Nuffnang

Pengikut

ZAKRI ALI

0
sumber :-

ZAKRI ALI


Ikut Jejak siapa - Jawatan nak...mesyuarat tak nak.....

Posted: 02 Jun 2015 11:00 PM PDT

Zack Ahmad's photo. Misai Merah komen : 

Hebat perwakilan Pemuda Pas Pusat ke muktamar.
Ni kah wajah2 pemimpin masa depan Pas selaku parti Islam... 

Saja mai lambat sebab takut kena tanya kenapa ramai tak hadir mesorat ka? Dalam kuliah selalu dok sebut Demi Masa...kena kat hang pa kira tak pa.. 

 

Kata orang Hat ataih kencing berdiri hat bawah2 kencin berlari.. 

Makin melingkop puak ni jawatan mau.. 

Komen al-Husseyn : Setuju apa yg Misai Merah sebut tu - orang hat atai kencing berdiri, hat bawah kencin berlari ....
al-Husseyn.

Najib diramal letak jawatan sebelum PRU14 - Khairil Ashraf

Posted: 02 Jun 2015 10:15 PM PDT



 
Untuk menyelamatkan UMNO, maka perubahan kepimpinan perlu dibuat. Jika tidak, sukar UMNO akan memperoleh sokongan.
 
PETALING JAYA : Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak diramal akan meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri sebelum Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14)

Penganalisis politik, Prof Dr Ahmad Atory Hussain berkata, perkara itu berdasarkan pengamatannya dan analisis terhadap penganalisis politik yang lain.

"Pengamatan saya dan beberapa terbitan buku penganalisis politik yang saya nilai. Kebanyakan penganalisis politik mengatakan untuk menyelamatkan UMNO, maka perubahan kepimpinan perlu dibuat.

"Jika tidak sukar bagi UMNO untuk meraih sokongan. Apabila perubahan kepimpinan itu, maknanya Presiden yang perlu berubah," katanya ketika dihubungi Free Malaysia Today.

Atory berkata, sekiranya Perdana Menteri tidak mahu berhenti, maka Najib perlu merubah banyak perkara atau beliau sendiri meletakkan jawatan.

"Kebanyakan penganalisis politik mengatakan perubahan kepimpinan itu sangat perlu untuk UMNO. Jika tidak parti lain akan mengambil alih atau UMNO akan berdepan kepimpinan dan masalah kepercayaan rakyat," katanya.

Dalam pada itu, Atory turut ditanya mengenai persetujuan bersyarat oleh Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussien yang sanggup meletakkan jawatannya.

Beliau berpendapat terdapat konflik yang berlaku dalam Kabinet terutama isu yang melibatkan 1MDB.

"Saya nampak memang berlaku konflik dalam ahli-ahli kabinet. Kalau Datuk Seri Hishamuddin sendiri yang berkata demikian, memang dia tidak bersetuju dengan Datuk Seri Najib.

"Itu memang satu kenyataan yang memberi tamparan kepada Najib. Hishamuddin seorang menteri kanan dan seorang Naib Presiden. Apa yang dikatakannya itu seolah-olah memberikan ancaman kepada Najib," katanya.

Beliau turut hairan kenyataan daripada Hishamuddin itu seolah-olah senada dengan Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin.

"Saya amat terkejut dengan kenyataan seperti itu. Tak sepatutnya dia keluarkan kenyataan sebegitu sebab dia mempunyai hubungan kekeluargaan dengan Najib.

"Tetapi itulah dunia politik. Dunia politik tak mengenal saudara mara. Kalau menjejaskan kepentingan masa depan seseorang, memang politik itu akan berlaku konflik," katanya.

"MUSIM HUJAN NI SEMAKIN BANYAK LAH KANGKONG2 MEMBUAT KENYATAAN BODOH" - PRU 14 HANYA AKAN DIADAKAN 3 - 4 TAHUN LAGI - KAMI DARI PR RAMAL KAN SEBELUM HUJUNG TAHUN 2015 NAJIB AKAN MENGUNDURKAN DIRI. SAH DAN NYATA KANGKONG NI BODOH !

VIDEO - Dato' Zaid Ibrahim berbicara tentang forum "Mencari Pemimpin Baru Malaysia"

Posted: 02 Jun 2015 09:30 PM PDT


Penyokong Najib Terpaksa Menunggu Lagi - Oleh Shahbudin Husin

Posted: 02 Jun 2015 09:00 PM PDT


Penyokong Najib Terpaksa Menunggu LagiSejak pagi semalam, apabila tersebar hebahan mengenai kepulangan Muhyiddin Yassin dari luar negara bakal disambut secara besar-besaran dan kemungkinan beliau akan membuat pengumuman penting, yang paling gelisah dan tidak senang duduk ialah para penyokong Najib Razak.

Mereka menanti dengan penuh debar sambil di media sosial meramalkan pelbagai kemungkinan yang bakal berlaku. Semuanya tergambar bernada bimbang.

Apabila ada yang melaporkan bahawa Muhyiddin bakal mengumumkan perletakan jawatannya sebaik tiba di KLIA, terdapat antara mereka yang meluahkan perasaan bahawa detik hitam dalam UMNO dan perpecahan di kalangan orang Melayu akan berlaku sekali lagi.

Secara tidak langsung ia menggambarkan ketakutan mereka terhadap gerak dan gertak politik Muhyiddin dan dalam masa yang sama juga menyerlahkan kekuatan Najib yang digembar-gemburkan selama ini tidaklah setara mana sebenarnya.

Kalangan para penyokong Najib hanya kelihatan lega apabila akhirnya mendapati sebaik Muhyiddin tiba di KLIA, beliau tidak membuat pengumuman apa-apa, malah tidak bercakap pun dengan puluhan wakil media yang sedia menunggu.

Lebih melegakan mereka ialah apabila mendapati orangramai yang menyambut Muhyiddin hanyalah kira-kira 200 orang saja dan ia tidaklah melebihi sambutan yang diterima Najib di kebanyakan acara meraih sokongan yang diadakannya di pelbagai tempat sejak kebelakangan ini.

Menjelang lewat malam tadi, para penyokong Najib seolah-olah telah mencapai kemenangan kerana kebimbangan mereka Muhyiddin akan membuat sesuatu pengumuman yang boleh menjejaskan masa depan "boss" mereka tidak menjadi kenyataan akhirnya.

Ada juga yang mengucapkan syabas kepada Muhyiddin kerana kononnya tidak mudah melatah dengan provokosi yang ingin melaga-lagakannya dengan Perdana Menteri.

Sekali lagi, tanpa sedar mereka telah mengakui kedudukan Najib yang kian rapuh itu telah diselamatkan hanya kerana Muhyiddin tidak membuat sesuatu pengumuman yang mengejutkan sekembalinya dari luar negara.


Hanya kerana provokasi kecil-kecilan dan mainan persepsi di media dan laman sosial, penyokong Najib barangkali ada yang sudah hilang selera makan dan tak lena tidur sejak semalam.

Sebenarnya Muhyiddin memang tiada perancangan langsung membuat sesuatu keputusan atau pengumuman yang mengejutkan sekembalinya daripada percutian malam tadi. Jemputan menyambutnya hanyalah diedarkan kepada rakan, kenalan dan para penyokongnya saja.

Ia memang acara biasa setiap kali Muhyiddin pergi atau kembali dari luar negara. Ia adalah sebagai tanda kemesraan dengan Timbalan Perdana Menteri itu sejak sekian lama dan biasanya hanya diadakan secara kecil-kecilan atau sederhana saja.

Mereka yang menjadi penyokong atau biasa dengan Muhyiddin, tentu tahu bahawa adalah lumrah menerima pesanan ringkas bagi sebarang acara yang melibatkan Timbalan Perdana Menteri itu.

Para penyokong dan mereka yang biasa dengan Muhyiddin juga tentunya arif bahawa amat mustahil bagi Timbalan Perdana Menteri itu membenarkan dirinya disambut secara besar-besaran dan kemudian disusuli pula dengan membuat sesuatu pengumuman penting mengenai masa depannya.

Sejarah politiknya sejak menjadi Menteri Besar Johor dan ketika mendesak Tun Abdullah mempercepatkan perletakan jawatannya pada 2008 dahulu jelas memperlihatkan Muhyiddin adalah seorang yang berhati-hati dan hanya membuat keputusan penting jika keadaan benar-benar memihak kepadanya.


Hanya kebetulan saja kembalinya beliau dari bercuti kali ini bertembung dengan kehangatan isu politik negara dan baru beberapa hari pula Najib memberi kata dua kepada anggota kabinetnya sama ada bersamanya atau mengundurkan diri jika tidak bersetuju dengan pelan hala tuju yang dibentangkan mengenai 1MDB.

Tetapi semua itu tidak sesekali membuatkan Muhyiddin perlu memberi reaksinya dengan segera.
Dalam kemelut politik semasa, terutama berkaitan 1MDB dan kritikan Tun Mahathir yang sedang menjadi isu besar dalam negara, sesuatu yang harus difahami oleh para penyokong Najib ialah pendirian Muhyiddin tetap sama dan tidak berubah berbanding sebelum ini meskipun tiada apa-apa pengumuman dibuatnya sebaik kembali daripada bercuti bersama keluarganya malam tadi.
Muhyiddin tetap Muhyiddin yang dulu. 

Pendiriannya mengenai 1MDB tidak berubah, begitu juga sikapnya terhadap teguran dan kritikan Tun Mahathir kepada Najib tetap sama seperti dulu.


Tidak disambut oleh puluhan ribu penyokong dan tidak bercakap dengan media, tidak bermakna tiada apa-apa, jauh sekali menjadikan Muhyiddin tiba-tiba berubah menjadi seorang "penakut" atau sanggup melutut kepada Najib.

Tidak meletakkan jawatan sekarang tidak bermakna tidak berbuat demikian di lain ketika, kekal dalam kabinet tidak juga bererti tidak boleh terus berbeza pendirian.

Yang nyatanya, penyokong Najib kena menunggu lagi dan akan terus berdebar-debar menanti langkah Muhyiddin seterusnya. - http://shahbudindotcom.blogspot.com/

 

Skandal Scorpene: Wartawan Bongkar Pertemuan Najib Altantuya-Razak Baginda! - suarakami

Posted: 02 Jun 2015 08:54 PM PDT

 

Sesuatu keputusan yang dibuat di Paris bulan lepas bermakna bahawa salah satu episod yang paling sensasi di rantau ini akan timbul kembali dengan sepenuh hati.

Ia bermula belasan tahun yang lalu apabila Perdana Menteri Malaysia, Najib Altantuya memegang portfolio pertahanan dan mengarahkan dua kapal selam Scorpene dari pembuat kapal Perancis, DCNS, kira-kira AS $ 400 juta setiap satu.

Perjanjian itu telah ditaja oleh Razak Baginda, yang berkerja sebagai pengarah Institut Penyelidikan Strategik Malaysia, yang dibiayai oleh Najib Altantuya dan direka untuk melanjutkan kerjaya politiknya.

Demi kepentingan pendedahan sepenuhnya, biarlah saya mendedahkan bahawa saya bertemu Razak kerap semasa posting saya di Kuala Lumpur (KL) pada tahun 1990-an dan terus melihat dia setiap kali saya melawat Malaysia.

Apabila dia menjadi pointman untuk pembelian Scorpene, bagaimanapun, saya telah meninggalkan KL dan tidak bertemu dengannya sekali lagi sehingga kita bertemu di Venice, Itali, pada persidangan 2002 Asean-Eropah.

Razak menghadiri hanya untuk seketika sahaja dan apabila saya bertanya mengapa dia telah bergegas, beliau berkata beliau diperlukan di Paris bagi perjanjian pertahanan penting.

Kemudian, ia telah didedahkan di Parlimen Malaysia bahawa "komisen" bagi kontrak sub adalah 114 juta euro, atau kira-kira $ 160 juta pada masa itu.

Wang itu dibayar ke dalam akaun bank KL Perimekar, sebuah syarikat yang ditubuhkan oleh Razak sejurus sebelum kontrak telah ditandatangani dan yang tidak mempunyai rekod mengendalikan pemerolehan pertahanan. 

Ia adalah dikatakan bahawa $ 160 juta telah berpecah antara Razak, Najib Altantuya dan tokoh-tokoh lain dalam Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu, parti dominan dalam Barisan Nasional yang memerintah Malaysia.

Berdasarkan dakwaan ini, polis Perancis menyerbu pejabat DCNS dan merampas sebuah timbunan dokumen yang menunjukkan bayaran rasuah besar-besaran. 

Bulan lepas, selepas memeriksa dokumen, Hakim Roger Le Loire mengarahkan penyiasatan jenayah yang akan dilancarkan. 

Ia hampir pasti akan melibatkan sepina pemfailan untuk kedua-dua Razak dan Perdana Menteri Najib Altantuya untuk hadir di mahkamah.

Bagaimanapun, sebelum menimbangkan bahawa prospek dramatik, kita mesti ingat bahawa apabila merundingkan kontrak, sesuatu yang menakjubkan berlaku kepada Razak. 

Beliau jatuh cinta. 

Sekarang walaupun Razak, seorang yang berkeluarga dengan imej yang berprofil tinggi awam, sudah lama dicontohi reputasi philandering mentornya Najib Altantuya, ini urusan terkini adalah berbeza.

Dia jatuh cinta, garis dan batu ladung bagi wanita - model Mongolia yang menarik dan cantik bernama Altantuya "Tuya" Shaaribu. 

Sejurus selepas mengadakan pertemuan dengan beliau di Hong Kong, Razak membawanya ke Eropah pelancongan dengan Ferrari merah beliau, yang memenangi dan makan bersama di semua tempat terbaik dan akhirnya berakhir di Paris di mana mereka bertemu dengan Najib Altantuya.

Tuya yang berbilang bahasa, dan mati jatuh cantik, juga pintar dan cepat belajar mengenai rasuah besar bagi perjanjian sub dan sudah pasti dijangka potongan kacak untuk dirinya.

Tetapi tunduk kepada "sindrom tarikan maut", dia berpaut lumus Razak, dan dia, takut bahawa indiscretions beliau boleh menjatuhkan karier, cuba untuk menamatkan urusan.

Dia tidak akan ia, dan dalam keadaan terdesak, dia bercakap dengan Najib Altantuya dan polis telah dipanggil untuk memelihara anak itu.Dua agresif pegawai Cawangan Khas telah mengambil tugasan mereka secara literal dan menculik dia.

Kemudian mereka dirogol, ditembak di kepala dan meletupkan tubuhnya dengan bahan letupan C4 dari kementerian pertahanan Najib - dan langkah yang baik, dipadam masuk ke Malaysia dari rekod imigresen. 

Kesannya, dia terus hilang.

Tetapi terima kasih kepada tekanan berterusan daripada keluarga yang disambungkan dan Kedutaan Mongolia, jenayah itu akhirnya terbongkar dan mereka yang terlibat telah ditangkap - semua kecuali Najib, sudah tentu.

Selepas perbicaraan yang panjang, yang mendebarkan dan electrifying, kedua-dua polis telah dihukum mati dan Razak telah dibebaskan.

Sekarang, bagaimanapun, dengan pelancaran penyiasatan Hakim Le Loire di Paris, ternyata beliau tidak lama lagi mungkin kembali di mahkamah. 

PM Najib Altantuya mungkin tidak terlepas dengan begitu mudah sama ada, sejak isu itu akan dibangkitkan di parlimen minggu depan dan akan memberi kesan kepada pilihan raya umum akan datang. 

Jika ya, kematian mengerikan Tuya tidak akan menjadi sia-sia

(Terjemahan dari berita Roger Mitton dari Regional Insider - The Phnom Penh Post)

Lebih 168 rumah rosak dalam ribut

Posted: 02 Jun 2015 08:30 PM PDT

Lebih 168 rumah di empat kawasan perumahan di Kluang rosak teruk dalam kejadian ribut petang semalam.

Pegawai Daerah Kluang Mohd Fuad Radzuan bagaimanapun berkata, dalam kejadian yang berlaku pada kira-kira pukul 6 petang itu, tiada kemalangan jiwa dilaporkan.

Fuad berkata kejadian menyebabkan beberapa batang pokok tumbang dan kawasan terjejas turut mengalami gangguan bekalan elektrik.

Beliau berkata jumlah penduduk yang terlibat belum dapat dipastikan dan usaha merekodkan jumlah mangsa sedang dilakukan.

"Kita akan memaklumkan kejadian kepada Majlis Keselamatan Negara Negeri Johor dan semua agensi kerajaan yang terlibat sudah diarah memberikan bantuan," katanya.

Fuad berkata Jabatan Kebajikan Masyarakat juga memberikan bantuan makanan dan pelbagai keperluan lain manakala semua rumah yang ditinggalkan juga akan dikawal selia oleh pihak Polis, Rela, Jabatan Pertahanan Awam dan tentera.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba Kluang dan Penolong Kanan Penguatkuasa Bomba Akob Sidek berkata kawasan terjejas adalah Taman Ilham, Taman Ko-Rakyat, Taman Indah Jaya dan Paloh.

Beliau berkata pihak bomba Kluang mendapat panggilan kecemasan pada pukul 6.30 petang.

"Kira-kira 20 anggota bomba dari Kluang dan 10 anggota bomba sukarela dari Ayer Hitam bersama tiga jentera bomba dikejarkan ke tempat kejadian," kata beliau ketika dihubungi malam tadi.

"Kami masih menunggu pendaftaran dari mangsa-mangsa yang terlibat bagi memastikan jumlah yang terjejas teruk.

"Buat masa ini, kami berada di bilik gerakan sementara di Taman Indah Jaya bagi mendaftar mangsa," kata Akob.

Akob berkata bagi mangsa yang rumahnya kritikal, mereka akan ditempatkan di dua pusat pemindahan - Dewan Kampung Tengah dan Dewan Kampung Paya.

Kejadian yang berlaku selama 15 hingga 20 minit itu turut menyaksikan Paloh mengalami banjir kilat.

Bagaimanapun pusat pemindahan mangsa masih belum dipastikan.

- Bernama

'Jam tangan mewah milik suami pegawai SPRM'

Posted: 02 Jun 2015 08:00 PM PDT

 
 
Barangan berbentuk beberapa utas jam tangan mewah yang dilaporkan hilang selepas rumah seorang pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dipecah masuk, adalah milik peribadi suaminya yang merupakan seorang ahli perniagaan.

Pengarah Bahagian Komunikasi Strategik SPRM Rohaizad Yaakob berkata SPRM memandang serius tohmahan yang dilemparkan menerusi media sosial ke atas pegawainya itu kononnya beliau memiliki harta di luar kemampuan.

Susulan itu, SPRM akan membuat laporan polis berhubung isu ini dan mahu Polis Diraja Malaysia menyiasat tindakan pihak tertentu mendedahkan aduan yang dibuat mangsa, menerusi media sosial, katanya.

"SPRM ingin menjelaskan pegawai yang dimaksudkan hanya menyertai SPRM pada 1 Jun 2015 (Isnin) bagi menyandang jawatan Gred 44. Malangnya, rumah beliau telah dipecah masuk pada hari beliau melapor diri untuk bertugas," kata Rohaizad.

Menurutnya, pegawai itu telah membuat satu laporan polis berkenaan kejadian ini kelmarin dan dalam laporannya, beliau telah menyenaraikan barang-barang yang telah dilarikan pihak yang memasuki rumah beliau.

"Ini termasuk jam tangan mewah dan laporan polis yang beliau buat telah diviralkan menerusi media sosial sejak pagi tadi," kata Rohaizad dalam kenyataan kepada Bernama.

Laporan itu mendapat pelbagai respon daripada pengguna laman itu.


"Siasatan awal mendapati suami beliau seorang ahli perniagaan dan pemilikan harta ini adalah sah dari segi undang-undang.

"Malah, oleh kerana beliau baru sahaja melapor diri semalam, pengisytiharan harta wajib juga belum dilakukan," kata beliau.

SPRM memandang serius dakwaan dan tohmahan sesetengah pihak kononnya pegawai-pegawai SPRM memiliki harta di luar kemampuan dan SPRM turut memandang serius tindakan pihak tidak bertanggungjawab mendedahkan laporan polis kes itu menerusi media sosial, katanya.

- Bernama

DS ANWAR DIBAWA KE HOSPITAL !!

Posted: 02 Jun 2015 07:30 PM PDT

Jayathas Sirkunavelu's photo.

Pihak peguam memaklumkan bahawa DS Anwar Ibrahim telah dipindahkan dari Penjara Sg Buloh ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk menerima rawatan. Beliau kini berada di Wad 28, HKL.

Ahli-ahli keluarga akan bertemu beliau jam 7 petang hari ini. Difahamkan hanya keluarga terdekat dibenarkan bertemu DS Anwar.

Sekian, terima kasih.

Fahmi Fadzil

Pengarah Komunikasi KEADILAN

2 Jun 2015

MP: Menteri lebih minat jaga kedudukan

Posted: 02 Jun 2015 07:00 PM PDT



Pua turut mempersoalkan sekiranya ahli jemaah menteri itu takut dengan ugutan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

"Mengapa tiada satupun soalan ditanya oleh mana-mana anggota Kabinet, seperti didedahkan oleh Menteri Pelancongan Datuk Seri Mohamd Nazri Aziz?

"Adakah disebabkan mereka sangat faham dengan pelan 'penstrukturan semula' yang dibentangkan, maka tidak perlu bertanya?

"Atau ia disebabkan mereka takut dengan ugutan Najib yang tidak begitu berlapik itu?," katanya dalam satu kenyataan.

Nazri semalam berkata, para menteri nampak berminat untuk mendengar pembentangan Menteri Kewangan II Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah mengenai 1MDB.

Husni berkata, 1MDB membuat perjanjian dengan International Petroleum Investment Company (IPIC), sebuah firma Abu Dhabi  dan anak syarikatnya, Aabar Investments.

Mengikut perjanjian itu, IPIC akan membayar sebanyak AS$1 bilion, pada atau sebelum 4 Jun 2015 kepada satu sindiket bank antarabangsa. Ia bagi melunaskan hutang 1MDB sebanyak AS$975 juta (RM3.5 billion).

Pua seterusnya mempersoalkan mengapa anggota Kabinet menyokong langkah tersebut sekiranya bayaran AS$1 bilion itu bukan satu pinjaman daripada syarikat pelaburan Abu Dhabi.

"Saya sebelum ini bertanya apakah kos yang ditanggung oleh kerajaan Malaysia akibat bayaran ini, dana sama ada ini satu pinjaman atau bayaran pendahuluan kepada 1MDB.

"Susulan itu, presiden dan pengarah eksekutif kumpulan 1MDB, Arul Kanda menafikan bahawa bayaran AS$1 bilion itu satu "pinjaman, hutang, atau penyelamatan".

"Jika kenyataan Arul Kanda boleh dipercayai, kita masih tidak tahu mengapa IPIC sanggup bayar AS$1 bilion untuk satu transaksi yang tidak diketahui (tujuannya).

Pua berkata, cadangan yang dibentangkan Ahmad Husni itu juga kabur kerana tidak mendedahkan gambaran sebenar mengenai bayaran AS$1 bilion oleh IPIC dan kesannya kepada rakyat Malaysia.

Katanya, ini bukanlah satu "laporan penuh" seperti yang dijanjikan oleh Ahmad Husni, katanya. - M'kini

Artikel Penuh: http://bm.malaysia-chronicle.com


MP DAP, Tony Pua melihat anggota Kabinet lebih berminat untuk mengekalkan jawatan daripada menuntut kebenaran mengenai skandal 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

Hishammudin tidak lagi menyokong Najib – Shahbudin Khairil Ashraf

Posted: 02 Jun 2015 06:30 PM PDT

 
shahbudin,najib,hishamudin

Berdasarkan persetujuan bersyarat yang dikemukakan menerusi Twitternya, Hishamuddin jelas tidak lagi bersama atau senada dengan abang sepupunya itu.


PETALING JAYA : Persetujuan untuk meletak jawatan Menteri Kabinet secara bersyarat menunjukkan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein tidak lagi menyokong Datuk Seri Najib Tun Razak.

Menurut bekas Naib Ketua Pemuda UMNO Bahagian Wangsa Maju, Shahbudin Husin, peletakan jawatan bersyarat itu menunjukkan Hishamuddin tidak lagi bersama atau senada dengan abang sepupunya itu.

"Apakah Hishammuddin kini melihat Najib sebagai pohon yang hampir tumbang dan beliau perlu menunjukkan pendirian yang sealiran dengan kehendak rakyat dan tidak lagi totok kepada sepupunya itu bagi mengelakkan masa depannya turut berkubur sama?

"Mungkinkah pendirian berbeza dan mempamer unsur ketegasan itu kerana Hishammuddin sudah dapat membaca mood sebenar di kalangan ahli UMNO dan juga rakyat ketika ini," soalnya menerusi entri shahbudindotcom.blogspot.com.

Katanya, Hishamuddin yang bersikap terbuka berbanding menteri lain benar-benar mengundang banyak spekulasi dan perbualan ramai mengenainya.

"Ramai yang bertanya, apa sudah jadi dengan Hishammuddin sekarang, sudah berani letak syarat bagai kepada Perdana Menteri? Apakah beliau sudah tidak ingin bersama dengan Najib lagi," katanya.

Tambah beliau, pendirian Hishamuddin itu mendapat sokongan daripada ramai pengikutnya di Twitter yang turut memuji ketegasan serta pendirian yang ditunjukkan.

Shahbudin berkata, adakah tiga syarat yang dikemukan oleh Naib Presiden UMNO itu merupakan tanda-tanda beliau akan meninggalkan Najib tidak lama lagi.

"Berbanding pertalian darah dan jasa Najib kepada, apakah Hishammuddin akhirnya melihat kepentingan masa depannya lebih utama daripada segala-galanya?

"Selepas Hishammuddin yang berdarah sepupu pun sudah goyang pendiriannya, siapa lagi akan berbuat demikian selepas ini," katanya.

Tanpa Dijangka.. Najib Buat Kejutan

Posted: 02 Jun 2015 06:00 PM PDT

 
Pendedahan Najib Bakal Menggemparkan Dunia? Sebuah badan bukan kerajaan (NGO) SukaGuam memberi peluang kepada Datuk Seri Najib Razak menjawab soalan daripada NGO lain dan kumpulan masyarakat sivil, termasuk mengenai 1Malaysia Development Bhd (1MDB) pada satu platform minggu ini, lapor Malaysiakini.

Pengerusi SukaGuam Khairul Anwar Rahmat pada sidang akhbar hari ini dilaporkan berkata, Najib mengesahkan kehadirannya pada sesi forum selama dua jam bertajuk "Tiada apa yang perlu disembunyikan," berlangsung di Pusat Dagangan Dunia Putra pagi Jumaat ini.

Pendedahan Najib Bakal Menggemparkan Dunia? Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad juga dijemput hadir tetapi tidak dapat dipastikan sama ada beliau akan hadir atau tidak. "Kami mahu dialog ini menjadi platform yang berkesan kerana SukaGuam merupakan NGO berasaskan undang-undang.

"Di mahkamah, terdapat keterangan dikemukakan dan pihak yang yang satu lagi selalunya diberi peluang menentang hujah tersebut," Khairul dipetik berkata.

'Lupakah, PAS teruk kalah jika sendirian?'

Posted: 02 Jun 2015 05:30 PM PDT

 
 
Ketua Pemuda PAS Suhaizan Kaiat berkata sekiranya parti Islam itu keluar dari Pakatan Rakyat, kemungkinan sejarah kekalahan teruk pada pilihan raya umum 1986 akan berulang.

Walaupun terdapat pihak berpandangan bahawa PAS mampu berjuang sendiri, Suhaizan menegaskan namun ia bukan jalan terbaik.

"Amat penting kita pertahankan Pakatan daripada dirosakkan dari dalam. Mungkin ada dalam kalangan kita percaya bahawa berjuang sendirian adalah jalan terbaik.

"Tetapi lupakah kita dengan pencapaian sewaktu kita sendirian dulu? Lupakah kita waktu PAS hanya menang 1 kerusi Parlimen dalam pilihan raya umum 1986 walaupun bertanding 98 kerusi Parlimen?," kata Suhaizan.

Beliau berkata demikian semasa menyampaikan ucapan dasar dalam Muktamar Pemuda PAS kali ke-56 di Shah Alam hari ini.

Turut hadir Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Nik Nazmi Nik Ahmad.

Dalam ucapannya juga, Suhaizan meminta supaya semua perwakilan bertegas terhadap pihak yang dilihat cuba untuk memecahbelahkan Pakatan.

Katanya, muafakat antara PAS bersama gabungan pembangkang yang dibina bekas mursyidul am PAS Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan bekas presiden Allahyarham Datuk Fadzil Noor tidak wajar dimusnahkan.

"Adakah kita mahu mengulangi saat kita lemah dan tertindas dahulu? Marilah Pemuda untuk mempertahankan muafakat yang telah bina.

"Marilah bertegas dengan suara-suara yang berpotensi untuk membawa kepada perpecahan Pakatan.

"Jangan sesekali membenarkan muafakat yang dibina oleh Datuk Nik Aziz Nik Mat dan Datuk Fadzil Noor ini dimusnahkan oleh nafsu amarah dan kecuaian kita semata-mata," katanya lagi.
 

VIDEO - PENGAKUAN HASSAN ALI TENTANG USAHA TERANCANG PAS BERGABUNG DENGAN UMNO

Posted: 02 Jun 2015 05:00 PM PDT


Ketua Pemuda Pas puji DAP - Faiz Zainudin

Posted: 02 Jun 2015 04:30 PM PDT

 

Suhaizan-Kaiat_pas_dap_sarawak_600
DAP menjadi satu-satunya parti dari Semenanjung yang berjaya menembusi Sarawak.

SHAH ALAM: Ketua Pemuda Pas, Suhaizan Kaiat memuji DAP kerana menjadi satu-satunya parti politik dari Semenanjung yang berjaya memasuki Sarawak.

Katanya, hanya DAP berjaya mempengaruhi pengundi di Sarawak hasil pendekatan yang berkesan.

Katanya, Pas telah mencuba dengan pelbagai cara tetapi masih gagal diterima rakyat Sarawak begitu juga dengan UMNO yang masih gagal menubuhkan satu pun cawangan di negeri itu.

"Kejayaan DAP yang menang di Sarawak sepatutnya kita boleh pelajari selok-belok dan pendekatan mereka.

"DAP juga pada awalnya tidak diterima oleh pengundi Sarawak.Tetapi dengan strategi yang berkesan, DAP kini bertapak kukuh di Bumi Kenyalang," katanya ketika menyampaikan ucaptama Muktamar Pemuda Pas pada Selasa.

Suhaizan berkata, dalam Pilihan Raya Umum ( PRU-13) yang lalu, Barisan Nasional (BN) menang 25 kerusi daripada 31 kerusi manakala selebihnya Pakatan Rakyat ( PR).

Katanya, untuk menawan Putrajaya, PR perlu memastikan kubu kuat BN di Sarawak dipecahkan menjelang pilihan raya negeri yang dijangka akan diadakan beberapa bulan lagi.

"Pemuda Pas mencadangkan agar Pas Pusat lebih agresif dalam mewajahkan Pas Sarawak sebagai sebuah parti tempatan.

"Sudah sampai masanya Pas Sarawak diberikan autonomi dalam mentadbir dan merencanakan perjalanan parti di negeri itu," katanya.

Sehubungan itu, Suhaizan mencadangkan supaya Pas dan PR mengadakan pakatan politik dengan parti seperti SNAP, SWP dan STAR yang tidak terikat dengan parti komponen BN, kerana parti itu lebih diterima pengundi di Sarawak.

Laungan ‘Selamatkan Malaysia’ sambut kepulangan Muhyiddin - Adam Abu Bakar

Posted: 02 Jun 2015 04:00 PM PDT


muhyiddin,klia
 
Muhyiddin menjadi tumpuan kerana beliau paling lantang mengkritik 1MDB dan tidak hadir mesyuarat ketika Najib memberi kata dua kepada Kabinet.

SEPANG: Laungan 'selamatkan Malaysia" bergema di Balai Ketibaan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) bagi menyambut kepulangan Tan Sri Muhyiddin Yassin dari bercuti di luar negara.

Kira-kira 30 penyokong yang terdiri daripada ahli UMNO yang hadir menyambut Timbalan Perdana Menteri turut melaungkan 'Hidup Tan Sri'.

Media cuba mendapatkan komen mengenai dakwaan beliau telah meletak jawatan, Muhyiddin hanya menjawab 'no comment'.

Beliau juga hanya menjawab 'good' apabila ditanya percutiannya di luar negara.

Muhyiddin menjadi tumpuan pemimpin UMNO selepas beliau tidak hadir dalam Mesyuarat Kabinet pada Jumaat lalu yang mana Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah memberi kata dua kepada anggota Kabinet sama ada bersama beliau memulihkan 1MDB atau meletak jawatan.

Muhyiddin diketahui tidak menyokong 1MDB selepas video rakaman yang memaparkan beliau mendesak Najib memecat kesemua Ahli Lembaga Pengarah 1MDB disebarkan kepada umum.

Timbalan Presiden UMNO itu dikhabarkan akan menyatakan pendiriannya terhadap desakan supaya Najib meletak jawatan dalam tempoh terdekat ini.

Muhyiddin disebut-sebut bakal menggantikan Najib malah Tun Dr Mahathir Mohamad menyokong beliau sebagai Perdana Menteri ke-7.

Saya kurang mahir nombor – Rosmah Adam Abu Bakar

Posted: 02 Jun 2015 09:30 AM PDT

 
Rosmah

Rosmah secara tidak langsung keliru untuk menyebut jumlah angka sebanyak RM12,306,895.

SHAH ALAM: Isteri Perdana Menteri, Datin Paduka Seri Rosmah Mansor secara berseloroh menyatakan beliau tidak mahir dengan nombor.

Dalam ucapannya ketika merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan 2014/2015 Persatuan Pandu Puteri Malaysia, Rosmah dengan tidak semena-mena keliru untuk menyebut jumlah wang sebanyak RM12,306,895.

"Dua belas juta ringgit, dua belas juta ringgit, sekejap, i'm very bad at number. Dua belas juta tiga ratus enam ribu lapan ratus sembilan puluh lima," katanya sambil disambut gelak kecil oleh tetamu.

Angka itu merupakan jumlah yang berjaya dikumpul oleh Persatuan Pandu Puteri Malaysia bagi menyumbangkan bantuan sekali gus menggerakkam Misi Bantuan Kemanusiaan Pasca Banjir.

Rosmah yang juga Yang Dipertua Persatuan Pandu Puteri Malaysia sekali lagi tersasul ketika menyebut usia penubuhan Persatuan Pandu Puteri Malaysia yang ke-98.

"Persatuan Pandu Puteri Malaysia telah mencecah usia sembilan belas lapan, sembilan puluh lapan," kata beliau lagi yang memperbetulkan ucapannya.

Turut hadir dalam program itu, Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong, Tuanku Hajah Haminah dan beberapa kerabat Diraja lain.

Dalam ucapannya, Rosmah juga menggesa supaya ahli-ahli Pandu Puteri diberikan kesedaran dan ilmu tentang cara-cara untuk menangkis pelbagai bentuk gangguan terhadap mereka.


"Ia penting, demi menjaga maruah dan kehormatan diri," katanya.

Beranikah Najib pecat Muhyiddin? - Mohamad Fadli

Posted: 02 Jun 2015 08:30 AM PDT

muhyiddin,najib,mazfuz
Mahfuz mendakwa Muhyddin pemuka utama yang menentang Najib ekoran skandal 1MDB.


PETALING JAYA: Ketua Penerangan Pas, Datuk Mahfuz Omar mencabar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk memecat Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Beliau membuat cabaran itu kerana perbezaan pendapat yang ketara antara Najib dan Muhyiddin berhubung isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Bagaimanapun, katanya, persoalan yang perlu diberi perhatian adakah Najib berani untuk memecat Muhyiddin jika perbezaan pendapat antara mereka berterusan.

"Muhyiddin antara pemuka utama yang menentang Perdana Menteri," katanya dalam satu kenyataan.

Ketua Whip Ahli Parlimen Pas membuat gesaan itu selepas Najib memberi kata dua kepada anggota Kabinet yang tidak bersetuju dalam usaha memulihkan 1MDB supaya meletak jawatan.

Muhyiddin bagaimanapun tidak hadir Mesyuarat Kabinet tersebut kerana bercuti sejak 26 Mei lalu.

Kepulangan Muhyiddin daripada lawatan luar negaranya kini ditunggu-tunggu dan pengamat politik Umno, Shahbudin Husin, menggambarkan ketibaan beliau di lapangan terbang pada Selasa malam umpama satu "majlis besar-besaran".

"Muhyiddin dipercayai akan menjadi tumpuan apabila tiba kira-kira jam 9.00 malam dan acara menyambut kepulangannya akan diadakan di Bilik Anggerik, Balai Ketibaan, KLIA. Mereka yang ingin menyambutnya diminta berada seawal jam 7.30 malam," tulisnya di 

 http://shahbudindotcom.blogspot.com.

Kontrak 6,000 Kakitangan MAS Ditamatkan ??

Posted: 02 Jun 2015 07:45 AM PDT

Mafiaboss Melayu's photo. Penerbangan Malaysia (MAS) telah menghantar surat penamatan perkhidmatan kepada 20,000 kakitangannya pada Isnin dan daripada jumlah itu kontrak 6,000 pekerja akan ditamatkan manakala 14,000 lagi ditawarkan bekerja dengan syarikat baharu Malaysia Airlines Bhd group (MAS Bhd). 

MAS akan kekal sebagai syarikat penerbangan perkhidmatan penuh dan bukan sebagai syarikat penerbangan serantau. Ia juga akan mengekalkan semua laluan domestiknya.

MAS Bhd akan dibahagikan kepada tiga divisyen iaitu operasi, fungsi sokongan dan pembangunan dan pelajaran menerusi 12 anak syarikat. Ketua Pegawai Eksekutif MAS, Christoph Mueller dalam taklimat pada Isnin berkata, divisyen operasi turut membabitkan MAS Wings, Firefly dan MAS Kargo. 

Di bawah divisyen fungsi sokongan, terdapat penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih, MAS Holiday dan Enrich.

Bagi divisyen pembangunan dan pembelajaran, ia melibatkan Akademi Penerbangan Malaysia, latihan kejuruteraan, latihan penerbangan dan laithan operasi. MAS Bhd mencatatkan jualan sejuta tiket penerbangan setakat ini. 

Di bawah tiga fasa pemulihan syarikat penerbangan itu, peringkat pertama akan mulai 2015 sehingga 2017/2018 dengan perkembangan dijangka bermula pada 2017/2018.

Sarawak Report dedah kehidupan mewah Rosmah FMT Reporters

Posted: 02 Jun 2015 07:00 AM PDT

 
Rosmah--sarawak-report

Sarawak Report menerusi laporan eksklusif mendedahkan kehidupan mewah Rosmah dalam berfesyen dan cita rasa tinggi terhadap batu permata.

PETALING JAYA: Pereka fesyen dari Singapura, Natasha Mirpuri, dikatakan menjadi guru fesyen kepada Datin Seri Rosmah Mansor dan bertanggungjawab membimbing isteri Perdana Menteri dalam berfesyen.

Natasha, pemilik syarikat Khazanah Ciptaan yang memiliki butik 'Mantra' di Hotel Raffles, Singapura, juga dikatakan bertanggungjawab membuat bayaran rasmi bagi barangan kemas dan pakaian Rosmah, dakwa laporan eksklusif Sarawak Report.

Laporan itu mendakwa, sejak berkhidmat dengan Rosmah, Natasha semakin popular dan 'makmur'.
"Pelanggan utama Natasha ialah Rosmah, di mana tugas Natasha ialah membereskan urusan jual beli berjuta-juta dolar barang kemas dan barangan mewah bagi Wanita Pertama Malaysia itu," dakwa Sarawak Report.

Laporan itu turut mendakwa Rosmah lebih gemar membeli belah di luar negara berbanding dalam negara.

Sarawak Report yang memetik sumber dalaman mendakwa, koleksi pakaian Rosmah akan diterbangkan ke kediamannya jika beliau tidak berkesempatan membeli belah di luar negara.

Jenama-jenama yang menjadi pilihan Rosmah ialah seperti Roberto Cavalli dan Pucci (Italy), Joel (London) dan barangan kemas Jacob (New York), Lorenzo (Italy), Samir Halimeh (New York) dan Taher (Dubai).

Laporan itu juga mendakwa, Rosmah memiliki cita rasa tinggi terhadap barangan kemas khususnya batu permata.

Malah, laporan itu mendakwa, bunga pahar untuk majlis perkahwinan anak perempuannya baru-baru ini menggunakan batu permata sebenar.

"Apabila memilih batu permata, Rosmah tidak pernah menggunakan batu tiruan.

Apabila ia mengenai kecantikan, ya, dia menyuntik Botox sebulan sekali ," dakwa Sarawak Report.

Suhaizan ketua Pemuda PAS pilihan pembaca

Posted: 02 Jun 2015 06:30 AM PDT

 
 
Dalam tempoh 24 jam, pembaca Malaysiakini memilih Suhaizan Kaiat untuk terus menerajui Pemuda PAS berbanding pencabarnya Nik Abduh Nik Abdul Aziz.

Dalam undi yang dijalankan sejak 6.30 petang semalam, seramai 2,875 pengunjung ambil bahagian dalam tinjauan itu.

Suhaizan, dilihat cenderung kepada kumpulan properubahan dalam PAS pimpinan calon presiden Ahmad Awang, mencatatkan sokongan popular 67 peratus atau 1,914 undi.

Nik Abduh pula memperoleh 33 peratus (961 orang) yang memilih beliau sebagai ketua Pemuda. Pemilihan kepimpinan Pemuda dijadual esok pagi.

Sementara itu, regu Suhaizan bagi jawatan timbalan pula, Raja Ahmad Iskandar Raja Yaacob turut mencatat populariti tinggi berbanding pencabarnya anak lelaki Hadi - Muhammad Khalil.

Daripada 1,326 pengundi, Raja Ahmad Iskandar mendapat 59 peratus (782 orang) yang mengundi bagi membantu Suhaizan mengemudi Pemuda PAS.

Bakinya pula sebanyak 544 orang atau 41 peratus menyokong Muhammad Khalil untuk mempertahankan jawatannya itu.

Keputusan ini bagaimanapun hanya sekadar ukuran populariti umum.

Ia juga mungkin tidak mencerminkan keputusan sebenar kerana kebanyakan peserta tinjauan bukan perwakilan yang layak mengundi esok.

Calon-calom masih mempunyai tempoh beberapa jam untuk berkempen pada saat-saat akhir sebelum pemilihan berlangsung pada pagi esok.
 

Sambutan besar-besaran untuk TPM di KLIA?

Posted: 02 Jun 2015 06:08 AM PDT

 
 
Selepas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memberitahu kabinet supaya berundur jika tidak bersetuju dengan 1MDB, semua mata kini tertumpu kepada Timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Dalam beberapa majlis, Muhyiddin menunjukkan perbezaan pandangannya terhadap ketuanya mengenai firma yang yang banyak berhutang itu, terbaru semasa pertemuan tertutup dengan pemimpin Umno.

Dalam ucapannya daripada rakaman yang dibocorkan, timbalan perdana menteri itu menggesa kesemua lembaga pengarah 1MDB dipecat dan disiasat.

Muhyiddin juga mengeluh bahawa beliau telah memaklumkan perkara itu kepada Najib tetapi tiada tindakan diambil.

Muhyiddin bercuti sejak 26 Mei lalu dan tidak hadir dalam mesyuarat kabinet Jumaat lalu di mana Najib mencadangkan supaya menteri yang tidak bersetuju perlu meletakkan jawatan.

Beliau akan pulang lawatan luar negara dan pengamat politik Umno Shahbudin Husin menjangkakan "majlis besar-besaran" di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

"Sehubungan itu, kepulangan Muhyiddin daripada percutiannya pada petang ini  tidak dapat dielakkan daripada menjadi 'acara besar' yang menarik minat ramai, khususnya ahli Umno untuk mengetahui pendirian beliau yang sebenarnya," kata

"Di laman sosial dan grup WhatsApp, sejak semalam lagi sudah mula dihebahkan mengenai kepulangan Muhyiddin dari luar negara itu dan diminta mereka yang berkelapangan beramai-ramai menyambutnya.

"Pelbagai poster turut direka dengan tujuan memancing keinginan lebih ramai untuk bersama-sama melapangkan masa menyambut kepulangan pemimpin yang dianggap mampu menyelamatkan masa depan Umno dan BN itu," tulis Shahbudin dalam blognya.

Dalam blognya juga, Shahbudin mendakwa seorang pegawainya turut giat menghantar kiriman SMS kepada rakan dan penyokong Muhyiddin agar hadir beramai-ramai ke majlis itu.

Berdasarkan kempen menolak kepimpinan Najib ketika ini, penganalisis tersebut berkata tidak mustahil sambutan kepulangan pemimpin BN itu mendapat sambutan menggalakkan.

"Apakah Muhyiddin bakal membuat pengumuman penting di KLIA petang ini? Adakah petang ini akan tercetus babak baru dalam pergolakan Umno, khasnya hubungan antara Muhyiddin dengan Najib?

"Mungkinkah skala sambutan petang ini akan menentukan sama ada kata dua Najib itu disambut Muhyiddin atau sebaliknya?" soal Shahbudin.

Muhyiddin dijangka tiba di tanah air jam 9 malam ini.
 

Tun M, Tun Daim punca masalah MAS – SAMM FMT Reporters

Posted: 02 Jun 2015 05:30 AM PDT

  
 

mahathir_Daim-Zainuddin_mas_600

Masalah yang dihadapi MAS berpunca daripada kesilapan Dr Mahathir menyerahkan syarikat itu kepada kroninya, Tan Sri Tajuddin Ramli pada 1993.

PETALING JAYA: Syarikat penerbangan kebangsaan, Malaysia Airlines System (MAS) tenat dan hampir diisytiharkan bankrap disebabkan kesilapan Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tun Daim Zainuddin.

Pengarah Pemikir Kaum Muda Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Ahmad Anwar Asyraf berkata, masalah yang dihadapi MAS berpunca daripada kesilapan Dr Mahathir menyerahkan syarikat itu kepada kroninya, Tan Sri Tajuddin Ramli pada 1993.

"Tajuddin Ramli melalui syarikat‪ ‎Malaysia Helicopter Service yang kemudiannya ditukar kepada Naluri. Kerana "kehandalan" dan "kepintaran" kroni Dr Mahathir ini, MAS telah mewarisi kerugian terkumpul sebanyak RM9.4 bilion sebaik sahaja Tajuddin menjual semula kepada Kerajaan pada 2001.

"Dr Mahathir ketika itu masih bergelar Perdana Menteri dan Daim Zainuddin adalah Menteri Kewangan telah membuat keputusan untuk membeli semula saham MAS seperti harga yang dibeli oleh Tajuddin dahulu iaitu RM 8.00 sedangkan harga pasaran ketika itu adalah RM 3.68.

"Kononnya untuk menyelamatkan MAS daripada menjadi milikan asing. Tajuddin meraih untung RM 1.8 billion tetapi MAS mewarisi hutang," katanya.

Ahmad Anwar berkata, MAS sekarang telah menjadi MAS yang baharu bermula 1 Jun lalu sama juga UMNO yang menjadi UMNO baharu hasil kerja tangan Dr Mahathir.

"Dr Mahathir bukan sahaja gagal dalam memilih pengganti beliau sebagai Perdana Menteri, malah Dr Mahathir termasuklah Daim dan Tajuddin telah melakukan dosa yang amat besar terhadap 6,000 orang yang kehilangan pekerjaan," katanya.

Yassin? Saya tahu siapa Yassin - Ketua Polis Negara

Posted: 02 Jun 2015 04:44 AM PDT


Huzaifah Abd Jamil,Astro Awani |Kemas kini:Jun 02, 2015 (Diterbitkan pada: Jun 02, 2015 19:14 MYT) Saya tahu siapa Yassin -

Ketua Polis Negara "Jadi kita tahu siapa dia (Yassin).

Biarlah kita jalankan siasatan dengan lebih dalam berkenaan itu,- jelas Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar.

KUALA LUMPUR: Polis berjaya mengenalpasti identiti agen sindiket penyeludupan manusia yang menjadi dalang dalam kes pemerdagangan manusia di Wang Kelian, Perlis.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar dalam masa sama memaklumkan, polis kini masih menjalankan siasatan terhadap individu yang dikenali sebagai 'Yassin' itu sebelum suspek terbabit dibawa ke muka pengadilan. "Untuk makluman semua, dalam kalangan rakyat Rohingya, nama Yassin tu nama biasa, macam Aung tu bukan Muslim, yang muslim ni Yassin. "Jadi kita tahu siapa dia (Yassin).

Biarlah kita jalankan siasatan dengan lebih dalam berkenaan itu," jelasnya. Khalid turut memberitahu, pihak polis tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan terhadap mereka yang terbabit dengan jenayah pemerdagangan dan penyeludupan manusia. Pengerusi Persatuan Rohingya Malaysia Kedah, Mohd.

Noor Abu Bakar sebelum ini mendakwa, beberapa penjenayah yang menjadi ejen sindiket terbabit menggunakan nama 'Yassin' sebagai nama samaran dipercayai bagi mengelak dikesan pihak berkuasa. Khalid ditemui dalam sidang media selepas Majlis Pemakaian Pangkat Pegawai-Pegawai Kanan Polis di Bukit Aman pada Selasa.

Majlis berkenaan juga menyaksikan Majlis Serah Terima Tugas Pengarah Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard (JIPS) dengan pelantikan pengarah barunya Datuk Jamshah Mustapa yang sebelum ini dipangku Datuk Abdul Ghafar Rajab.

Mengulas mengenai penglibatan anggota penguatkuasa tempatan dalam aktiviti penyeludupan dan pemerdagangan manusia, Khalid bertegas tiada kompromi bagi menghukum pesalah terbabit.

"Saya dah sebut sebelum ni, kita tidak akan berkompromi, kita tidak akan membiarkan ahli-ahli badan penguatkuasa yang terlibat, kita tidak akan membiarkan (mereka). Biarlah kita kumpul bukti-bukti dulu dan jalankan siasatan... kita akan siasat," ujarnya.

Khalid sebelum ini tidak menolak kemungkinan pembabitan anggota keselamatan negara termasuk anggota polis dalam sindiket penyeludupan manusia yang bertanggungjawab atas kematian pendatang pelarian yang ditemui dalam kubur besar di Wang Kelian. 25 Mei lalu, VAT-69 telah menemui 139 kubur pelbagai saiz di kawasan seluas 11 kilometer persegi di gunung Perlis dekat Wang Kelian, Perlis. # esok malam saya akan tibalik di Kota Bharu jam 10.05PM setelah kali kedua 2 minggu di KL.

Jadi rasanya untuk update blog tidak akan terhalang

Posted by mountdweller

Bukti Umno Sokong Tuang Guru Haji Hadi Sebagai Presiden PAS Didedahkan

Posted: 02 Jun 2015 04:00 AM PDT


Betul ke tak betul ni apa yang dikatakan oleh Profesor Dr. Mohd Ridhuan Tee ni beb, sejak bila pulak Penyokong Umno ni Mengikhtiraf PAS Memperjuangkan Islam.

Pelik jugak beb, sedangkan apa yang diketahui Umum dahulu nya Tuang Guru Haji Hadi adalah MUSUH kepada setiap Isi Perut dan yang sewaktu dengan nya.

Tak kira siapa Ahli dan Penyokong Umno tersebut... kah kah kah !. Tak kan lu orang lupa pulak dengan AMANAT HADI yang menjadi ANCAMAN kepada setiap Ahli dan Penyokong Umno, dimana konon nya Amanat Hadi tersebut telah MENGKAFIRKAN Ahli Umno dan yang sewaktu dengan nya.

Tiba-tiba boleh pulak Isi Perut Umno ni kata yang PAS Memperjuangkan Islam, biar betul lu ni Dr. Ridhuan...

lu Sakit ke apa Dr. Ridhuan... kah kah kah !.

Atau lu ni Mabuk ke atau Mengigau Dr. Ridhuan, sejak bila pulak lu Mengikhtiraf yang PAS Memperjuangkan Islam, bukan ke pernah dulu Ahli dan Penyokong Umno mengatakan bahawa Parti PAS adalah PARTI AJARAN SESAT.

Tiba-tiba lu boleh cakap yang PAS memperjuangkan Islam, yang lagi Cantik nya lu pulak seperti Menyokong Tuang Guru sebagai Presideng PAS... kah kah kah !.

Gua pung baru teringat dengan Amanat Hadi, apakah sekarang ni Isi perut Umno sudah boleh Menerima Amanat Hadi tersebut, yang dikatakan Mengkafirkan Ahli serta Penyokong Umno. Wahhhhh... kalau ini macam itu Rang Undang-Undang (RUU) Persendirian berkaitan Hudud sudah boleh Lulus beb...

cuba gak lu orang Risik -Risik kan bila yang RUU nak Dibentangkan... kah kah kah !. Gua sekarang ni sedang Berfikir beb, apakah ahli serta Penyokong Umno lebih Suka supaya Tuang Guru Haji Hadi terus menjadi Presiden PAS.


Sebab apa ya Ahli serta Penyokong Umno hendak sangat Tuang Guru Haji Hadi Kekal sebagai Presideng PAS. Pelik jugak ya beb bila Musuh Politik seperti memberi Sokongan kepada Musuh Politik... tapi tak apa gua bersangka Baik aje lah beb... kah kah kah !.

Seperti kata Tuang Presideng PAS yang Manusia tidak tahu Niat Hati Seseorang kerana Niat hanya diketahui oleh Allah SWT, cuma yang sayang nya Ilmu yang diajar oleh Tuang Guru Haji Hadi tidak diajar kepada Ulama' serta Penyokong Ulama' yang ada dalam PAS. Sebab itu ada Golongan Ulama' masih mempertikai Niat apabila dijemput Hadir pada Majlis Wacana Ilmu atau Debat...

 kah kah kah !. Jangan pulak lu orang Wala'un-Wala'un kata apa gua kata kan ini adalah sebagai FITNAH sudah lah ya beb, nanti tak pasal-pasal pulak tuduhan yang lu orang mengatakan gua membuat Fitnah boleh menjadi Fitnah pulak.

Buat Perwakilan PAS yang akan Memilih dalam Pemilihan PAS kali ni gunakan lah ianya sebaik-baik yang Mungkin bagi kebaikan PAS dan Rakyat keseluruhan nya ok... kah kah kah !. sumber SH SELAMAT BERSIDANG BUAT PERWAKILAN PAS...

Takbir hemmmmm..... cuba lu orang bayangkan jika tuang guru haji hadi kalah... agak nya mahu tak stadium tertutup kuala selangor tu terbakar... kah kah kah !.

Dicatat oleh Mat Indera Sipejuang

“Kalau saya Najib, saya buang orang tak suka saya” FMT Reporters

Posted: 02 Jun 2015 03:15 AM PDT

 
mahathir_najib_see_600

Sejarah telah membuktikan sepanjang 22 tahun menjadi Perdana Menteri, Tun M telah memecat beberapa Menteri yang tidak sehaluan dengannya.

PETALING JAYA : "Kalau saya Najib (Datuk Seri Najib Tun Razak) saya buang sajalah orang tak suka dengan saya," kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

Mantan Perdana Menteri berkata, sejarah telah membuktikan sepanjang 22 tahun menjadi Perdana Menteri, beliau telah memecat beberapa Menteri Kabinet yang tidak sehaluan dengannya.

"Kalau saya Najib, saya buang sajalah orang tak suka dengan saya. Dulu pun saya buang banyak orang," katanya selepas merasmikan Pertandingan Penulisan Esei dan Foto anjuran Yayasan Maybank serta Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya pada Isnin, lapor Sinar Harian.

Dr Mahathir berkata demikian ketika diminta mengulas laporan Utusan Malaysia bahawa Najib telah menggesa Menteri Kabinet yang tidak bersamanya dalam usaha memulihkan 1MDB supaya meletak jawatan.

Akhbar itu memetik sumber sebagai berkata, dalam Mesyuarat Kabinet pada Jumaat lalu, tiada seorang pun Menteri Kabinet yang menyatakan tidak bersama Najib.

Bagaimanapun, Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Nazri Aziz menafikan laporan Utusan Malaysia bahawa Najib memberi kata dua kepada Kabinet.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dilaporkan tidak hadir mesyuarat itu kerana berada di luar negara.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein pula menerusi Twitter menyatakan sanggup meletak jawatan tetapi bersyarat iaitu 1MDB dirasionalisasikan dan pihak yang melakukan salah laku dikenakan tindakan secara telus.

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT