Jumaat, 13 November 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Hj Hadi terlibat dengan konspirasi menyingkirkan Husam

Posted: 13 Nov 2015 08:57 AM PST

Dato Husam Musa dalam program 'Demo Tanya Hamba Jawab' telah berjaya memberikan penjelasan kepada beberapa persoalan yang telah dikemukakan kepadanya.

 Secara tidak langsung kita diberitahu bahawa konspirasi jahat untuk menyingkirkan Husam telah bermula sejak awal-awal lagi menjelang PRU-13.

 Husam menyatakan bahawa beliau telah diminta sebanyak 3 kali supaya tidak bertanding di Dun Salor.

 Pertama oleh Setiausaha perhubungan PAS negeri Kelantan yang memaklumkan bahawa perhubungan negeri mengambil keputusan supaya Husam tidak bertanding Dun Salor dan sebaliknya memintanya hanya bertanding Parlimen sahaja. Tetapi Husam dengan tegas menolaknya.

 "Kalau hambo tak tanding di Salor, tak payahlah hamba bertanding langsung tak apa!" jawab Husam. 

 Kemudian di kali kedua, mereka meminta persetujuan Husam supaya adiknya, Hafiz bertanding di Salor dan Husam di parlimen. Ini pun Husam tegas menolaknya.

 "Kalau dua beradik bertanding, bagi adik saya, saya tak akan bertanding," tegas Husam." kata Husam.

 Untuk kali yang ketiganya, Husam memberitahu, tok guru telah memanggilnya seorang sama seorang pergi Kuala Lumpur. 

Dalam pertemuan tersebut, Hj Hadi kata, enta mesti hanya bertanding parlimen, tak payah tanding Dun.

 "Saya pegang lutut tok guru, Hj Hadi. Saya kata, tok guru, saya telah diberitahu masalah-masalah pengurusan pembalakan yang berlaku. Saya tidak boleh tinggal sehingga saya berpuas hati pengurusan khazanah kerajaan negeri Kelantan ni.Saya tetap akan bertanding di Dun Salor! Kalau tak Dun Salor, tak bertanding tak apa!" ……..siaran jem… Tidor dulu! hahahaha!

Menteri mentekedarah duit bantuan anak yatim dan miskin ??

Posted: 13 Nov 2015 04:04 AM PST

National Oversight and Whistleblowers (NOW) hari ini tampil dengan pendedahan yang paling mengejutkan berkaitan skandal melibatkan Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM) dimana wang yang sepatutnya digunakan untuk amal jariah telah disalah gunakan oleh Menteri Hal Ehwal Islam, Y.B Dato' Seri Jamil Khir Baharom.

Mengikut dokumen yang NOW perolehi, Dato' Seri Jamil Khir Baharom bersama isteri beliau Datin Seri Fatmawati Saidin dan seorang lagi individu bernama Cik Biby Haslinda telah mengikuti satu rombongan ke Amerikat Syarikat bagi tempoh perjalanan 21 Mei 2014 sehingga 29 Mei 2014.

Mengikut laporan tersebut, Jamil Khir enjoy sakan bermain golf, bawa isteri shopping di Pusat Membeli-belah "upscale outlet" barangan berjenama yang terletak di Washington DC, makan-makan yang jumlah keseluruhannya RM 410, 978.56!

  Perbelanjaan oleh Menteri dan rombongannya itu dibuat melalui institusi dibawah kawalan YaPEIM iaitu Yayasan Pembangunan Anak Yatim/Miskin (PEMANGKIN) yang mana duit tersebut adalah khusus untuk kegunaan bantuan anak yatim dan miskin. Baca sepenuhnya di sini

Jamil Khir yang lantik malaun yang songlap duit amal jariah tu...

Posted: 12 Nov 2015 11:16 PM PST

Ngo Pusat Pemantauan Negara & Pemberi Maklumat (NOW) mendakwa Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Jamil Khir Baharom bertanggungjawab secara langsung dalam perlantikan dua individu kepada lembaga pemegang amanah YaPEIM yang kini di bawah penelitian kewangan. 

 Pengarah NOW, Akmal Nasir memetik surat daripada Jamil Khir yang ditujukan kepada penaung yayasan itu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, memohon kelulusan untuk melantik dua individu, bersama-sama dengan 10 orang lain, kepada lembaga untuk tempoh Jan 1, 2014, untuk 31 Dis, 2016. 

Akmal juga telah mendapat surat di mana Jamil Khir melantik seorang individu sebagai pengerusi merangkap Presiden yayasan itu.

Individu yang kedua disebut oleh Akmal (foto) di hari ini mendedahkan juga Timbalan Pengerusi merangkap Timbalan Presiden yayasan itu. Kedua-dua mereka, bersama-sama dengan anak timbalan pengerusi dan suami, didakwa mendapatkan hampir RM2 juta setahun daripada pelbagai jawatan yang mereka pegang dalam asas dan anak-anak syarikatnya. 

Yayasan yang sepatutnya untuk meningkatkan ekonomi orang-orang Islam dan melaksanakan program-program kebajikan, menerima pembiayaan daripada sumbangan orang ramai, dan juga geran kerajaan dan pinjaman. 

"Adakah Jamil Khir bersedia untuk mengaku bahawa terdapat pecah amanah, ketirisan dan salah guna kuasa dalam Yayasan kerana beliau merupakan menteri yang bertanggungjawab dan semua orang dalam lembaga pemegang amanah dilantik atas nasihatnya?"

 Akmal bertanya dalam satu kenyataan hari ini:  Adakah Jamil Khir meminta pemecatan mereka? 

Beliau juga bertanya sama ada Jamil Khir akan meminta Najib untuk memecat pengerusi dan timbalan pengerusi. 

Sementara itu, The Malaysian Insider melaporkan bahawa walaupun pada Yayasan itu adalah di bawah bidang kuasa Jabatan Perdana Menteri, Jamil Khir tidak mempunyai kuasa ke atasnya. 

 "Yayasan ini adalah bebas. Ia mempunyai lembaga sendiri. Menteri (Jamil Khir) tidak mempunyai kuasa ke atas lembaga tersebut," 

Portal itu memetik Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Asyraf Wajdi Dusuki sebagai berkata. 

Malaysiakini telah menghubungi Jamil Khir dan sedang menunggu jawapan. 

Pada hari Isnin, Akmal mendakwa Timbalan Pengerusi, yang merupakan ahli Wanita Umno Kelantan, telah didakwa menerima RM223,000 dari asas untuk aktiviti masyarakat yang bertepatan dengan Rompin pilihan raya kecil. 

Walau bagaimanapun dilaporkan tiada rekod mana-mana aktiviti yang berlaku. 

Ia sebelum ini dilaporkan bahawa seorang ahli Umno Kelantan dan Yayasan itu sedang disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia kerana menyalahgunakan dana bantuan mangsa banjir. 

Pilihan raya kecil Rompin pada 5 Mei berakhir dengan memihak kepada BN, dengan Ahli Parlimen baru, Hasan Arifin, kini berkhidmat sebagai Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira yang baru. 

Malaysiakini masih merahsiakan identiti individu  dan Yayasan yang terlibat, sementara menunggu jawapan mereka kepada pertanyaan kami. 

Sementara itu, dua ahli parlimen DAP telah melahirkan rasa terkejut mereka ke atas pendedahan Akmal. 

Ahli Parlimen Bukit Bendera Zairil Khir Johari berkata yayasan itu telah mencemarkan nama baik Islam. 

"Ia jelas bahawa nama Islam di negara ini tercemar oleh institusi dan agensi agama yang bukan sahaja menipu dana dan tidak menjaga kebajikan orang Islam, tetapi lebih berminat untuk menjadi polis moral dan menganjurkan acara-acara 'agama'," kata Zairil dalam satu kenyataan. 

Beliau menggesa kerajaan supaya merombak pengurusan yayasan itu untuk menyingkirkan orang-orang yang telah menyalahgunakan dana, dan jadikan Yayasan lebih profesional.

 Ahli Parlimen Segambut Lim Lip Eng dalam kenyataannya menggesa mereka yang didakwa menyalahgunakan Yayasan untuk keuntungan peribadi mereka supaya bertaubat. 

"Saya rasa bertanggungjawab untuk meamal orang Islam supaya bertaubat dan membersihkan pendapatan mereka yang telah diterima melalui cara yang meragukan," kata Lim. - malaysiakini 

Tiada ulasan: