Isnin, 7 Disember 2015

.

.


Nasib Muhyiddin dalam Umno ditentukan malam ini

Posted: 06 Dec 2015 10:21 PM PST

ANDAIAN

Perhimpunan agung Umno (PAU), yang akan bermula 8 hingga 12 Disember, tampaknya akan bermula lebih awal dari itu. PAU kali ini juga luar biasa daripada sekala. Selalunya PAU dimulakan dengan majlis penerangan presiden (pre council), seperti mana kebiasaan, tetapi kali ini diubah dengan satu acara tersendiri.

Perubahan ini menyebabkan PAU kali ini melangkau tradisi dan sedikit suspen. Perubahan atau "pembaharuan" yang dimaksudkan itu ialah apabila malam ini Timbalan Presiden Umno Muhyiddin Yassin akan mengadakan ucapan dalam satu himpunan jam 8:00. Ianya dianjurkan oleh para penyokongnya yang tidak setuju dengan tindakan MT (baca Najib Razak dan Zahid Hamidi) yang tidak membenarkannya berucap dalam PAU.

Acara dan kejadian ini belum pernah berlaku dalam Umno. Walaupun ia bukan termasuk dalam susun atur mesyuarat, tetapi Majlis Bersama Timbalan Presiden itu diadakan bersemangatkan PAU itu. Sebab itu saya sifatkan PAU kali ini menarik dan luar biasa. Boleh juga dikatakan majlis malam ini adalah satu rampas kuasa mood PAU oleh TPM.

Para pemerhati kini sedang menunggu apakah kesan kepada majlis malam ini. Para perwakilan dan permerhati Umno di seluruh negara yang kini sudah mulai memasuki ibu kota juga pasti memberi fokus kepada acara menggepur PAU itu malam ini. Mereka yang ada di KL dan bersimpati dengan Muhyiddin pasti akan berjujutan ke majlis berkenaan.

Selain Muhyiddin yang akan berucap, ia juga dituruti oleh Shafei Afdal yang sudah pun menyatakan kesediaan untuk hadir pada majlis malam ini. Kombinasi antara TPM dan seorang Naib Presiden itu mampu menjadikan majlis itu lebih meriah.

Persoalan kini apakah himpunan bersama TPM itu mendapat sambutan atau sebaliknya? Sekiranya ia mendapat sambutan ia memberi kesan negatif kepada Umno. Apa lagi kalau yang hadir mencecah angka ribuan. Kehadiran itu memberi petunjuk yang mengerunkan kepada Umno. Apa yang ditegaskan oleh seorang Naib Presiden, bahawa Muhyiddin tidak akan menjadi fenomena, meleset.

Sebaliknya kalau yang hadir sekitar ratusan sahaja, himpunan itu tidak memberi apa-apa bekas sebaliknya ia menjadi "liabiliti" kepada Muhyiddin dan Shafei. Kegagalan himpunan malam ini juga ia memberi kesan buruk kepada masa depan kedua mereka itu, Muhyiddin dan Shafei dalam Umno. Apakah mereka berdua sudah membuat persiapan rapi mengenai nasib mereka?

Kegagalan majlis itu menyebabkan pihak disebelah sana akan membuat kesimpulan bahawa cara Muhyiddin bangkit membela diri atas apa dilakukan Umno (baca Najib) itu tidak berkesan.

Manakala indikator lain pula sekiranya majlis malam ini tidak mendapat sambutan ia menunjukkan bahawa ahli-ahli Umno sudah tidak peduli lagi kepada tindakan pengotoran demokrasi yang berlaku secara berlelusa dalam parti nasionalis itu. Salah laku, penganiayaan atau kezaliman sesama sendiri bukan menjadi perkara yang perlu dijadikan titik bengik lagi. Soal marol, maruah dan integriti sudah tidak ada lagi dalam Umno.

Apakah dengan keadaan itu orang-orang seperti Muhyiddin masih mengharap keadilan dan kebenaran baginya? Kita bercakap kemudian.

Sebaliknya kalau himpunan itu mendapat sambutan ia memberi satu petanda baru kepada kedudukan Najib dalam PAU kelak. Himpunan itu akan menjadi semangat dan pencetus untuk menyalakan api bantahan kepada Najib. Tidak mustahil kalau sahunya akan sampai ke peringkat boleh menghangatkan PAU kali ini.

(Namun saya tetap percaya tidak akan ada apa-apa kehangatan dan tindakan kontroversi dalam PAU, kerana PAU itu sendiri adalah proses pembiusan akal dan minda ahli yang dilakukan secara berkala setiap kali setahun. Ubat untuk membiuskan pemikiran ahli Umno cukup mudah ia memerlukan ubat bernilai RM500 hingga RM1,000 sahaja. Setelah dibiusbekukan itulah menyebabkan ahli Umno tidak mengetahui apa-apa lagi yang berlaku dalam parti itu).

Perhimpunan malam ini amat penting kepada Muhyiddin bagi menentukan nasib dan hala tujunya dalam Umno. Apakah dengan mengadakan himpunan itu menyebabkan beliau langsung tidak akan dibenarkan memasuki Dewan Merdeka pada 9 Disember kelak? Ada kemungkinan beliau akan digantung keahlian bagi mengelakkan dia lolos ke dalam Dewan Merdeka nanti kalau himpunan malam ini berjaya.

Jadi kita tunggu hasil dan reaksi malam ini terhadap himpunan berkenaan. [wm.kl.2:07 pm 07/12/15]

Ada "kuliya" kalau undang-undang MKN digubal untuk selamatkan Najib

Posted: 06 Dec 2015 04:04 AM PST

ULASA ISU

Walaupun pemahaman Dr Mahathir Mohamad mengenai Undang-undang Keselamatan Dalam Negeri (KDN) yang dilulus dalam parlimen kelmarin dengan undi mempunyai unsur prejudis kepada Najib Razak, tetapi jika dilihat kepada kejadian-kejadian atau tindakan PM itu sebelum ini, ia ada benarnya.

Dr Mahathir menyifatkan kelulusan undang-undang berkenaan sebagai merampas kuasa Yang Di-Petuan Agong dan memberi kuasa mutlak kepada Najib sebagai perdana menteri. Bagi Dr Mahathir martabat dan kuasa yang ada kepada PM naik sedarjat lagi dan mengarahkan kepada wujudnya seorang PM diktator.

"Dengan kuasa itu dia boleh mengistyharkan darurat dengan mendakwa terdapat ancaman keselamatan. Siapa sahaja yang didakwa cuba sabotaj negara boleh ditangkap." Demikian kata Dr Mahathir dipetik.



Tentu bagi mereka yang sekubang dengan Najib menyesali pandangan Dr Mahathir itu dan menganggap bekas PM itu sengaja mahu memburuk-burukkan Najib.

Timbalan Perdana Menteri, Zahid Hamidi awal-awal telah menjelaskan serentak menafikan pandangan Dr Mahathir itu kononnya undang-undang itu digubal demi keselamatan negara dan rakyat bukan memelihara kekuasaan Najib. Jawaban Zahid itu standrad dengan jawaban-jawaban beliau sebelum ini atas sifatnya sebagai bumper  kepada Najib.

Beberapa undang-undang yang diwujudkan sebelum ini dan mendapat kelulusan kontroversi di parlimen, ia bertolak atas kepentingan rakyat, tetapi apabila ia dilaksanakan jelas pelaksanaan itu bermotif politik mempertahankan Najib. Di sini sekali lagi berlaku pengotoran demokrasi menerusi parlimen.

Banyak contoh kalau hendak disebutkan macam mana bukan sahaja agensi kerajaan, bahkan beberapa institusi yang menjadi harapan dan penggantungan rakyat untuk menjamin keharmonian dan keselamatan negara pun, telah disalah gunakan untuk mempertahankan Najib. Misalnya apa yang berlaku terhadap SPRM, Jabatan Negara dan PDRM - institusi yang bebas dan tidak patut diganggu, baru-baru ini berhubung kasus 1MDB, jelas tindakan secara legal institusi itu adalah untuk mempertahankan Najib.

Apa yang berlaku itu sangat mengecewakan rakyat begitu juga dengan pegawai kerajaan yang terlibat dan dipaksa melakukan sesuatu yang bertentangan dengan naluri dan piagam perkhidmatan mereka. Penaungan dan campur tangan yang melampau ke dalam institusi itulah juga menimbulkan kemarahan dan menjadikan pegawai kerajaan tidak berpuas hati.

Pengalaman dan sejarah itulah menyebabkan kita berasa tidak pelik dengan apa yang Dr Mahathir bimbangkan itu, yang Najib akan menyalah gunakan undang-undang MKN itu untuk kepentingannya. Sementara jaminan Zahid itu hanya boleh didengari tetapi bukan untuk dipercayai jauh sekali diyakini.

Maka saya tidak menolak dan akan berasa pelik kalau tiba-tiba Najib menjadi PM pertama mengistyharkan darurat atas maksud untuk mempertahankan dirinya. Sudah pasti nawaitu dan semangat penggubalan undang-undang berkenaan ada maksud yang tersirap seperti mana disebut Dr Mahathir itu. Dalam hal ini walaupun pandangan Dr Mahathir itu merupakan persepsi tetapi ketidakmustahilan kepada natijah buruk itu ada.

Dalam pada itu kalau Najib dan mereka yang menjadi pagar mempertahankan dirinya, kebetulan memiliki kuasa dan diberikan mandat oleh rakyat, jika tidak ada motif tertentu mereka tidak akan menggubal undang-undang MKN tersebut.

Kelulusan undang-undang bersifat untuk kepentingan diri ini sekali lagi parlimen digunakan secara paksa untuk meluluskan undang-undang yang dicipta untuk seorang manusia seperti mana diterjemahkan Dr Mahathir itu dengan mengadaikan maruah dan mandat rakyat di dewan yang mulia. [wm.kl.7:40 pm 06/12/15]

Tiada ulasan: