Khamis, 5 November 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Debat batal! Najib rasa lega seketika sungguh!

Posted: 04 Nov 2015 10:00 PM PST

Ahli Parlimen Pandan Rafizi Ramli daripada PKR akan menggantikan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua (DAP) untuk berdebat dengan Presiden 1Malaysia Development Berhad (1MDB) Arul Kanda Kandasamy.

 Majlis Presiden Pakatan Harapan mengumumkan perkara itu hari ini dan menegaskan, perdebatan itu mesti disiarkan secara langsung di televisyen dalam program yang turut disertai penonton.

 "Kami berharap menteri komunikasi dan multimedia boleh teruskan slot di RTM itu untuk siaran langsung perdebatan itu," kata Ketua Whip Parlimen DAP Anthony Loke Siew Fook pada sidang media di lobi Parlimen hari ini. – 5 November, 2015. ~ sumber

  Beberapa halangan sengaja dijadikan alasan untuk menghalang Tony Pua berdebat dengan Arul Kanda. 

  Pandikar Amin mengugut akan meletakan jawatan speaker parlimen jika Tony Pua meneruskan rancangannya. Begitu pula ketua PAC yang baru Hasan Ariffin, mengatakan Tony Pua seharusnya tidak boleh bercakap mengenai 1MDB di luar Parlimen dan sebagainya selagi menganggotai PAC....

  Tetapi setelah Rafizi dipilih untuk menggantikan Tony Pua,Datuk Seri Salleh Said Keruak pula tak mahu memberikan laluan dengan berkata tawaran awal hanya dibuat bagi Pua-Arul berdebat dan jika salah seorang daripadanya menarik diri bermakna tawaran itu terbatal serta-merta.

 "Tiada lagi (tawaran). Tawaran hanya untuk 2 individu, Pua dan Arul. Apabila salah seorang mereka menarik diri, tawaran siaran langsung tiada lagi," kata Salleh di Parlimen hari ini. di sini

 Memang depa ni sedang menggelupok tidak mahu penipuan Arul Kanda mengenai skandal  1MDB diketahui rakyat. Najib rasa lega seketika ni....  

Berita yang payah PAS nak terima....

Posted: 04 Nov 2015 07:30 PM PST

OLEH ZULKIFLI SULONG, PENGARANG ANALISIS DAN RENCANA  

Walaupun perhimpunan raksasa PAS di Kota Baru bulan lalu menunjukkan parti Islam itu masih relevan di kawasan majoriti Melayu dan boleh berbangga dengan sokongan anak muda Islam, sebuah firma kaji selidik bebas mendakwa sebaliknya.

 Menurut kajiannya, separuh ahli dan penyokong PAS di Kelantan akan menyokong Parti Amanah Negara (Amanah) dalam pilihan raya umum akan datang dengan kebanyakannya daripada golongan muda, profesional serta bekas penyokong Berjasa dan Hamim sebelum ini.

 Kira-kira 15% ahli PAS di Kelantan pula menyertai Amanah manakala 35% lagi masih berada dalam parti yang memerintah negeri Kelantan itu kerana tidak mahu menimbulkan masalah dengan kerajaan negeri yang dikuasai PAS itu.

 Pengerusi Eksekutif Ilham Center Mohamad Hisomuddin Bakar yang mengkaji politik di Kelantan menemui fakta ini dalam kajian mereka yang terkini.

 "Kami dapati sangat ramai aktivis Berjasa dan Hamim selama ini yang menyertai Amanah apabila ia ditubuhkan, di samping profesional dan golongan remaja yang menyertai parti baharu itu di Kelantan," katanya kepada The Malaysian Insider.

 Beliau berkata, ramai penyokong Amanah yang memegang jawatan di bawah kerajaan negeri Kelantan.

 Mereka terdiri daripada wakil rakyat, ahli majlis kerajaan tempatan, pekerja syarikat berkaitan kerajaan (GLC), penghulu, guru halaqat dan jawatan politik kekal dengan PAS.

 Mereka diberikan gelaran "harum manis" iaitu buah mangga yang kulitnya berwarna hijau manakala isinya berwarna oren.

 "Mereka tidak mahu menimbulkan masalah dengan pengisytiharan menyertai Amanah," kata Hisomuddin mengulas kenapa fenomena ini berlaku.

 Kelantan menjadi penyumbang utama keahlian Amanah apabila 8,000 daripada 30,000 ahli pertamanya semasa dilancarkan 16 September lalu berasal dari negeri itu.

 Sokongan kepada Amanah ini diakui pengerusi Amanah Kelantan Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah. – 5 November, 2015.~ sumber

Komen al-Husseyn :

  Ini adalah berita yang payah PAS nak terima...Harap PAS akan buat sekali lagi perhimpunan di Kelantan untuk membuktikan ia masih mendapat sambutan di negeri itu. Kali ini, biarlah dibuat sesama orang Kelantan sahaja. Jangan ada kerahan untuk satu Malaya suruh datang berkerumun! PAS jangan lupa untuk ajak sekali geng Perkasa Ibrahim Ali! 

Kecuh di Parlimen bila pembangkang menuntut penjelasan penyingkiran bekas Peguam Negara

Posted: 04 Nov 2015 05:25 PM PST

KUALA LUMPUR, 4 Nov - Kekecuhan meletus di Dewan Rakyat hari ini selepas wakil rakyat pembangkang menuntut menteri persekutuan menjelaskan penyingkiran kontroversi bekas Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail, kononnya atas sebab-sebab kesihatan.

 Ahli Parlimen Puchong Gobind Singh meminta menteri undang-undang Nancy Shukri menjelaskan sebab penyingkiran Abdul Gani pada bulan Julai.

 "Mengenai Gani Patail, beliau telah dipecat daripada jawatan atas alasan bahawa dia sakit, tetapi dia mendakwa bahawa beliau tidak mengetahui tentang hal itu," kata Nancy dalam balasan.

 "Kedua, rakyat Malaysia semua menyaksikan bagaimana beliau menghadiri satu forum di Majlis Peguam di mana beliau berkata beliau sehat.

 Gobind membalas bahawa ia kelihatan seperti ada gangguan dan penyalahgunaan kuasa; apakah Perdana Menteri yang membuat keputusan untuk mengeluarkan AG.

 Dalam jawapannya, Nancy berkata Abdul Gani sememangnya sakit apabila beliau dipecat daripada jawatan kerana beliau perlu menjalani rawatan dialisis dengan kerap.

 "Sekarang dia adalah baik tetapi pada masa itu dia pergi untuk dialisis sehingga tiga kali dalam seminggu ... apa yang penting ialah pemindahan orang itu telah dilakukan mengikut undang-undang," kata Nancy.

 Jawapannya mendorong Ahli Parlimen pembangkang lain untuk berdiri dan meminta lebih banyak penjelasan mengenai penyingkiran Abdul Gani serta isu-isu yang melibatkan pemindahan pegawai lain.

 Gobind menyerbu keluar dari Dewan Rakyat selepas Nancy mengabaikan soalan-soalan.

 Kemudian pada sidang media di lobi Parlimen, Gobind melahirkan rasa kecewa dengan balasan Nancy dengan berkata isu berhubung penyingkiran Abdul Gani adalah kebimbangan awam.

 Malam tadi, forum awam Majlis Peguam pada Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA), Abdul Gani mengesahkan bahawa beliau masih menikmati kesihatan yang baik walaupun perlu menjalani dialisis.

 Ia adalah penampilan awam pertama sejak penyingkiran mendadak sebagai Peguam Negara pada bulan Julai, menjelang persaraan wajibnya itu hanya kerana pada hari lahir ke-60 pada 6 Oktober.

 Selain daripada memberitahu pada 28 Julai bahawa dia tidak tahu mengenai sebab pemecaannya dari jawatan yang pernah disandangnya selama 13 tahun, Gani tidak bercakap secara terbuka.

 Penyingkiran Gani yang ketika itu mengetuai siasatan pelbagai agensi mengenai dakwaan rasuah yang melibatkan   1MDB , yang berlaku pada hari yang sama apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak merombakan Kabinet yang menyaksikan pengkritik 1MDB - Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Naib Presiden Umno Datuk Seri Shafie Apdal - telah digugurkan.

 Bekas Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri Mohamed Apandi Ali, berusia 65 tahun, yang mempunyai lebih 42 tahun pengalaman undang-undang, telah dilantik untuk menggantikan Gani sebagai Peguam Negara.~ SUMBER

Tiada ulasan: