Ahad, 29 November 2015

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Sidang minggu akhir Parlimen jadi tumpuan

Posted: 29 Nov 2015 07:38 PM PST


MKINI

Pengundian akhir - bacaan ketiga Bajet
Najib terselamat dalam pusingan pertama pengundian di peringkat dasar, dengan majoriti 54 undi. Beliau mendapat 128 'menyokong', berbanding 74 'menolak' dari pembangkang.
Pembangkang masih mempunyai peluang terakhir pada 1 Disember ini, dengan bacaan ketiga Rang Undang-Undang Perbekalan itu.
Soalan mengenai RM2.6 bilion
Skandal yang melibatkan RM2.6 bilion "derma politik" dalam akaun bank Najib telah menjadi tajuk berterusan sepanjang sidang Dewan - dari mengangkat plakad hingga ke sesi soal jawab.
Tetapi kerajaan berkata ia akan menjawab semua pertanyaan mengenainya pada 3 Disember - hari terakhir sidang Dewan.
Menteri yang bertanggungjawab bagi hal ehwal Parlimen, Datuk Seri Azalina Othman (gambar) berkata, isu itu akan dijawab melalui sesi soal jawab.
Bagaimanapun, sesi soal jawab hanya membolehkan maksimum dua soalan tambahan.
Mengikut konvensyen, pembangkang akan mempunyai peluang pertama bertanya soalan tambahan, diikuti penyokong kerajaan, selepas jawapan menteri.
Memandang Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia sangat ketat dalam membenarkan soalan tambahan, biasanya selepas dua soalan, maka ahli Parlimen perlu memanfaat sepenuhnya peluang untuk bertanya.
Azalina juga enggan mengesahkan sama ada Najib sendiri yang akan menjawab soalan. Ini juga bermakna isu panas itu mungkin dijawab oleh Timbalannya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, yang juga menteri dalam negeri.
Nurul Izzah mengadap Jawatankuasa Hak dan Kebebasan
Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar menjadi sasaran dengan label 'pengkhianatan' selepas Puteri Sulu Jacel Kiram memuat naik gambar mereka bersama.
Pemimpin BN mendakwa naib presiden PKR itu "tidak sensitif" apabila mengadakan pertemuan dengan anak perempuan dalang pencerobohan Lahad Datu pada 2013.
Walaupun Nurul membuat permohonan maaf secara terbuka, Azalina membentangkan usul untuk merujuknya kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen.
Nurul dilarang masuk ke Sabah selepas usul mengenainya diluluskan di Dewan Undangan Negeri (DUN), dan beliau kini mungkin berdepan dengan kesan lain, termasuk penggantungan menghadiri sidang Dewan Rakyat.
Laporan persempadanan semula Sarawak
Dengan pilihan raya negeri Sarawak semakin hampir, Najib akan membentangkan laporan persempadanan semula kerusi DUN negeri itu, seperti yang dikehendaki oleh Perlembagaan Persekutuan.
Laporan itu akan mewujudkan tambahan 11 kerusi, menjadikan jumlahnya meningkat daripada 71 kepada 82 kerusi.
Bagaimanapun, pihak pembangkang telah membantah persempadanan semula itu kerana kebanyakan kerusi tambahan itu adalah dari kubu kuat BN.
Mereka berhujah bahawa langkah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) itu hanya akan mengukuhkan pemerintahan BN di negeri itu.
PKR telah memfailkan semakan kehakiman di mahkamah terhadap persempadanan semula, tetapi Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan memutuskan bahawa ianya sah.
Walaupun perbahasan bajet dan pengundian dijangka selesai pada 1 Disember, namun Dewan mempunyai hanya dua hari untuk membahaskan timbulan usul dan rang undang-undang dalam kertas perintah tetap.

YUS JAMBU DALAM KENANGAN-AL FATIHAH

Posted: 29 Nov 2015 07:23 PM PST


Maharaja Lawak Mega 2013 - Minggu 11 - Persembahan Jambu










UMNO PAGOH BERHIMPUN TANYA APAKAH DOSA MUHYIDDI

Posted: 29 Nov 2015 07:14 PM PST

‘RAKYAT SABAH TAK MARAH NURUL, BERHENTI PROPAGANDA MENGARUT’

Posted: 29 Nov 2015 03:23 PM PST

AMANAH SEDIA JADI PARTI TERBESAR DALAM PH – MOHAMAD SABU

Posted: 29 Nov 2015 03:21 PM PST

kuliah yang wajib dengar:.Petua Orang Dulu Yang SYIRIK - Ustaz Rosyam Nor a.k.a Ustaz Rizam Ghazali 2015

Posted: 29 Nov 2015 02:35 PM PST

Tanpa PAS Tak Boleh Tawan Kedah? AMANAH Sanggah AMK & PAS

Posted: 29 Nov 2015 02:32 PM PST

Pemuda Amanah sanggah AMK dan PAS Kedah

Tampil membidas dakwaan yang dilihat bersifat keanak-anakkan, Pemuda Parti Amanah Negara (Amanah) Kedah menyanggah dakwaan kononnya PAS mendominasi lanskap siasah di negeri utara tanah air itu sebagai tidak berpaksi kepada realiti politik sebenar.

Ketuanya, Asmirul Anuar Aris berkata, PAS hanya dapat memerintah Kedah selepas mendapat sokongan daripada semua pihak termasuk sokongan masyarakat Tionghoa apabila berada dalam Pakatan Rakyat.



"Sebagai contoh dalam PRU (pilihan raya umum) 1999 ketika 65 peratus undi Melayu berpihak kepada pembangkang, namun PAS hanya mampu mendapat 12 kerusi DUN dan 8 kerusi Parlimen," ujar beliau dalam kenyataannya hari ini.

Mengulas dakwaan Ketua AMK Kedah kononnya PAS mendapat sokongan daripada ribuan pondok di Kedah, Asmirul berkata, PAS kalah di kawasan pondok yang majoritinya pengundi Melayu seperti di Parlimen Sik.

"PAS kalah di kedua-dua Dun dan Parlimen yang ditandingi iaitu Padang Terap, Jerlun dan juga Baling juga begitu di mana PAS kalah di Dun yang majoritinya terdapat pondok dan didiami pengundi Melayu.

"Kenyataan yang dibuat oleh kedua-dua pimpinan sahabat Pemuda parti dari PAS dan dan AMK Kedah tersebut adalah tidak berpijak kepada hakikat yang nyata," tegasnya yang mengakui terpanggil untuk memberi reaksi apabila 'sahabat dari sebuah parti yang menganggap mereka dominan menyahut' dakwaan pihak AMK Kedah itu.

Menyifatkan penyertaan ramai golongan muda ke dalam Amanah biarpun parti itu belum tiga bulan usia penubuhannya, beliau berkata, sambutan tersebut lahir daripada desakan dan kehendak rakyat yang resah dengan kemelut serta kepincangan tata kelola negara.

"Secara hakikatnya, PAS tidak serius dalam menumbangkan kerajaan Umno-BN kerana telah menolak pelawaan untuk berada bersama-sama dengan Pakatan Harapan sedangkan hakikat politik Malaysia Umno-BN tidak pernah lagi tewas apabila parti-parti pembangkang tidak bersama," bidasnya.

Sehubungan itu, Asmirul berkata pihaknya komited memperkukuhkan Pakatan Harapan yang telah dibentuk di peringkat nasional mahupun di negeri dengan pelbagai aktiviti secara bersama. -malaysiadateline.com


Putus dengan PAS jangan berangan nak perintah Kedah, kata perwakilan

Pemuda PKR Kedah menggesa agar parti itu terus bekerjasama dengan PAS.

Menurut Perwakilan Pemuda PKR Kedah Mohd Ridhwan Mohd Razali, sekiranya putus hubungan dengan PAS, maka peluang untuk menawan negeri jelapang padi itu pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) menjadi semakin tipis.

"Lanskap politik Kedah cukup berbeza, tidak sama seperti Pulau Pinang dan Selangor. Kalau putus dengan parti PAS, jangan berangan kita hendak perintah negeri Kedah.

"Berapa ribu pondok di Kedah, kebanyakannya ahli PAS. Mereka semua pengundi PAS," Ridhwan memberitahu ahli parti di Petaling Jaya, Selangor hari ini.

Meskipun begitu, Ridhwan menegas sikap hormat-menghormati perlu diteruskan di antara kesemua parti terutamanya PAS, PKR dan Parti Amanah Negara (Amanah).

"Soal hormat, kita hormat adik bongsu kita (Amanah), parti sahabat kita (PAS) tetapi adik bongsu kena dengar juga cakap abang long (PKR)," katanya.

Beliau turut bersetuju dengan ucapan Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali yang menggesa agar kerjasama dikukuhkan untuk menumbangkan Barisan Nasional (BN) pada PRU14.

"Saya setuju dengan ucapan timbalan presiden tadi. Biarlah PKR tentukan hala tuju PKR. Itu jelas. Ada sesetengah pimpinan tu berserah. Macam harum manis.

"Tetapi realitinya PKR kena tentu masa depan parti sendiri, bukannya orang lain.

"Ini belum sebut lagi soal kerusi, isu itu lambat lagi, tetapi ia akan berlaku sekiranya pimpinan kita, pimpinan Pemuda PKR memandang remeh hal ini," katanya yang turut menyifatkan agihan kerusi pada masa akan datang akan menjadi isu serius. 
-TMI

[LIVE][291115] Ust Muhammad James

Posted: 29 Nov 2015 03:56 AM PST

Shamsul: Sabotaj Kongres KEADILAN, Umno macam sial

Posted: 29 Nov 2015 02:59 AM PST


(Oleh: Fiza Halim)

SHAH ALAM, 29 Nov- Naib Presiden KEADILAN, Shamsul Iskandar Md Akin mendakwa Umno-Barisan Nasional (BN) mensabotaj Kongres Nasional parti itu dengan mengedar akhbar palsu Selangorkini.
"Muka depan akhbar ini bagus, belakang pun bagus. Tapi bahagian dalam macam 'taik', banyak fitnah.
"Inilah sialnya Umno-BN," katanya ketika berucap semasa penggulungan di Kongres Nasional KEADILAN ke-11, di iDCC Shah Alam.
Jelas Shamsul yang juga ahli Parlimen Bukit Katil, akhbar palsu berkenaan diedarkan ketika perwakilan mula memenuhi dewan persidangan kongres sekitar jam 8.00 pagi tadi.
Bagaimanapun, pihak petugas kongres berjaya merampas semua akhbar yang diedarkan itu.
Dakwanya, apa yang berlaku itu jelas membuktikan bahawa Umno- BN sudah semakin terdesak apabila berusaha untuk menjatuhkan pakatan pembangkang yang dilihat semakin kuat dan diterima rakyat.
"Itu jelas membuktikan parti kita semakin kuat dan akan berhadapan dengan Umno-BN pada pilihan raya akan datang," katanya.
Berhubung dengan insiden tersebut, Shamsul akan membuat laporan polis dalam masa terdekat ini.
"Saya akan buat laporan polis….kemungkinan esok," jelasnya.

Warkah Anwar dari penjara sebakkan perwakilan

Posted: 28 Nov 2015 11:59 PM PST

Presiden yang dicintai, Timbalan Presiden dan pimpinan semua peringkat yang dikasihi.
Assalammualaikum dan salam sejahtera.
Seringkali dalam keheningan.., fikiran melayang menembusi tembok ke Segambut bersama Azizah dan keluarga. Dengan segar saya pastinya merayau menyapa teman dan pejuang yang terpaksa berhempas pulas diluar, serta kepasrahan rakyat yang diselubungi kesempitan hidup dan tekanan sistem "istibdat".
Dalam bingkisan sempena kongres kali ini, saya cenderung untuk memberikan tumpuan kearah penjanaan kekuatan jemaah; dengan mengajak saudara – saudari berbaiah dengan khitah asas perjuangan. Dengan sendirinya landasan tersebut menolak faham kabilah; kesetiaan peribadi kepada Anwar dan tokoh lainnya.
Maka amat menyegarkan manakala membaca kenyataan tokoh – tokoh baru dan pimpinan muda yang menyertai KEADILAN baru – baru ini. Mereka menekankan dasar perjuangan kearah pemerkasaan rakyat ; memperjuangkan keadilan dan kemanusian!
Peringatan al quranul kareem agar menyerahkan amanah kepada ahlinya; terikat dengan akhlak dan etika serta apa yang kini diungkapkan sebagai "democratic accountability". Seharusnya pimpinan disemua peringkat yang arif dengan saranan " taklif wala tasyri".
Tanggungjawab bukan keistimewaan wajar menghayatinya sekaligus memaknai intipati perjuangan.
Menyingkap teori Ibnu Khaldun mengenai pasang surut perjuangan dari tahap "umran badawi" ke "umran hadari", perjuangan kebangsaan; malah sejak gejolak Reformasi sendiri – tahap awal lebih diwarnai dengan kegigihan dan keberanian tanpa sebarang habuan.
Masa beredar dan kita kini tercabar untuk menguji kekuatan dan bermuhasabah setelah merasai sedikit nikmat dan kedudukan, ditambah dengan gelaran. Justru itu saya anjurkan supaya kita kembali kepada "khitah".
W.S Rendra melontarkan mutiara kata :
" kesedaran adalah matahari
Kesabaran adalah bumi
Keberanian menjadi cakrawala
Dan perjuangan adalah pelaksanaan 
Kata-kata"
Saya gariskan perkataan "pelaksanaan kata – kata" dengan mengajukan pertanyaan :
Apakah benar kita setia berbaiah dengan perjuangan dan tidak khayal dengan mantra pujian staf sekeliling atau kroni ?
Sejauhmanakah kita mengamalkan musyuwarah dalam memutuskan isu dasar ?
Apakah terdapat bisikan sehingga yakin dengan keegoan diri, kehandalan dan populariti peribadi mengatasi jemaah ?
Tidak terjebakkah kita dengan amalan "clientehism" sepertimana yang dilontarkan oleh penulis Francis Fukuyama dalam karyanya ' Political order ' menjelaskan sebagai satu penyakit yang menghampiri rasuah, menganugerahkan jabatan atau habuan kepada kelompok kecil dengan mengenepikan kelayakkan dan prestasi ?
Dan persoalan asas – berhasilkah kita dengan tekad mempertahankan idealisme perjuangan serta menghindari ketamakkan dan kebejatan ?
Tanpa kecuali, persoalan tersebut ditujukan kepada semua pimpinan di semua peringkat.
Membina ketahanan diri, membenamkan rasa iri hati dan cemburu, mengelak fitnah senang dibicarakan namun ukuran akhir adalah "Pelaksanaan Kata – Kata!!"
Kesenjangan diantara idealisme dan kenyataan perlu dirapatkan dan dengan sendirinya terungkai permasalahan kesenjangan pendapatan golongan mahakaya dan yang miskin papa kedana.
Politik negara kian terapung…ibarat hanyut tanpa berhaluan. Keretakan kian ketara. Malangnya..rakyat terhimpit dengan tekanan hidup akibat kebijakkan ekonomi yang tersasul, memelihara kepentingan kelompok mahakaya dan mendera majoriti rakyat miskin…
Justru itu saudara – saudaraku…
Bangunlah dengan yakin dalam saf yang kukuh – "ban yanun massus" seperti dilakar A. SAMAD SAID :
Berdiri kita setegap
Berdiri kita sederap,
Meragut cengkaman kawat.
….
Inilah tekad generasi baru
Akarnya keadilan syahda." 
Reformasi! Reformasi! Reformasi!

Tiada ulasan: