Rabu, 9 Disember 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Pemuda sambut ketibaan Muhyiddin dengan laungan!

Posted: 09 Dec 2015 01:41 AM PST

Kehadiran mengejut Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin di saat perhimpunan Pemuda berlangsung menimbulkan kekecohan.

 Laungan "Hidup Tan Sri" turut bergema di perkarangan dewan semasa bekas timbalan perdana menteri itu masuk kira-kira jam 3 petang.

 Muhyiddin ketika tiba turut diiringi dan dikerumuni petugas media dan anggota Pemuda Umno.

 Majlis Tertinggi (MT) Umno sebelum ini memutuskan untuk menghalang Muhyiddin daripada merasmikan perhimpunan sayap Pemuda, Wanita dan Puteri.

 Secara tradisinya, timbalan presiden Umno akan merasmikan perhimpunan sayap-sayap parti.

 Peranan Muhyiddin sebagai orang nombor 2 parti disekat selepas Majlis Tertinggi membuat keputusan untuk menghentikan tradisi timbalan presiden merasmikan perhimpunan sayap parti Pemuda, Wanita dan Puteri.

 Sebaliknya, ketua pergerakan sayap masing-masing akan merasmikan mesyuarat.

 Muhyiddin juga dilarang bercakap kepada ahli Umno dalam majlis rasmi, menyebabkan beliau berucap pada satu perhimpunan khas di Kampung Baru pada Isnin lalu di mana bekas timbalan perdana menteri itu melakukan serangan terhebatnya terhadap kepimpinan Umno.

 Muhyiddin yang disingkirkan daripada jawatan dalam Kabinet selepas secara terbuka menyoal Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengenai tuduhan skandal kewangan, berkata beliau akan tetap menghadiri perhimpunan parti itu, yang akan bermula esok. – 9 Disember, 2015. ~ themalaysianinsider

Najib hanya berani menjelaskan dalam satu temu bual jinak dan wawancara terancang dengan media UMNO dan pada mesyuarat tertutup UMNO tetapi tidak di Parlimen dengan kehadiran Ahli Parlimen Pakatan Harapan dan pengkritik ?

Posted: 08 Dec 2015 07:21 PM PST

Najib cuma berani kelentong dihadapan penyokong dan tukang angguk sahaja. Dia ponteng pada hari terakhir persidangan parlimen semata-mata untuk mengelak dari menjawab 90 soalan daripada Ahli Parlimen Pakatan Harapan pada sesi Parlimen 25 hari itu....Najib janji nak jawab pada hari akhir, sampai kesudah dia tak muncul! 

Ini bukan kali pertama Najib lari untuk mengelak disoal mengenai skandal 'derma' RM2.6 bilion. Pada pada 5 Jun lalu, Najib tidak muncul pada satu dialog Nothing2Hide Najib dengan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di ibu pejabat Umno sendiri selepas bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad turut hadir pada majlis yang sama.  Baca di sini

Mungkin Najib takut tercirit dan terkencing bila ada yang berani menyoalnya! Berikut persoalan yang dikemukakan oleh Lim Kit Siang :

Bolehkah Najib jelaskan mengapa beliau hanya berani menjelaskan 'derma' RM2.6 bilion dan skandal mega berkembar 1MDB  dalam satu temu bual jinak dan wawancara terancang dengan media UMNO dan pada mesyuarat tertutup UMNO tetapi tidak di Parlimen dengan kehadiran Ahli Parlimen Pakatan Harapan dan pengkritik ?

Semalam, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak akhirnya bersuara mengenai "derma" skandal RM2.6 bilion yang telah dogging beliau dan kerajaan bagi tempoh lima bulan lepas dalam satu temu bual eksklusif dengan media UMNO, yang dijalankan oleh kumpulan Pengarang Urusan berita dan hal ehwal semasa Media Prima Bhd Mohd Ashraf Abdullah, Pengarang Urusan New Straits Times Press kumpulan (Malaysia) Bhd,  Abdul Jalil Hamid dan Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Abdul Aziz Ishak.

 Najib berkata, sumbangan sebanyak RM2.6 bilion didepositkan ke dalam akaun beliau bukan dari kumpulan wang awam atau syarikat pelaburan milik kerajaan 1MDB, bahawa ia adalah hasrat penderma bahawa dana didepositkan ke dalam akaunnya dan bahawa derma itu dibuat secara peribadi.

 Penjelasan Najib ke atas skandal mega kembar membuka seribu satu soalan lain, tetapi isu yang paling penting ialah mengapa Najib cuma berani untuk menjelaskan tentang "derma" RM2.6 bilion dan skandal mega berkembar 1MDB dalam satu temu bual jinak dan dirancang dengan media UMNO dan pada mesyuarat tertutup  UMNO tetapi tidak di Parlimen di hadapan Ahli Parlimen Pakatan Harapan dan pengkritik?

 Mengapa Najib lari daripada Parlimen pada hari terakhir mesyuarat bajet Parlimen Khamis lepas, selepas mengelak 90 soalan daripada Ahli Parlimen Pakatan Harapan pada sesi Parlimen 25 hari itu dengan janji di hari pertama pesidangan Parlimen pada Oktober 19 bahawa semua soalan-soalan mengenai skandal mega berkembar akan dijawab dalam "satu masa" pada hari terakhir mesyuarat Parlimen?

Kenyataan tiga minit menteri "jangan berkata apa-apa" Khamis lalu oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Zahid Hamidi tidak menjelaskan  apa jua mengenai skandal 'derma' RM2.6 bilion terus kekal sebagai titik hitam terhadap akauntabiliti kerajaan dan ketelusan dalam sejarah parlimen Malaysia.

 Mengapa Najib tidak berani berdiri di Parlimen untuk memberi perkiraan yang terperinci dan memuaskan mengenai skandal "sumbangan" RM2.6 bilion serta  skandal 1MDB RM50 bilion, tetapi hanya berani bercakap mengenai kedua-dua skandal itu di persekitaran jinak dan terkawal seperti temu bual eksklusif dengan media UMNO dan  mesyuarat tertutup UMNO?

 Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Azalina Othman Said, memberitahu pemberita Parlimen Khamis lalu bahawa Peguam Negara Tan Sri Mohamad Apandi Ali telah menasihati Perdana Menteri dari membincangkan skandal 'derma' RM2.6 bilion di Parlimen, dan jika ini benar, mengapa Najib tidak mengambil kira nasihat Peguam Negara ini dalam temu bual dengan media UMNO dan pada  mesyuarat tertutup UMNO?

 Adalah yang paling dikesali bahawa Apandi Ali masih belum mengesahkan sama ada ia adalah benar bahawa beliau telah menasihatkan Najib daripada membincangkan skandal "derma" RM2.6 bilion di Parlimen atas alasan bahawa ia akan menjadi "subjudis", kerana jika demikian, maka Apandi Ali tidak layak menjadi ketua pegawai undang-undang negara kerana kecetekannya memahami  undang-undang.

 Ini kerana persoalan "subjudis" tidak timbul sama sekali, kerana tidak ada prosiding mahkamah mengenai skandal "derma" RM2.6 bilion yang boleh membawa "subjudis", tetapi hanya siasatan yang sedang dijalankan ke dalam isu ini, yang tidak boleh jadi "sub judice".

 Rakyat Malaysia menanti jawapan daripada kedua-dua Perdana Menteri dan Peguam Negara,  mengapa Najib dia tidak berani menjelaskan skandal "derma" RM2.6 bilion di Parlimen tetapi berani berkata dalam satu temu bual jinak dan wawancara telah diterancang dengan  UMNO walaupun dinasihati Peguam Negara dan Peguam Negara sama ada beliau telah memberi nasihat kepada Perdana Menteri terhadap membincangkan skandal "derma" RM2.6 bilion di Parlimen atas alasan "subjudis" dan apa kedudukan wawancara Najib ke atas skandal mega kembar  dengan media UMNO?

 [Ucapan DAP di Bukit Bendera "Solidariti bersama Lim Kit Siang & Mana RM2.6 bilion?" Ceramah di Dewan Serbaguna Pasar Padang Tembak (Rifle Range), Pulau Pinang pada selasa Disember 8, 2015 pada 10:00] ~ sumber

Tiada ulasan: