT boleh dibahagikan kepada 4 yang utama iaitu dari segi Sunnah, Sains, Perubatan Islam dan Aura.

PERTAMA DARI SEGI SUNNAH. 


Guna ja dapat pahala dah. Nak tak? 

Dari Abdullah Bin Umar:"Sesungguhnya ALLAH menurunkan empat perkara berkat (mempunyai kebaikan)dari langit (menerusi hujan) ke bumi iaitu besi, api ,air dan garam"

SUNNAH : Rasulullah S.A.W menyarankan supaya memakan secubitgaram pada awal dan akhir setiap kali makan:

"Sesiapa yang memulakan makan dengan memakan secubit garam, Allah akanhindarkan bermacam-macam jenis penyakit, yang paling kurang ialah kusta, sakit perut dansakit gigi. Selebihnya Allah yang Maha Mengetahui."

KEDUA DARI SEGI SAINS.

Setuju tak jika saya kata semua manusia memerlukan garam dalam tubuh badan. Masa kecil Tuhan cipta kita dah cukup sempura sumber mineral dalam badan. Semakin lama garam semakin kurang akibat gaya hidup kita. Contoh kita berpeluh setiap hari. 

Peluh akan keluarkan garam. Ada tak kita tambah balik garam satu sudu setiap hari. Kalau ada comfirm sangkut darah tinggi lepas ni. Cuma tambah dalam masakan. Tapi itu bukan garam itu hampas garam. Zatnya dah hilang dalam masakan. Sbb tu kulit kita makin berumur makin kedut. 

Jadi amalkan semburan ni setiap hari sembur dalam mulut dan pada luaran pada muka dan tubuh badan kita. Garam bukit tak bahaya utk kesihatan. 

Malah dalam jangkamasa panjang akan neutralkan pula darah dan gula dalam badan kita. Kalau spray kat muka boleh jadi energi utk tahan ngantuk. Dan cantikkan kulit muka. Dan boleh sembur juga pada kawasan2 yang ada masalah seperti sakit kulit gaut, lenguh2 dan sebagainya.

KETIGA DARI SEGI ILMU PERUBATAN ISLAM. 

Orang masuk rumah baru tabur apa? Orang buat pagar rumah tabur apa? Orang buat ubat2 hantu syaitan pakai apa? Kalau kita perasan kat klinik2 perubatan Islam dia akan pasang lampu garam bukit utk apa? Klinik tempat kotor penuh dengan darah. 

Makhluk halus memang suka dengan darah2 kotor tu. Itu salah satu cara utk protect dari makhluk halus. Garam bukit adalah mineral semula jadi ciptaan Tuhan. Takda makhluk yang boleh mengatasi ciptaan Tuhan. 

Sebab tu kita amal garam bukit sembur kat muka dan tubuh badan kita ambil syarat utk lindungi dari makhluk halus. Bismillah sikit...

KEEMPAT DARI SEGI ILMU AURA. 

Garam bukit boleh perbaiki kebocoran aura kita. Manusia semua ada aura. Jika aura kita elok. Kita akan happy ja. semua orang suka kita. Rezeki pun suka kita. Jika aura bocor. Kita akan jadi murung. Orang suka tak kat orang murung? Rezeki pun tak suka. Kalau masuk cepat je bocor keluar balik. 

Budak2 dicipta dengan aura yang cukup sempurna oleh Tuhan. Sbb tu budak2 orang suka. Tapi amalan gaya hidup kita buatkan aura kita jadi bocor. Biasanya orang yang aura bocor ni makhluk halus senang masuk. Asyik murung ja. Jadi kita boleh guna garam bukit ni utk protect aura kita. 

Caranya sembur kepala dan badan kita macam kita pakai minyak wangi tu. Ambil syarat ja. Kita nak bisnes mesti lah nak orang suka kita dan rezeki juga suka pada kita.

Jadi kesimpulannya secara tak langsung bila kita pakai garam bukit ni, kita dah amal sunnah rasullullah, jaga kesihatan dalaman kita, jaga kulit muka kita, tambah energi kita, protect diri dari makhluk halus dan juga utk perbaiki kebocoran aura kita agar orang dan rezeki suka dengan kita. 

Dari segi penyakit jika guna dalam jangkamasa panjang akan hilangkan masalah2 penyakit yang ada pada kita. Saya takntumpu kepada sakit sebab orang lain pun akan cerita pasal sakit. Kita tak nak bersaing. Sampai prospek pun keliru. Kita tak mau limit kan pembeli kita. 

So jika kita cerita 4 benda tadi...semua orang boleh guna produk kita. Dari budak yang baru beranak 3 minit sampailah orang tua yang nak mati lagi 3 minit..

Jika anda rasa ragu2 dengan penerangan saya ini, anda boleh buka" dan cari sendiri "khasiat dan kebaikkan garam bukit". Macam2 website anda akan jumpa dari segi Sunnah. 

Sains. Perubatan Islam. Aura dan lain2.

Garam Bukit mengandungi bahan untuk meneutralkan segala masalah dalaman (kencing manis, darah tinggi, gout, resdung, lemah minda dll)

Kebaikkan Garam Bukit :


1~Menstabilkan tekanan dan mengimbangi faktor PH darah.
2~Meleraikan gumpalan sel darah merah dan melancarkan pengaliran darah.
3~Meningkatkan kadar oksigen dalam darah.
4~Membantu membina sel-sel baru.
5~Menghapuskan radikal bebas dalam tubuh.
6~Mempermudahkan pergerakan otot-otot usus.
7~Membantu menyeimbangkan paras gula dalam darah.
8~Melancarkan sistem metabolik badan.
9~Membantu penyerapan vitamin dengan lebih berkesan.
10~ Membantu struktur tulang.
11~Memusnahkan asid urik.
12~Mengurangkan ketagihan makanan manis.
13~Sesuai untuk ibu-ibu mengandung bagi tumbesaran bayi yang sihat.
14~Menstabilkan denyutan jantung yang tidak sekata.


Banyaknya kelebihan Garam Bukit ni. Rugi besar kalau kita tidak mengamalkannya. Dan yang lebih penting amalan mengambil Garam Bukit adalah SUNNAH RASULULLAH.

Bertanya tentang 1MDB tidak setia kepada Umno, soal Shafie Apdal

Posted: 15 Aug 2015 07:00 PM PDT


KES DUIT 1MDB BERTERUSAN



KJ KATA NAJiB
TAK PERGI
KE  SEMPORNA 
KERANA SEBAB
KESELAMATAN
TAKUT SERANGAN LANUN
TAPI MUHYIDDIN SAMPAI
SELAMAT SEJAHTERA
TAK ADA APA APA!



Bertanya tentang 1MDB tidak setia kepada Umno, soal Shafie


Naib Presiden Umno Mohd Shafie Apdal berkata, kegagalannya untuk mendapatkan jawapan berhubung 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sehingga disingkirkan daripada Kabinet, bukan bermakna beliau tidak lagi setia kepada parti.

"Kesetiaan saya kepada parti bukan terpaksa," katanya yang sudah berjuang habis-habisan selama 30 tahun demi Umno.
"Dengan bertanyakan soalan, ia tidak bermakna saya mengkhianati parti," kata Shafie dalam ucapan alu-aluan pada perasmian Mesyuarat Agung Umno Bahagian Semporna yang dirasmikan Timbalan Presiden  Muhyiddin Yassin hari ini.
"Kami (Muhyiddin dan beliau) bertanya kerana kita ingin tahu. 
"Rakyat yang kita wakili ingin tahu.
"Kami, sehingga bila-bila adalah wakil rakyat," katanya.
Shafie yang sebelum ini menegaskan beliau bukan seorang yang mengejar pangkat dan kedudukan berkata, pertanyaannya ke atas 1MDB adalah kerana ia memberi kesan kepada parti dan ahli Umno terpaksa menanggung beban itu.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/bertanya-tentang-1mdb-tidak-setia-kepada-umno-soal-shafie#sthash.ixeXAGSR.dpuf
KAH KAH KAH
woit
bertanya pun salah
ini sunguh zalim
kah kah kah
bukan tanya hal altantuay
tanya tentang 1MDB
ini sudah berat
APA DAH JADI

 
 
 
 
---------------- 
Tukar Tiub

TG Hj Hadi Tidak Layak Jadi PM ??

Posted: 15 Aug 2015 06:30 PM PDT

Analysis PRU 14 tongue emoticon
Maulana Sheikh Geng UG's photo.

Ringgit merudum, Najib bertanggungjawab – Azmin Ali

Posted: 15 Aug 2015 06:00 PM PDT

Ringgit yang jatuh menjunam hanya boleh dihentikan sekiranya ada perubahan besar dalam kepimpinan negara, kata Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali hari ini, yang mengatakan ia juga perlu bagi mengelakkan Malaysia daripada bencana politik dan ekonomi.

Timbalan presiden PKR itu juga mendakwa, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak "mempermainkan" rakyat apabila beliau menyalahkan "mainan dan spekulasi politik" negara yang menyebabkan ringgit makin susut berbanding dolar AS, sedangkan hakikatnya beliau sepatutnya mengambil tanggungjawab.
"Kenyataan perdana menteri semalam yang 'mainan dan spekulasi politik yang keterlaluan menyebabkan sentimen yang tidak menentu terhadap pentadbiran negara', jelas bertujuan menyalahkan pihak lain selain dirinya yang mengakibatkan krisis matawang.
"Tiada apa selain perubahan besar dalam kepimpinan dan kesaksamaan politik boleh menghentikan kejatuhan merudum itu serta memelihara kita dari ambang bencana negara," kata Azmin dalam satu kenyataan hari ini.
Azmin hari ini berkata orang ramai tidak terpedaya dengan "grandstanding" Najib dan "sound bites" perhubungan awam beliau.
Ringgit dijangka terus lemah selagi ketidaktentuan politik berterusan, katanya.
Ringgit mencecah paras terendah 4.12 kepada dolar AS pagi ini selepas harga minyak mentah jatuh di bawah AS$42 (RM171) setong.
"Oleh itu, perdana menteri mesti berhenti berpura-pura mempamerkan seolah-olah keadaan berjalan seperti biasa dan beliau boleh terus memimpin negara keluar daripada keadaan huru-hara ini hanya dengan menyingkirkan timbalannya dan melantik menteri baru bagi menunjukkan sokongan yang dimilikinya," katanya.
Azmin merujuk kepada tindakan Najib baru-baru ini yang merombak Kabinetnya dengan menggugurkan mereka yang mengkritik cara beliau mengendalikan 1Malaysia Development Bhd (1MDB).
Najib juga merupakan menteri kewangan dan pengerusi lembaga penasihat 1MDB.
Azmin berkata Najib gagal membersihkan dirinya dari skandal kewangan 1MDB yang melibatkan hutang sebanyak RM42 bilion, khususnya wang RM2.6 bilion dalam akaun beliau yang dikatakan sumbangan penderma politik, serta kesannya terhadap negara.
Beliau berkata, memang wujud faktor luaran yang menyebabkan kejatuhan ringgit, seperti penurunan harga minyak, kemungkinan kenaikan kadar faedah AS dan susut nilai yuan China.
"Tetapi faktor-faktor ini memberi kesan kepada mata wang lain di rantau ini juga. Persoalannya ialah, mengapa ringgit kita yang paling teruk antara semua mata wang utama serantau?" soal Azmin.
Katanya, tindakan baru-baru ini seperti pembubaran anggota Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC), hasil rombakan Kabinet, dan halangan yang jelas terhadap penyiasat anti-rasuah yang menyiasat syarikat berkaitan 1MDB, juga menampakkan seolah-olah ada pakatan sulit dan konspirasi dalam kerajaan, yang memburukkan lagi persepsi negatif terhadap kepimpinan negara.

#‎NajibKakiKencing‬

Posted: 15 Aug 2015 05:45 PM PDT

ARREST WARRANT FOR THE PRIME MINISTER! - The Real Reason The Attorney General Was Fired - EXCLUSIVE!

Posted: 15 Aug 2015 05:00 PM PDT


Dumped before he could make his move? Gani Patail
ARREST WARRANT FOR THE PRIME MINISTER! - The Real Reason The Attorney General Was Fired - EXCLUSIVE!

30 Jul 2015


Dumped before he could make his move? Gani Patail

Sarawak Report has acquired documents, now verified, which explain exactly why Abdul Gani Patail was dramatically fired on Monday.

The Attorney General was on the brink of bringing charges for corruption against the Prime Minister of Malaysia.

We have acquired the secret draft charge sheet documents, which Gani Patail was in the process of drafting.
They include a charge sheet for corrupt practices under Section 17 (a) of the MACC Act, allowing for punishment of a sentence of up to 20 years in prison under Section 24 of the Act.

In an unprecedented situation the person being charged was none other than the Prime Minister "Dato' Seri Mohd Najib Bin Tun Abdul Razak" along with a company director, Dato' Shamus Anuar Bin Sulaiman.

The explosive information hits Malaysia in the middle of a highly controversial visit by the  British Prime Minister, who had been widely warned against making such a visit in the midst of Malaysia' biggest political scandal in decades.

The documents, which were being worked in their final draft stages by the Attorney General, were sent to Sarawak Report following the sacking of Gani Patail and have now been verified by other senior parties.

Arrest Warrant for a Prime Minister!

Arrest Warrant for a Prime Minister!

In English the first of two draft warrants spell out the charges being brought by Malaysia's most senior law officer (who was unconstitutionally dismissed by the Prime Minister the day after these drafts were printed).

The warrant cites that the Prime Minister and Shamsul Anuar and "another person still at large Nik Ariff Bin Faisla Kamil" on 26th of December 2014 at the AmIslamic Bank, Bangunan Ambank Group in Kuala Lumpur, as an agent of the Malaysian Government, namely the Prime Minister of Malaysia and special advisor of SRC International, did secretly obtain a sum of money amounting to RM27 million that was paid through the company Gandingan Mentari and Ihsan Perdana to "your account at AmPrivate Banking -1MY no 211201101880″ with the principal aim of obtaining a loan from Kumpulan Wang Persaraan pension fund.
"As such you have committed an offence under Section 17(1) of the Malaysian Anti-Corruption Act of 2009, under which you can be punished according to Section 24 of the Act, to be read with Section 34″.
The punishment cited at the base of the document is imprisonment of not more than 20 years and a fine not less than five times of the value of the bribe taken or RM10,000, whichever is higher.

Raiding Malaysia's public pension fund KWAP!

The crime referred to has already been widely reported following exposes by Sarawak Report and the Wall Street Journal at the start of this month.
We produced documents from the task force investigation into 1MDB, which showed that its former subsidiary SRC International (whose CEO is Nik Kamil) had made a number of payments into the Prime Minister's personal accounts totalling millions of ringgit over a period from last December to this February.
The payments went through the companies Gandingan Menteri Sdn Bhd, of whom the Director was Nik Faisal Ariff Kamil (also wanted for questioning) and Ihsan Perdana Sdn Bhd, whose Director Shamus Anuar is also cited in the warrant.
The route of the money referred to in the charges
The route of the money referred to in the charges

Criminal Breach of Trust

A second, alternative draft charge was being worked on by the Attorney General, which Sarawak Report has also obtained.
Criminal breech of trust - does not even need a warrant for arrest say experts
Criminal breach of trust – does not even need a warrant for arrest say experts

The second charge relates to the same act on the same day, but refers more specifically to the Prime Minister's position of trust with regard to the company SRC.  In English it reads:
Secret
In the Matter of Kuala Lumpur Sessions Court (Criminal Division)
Arrest Case No…………………………………………………
Draft First Charge
That you together with a person still at large, one Nik Faisal bin Kamil, on the 26.12.2014 at the AmIslamic Bank Bhd, Bangunan Anbank Group, No. 55 Jalan Raja Chulan, in the Federal Teritory of Kuala Lumpur, as agent(s) of the Government of Malaysia to wit the Prime Minister of Malaysia holding the post of Finance Minister as Special Advisor (Ameritus Advisor) to SRC International Sdn Bhd with common intention did corruptly receive a bribe in the sum of RM27 million from SRC International Sdn Bhd which was paid through Gandungan Mentari Sdn Bhd and Ihsan Perdana Sdn Bhd to your account with AmPrivate Banking – 1MY account No. 2112022011880 as an inducement to do an act or deed connected with the affairs of your principal to wit assisting in obtaining a loan of funds from Kumpulan Wang Persaraan (Incorporated) (KWAP) to SRC International Sdn Bhd. Therefore you have committed an offence under section 17(a) of the Malaysian Anti-Corruption Commission Act 2009 punishable under section 24 of the said Act read together with section 34 of the Penal Code.
Sentence:
A conviction under section 24 would result in imprisonment up to 20 years and to a fine not less than 5 times the value of the bribe or RM10,000.00 whichever is the greater.
Police HQ Report No: IPJ/Rpt No: 252/2015

Sacked!

A close insider has now confirmed to Sarawak Report that Patail had arrived at his office on Monday morning expecting to finalise the extremely sensitive charges he was preparing against the Prime Minister, resulting from the investigations of the multi-agency task force into 1MDB.
"He was finalising it.  He went to his office and found he could not go in. Ali Bin Hamsa, the Chief Secretary to the Government, was waiting and he told him [the Attorney General, Abdul Gani Patail] that he was dismissed.  He could not even get his papers."
Within hours of this secret drama at the heart of government, as all Malaysia knows, the Prime Minister had moved to effect what has been described as an attempted coup d'etat.

Fire on the 10th floor of Bukit Aman last night - it is where all the documents on white collar crime are kept.... a coincidence people are asking?
Fire on the 10th floor of Bukit Aman last night – it is where all the documents on white collar crime are kept…. a coincidence people are asking?

The head of Special Branch was removed, the Deputy Prime Minister was dumped and four members of the investigating Parliamentary Accounts Committee were elevated without choice to positions in Cabinet and its work was declared suspended.

Other known cabinet critics of the the 1MDB scandal have also been unceremoniously dismissed by the Prime Minister.

It has been also been announced that tomorrow's meeting of the UMNO Supreme Council, representing the key leadership of the ruling party, has also been cancelled by the Prime Minister.

Now all Malaysia knows why the Prime Minister has moved to sack the countries top legal officers and top politicians.

In an irony of perfect timing the Prime Minister is now seeking to use the visit of Britain's David Cameron as an endorsement of his unconstitutional move to hijack the State of Malaysia.

Endorsement by the UK of Malaysia's 'coup d'etat'?

Endorsement by the UK of Malaysia's 'coup d'etat'?
Will he get away with it, everyone is asking?

Gadis dibalas RM300 kerana belanja 'pak cik' tiket kereta api RM2

Posted: 15 Aug 2015 04:30 PM PDT


KUALA LUMPUR: Baru-baru ini, kisah seorang gadis Melayu yang dibalas dengan ganjaran RM300 kerana membantu seorang warga emas menjadi perbualan mulut para netizen di media sosial.

Ezzaty Amin berkongsi cerita dia dibalas dengan RM300 kerana menolong membeli tiket kereta api bagi seorang warga emas, menerusi satu kenyataan di laman Facebooknya pada Khamis lalu.

Menurut Ezzaty, dia bertemu dengan seorang lelaki berusia 68 tahun yang dipanggil 'pak cik' di stesen kereta api Batu Caves ketika ingin membuat perjalanan ke Shah Alam.

Bertemu dengan pak cik tersebut ketika beratur untuk membeli tiket, Ezzaty kemudian belanja pak cik berkenaan setelah mendapati destinasi yang dituju oleh mereka adalah sama.

"Saya beli satu tiket dewasa dan satu tiket warga emas.

"Dia terkejut dan saya pun kata, tak apa pak cik, saya belanja," tulis Ezzaty.

Difahamkam, sepanjang perjalanan, mereka berbual sambil mengenali diri.

"Sepanjang perjalanan, kami berbual dan pak cik tersebut kemudian memberi kad bisnes beliau kepada saya. Saya tak beri perhatian sangat dan terus menyimpan dalam dompet.

"Kami berbual mengenai keluarga, pekerjaan. Pak cik beritahu dia mualaf dari Sabah dan minta saya 'tasmi' bacaannya, Surah Luqman ayat 1 hingga 5," cerita gadis tersebut.

Menurut Ezzaty, pak cik tersebut juga meminta kebenaran untuk melihat buku yang dibawanya berjudul Langit Illahi karya Hilal Asyraf sebelum mereka berpisah.

"Setelah kami sampai ke destinasi kami, pak cik itu berkata, "jadilah orang baik, ikhlas. Pak cik doakan kamu di Mekah". Dia akan (pergi) menunaikan Haji, Ahad ini,"

Ezzaty berkata, dia hanya sedar kewujudan RM300 dalam bukunya selepas dia tiba di rumahnya.

"Apabila saya tiba di rumah, saya lihat RM300 dalam buku saya, dan saya kemudian lihat kad bisnesnya, rupa-rupanya, beliau adalah seorang Kapten dan Pengarah Projek Syarikat Kejuruteraan Marin dan Dredging.

"Mungkin pak cik itu bayar RM2 dengan RM300," sambung Ezzaty.



Gambar diperoleh dari Facebook Ezzaty Amin


Gadis itu kemudian mengakhiri kisahnya dengan berkata, "Tuhan telah berjanji, kita tidak akan menjadi miskin dengan memberi sedikit dari harta kita untuk kebajikan. Semoga Tuhan membimbing kita semua."

Setakat ini, posting Facebook beliau tersebut menerima lebih dari 35,269 'likes' dan dikongsi sebanyak 10 ribu kali.

Pengamal media sosial juga tidak melepaskan peluang untuk meninggalkan komen mereka di bawah kenyataan tersebut.

Kebanyakan mereka melahirkan rasa syukur dengan sikap pak cik dan Ezzaty serta dan agak tersentuh dengan cerita tersebut.


Mari Kita Berdoa......

Posted: 15 Aug 2015 04:00 PM PDT






[8/16, 01:56] +60 17-493 6731: Doa Harian - Doa Melihat Keindahan Alamرَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلاً سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

Artinya :Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka

(QS. Ali Imran : 191) [8/16, 01:56] +60 17-493 6731: Doa Harian - Doa Kebaikan Dunia dan Akhirat رَبَّنَا آَتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآَخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ 

Artinya :"Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari siksa neraka."

(QS. Al Baqarah: 201) [8/16, 02:51] +60 17-493 6731:

Doa Harian - Doa Terhindar Dari Kedengkian dalam hati رَبَّنَا

 اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ 

Artinya :"Ya Rabb kami, ampunilah kami dan saudara-saudara kami yang telah beriman lebih dahulu dari kami, dan janganlah Engkau tanamkan kedengkian dalam hati kami terhadap orang-orang yang beriman. Ya Rabb kami, sungguh Engkau Maha Penyantun lagi Maha Penyayang.

(QS Al-Hasyr [59]:10) [8/16, 02:55] +60 17-493 6731: وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَٰكِنْ لَا تَشْعُرُونَ

Dan janganlah kamu mengatakan (bahawa) sesiapa yang terbunuh dalam perjuangan membela Ugama Allah itu: orang-orang mati; bahkan mereka itu orang-orang yang hidup (dengan keadaan hidup yang istimewa), tetapi kamu tidak dapat menyedarinya. [8/16, 02:56] +60 17-493 6731:

Al BAQARAH 154 [8/16, 02:56] +60 17-493 6731: الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ



Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

Wartawan Utusan Hentam Najib Kerana RM2.6 Bilion Masuk Ke Akaun Peribadi !

Posted: 15 Aug 2015 09:00 AM PDT

Mafiaboss Melayu's photo.
 Masih ramai wartawan yang percaya kepada kebenaran, mempunyai harga diri dan berani bersuara walaupun berada dalam keadaan tertekan.

Komentar Ku Seman Ku Hussein dalam ruangan tetapnya di Mingguan Malaysia antara tulisan yang mewakili kelompok itu.

Keberaniannya mengulas telah menggemparkan kalangan penyokong Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak apabila Ku Seman menolak wang RM2.6 bilion yang dimasukan ke dalam akaun Najib adalah wang UMNO.

Hujahnya, jika ia wang parti sudah tentu telah di ketahui oleh pemimpin penting UMNO yang lain.

Bagi bekas Ketua Pengarang Utusan Malaysia, Tan Sri Zainudddin Maidin, tulisan Ku Seman adalah sejarah pengulangan keberanian wartawan Utusan Malaysia yang tidak gentar bersuara sejak lebih 50 tahun lalu.

"Utusan sekarang sedang berhempas pulas berjuang untuk mempertahankan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib, tetapi dalam pada itu, Ketua Pengarangnya yang bijaksana, tidak dapat menahan kebangkitan dari dalam akhbar itu yang mendedahkan perasaan sebenar di sebalik sokongan yang diperbesarkan," tulisnya di zamkata.blogspot.com.

Menurut Zainuddin atau Zam, setakat ini belum diketahui lagi nasib Ku Seman, walaupun telah heboh mengatakan beliau dipecat.

Jelasnya lagi kebangkitan dari dalam ini telah juga disertai oleh beberapa orang anggota kanan Jabatan Pengarang Utusan Melayu lainnya dan ramai lagi yang sedang memendam rasa pastinya akan turut bersuara sama ada dari dalam atau dari luar.

"Setakat ini yang telah bersuara secara sinis, ialah Penulis Kolum Cuit Cuit yang terkenal, Datuk Zaini Hassan yang juga ketua kepada persatuan bekas-bekas pelajar UiTM yang mempunyai ribuan anggota. 

Seorang lagi Pengarang Kanan yang juga kolumnis terkemuka Utusan Zulkfili Bakar," tulis Zam sebelum mengakhiri blognya.

Ikrar Abu Kassim......... Teruskan.........rakyat cerdik pastinya di belakang kalian.

Posted: 15 Aug 2015 08:30 AM PDT


Zar Ali's photo.

Abu Kassim ikrar terus siasat SRC Int mk -

15 Aug 2015 Pegawai tertinggi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Tan Sri Abu Kassim Mohamed berikrar meneruskan siasatan terhadap syarikat SRC International Sdn Bhd (SRC) selagi beliau berkhidmat dengan agensi berkenaan. 

Ia dilaporkan laman sesawang Sin Chew Daily hari ini. 

Ditemui media selepas dibenarkan pulang dari mendapatkan rawatan perubatan di Petaling Jaya hari ini, jaminan Abu Kassim dan komitmen SPRM untuk meneruskan siasatan terhadap SRC dilihat penting ekoran perkembangan yang berlaku baru-baru ini. 

Antaranya ialah pertukaran peguam negara serta penahanan hampir 10 anggota SPRM untuk disoal siasat 

polis. Abu Kassim menjalani pembedahan untuk merawat masalah sakit belakangnya pada 7 Ogos lalu. 

Sepanjang tempoh bercuti, SPRM diketuai timbalan Abu Kassim Datuk Mustafar Ali. SRC dituduh memindahkan wang RM42 juta ke akaun persendirian Datuk Seri Najib Razak. 

Najib juga didakwa menerima kira-kira M2.6 bilion "derma" daripada penyumbang di Timur Tengah.



Posted by mountdweller.

Ku Li - Perlu tentera jika mahu 'guling kerajaan'

Posted: 15 Aug 2015 08:00 AM PDT



Bekas Naib Presiden Umno Tengku Razaleigh Hamzah hari ini tampil membayangkan bahawa tiada sebarang rancangan untuk "menggulingkan kerajaan".

"Kalau nak guling (kerajaan) kena ada tentera. Kalau orang biasa tak boleh nak guling. Ahli parlimen atau orang luar kalau tak cukup bilangan (pun) tak boleh buat.

"Kalau (sesiapa) nak buat (jatuhkan kerajaan), kena mesti menerusi apa yang ditentukan perlembagaan," kata Tengku Razaleigh ketika ditemui media di Rumah Terbuka Hari Raya, di Kuala Lumpur hari ini.

Pagi tadi Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mendakwa ada seorang pemimpin Umno sedang memainkan peranan untuk "menjatuhkan kerajaan" dengan kerjasama ahli parlimen pembangkang.

Ahmad Zahid juga mendakwa pihak terbabit turut mengumpul sokongan daripada wakil rakyat BN di parlimen untuk mendapatkan majoriti bagi menjatuhkan kerajaan "melalui jalan belakang".

Tak senang hati, kemuka usul

Sementara itu, ketika ditanya pemberita Tengku Razaleigh mengakui beliau bertemu dengan bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, Selasa lalu.

Beliau berkata tiada apa-apa yang penting dibincangkan pada pertemuan itu kerana beliau sering bertemu sesiapa sahaja termasuk Datuk Seri Najib Razak.

Tengku Razaleigh berkata, ahli parlimen boleh menjatuhkan kerajaan mengikut perlembangaan persekutuan iaitu mengemukakan undi tidak percaya kepada Najib di parlimen.

"Ini perkara biasa. Mana-mana pihak yang rasa tak senang hati dia boleh kemukakan usul.  Kalau ada bilangan cukup, berjayalah. Kalau tak ada bilangan cukup, tak boleh," katanya.

Ditanya kemungkinan wujudnya dua kelompok dalam Umno seperti sejarah parti itu sebelum ini, Ahli Parlimen Gua Musang itu berkata, beliau tidak mengetahui mengenai perkara itu.

"Saya tidak tahu, saya tidak ikuti (apa yang berlaku), saya cuma bimbang... rakyat menghadapi masalah sekarang.

"Dengan kerajaan yang baru disusun semula saya harap mereka akan bekerja bersungguh-sungguh untuk membaiki kehidupan rakyat," katanya.

- mkini

PANAS - ANAK SULUNG TGNA SERTAI HARAPAN BARU

Posted: 15 Aug 2015 07:15 AM PDT







BERI MASA UTK SELESAIKAN KE, ATAU BERI MASA UTK MENYAMUN LAGI?...

Posted: 15 Aug 2015 06:30 AM PDT

Zaki Yamani's photo. DGN PELBAGAI PENDEDAHAN YG DIBUAT OLEH PEMIMPIN2 UMNO SENDIRI, AKU RASA BYK 

KHAZANAH NEGARA YG AKAN TERGADAI BG 

MENGATASI KEMELUT 1MDB...


‪#‎INIMALAYSIABHAIII‬

Parti baharu dilancar sebelum 31 Ogos terbuka pada bukan Islam, kata GHB !! - OLEH NABIHAH HAMID

Posted: 15 Aug 2015 05:45 AM PDT



Mujahid Yusof Rawa (dua dari kiri) bercakap pada sidang media di Shah Alam, hari ini, yang turut disertai ahli jawatankuasa pusat Gerakan Harapan Baru Salahuddin Ayub (kiri) dan Ahmad Awang (kanan).

Mujahid Yusof Rawa (dua dari kiri) bercakap pada sidang media di Shah Alam, hari ini, yang turut disertai ahli jawatankuasa pusat Gerakan Harapan Baru Salahuddin Ayub (kiri) dan Ahmad Awang (kanan).

Parti baharu Gerakan Harapan Baru (GHB) yang bakal dilancarkan sebelum sambutan kemerdekaan pada 31 Ogos ini, dibuka kepada bukan Islam untuk menyertainya.

Timbalan Pengerusi GHB Salahuddin berkata, sebahagian besar ahli kumpulan ditubuhkan pemimpin progresif PAS itu akan menyertai parti baharu yang masih belum diputuskan namanya itu.

"Ia juga dibuka pada bukan Islam, tapi kami kekalkan dasar Islam. Tentang nama, kita tunggu satu sidang akhbar akan dipanggil.

"Terpulang nanti sekiranya ada di antara kami yang ingin ataupun ada pandangan GHB perlu kekal sebagai NGO, tapi yang pastinya sebahagian kami akan menyertai parti baharu itu," katanya pada sidang di Shah Alam, hari ini.

Bekas ahli Parlimen Kubang Kerian selama dua penggal itu berkata, penubuhan parti baharu itu akan turut menjadi pelengkap kepada Pakatan Rakyat baharu sebagai persediaan untuk pilihan raya umum akan datang.

"Itu lebih mudah untuk kita buat keputusan penting, dan kita rasakan perlu diisi dalam kelompangan untuk memperkukuhkan atau membina kembali Pakatan Rakyat," katanya. – 15 Ogos, 2015.



http://www.themalaysianinsider.com.

Najib perlu jelaskan RM2.6 bilion dulu sebelum kawal dana politik

Posted: 15 Aug 2015 05:00 AM PDT


Zar Ali's photo. Perdana menteri perlu beri penjelasan mengenai derma RM2.6 bilion dalam akaun peribadinya sebelum kawal dana politik, kata Pengarah Eksekutif Centre to Combat Corruption and Cronyism (C4) Cynthia Gabriel.

Perdana menteri perlu beri penjelasan mengenai derma RM2.6 bilion dalam akaun peribadinya sebelum kawal dana politik, kata Pengarah Eksekutif Centre to Combat Corruption and Cronyism (C4) Cynthia Gabriel.

Rakyat Malaysia akan hanya yakin dengan rancangan Datuk Seri Najib Razak untuk mengawal dana politik selepas beliau menjawab semua persoalan mengenai RM2.6 bilion yang dipindahkan masuk ke akaun bank peribadinya, kata badan pemantau anti rasuah hari ini.

Pengarah Eksekutif Centre to Combat Corruption and Cronyism (C4) Cynthia Gabriel berkata meskipun rancangan untuk mengawal pembiayaan politik adalah hala tuju yang betul, tetapi ia tidak boleh dilihat sebagai cara Najib untuk melengah-lengahkan masa.

Katanya, kerajaan transisi perlu untuk mendapatkan kepercayaan rakyat dalam menangani isu kompleks yang memerlukan kemahuan politik.

"Beliau masih perlu menjawab soalan mengenai siapa derma wang itu, bagi tujuan apa dan berapa banyak yang digunakan untuk pilihan raya umum lalu," katanya kepada The Malaysian Insider.

Gabriel berkata perlu juga jelas bagaimana rancangan itu akan selari dengan undang-undang serta dasar, dan ia tidak boleh menerima nasib sama seperti Majlis Konsultatif Perpaduan Nasional dan Rang Undang-undang Harmoni.

Semalam, perdana menteri mengumumkan menggenai jawatankuasa konsultatif nasional mengenai dana politik.

Najib berkata ia diperlukan untuk memastikan politik yang sihat.

Pengumuman itu dibuat ketika perdebatan sedang hangat diperkatakan mengenai amalan dana politik di Malaysia, di mana tidak ada undang-undang untuk mengawal derma kepada parti politik, atau mendedahkan identiti penderma.

Perdebatan tercetus selepas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berkata wang RM2.6 bilion dalam akaun peribadi Najib adalah derma politik.

Najib dan pemimpin Umno lain berkata tidak ada salahnya beliau sebagai presiden parti memegang dana sedemikian dalam akaun peribadinya, untuk parti.

Ada juga yang mempertikaikan dana parti sepatutnya tidak masuk ke akaun bank peribadi tetapi akaun parti. – 15 Ogos, 2015.


http://www.themalaysianinsider.com.

Najib perlu jelaskan RM2.6 bilion dulu sebelum kawal dana politik

Perdana menteri perlu beri penjelasan mengenai derma RM2.6 bilion dalam akaun peribadinya sebelum kawal dana politik, kata Pengarah Eksekutif Centre to Combat Corruption and Cronyism (C4) Cynthia Gabriel. – Gambar fail The Malaysian Insider, 15 Ogos, 2015.Perdana menteri perlu beri penjelasan mengenai derma RM2.6 bilion dalam akaun peribadinya sebelum kawal dana politik, kata Pengarah Eksekutif Centre to Combat Corruption and Cronyism (C4) Cynthia Gabriel. – Gambar fail The Malaysian Insider, 15 Ogos, 2015.Rakyat Malaysia akan hanya yakin dengan rancangan Datuk Seri Najib Razak untuk mengawal dana politik selepas beliau menjawab semua persoalan mengenai RM2.6 bilion yang dipindahkan masuk ke akaun bank peribadinya, kata badan pemantau anti rasuah hari ini.
Pengarah Eksekutif Centre to Combat Corruption and Cronyism (C4) Cynthia Gabriel berkata meskipun rancangan untuk mengawal pembiayaan politik adalah hala tuju yang betul, tetapi ia tidak boleh dilihat sebagai cara Najib untuk melengah-lengahkan masa.
Katanya, kerajaan transisi perlu untuk mendapatkan kepercayaan rakyat dalam menangani isu kompleks yang memerlukan kemahuan politik.

"Beliau masih perlu menjawab soalan mengenai siapa derma wang itu, bagi tujuan apa dan berapa banyak yang digunakan untuk pilihan raya umum lalu," katanya kepada The Malaysian Insider. Gabriel berkata perlu juga jelas bagaimana rancangan itu akan selari dengan undang-undang serta dasar, dan ia tidak boleh menerima nasib sama seperti Majlis Konsultatif Perpaduan Nasional dan Rang Undang-undang Harmoni.
Semalam, perdana menteri mengumumkan menggenai jawatankuasa konsultatif nasional mengenai dana politik.
Najib berkata ia diperlukan untuk memastikan politik yang sihat.
Pengumuman itu dibuat ketika perdebatan sedang hangat diperkatakan mengenai amalan dana politik di Malaysia, di mana tidak ada undang-undang untuk mengawal derma kepada parti politik, atau mendedahkan identiti penderma.
Perdebatan tercetus selepas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berkata wang RM2.6 bilion dalam akaun peribadi Najib adalah derma politik.
Najib dan pemimpin Umno lain berkata tidak ada salahnya beliau sebagai presiden parti memegang dana sedemikian dalam akaun peribadinya, untuk parti.
Ada juga yang mempertikaikan dana parti sepatutnya tidak masuk ke akaun bank peribadi tetapi akaun parti. – 15 Ogos, 2015.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/najib-perlu-jelaskan-rm2.6-bilion-dulu-sebelum-kawal-dana-politik#sthash.TY3ZW88Q.dpuf

BERSIH 4 simbolik tolak pimpinan Najib

Posted: 15 Aug 2015 04:00 AM PDT


 

BERSIH 4 yang akan diadakan akhir bulan ini adalah mewakili undi tidak percaya rakyat kepada kepemimpinan Datuk Seri Najib Razak, kata pengerusi pertubuhan itu Maria Chin Abdullah.

Dengan tempoh tinggal lagi dua minggu, gabungan itu melancarkan secara rasmi bantahan berkenaan yang dirancag selama 34 jam - bermula 29 Ogos ini - di Dewan Sivik Petaling Jaya malam tadi.

"Kita berada di sini hari ini dengan kebimbangan kerana negara kita berada di detik kritikal.

"Rasuah memusnahkan negara dan ekonomi negara. Kita mesti bangkit tetapi bukan menjatuhkan kerajaan melalui keganasan, sebaliknya menolak pemimpim rasuah dan sistem politik yang menghasilkan pemimpin mengamalkan rasuah," kata Maria dalam ucapannya malam tadi.

Berkata benar atau berkhayal, kata KJ

Posted: 15 Aug 2015 03:00 AM PDT

Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin Abu Bakar memberitahu, ahli di peringkat akar umbi tidak perlu takut menyuarakan pendapat mereka kepada pemimpin bagi memastikan parti itu terus mendapat sokongan dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang.

Katanya, langkah itu penting untuk mengembalikan keyakinan rakyat kepada Umno ketika senario politik negara dan parti berada dalam tidak menentu kini.

"Jangan takut untuk menggunakan pentas mesyuarat perwakilan untuk menyatakan apa saja. Bukan untuk menyalahkan siapa-siapa, bukan kerana tidak sokong institusi parti tetapi kerana kita perlu bercakap benar.

"Kita perlu sampaikan suara rakyat terhadap parti dan kepada pemimpin kita. Kalau kita bisu dan tutup mulut, kalau kita buat seperti tidak ada masalah di luar sana, maka kita berkhayal dalam dunia kita sendiri," katanya ketika berucap merasmikan mesyuarat perwakilan Wanita, Pemuda dan Puteri Umno Lumut malam tadi.

Hadir sama pada mesyuarat tersebut adalah Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir.

Mengulas lanjut, Khairy yang juga menteri belia dan sukan berkata ahli parti perlu peka kepada kehendak rakyat yang mahu parti itu memahami serta menyelami kesusahan mereka hadapi.

"Umno perlu menang dalam PRU kerana sokongan padu rakyat dan kekuatan parti, bukan hanya sekadar menang di atas kelemahan pembangkang ... bukan hanya kerana kelemahan dan keburukan musuh, tetapi kerana kekuatan parti kita sendiri.

"Kalau kita bergantung harap kepada kelemahan musuh, maka ia tidaklah kemenangan sebenar. Kemenangan sebenar datang apabila parti kita kuat dan rakyat melihat kita lebih kuat," katanya.

Ujar Khairy lagi, kewujudan media sosial yang begitu pesat muktahir ini merupakan cabaran terbesar kepada ahli parti dan Umno.

"Zaman ini lebih mencabar bagi Umno kerana masyarakat khususnya orang muda, menerima maklumat daripada pelbagai sudut termasuk Facebook dan WhatsApp yang tidak dapat dikawal," katanya.

Didakwa terlibat jenayah profil tinggi, Zahid Hamidi perlu digantung dan disiasat !! - suarakami

Posted: 15 Aug 2015 02:15 AM PDT



Datuk Seri Zahid Hamidi harus digantung dari kabinet dan disiasat kerana didakwa terlibat dengan rasuah kontraktor antarabangsa dan jenayah kongsi gelap '14K'.
Ahli Parlimen Bukit Mertajam Steven Sim dalam satu kenyataannya menggesa Perdana Menteri Najib Tun Razak mengambil tindakan terhadap Zahid kerana terlibat dalam kegiatan jenayah ketenteraan Amerika.
Steven merujuk TIME.com 6 Januari lalu yang melaporkan beberapa pegawai tentera laut Amerika termasuk komandernya Jose Luis Sanchez yang mengaku bersalah terlibat pelbagai jenayah berprofil tinggi termasuk rasuah, sewaan bilik hotel mewah dan perkhidmatan pelacuran.
Jenayah itu melibatkan rasuah diterima dari kontraktor ketenteraan 'Fat Leonard' atau nama sebenarnya Glenn Francis, Ketua Eksekutif syarikat Glenn Defense Marine Asia.
Menurut Sim, Zahid seolah-olah cuba menyembunyikan fakta apabila menyatakan kapal USS George Washington yang berlabuh di Pelabuhan Kelang pada 2012 bertujuan mengeratkan hubungan diplomatik dan kerjasama ketenteraan antara dua negara.
"Namun, jelas dalam dokumen mahkamah Amerika Syarikat menyatakan pelabuhan kepal itu di Pelabuhan Klang adalah satu dari rancangan 'Fat Leonard'.
"Pada asalnya ia dijadual berlabuh di Singapura, sebaliknya diarah menukar arah ke Pelabuhan Klang, salah satu pelabuhan dicadangkan Fat Leonard dimana syarikatnya menawarkan kontrak palsu.
"Saya telah bangkitkan perkara ini dalam sidang Parlimen pada 25 November 2013, tapi kerajaan tak pernah respon langsung terhadap perkara serius ini," jelas Steven.
Syarikat Glenn Francis itu turut menyenaraikan Tentera Laut Diraja Malaysia antara klien mereka.
Tambah Steven aktiviti jenayah Fat Leonard pernah dilaporkan Associated Press Big Story (AP.org) pada 2013.
Syarikat yang berpengkalan di Singapura itu dilaporkan memberi rasuah kepada pegawai tentera Amerika berupa imbuhan pelacur, wang tunai, tiket konsert Lady Gaga,dan tiket penerbangan.
Malah menurut Steven, Timbalan Menteri Pertahanan Abdul Latiff Ahmad turut menyatakan bahawa kehadiran kapal USS George Washington itu menawarkan peluang ekonomi untuk Malaysia.
"Sekarang sudah jelas, ia memang 'peluang ekonomi' untuk Fat Leonard," sindir Steven.
Justeru itu, Zahid dan Abdul Latiff wajib disiasat untuk mereka tidak terlibat dengan apa juga skandal jenayah melibatkan Fat Leonard.
"Sekarang ini pun, Zahid Hamidi yang sudah jadi Menteri Dalam Negeri juga dikaitkan dengan jenayah berkait seorang 'Raja Judi' kongsi gelap, Paul Phua Wei Seng.
"Ini hal serius. Kerana dakwaan itu melibatkan pemimpin senior UMNO dan juga seorang menteri. Demi keselamatan negara, selagi siasatan tidak selesai mereka harus digantung," tegas Steven.

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT