Rabu, 4 November 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Kerajaan menggelupoq nak halang debat untuk melindungi 1MDB

Posted: 03 Nov 2015 10:12 PM PST

 Debat antara Tony Pua dengan Arul Kanda Kandasamy secara umumnya telah pun dipersetujui oleh kedua-dua tuan punya badan dan mengikut logik akal, tiada apa-apa lagi yang sepatutnya boleh menghalang debat itu daripada menjadi kenyataan.

 Tetapi nampaknya, UMNO dan kerajaan mulai menggelupur kebimbangan dengan debat itu dan mulai cuba melakukan pelbagai usaha untuk menghalangnya dengan menjadikan Tony Pua sebagai sasarannya.

 Hahahaha....Mari kita ketawa dengan sikap penakut dan pengecut UMNO dan kerajaan itu. Buat malu dengan makcik Felda sajalah....

 Hari ini saja banyak drama telah dipentaskan yang menggambarkan ketakutan itu. Walaupun cuba menyembunyikannya, jawapan yang tepat ialah TAKUT DENGAN KEBENARAN.

 Drama 1 - Speaker Parlimen, Pandikar Amin Haji Mulia mengancam untuk meletakkan jawatan jika debat itu diadakan, kecuali jika Tony Pua meletakkan jawatan sebagai anggota PAC.

 Beliau juga mengatakan jika Arul Kanda menyertai debat itu, beliau tidak boleh lagi menjadi saksi dalam siasatan oleh PAC. Kenapa main ugut-ugut orang lain kalau nak letak jawatan? Dulu ugut nak letak jawatan sebab tiada kemudahan tandas, sekarang Tony Pua dan Arul pula umpannya?

 Drama 2 - Suara ugutan Pandikar itu kemudian disambut oleh Pengerusi PAC yang baru Hasan Ariffin, dengan mengatakan Tony Pua seharusnya tidak boleh bercakap mengenai 1MDB di luar Parlimen dan sebagainya selagi menganggotai PAC.

 Kita mendengar keputusan Speaker tadi. Saya selaku pengerusi jawatankuasa di bawah Parlimen patuh kepada arahan itu. Ini bermakna Tony Pua tidak boleh bercakap tentang 1MDB di luar dan sebagainya, jelas beliau.

 Drama 3 - Selepas itu, Shahrir Samad yang pernah menjadi Pengerusi PAC pula mengeluarkan kenyataan bahawa Tony Pua bakal berdepan tindakan Parlimen jika membocorkan maklumat diperolehinya dalam prosiding jawatankuasa itu ketika berdebat dengan Arul nanti. Katanya, sekiranya debat itu berlangsung, Tony Pua dikhuatiri sama ada secara sengaja atau tidak membocorkan maklumat yang diperolehinya dan mungkin memberi kesan kepada jawatankuasa itu.

 Sehubungan itu, tegasnya, jika Tony Pua mengambil bahagian dalam debat itu, beliau berdepan dengan keadaan di mana satu usul boleh dibuat terhadapnya kerana menghina Parlimen.

 Drama 4 - Seorang lagi pemimpin UMNO iaitu Annuar Musa juga tampil dengan melabelkan Tony Pua sebagai tidak mempunyai "T" yang bermaksud "tidak bertelur" jika tidak berani meletak jawatan sebagai anggota PAC untuk berdebat dengan Arul. 

 Kata beliau, jika benar Tony Pua mempunyai bukti kukuh tentang salah laku 1MDB, beliau tidak seharusnya takut untuk meletak jawatan sebagai anggota PAC dan menumpukan perhatiannya kepada debat itu.

 Jika Tony Pua enggan melepaskan jawatannya dalam PAC yang disifatkannya sebagai tiada "T", beliau lantas mencadangkan agar Ketua Pembangkang, Dr Wan Azizah Wan Ismail yang menjadi gantinya untuk berdebat dengan Presiden 1MDB itu.

 Ehh...kalau nak minta Dr Wan Azizah sebagai gantinya, lawannya bukanlah Arul Kanda, tetapi seharusnya Najib sendiri. Barulah padan, Ketua Pembangkang lawan dengan Perdana Menteri dan dapatlah juga kita mengetahui sama ada Najib ada "T" atau tidak.

 Drama 5 - Salleh Said Keruak yang sebelum ini sudah menyatakan persetujuan untuk membenarkan RTM membuat siaran langsung untuk debat itu, bahkan sudah menetapkan tarikhnya pada Jumaat, jam 9 hingga 10 malam, tiba-tiba membuat pusingan U dengan mengatakan ianya tertakluk kepada pematuhan terhadap arahan Speaker Parlimen.

 Katanya, syarat yang dimaksudkan perlu dipatuhi untuk siaran langsung itu ialah Tony Pua mesti meletak jawatan sebagai anggota PAC dan Arul Kanda pula tidak boleh terlibat sebagai saksi dalam siasatan mengenai 1MDB.

 Auta betul Salleh ni...Esok lusa entah apa drama beliau. Esok lusa juga entah siapa-siapa lagi akan bercakap dengan nada yang serupa iaitu jika mahu debat diteruskan, Tony Pua mestilah berundur daripada PAC dan Arul pula dibebaskan sebagai saksi 1MDB. Sebenarnya inilah yang sebetul-betulnya dinamakan penakut dan pengecut tetapi malu mahu mengaku, bahkan dalam masa yang sama putar alamnya tetap gred satu. 

 Sudahlah Tony Pua dipaksa berundur daripada PAC jika mahu berdebat, bahkan Arul turut diputuskan tidak boleh lagi menjadi saksi dalam penyiasatan PAC mengenai 1MDB jika tampil dalam debat itu.

 Kenapa takut jika debat itu melibatkan Tony Pua? Kenapa pula jika Arul muncul dalam debat, beliau tidak boleh lagi menjadi saksi? Bukankah Arul sudah banyak bercakap di luar mengenai 1MDB, termasuk dalam televisyen sebelum ini?

 Dalam penakut dan pengecut itu, tetapi maksud tersiratnya tidak lain ialah untuk melindungi 1MDB.

 Drama demi drama yang dipentaskan sekarang tidak lain ialah agar debat itu tidak menjadi kenyataan akhirnya. Itu saja tujuannya. (SH 03/11/2015) ~ sumber

Pencetus 1MDB punca masalah bukan yang bercakap, kata Sanusi Junid

Posted: 03 Nov 2015 07:00 PM PST

 Mereka yang memulakan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan mencetuskan semua masalah berkaitan dengannya sebenarnya lebih teruk berbanding yang hanya membincangkan skandal tersebut, kata bekas menteri besar Kedah Tan Sri Sanusi Junid.

 Beliau yang dipercayai termasuk dalam senarai 7 pemimpin Umno yang bakal dikenakan tindakan disiplin berkata orang sepertinya, berani lantang bersuara tidak sepatutnya dijadikan sasaran.

 "Jika anda kata mereka yang bercakap tentang isu itu menyebabkan perpecahan, maka orang yang menyebabkan masalah itu timbul adalah lebih teruk berbanding yang bercakap tentangnya.

 "Bukan kami penyebab masalah, kami hanya bercakap tentangnya. Pastinya bercakap tentang masalah itu lebih baik berbanding menjadi pencetus masalah," veteran Umno itu berkata ketika diminta mengulas laporan mengatakan beliau antara 7 yang sedang berada dalam pemerhatian parti. 

Kenyataan itu dipercayai merujuk kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang mengasaskan 1MDB sebagai firma pelaburan strategik negara dan turut berfungsi sebagai pengerusi lembaga penasihatnya.

 Sanusi dikatakan tersenarai sebagai 7 individu yang bakal dikenakan tindakan kerana mengeluarkan "kenyataan tidak masuk akal" terhadap parti.

 Beliau hadir pada satu sidang media bersama 5 bekas pemimpin termasuk bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, bekas timbalan perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Naib Presiden Umno Datuk Seri Mohd Shafie Apdal bagi menuntut kerajaan agar tidak menggunakan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (Sosma) terhadap pengkritik parti.

Selain Sanusi, turut dikatakan berada dalam senarai pemerhatian ialah Dr Mahathir, Muhyiddin, Shafie Apdal dan bekas menteri Tan Sri Zainuddin Maidin, yang semuanya secara terbuka mengkritik Najib berhubung 1MDB. (Baca lagi di sini )

Kesihatan hanyalah alasan untuk singkir Gani Patail....

Posted: 03 Nov 2015 04:12 PM PST

 
Korang nampak tak aku? Aku sehat jer....
 Kemunculan terbuka buat pertama kali bekas Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail di majlis awam sejak dipecat baru-baru ini membuktikan pembohongan Abd Rahman Dahlan dan mereka yang mengatakan Gani tidak sihat!

  Abdul Gani menyatakan keadaannya OK walaupun harus melalui dialisis tiga kali seminggu. 


"Saya sihat tetapi sila faham ini: Apabila saya masih bertugas di pejabat (sebagai peguam negara), saya memang sudah menjalani rawatan dialisis.

 "Saya rasa saya ada berurusan dengan beberapa presiden dan beberapa presiden lalu walaupun saya menjalani rawatan dialisis.

Beliau secara sinis menyatakan bahawa beliau masih buat 'kerja' - bukan di pejabat tapi menjaga cucu.

"Sekarang saya di sini. Anda nampak saya? Saya sihat, terima kasih," katanya.

Abdul Gani hadir untuk menyertai perbincangan mengenai Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2015 atau lebih dikenali sebagai Sosma. Majlis itu dianjurkan Majlis Peguam di Kuala Lumpur malam ini. 

Gani dipecat daripada jawatan pada 27 Julai, kononnya kerana isu-isu kesihatan hanya lebih sebulan sebelum hari persaraannya.

Ia datang hanya ketika menjelang rombakan kabinet yang turut menyaksikan pengkritik isu 1MDB dipecat daripada jawatan.

Beliau telah ditukarkan ke Perkhidmatan Kehakiman dan Undang-undang sehingga beliau bersara pada 5 Oktober.

Sejak penyingkirannya, laman pemberi maklumat Sarawak Report mendakwa Gani berada di ambang mengenakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dengan rasuah, atau pertuduhan pilihan pecah amanah.

Ini kononnya bagi pemindahan RM27 juta oleh bekas anak syarikat 1MDB SRC International ke akaun bank peribadi Najib.

Pengganti Gani Mohd Apandi Ali telah menafikan dakwaan itu dan berkata draf kertas pertuduhan yang dikatakan diterbitkan oleh Sarawak Report adalah palsu, sementara Najib telah secara konsisten menafikan sebarang salah laku.

Gani sendiri, bagaimanapun, telah berdiam diri mengenai isu itu walaupun percubaan berulang kali oleh wartawan, termasuk dari Malaysiakini, untuk menghubunginya untuk ulasan.sumber

Menteri Umno, @ Pengarah komunikasi strategik BN , Datuk Abdul Rahman Dahlan semasa ditemuramah wartawan The Star, Shahanaas Habib pada 16 Ogos lalu, mendakwa bahawa Gani Patail tidak sihat dan beliau tidak dipecat dari jawatannya.

Gani hanya ditukarkan ke jawatan lain dalam badan kehakiman dan dikekalkan senioritinya.....kerana Gani Patail  tidak sihat??


Sila klik di sini
S: Anda kata ia bukan penyingkiran tetapi ia adalah penyingkiran kerana dia dibawa pergi dari jawatannya dua bulan sebelum kontraknya tamat. 
Cukup adil. Anda boleh membuat kesimpulan anda. Terpulang kepada kamu. Saya belum bercakap dengannya. Tetapi kenyataan rasmi adalah bahawa dia tidak sihat. 
S: Biasanya apabila seseorang telah meninggalkan jawatan atas sebab-sebab kesihatan, ia adalah amalan biasa beliau akan mengeluarkan suatu pernyataan yang bermaksud sedemikian tetapi hakikatnya Gani Patail telah tidak dilakukan itu. Dan beliau memilih untuk berdiam diri dari menjelaskan banyak perkara? 
Alasan saya adalah sangat mudah. Siasatan masih berterusan. Tiada siapa yang memberhentikannya.~ sumber
  Rahman Dahlan kini tidak boleh mendabik dada sebagai manusia yang bermaruah kerana terbukti menipu sewaktu ditemuramah oleh wartawan The Star itu.

Tiada ulasan: