Jumaat, 20 November 2015

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


PAS Mahu Berganding Dgn UMNO Sebagai Pembangkang Di Pulau Pinang?

Posted: 20 Nov 2015 12:31 AM PST

PAS isytihar jadi pembangkang di Pulau Pinang

PAS hari ini mengisytiharkan parti itu sebagai pembangkang di Pulau Pinang.

Langkah itu diambil susulan hampir 300 anggota Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Komuniti (JKKK) daripada PAS dipecat di negeri itu.

Setiausaha agungnya Datuk Takiyuddin Hassan berkata langkah kerajaan Pakatan Harapan itu tidak memberikan manfaat kerana mungkin tiada pengganti bagi membolehkan kelangsungan perkhidmatan kepada rakyat.


Takiyuddin juga berkata tidak dapat dinafikan bahawa PAS bersama Pakatan Rakyat sebelum ini turut menyumbang ke arah kemenangan DAP di negeri itu walaupun hanya mempunyai sebuah kerusi dewan negeri.

Dengan apa yang berlaku sekarang, kata Takiyuddin, PAS akan bertindak sebagai pembangkang di negeri Pulau Mutiara itu.

Bercakap dalam sidang media di lobi parlimen, beliau menafikan akan menyertai Umno, sebuah lagi parti pembangkang di Pulau Pinang.

Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang Datuk Rashid Hasnon semalam menjelaskan anggota PAS yang memegang jawatan dalam JKKK, yang baru-baru ini melepaskan jawatan, sebenarnya dipecat.

Katanya, kekosongan itu akan digantikan dengan anggota parti serpihan PAS, Parti Amanah Negara (AMANAH), yang juga sekutu baru DAP dan PKR di peringkat kebangsaan.

Rashid berkata kerajaan negeri telah mulakan proses menamatkan perkhidmatan anggota PAS itu kerana mereka tidak dapat melaksanakan dasar-dasar kerajaan Pakatan Harapan di Pulau Pinang.

Beliau berkata keputusan itu membabitkan 293 anggota JKKK. Setiap jawatankuasa mempunyai kira-kira 15 anggota. -mk


Hanya Speaker Dun Dapat Tentukan Kedudukan Saya - Salleh Man

GEORGE TOWN: Wakil rakyat PAS Datuk Mohd Salleh Man berkata kedudukannya sebagai pembangkang dalam Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang perlu ditentukan Speaker Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang Datuk Law Choo Kiang.

Ini berikutan pengisytiharan PAS sebagai pembangkang oleh Setiausaha Agungnya Datuk Takiyuddin Hassan, katanya yang masih keliru tentang pengumuman itu.

"PAS pusat tidak menyebut tentang ADUN (Anggota Dewan Undangan Negeri) PAS Pulau Pinang sertai pembangkang dan saya akan merujuk kepada kedudukan ADUN PAS di Selangor," katanya kepada pemberita ketika ditemui di bangunan Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang di sini Khamis.

Mohd Salleh yang juga ADUN kawasan Permatang Pasir berkata kemenangan beliau pada pilihan raya umum lepas adalah atas sokongan kerajaan Pakatan Rakyat yang kini kerajaan Pakatan Harapan.

"Atas mana-mana nama kerajaan itu bukan masalah bagi saya, tapi saya sokong kerajaan negeri kerana dulu kemenangan saya atas tiket semangat Pakatan Rakyat," katanya.

Takiyuddin membuat kenyataan itu pada sidang akhbar di Parlimen hari ini berikutan tindakan kerajaan DAP Pulau Pinang menamatkan perkhidmatan 300 ahli Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dalam kalangan anggota PAS di kawasan Parlimen Kepala Batas.

Sementara itu, Ketua Penerangan PAS Pulau Pinang Mohd Yusni Mat Piah berkata PAS negeri menerima keputusan PAS pusat bahawa parti itu kini pembangkang di negeri ini.

"Kami bersetuju dan terima apa saja keputusan yang dibuat oleh PAS Pusat.Seperti mana kita ketahui PAS memang tidak bersama dengan kerajaan Pakatan Harapan Pulau Pinang lagi," katanya ketika dihubungi hari ini.

Terdahulu dalam kenyataan akhbarnya Mohd Yusni berkata kerajaan Pakatan Harapan Pulau Pinang berbohong berhubung isu pemecatan 300 anggota JKKK daripada kalangan anggota PAS di negeri ini kerana ramai daripada mereka yang tidak menerima surat pemecatan daripada kerajaan negeri.

"Jika tidak diserahkan surat pemecatan, kenapa sanggup berbohong bahawa semua 300 JKKK itu telah dipecat? Malah pihak kerajaan negeri seakan 'segan silu' menafikan tindakan meletak jawatan oleh JKKK daripada kalangan ahli dan pemimpin PAS," katanya.

Mohd Yusni turut mempersoalkan mengapa hanya 300 JKKK dimaklumkan sebagai dipecat sedangkan mengikut rekod sebenar menunjukkan 1,083 anggota PAS negeri yang berkhidmat dan terlibat dengan JKKK.

Beliau menyifatkan kenyataan Timbalan Ketua Menteri 1 Datuk Mohd Rashid Hasnon berhubung pemecatan 300 JKKK PAS dipecat dan digantikan dengan pemimpin Parti Amanah Negara tidak relevan lagi kepada Badan Perhubungan PAS Pulau Pinang.

Semalam Mohd Rashid dilapor berkata anggota JKKK PAS di kawasan Parlimen Kepala Batas telah dipecat dan bukannya meletak jawatan seperti yang diumumkan PAS kawasan tersebut.

PAS Kepala Batas sebaliknya pada Selasa lepas mengumumkan menarik diri daripada memegang jawatan dalam JKKK bagi kawasan itu.

Sementara itu Mohd Rashid pada sidang akhbar di bangunan DUN hari ini berkata pihaknya menggesa PAS negeri berhenti daripada mempolitikkan isu berkenaan.

"PAS negeri harus sedar bahawa mereka bukan sebahagian daripada kerajaan Pakatan Harapan, sekali gus tidak layak menjawat apa-apa jawatan dalam pentadbiran kerajaan negeri," katanya.

Mohd Rashid turut menyatakan kerajaan negeri menghantar surat penamatan perkhidmatan kepada anggota PAS yang dikenal pasti tidak menyokong kerajaan Pakatan Harapan sebaliknya bukan memecat mereka seperti yang dilapor akhbar semalam.

Pengerusi PKR Pulau Pinang Datuk Mansor Othman ketika dihubungi berkata tindakan PAS pusat untuk mengisytiharkan PAS sebagai pembangkang adalah lanjutan daripada krisis parti itu dengan DAP.

Beliau berkata sekiranya pergaduhan itu tidak berlaku, PAS tidak akan berbuat demikian dan Pakatan akan lebih kukuh berbanding sekarang.

"Saya berasa tindakan PAS pusat itu tidak memberi sebarang kesan negatif kepada PKR dan Pakatan secara keseluruhan kerana ini hanya melibatkan seorang ADUN," katanya.

Sementara itu, Ketua Pembangkang DUN Pulau Pinang Datuk Jahara Hamid berkata Mohd Salleh tidak perlu meletak jawatan untuk menyertai pembangkang kerana PAS tidak lagi dalam Pakatan Harapan.

"Salleh Man bagaikan duduk dalam dua alam di laut dan di darat kerana parti beliau tidak duduk dalam Pakatan Harapan tetapi dia pegang jawatan yang memerlukan dia laksanakan dasar Pakatan," katanya.

Pada pilihan raya umum ke-13 lepas, DAP memenangi 19 kerusi DUN, PKR (10 kerusi) dan PAS (satu) untuk menubuhkan kerajaan negeri Pulau Pinang.
-mstar


ULASAN GB

PAS sendiri cara pasal. Ada satu kerusi DUN diputuskan hubungan dengan ADUN berkenaan.

Sekarang terhegeh-hegeh mahu jadi pembangkang. Ertinya mahu duduk bersama UMNO BN dalam DUN di Pulau Pinang. Bererti juga sekarang dah boleh bekerjasama politik di antara PAS-UMNO di Pulau Pinang. Ia bunga-bungan kerajaan perpaduan yang dinafikan walaupun hukum kebenaran sentiasa menyerlahkan hakikatnya.

Menang 1 kerusi tapi ada lebih 1,000 orang yang dilantik dengan jawatan politik. Kena pecat, dan PAS melenting sampai ke langit.

Inilah bahana "mengkhianati" rakan-rakan komponen di dalam Pakatan Rakyat. Kemenangan PAS pun dahulu adalah kerana pengundi mengundi di atas dsasar Pakatan Rakyat, bukan kerana PAS semata-mata. Bererti juga PAS mengkhianati para pengundi.

GB sudah ulas sebelum ini. Petikan:

Entah apa yang ada di dalam benak pemimpin PAS Permatang Pauh sehingga mengambil tindakan memutuskan hubungan dengan ADUN PAS sendiri iaitu ADUN Permatang Pasir, Datuk Mohd Salleh Man.

Sekarang, apabila PAS sudah memutuskan hubungan dengan ADUN Permatang Pasir bererti PAS sudah tidak ada kerusi di DUN Pulau Pinang.

Dan susulan itu, sepatutnya semua ahli-ahli PAS yang menjadi kakitangan kerajaan Pulau Pinang di atas lantikan politik perlu meletakkan jawatannya.

Selepas ini juga, rasanya elok juga PAS umumkan mahu bertanding di semua kerusi DUN dan Parlimen di Pulau Pinang jika merasakan dirinya telah kuat jika bersendirian.

Nampaknya PAS Pulau Pinang sudah seperti berpatah arang berkerat rotan dengan Pakatan Harapan.

PAS Permatang Pauh tidak ambil iktibar kekalahan Yusni Mat Piah yang bertanding di Sungai Acheh pada pilihanraya ke 13 yang lalu di mana Yusni hanya memperolehi 600 undi dan hilang depositnya.

Bebeza pula pendirian PAS di Selangor.

Exco-exco PAS Selangor masih mengekalkan jawatannya malah PAS Selangor beriya-iya mempertahankan kedudukannya di dalam kerajaan negeri Selangor walaupun DAP masih ada di dalam kerajaan negeri.

Rakyat sedang memperhati dan menilai gerak-geri dan tindakan PAS yang kini berjuang dengan nafus dan emosi, bukan dengan ilmu dan strategi.......

PAS Takut, Halang Debat Terbuka Husam-Mustafa

Posted: 19 Nov 2015 06:05 PM PST

PAS Larang Debat Terbuka Husam-Mustafa

PAS menegaskan pihaknya tidak akan membenarkan mana-mana pihak menganjurkan perdebatan atau perbincangan secara umum yang membabitkan isu dalaman parti itu.

Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan juga menasihatkan kepada pihak yang terlibat dalam kemelut terutama yang membuat dakwaan terhadap parti dan pimpinan perlu membincangkan kemelut itu di peringkat parti.

Beliau berkata demikian merujuk kepada isu dalam PAS yang didakwa oleh beberapa pimpinan parti itu mengenai isu kononya kenyataan Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mahu PAS dan Umno bergabung di negeri Selangor.


Terkini, Ketua Pengarah Pilihan Raya Datuk Mustafa Ali dengan bekas Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa telah bersetuju untuk mengadakan satu perdebatan berkenaan isu tersebut.

Bercakap di hadapan pemberita di Lobi Parlimen petang ini, Takiyuddin telah mengeluarkan satu surat kepada Husam untuk hadir di hadapan Dewan Harian PAS pada 24 November ini.

"Di sini beliau boleh memberi penjelasan kepada Dewan Harian atas dakwaannya tersebut. Kita bagi peluang seluasnya untuk dia memberi penjelasan.

"Jika sekiranya dia rasa Presiden adalah pihak berkepentingan mungkin tanpa kehadiran Presiden dia boleh beri keterangan, yang ada lagi Timbalan Presiden dan Naib. Di dalam surat itu juga saya menyatakan beliau boleh membawa semua bukti-bukti atau dokumentari yang perlu," katanya.

Katanya, PAS sebagai sebuah parti Islam tidak boleh membangkitkan perkara yang boleh menimbulkan fitnah kepada jemaah.

"Dakwaan yang ada asas hendaklah pergi melalui saluran yang betul. Husam boleh bangkitkan dalam mesyuarat perhubungan kalau betul-betul niat untuk menjaga parti," katanya.

Jelas Takiyuddin, Mustafa Ali merupakan Ahli Dewan Harian turut hadir pada 24 November ini dan mungkin di dalam pertemuan itu kemelut ini boleh diselesaikan dengan lebih baik. –HD

ULASAN GB

Gayung telah bersambut, tiba-tiba PAS melarang debat Husam-Mustafa diadakan.

PAS sebagai sebuah parti Islam sepatutnya menggalakkan perdebatan terbuka kerana itu namanya prinsip ketelsan demi sebuah kebenaran.

Sekaran PAS meniru sikap UMNO - debat bukan budaya kita.


Tiba-tiba salah seorang ahli debat, iaitu Mustafa Ali tiba-tiba dinaikkan taraf sebagai ahli tribunal untuk mendengar penjelasan Husam kononnya di atas kapisitinya sebagai ahli Dewan Harian.

Sudah ada komplot untuk menekan Husam sebelum Husam hadir. Sepatutnya jika debat dibatalkan, Mustafa juga tidak boleh berada di dalam sesi pendengaran hujjah itu. Kini Mustafa seperti sudah ada "team" untuk membelasah Husam. Begitu rupanya perancangan jahatnya.

Apakah PAS takut lebih bayak hal yang akan terburai jika debat diteruskan? Apakah PAS khuatir Husam akan berjaya mendedahkan kebenaran dan kredibiliti Presiden PAS akan musnah? Apakah PAS khuatir para audien akan menyebelahi Husam dan pimpinan PAS akan mendapat malu kerana menuduh Husam sebagai memfitnah?

Jangan lupa di dalam muktamar PAS yang lalu, Husam adalah tokoh paling popular di kalangan akar umbi di mana beliau mendapat pencalonan untuk tiga jawatan tertinggi dalam PAS, Presiden, Timbalan Presiden dan Naib Presiden. Belum ada sesiapa yang memperolehi apa yang diperolehi oleh Husam.

Beliau gagal kerana beliau bukan dari kumpulan cai, bukan dari kumpulan ulama yang semua orang tahu taktik kotor kumpulan ulama mengenepikan kumpulan progresif semasa muktamar yang lalu.

GB sudah ulas sebelum ini, bahawa kemenangan kumpulan ulama dengan taktik kotor di dalam muktamar yang lepas tidak akan ada keberkatan pada kemenangan itu sekalipun mereka melaung dan mendabik dada kononnya mereka sebagai pejuang Islam, pejuang hudud.

Kebenaran itu tetap terserlah jua sekalipun semua pimpinan dan ahli PAS berhimpun untuk menutupnya. Husam ada kekuatan tersendiri, kekuatan ruhiyyah yang tidak ada pada diri pimpinan PAS yang lain hasil tarbiyah yang beliau lalui semasa berdamping dengan TG Nik Aziz.

Tidak mengapa, kita berserah kepada Allah kerana kita yakin hukum kebenaran dan keadilan akan terus berjalan untuk menghantar mereka yang menjalankan rencana dan taktik kotor itu ke lembah kehinaan dan kehancuran.

"KEBENARAN itu adalah dari Tuhanmu,
sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu." Al-Baqarah:147

Tiada ulasan: