Sabtu, 31 Oktober 2015

ZAKRI ALI

ZAKRI ALI


Malaysia Rugi Tapa Anwar Dalam Kabinet Kerajaan. - Pejuang Amanah Rakyat

Posted: 31 Oct 2015 10:30 PM PDT

Pejuang Amanah Rakyat's photo.

Tak terkata apa,,apa yang dia buat hanya untuk kita,,bkn untuk kepentingan anak bininya cucunya dan yang pasti juga bukan untuk kepentingan menantunya,,hanyalah untuk kita,,untuk rakyat,,
Pejuang Amanah Rakyat's photo.

Pin pin pon pon!!!,,pas pis pus,, - Pejuang Amanah Rakyat

Posted: 31 Oct 2015 10:00 PM PDT

SELAMAT PAGI MALAYSIA ...Harap2 tidak ada lagi yang buta selepas nie .

Posted: 31 Oct 2015 09:30 PM PDT

MAHU MENANG PILIHANRAYA PEMIMPIN PKR JANGAN ANGKUH KEPADA RAKYAT

Posted: 31 Oct 2015 09:00 PM PDT


Bang Nuar's photo.

Strategi PKR mencapai impian menumbangkan BN/PBB dalam pilihanraya DUN Sarawak dan PRU14.

Apabila rakyat mahu tumbangkan BN.... dekatilah
 
Apabila rakyat berusaha menumbangkan BN.... hargailah
 
Apabila rakyat minta pertolongan.... bantulah
 
Apabila rakyat beri pandangan..... dengarkanlah
 
Apabila rakyat buat pilihan....fahamkanlah
 
Ingatlah.... rakyat penentu kemenangan PKR dalam pilihanraya.

Jika PAS Nak Pertahan 8 Kerusi, Tapi Jangan Halang Parti Lain Bertanding

Posted: 31 Oct 2015 08:30 PM PDT


PAS Selangor pertahan kerusi DUN pada PRU akan datang

PAS Selangor hari ini mempertikaikan hasrat DAP yang mahu bertanding di 8 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) yang disandang parti itu pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14.

Pemimpin PAS Selangor memutuskan untuk mempertahankan semua 8 kerusi tersebut pada PRU akan datang kerana melihat tindakan DAP itu lebih kepada usaha bersama sekutunya iaitu Parti Amanah Negara (Amanah), yang merupakan parti serpihan PAS.


Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Iskandar Abdul Samad berkata PAS sedia maklum DAP mahu merebut kerusi parti itu, namun pihaknya berpendirian untuk mempertahankan kerusi berkenaan.

"Sebelum ini kita dengar ada ura-ura mereka akan masuk kawasan PAS...kita akan terus bertanding di situ dan akan pertahankan kerusi kita," katanya kepada pemberita di lobi Dewan Undangan Negeri di Shah Alam.

Sementara itu, setiausaha PAS Selangor Mohd Khairuddin Othman berkata PAS negeri tidak akan berundur dan memberi laluan kepada DAP dalam PRU itu.

"Apa rasionalnya DAP nak bertanding di kerusi yang dalamnya 70% pengundi Melayu? Ini bukti suara DAP adalah suara parti Amanah kerana kedua-dua parti ini berminat untuk bertanding di kerusi yang dimenangi PAS," katanya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Paya Jaras.

Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua dilaporkan sebagai berkata parti itu mungkin akan bertanding di 8 kerusi PAS dalam PRU akan datang dan sudah bersedia ke arah itu.

Kerusi itu ialah Taman Templer, Lembah Jaya, Sri Serdang, Meru, Cempaka, Dusun Tua, Tanjung Sepat dan Paya Jaras.

Bagaimanapun, Pua berkata keputusan itu akan diputuskan selepas perbincangan dibuat bersama Pakatan Harapan Selangor yang melibatkan DAP, PKR dan Amanah. – Bernama

ULASAN GB

PAS nak pertahankan 8 kerusi yang dimenanginya pada PRU yang lalu adalah langkah yang dialu-alukan tetapi PAS tidak berhak untuk menghalang mana-mana parti lain untuk bertanding di kelapan-lapan kerusi berkenaan.

Seperti yang GB utarakan seleum ini, PAS tidak boleh menganggap kerusi yang mereka tandingi semasa Pakatan Rakyat terbentuk pada tahun 2013 sebagai milik mereka sampai kiamat. Tiada sebarang peruntukan undang-undang atau nas-nas yang menyebut demikian.

GB juga sudah ulas sebelum ini bahawa kemenangan PAS di Selangor di dalam PRU13 dulu khususnya, adalah disokong oleh bukan-Melayu. Dan apabila PAS mengambil sikap bermusuh dengan DAP, PAS sebenarnya menempah telah kekalahan lebih awal. Cuba perhatikan:

DUN PAS menang di Selangor.
mm=majoriti menang. %c= % cina

N17 Gombak Setia. mm 4.2%. %c 11.73%
N18 Hulu Kelang. mm 7.2%. %c 14.32%
N2 Sabak. mm2.1%.. %c 12.23%
N20 Lembah Jaya. mm 20.7%.. %c 31.86%.
N21 Chempaka. mm25.9%. %c 38.17%.
N23 Dusun Tua. mm10%. %c 37.72%.
N26 Bangi. mm25.2%. %c 18.96.
N29 Seri Serdang. mm25.4%. %c 31.6%
N38 Paya Jaras. mm14.3%. %c 27.3%
N42 Meru. mm25.6%. %c 27.5%
N45 Selat Kelang. mm8.7%. %c 26.0%
N51 Sijangkang. mm10.8%. %c 15.2%.
N53 Morib. mm2.6%. %c 22.7%
N54 Tanjung Sepat. mm3.4%. %c 28%.


Jika dilihat peratusan di atas, hampir kesemua kerusi (kecuali Bangi) majoriti kemenangan PAS adalah lebih kecil dari jumlah pengundi kaum Cina. Ini bererti jika tanpa "undi" kaum Cina, PAS bungkus di kesemua kerusi berkenaan.

Nahas Pesawat 7K9268 : Tiada Yang Terselamat Posted by Kita Bantai

Posted: 31 Oct 2015 08:00 PM PDT

 
Kesemua 224 penumpang dan anak kapal yang menaiki pesawat Rusia yang terhempas di Mesir maut, menurut laporan dari pihak berkuasa memetik laporan Metro.co.uk.

Pesawat Air Kolavia 7K9268 itu berlepas dari resort Sharm el-Sheikh pada 5.51 pagi untuk menuju ke St Petersburg. 23 minit kemudian, ia hilang dari radar dan terhempas di Sinai.


Seorang pegawai keselamatan yang tiba di lokasi berkata pesawat itu musnah sama sekali.

Sebelum ini, paramedik pada mulanya berkata mereka mendegar suara-suara yang datang dari serpihan pesawat tersebut.

Pesawat itu membawa 200 penumpang dewasa, 17 kanak-kanak dan 7 anak kapal. Tiga penumpang adalah warga Ukrain dan 214 lagi warga Rusia. 


Debat Arul- Tony Pua peluang perjelas isu 1MDB,

Posted: 31 Oct 2015 07:30 PM PDT


Kata bekas ahli PAC Timbalan Menteri Luar Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican berkata, debat antara Arul Kanda Kandasamy dengan Tony Pua akan membuktikan tiada apa yang disembunyikan dan memberi peluang rakyat membuat penilaian sendiri.

Timbalan Menteri Luar Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican berkata, debat antara Arul Kanda Kandasamy dengan Tony Pua akan membuktikan tiada apa yang disembunyikan dan memberi peluang rakyat membuat penilaian sendiri.

Kesediaan bersemuka secara langsung di televisyen berhubung isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) merupakan peluang keemasan untuk menerangkan dengan terperinci berhubung isu berkenaan, kata bekas anggota Jawatankuasa Kira-Kira Kewangan Negara Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican. Reezal Merican, yang juga timbalan menteri luar, berkata ia adalah platform terbaik bagi Presiden dan Pengarah Eksekutif Kumpulan 1MDB Arul Kanda Kandasamy untuk memberi penjelasan terperinci tentang isu itu kepada Anggota Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua.

Selain itu, katanya tidak ada apa-apa yang perlu disembunyikan kerana ia disiarkan secara langsung di televisyen dan terpulang kepada rakyat untuk membuat penilaian.

"Saya menggesa kedua-dua pihak agar mengambil peluang ini dan biarlah rakyat mengadili apa jua yang mereka sampaikan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat agung tahunan Mimbar Permuafakatan Ibu Bapa Malaysia ke-14, di Kepala Batas hari ini.

Reezal berkata demikian bagi mengulas kenyataan Arul yang mengumumkan kesediaan beliau bersemuka dengan Pua secara langsung di televisyen berhubung isu syarikat pelaburan negara itu, tanpa sebarang syarat selain berharap ia diadakan secepat mungkin. –


Bernama themalaysianinsider.com/bahasa.

Najib is born to create misfortune for the country

Posted: 31 Oct 2015 07:00 PM PDT


There is no more politics of sanity in this country. What remains is just politicking of individual leaders of both sides of the divide.  
 
There are no more workings for the good of the country and the people they lead but just to concentrate efforts to care for each other among the weak, corrupt, contemptible and looters like leaders that presently pulls the nation soon to ashes.

The country seems to be lawlessly ruled by the exclusive leaders and members within the corridor of power and they are unmindful for their shameful and undignified acts that they commit. 
 
The mandate given by the BN parties (not the rakyat) to rule is abused mercilessly and now no one should be irritable against all the nauseating acts they openly commit. 
 
They are kings and the chief is the Grand Maharajah with his consort in his palace called Sri Perdana.

They are free to take corruption money as that money is now rebranded as 'donation' and it is in huge sum that runs up to RM billions. If there are groups or individuals who try to uncover their dubious deals they will be arrested and charged under SOSMA or whatever the act by Parliament to suppress the moves. 
 
Najib is ruling the country like he is ruling his own kingdom where all revenues of the country are his income and he dishes a bit some to all families with household income of less than RM3000and he wants everyone to be thankful (tauhid) to him and praise him like we praise the almighty GOD.

He even goes fiercely against his mentor (Dr Mahathir) who made him to be the PM just because his mentor asks him to retire and leave Putrajaya because of his mischiefs. Instead he calls his mentor a thankless person who forgets his favor he offered his mentor when his mentor was in trouble. 
 
He wants his mentor to be continuing returning his favor by allowing him to pull the nation down to ashes. He wants to do everything without interruptions however scandalous and heinous his acts can be.

He does not go against the fugitives Nik Faizal and Datuk Subuh and Jho Lo as these are the personalities who were his conduits for the money launderings done in all parts of the world but instead he foils all the investigation team at work. 
 
He just does not want the investigation team to unearth the truth on all the allegations against him.

He compounds his heinous acts by putting even the unhappy UMNO leaders under his microscope and soon these leaders will be taken actions against them. 
 
As Tengku Razalegh rightly puts it, the ruling leaders are ruling the country like the rule of communist. He suspects everybody and trusts no one who is fully informed about his dubious deals that are against the law and ethics of good leadership.

However a right minded being will know that he knows of his guilts. His involvements in all the mischievous deals are so deep that he is unable to find the way out.  
 
As I have mentioned in my postings months ago he is now riding on the back of a tiger and unable to dismount.

Seriously Najib is in deep trouble. He doesn't know how to mitigate his own huge self inflicted problems. In the mean while he will turn himself to become a dictator. 
 
I heard there are more arrests and moves to suppress his critics before the annual general assembly of UMNO. Let's see what's next to come.

If possible Najib wants to see the innocences be suppressed and all the wrong doers to go scott free. That is the only way to save his skin.
 
 

VIDEO - Apa Yang Kecoh Antara Zahid Hamidi dan Nurul Izzah di Parlimen ?

Posted: 31 Oct 2015 06:15 PM PDT


PRU14 - PAS Gelabah Bila DAP Nyatakan Hasrat Tandingi 8 Dun PAS Di Selangor

Posted: 31 Oct 2015 05:45 PM PDT



SHAH ALAM – Pas hari ini menyifatkan DAP seolah-olah tidak dapat mempercayai rakan politiknya sendiri dalam Pakatan Harapan hingga tetap memutuskan untuk 'kacau' kawasan yang pernah ditandingi Pas dalam pilihan raya lalu.

Pengarah Pilihan Raya Pas, Datuk Mustafa Ali menyifatkan kenyataan DAP yang dipercayai merujuk kepada laporan yang memetik kenyataan Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua itu sebagai sangat angkuh.

"Apa perlunya DAP 'kacau' kawasan yang Pas pernah tandingi? Adakah DAP tidak dapat mempercayai rakan politiknya sendiri.

"Ini semua kata-kata sedap sendiri dan sangat angkuh walaupun pilihan raya masih jauh, sepatutnya terdapat rundingan tentang hal ini sesama mereka dalam Pakatan Harapan," katanya yang dipetik melalui kemas kini status di Facebook, hari ini.

Semalam, Tony Pua yang juga Setiausaha Publisiti DAP mengumumkan parti itu telah bersiap siaga untuk meletakkan calon sekaligus bersedia untuk bertanding di lapan kerusi Dun di Selangor yang kini disandang Pas.

Namun katanya, perkara itu akan diperhalusi dalam mesyuarat Pakatan Harapan Selangor terlebih dahulu. Kerusi-kerusi itu ialah Taman Templer, Lembah Jaya, Sri Serdang, Meru, Cempaka, Dusun Tua, Tanjung Sepat dan Paya Jaras.


PRU-14 : PEMBANGKANG MESTI BERSATU

Posted: 31 Oct 2015 05:00 PM PDT

Ismaily Bungsu C's photo.

SEBATANG lidi untuk dijadikan penyapu memangnya tidak semudah membersihkan sampah di halaman rumah, tetapi kalau sebabat itu ada ratusan batang lidi, maka itu maksudnya mudah melaksanakan tugas, lagi yang berat menjadi mudah dan ringan segala.

Demikianlah falsafahnya kita berkerja untuk mencapai puncak dan kerana itulah segalanya kita perlukan STRATEGI yang mantap dan tersusun indah untuk menginjakkan kaki di puncak atas nama kejayaan.

Hidup ini tidak boleh bersendirian sebab sebagai pemimpin kita kena lihat kesemuanya kala kita mahu rakyat menyokong secara padu untuk menumbangkan kerajaan yang gila kuasa dan rakus tamak dan lupa apa yang mereka janjikan untuk tunai amanah yang diperkatakan lewat manifesto setiap 5 tahun semasa election.

Suasana pembangkang di Sabah ini memang kuat sebenarnya tetapi kekuatan itu BN gunakan secara PECAH DAN PERINTAH dan akhirnya orang2 Sabah menubuhkan parti yang bersifat kenegerian dan yang bersifat kenegerian ini sebenarnya tidak akan duduki putrajaya sebab mereka hanya berusaha tandingi 25 kerusi MP dan 60 Dun.

Meski menang di Negeri, itu tidak akan dapat merubah kerajaan negeri dan persekutuan sebab dasar tadbir di Malaysia ini parti yang menangi lebih 112 kerusi sebenarnya lagi berkuasa untuk merubah keseluruhan tadbir di Malaysia. Untuk menangi lebih 112 kerusi ini hanyalah bakal dilakukan oleh BN dan HARAPAN PAKATAN sedang parti lain tidak akan tandingi 222 kerusi MP berkenaan/kalau bertandingpun tetap KALAH.

Nah, berdasarkan keadaan ini tidak boleh tidak parti tempatan kena berkerjasama dengan PARTI NASIONAL( bukan parti Malaya) iaitu sama ada BN atau HARAPAN PAKATAN.

BN memang sukabanyak sangat parti ditubuhkan di Sabah dan itu sebab ROS telah meluluskan 13 parti tempatan di Sabah dan sebelumnya sudah ada STAR parti yang didaftarkan di Sarawak.

Terakhirnya yang saya perhatikan menyusul sesudah itu ialah PCS dan keadaan ini jika kesemuanya bertanding jelas BN juga akan berkuasa dan kalau adapun parti lain memang mungkin satu dua yang nanti wujud sebagai pembangkang dan itu tidak akan dapat memberikan impak untuk perjuangkan apa yang Sabahan mahu.

Lebih teruk kalau tidak ada parti yang memenangi lebih 112 kerusi MP di peringkat persekutuan dan jika ini gagal maka keadaannya samalah seperti sekarang atau sama seperti kemenangan PBS dalam tahun 1985 itu yang akhirnya tersungkur kesan PBS sendiri ketika itu terpaksa menyembah untuk mendapatkan peruntukan melalui WANG DISATUKAN ITU yang dikuasai oleh kerajaan persekutuan.

Kesan PBS ketika itu bukan bernaung dalam BN maka peruntukan dari kerajaan federal BN salurkan melalui Jabatan Pembangunan Negeri dan sama sepertinya di Kelantan/Trengganu dana dari petronas dinamakan Wang Ihsan dan BN sendiri yang kuasai.

Makanya rakyat Sabah kena faham fungsi kerajaan Negeri dan kerajaan persekutuan itu/kalau sekadar terus berhujah tanpa tahu fungsi2 ini dan terus melaungkan undi parti tempatan makanya semua kita akan berputih mata bukan saja parti tempatan, malah parti nasional juga akan gagal dan sekaligus Sabahanlah paling teruk menerima kesannya nanti akan terus menjadi Sabahan TERMISKIN meski negeri kaya raya kesan sumber Allah anugerah Allah.

Sekarang ini seperti yang kita semua tahu ada 13 parti tempatan telah ROS luluskan termasuk PCS dan STAR yang sudah sedia ada dan keadaan ini jelas telah dirancang oleh BN untuk kuasai Sabah secara PECAH DAN PERINTAH.

Jika semuanya bertanding dan merebut kerusi di PRU-14 akan datang baik di DUN atau Parlimen maka jelas kita akan gagal/berputih mata dan PRU-13 lalu telahpun menjadi pengajaran buat kita dan ini kena kaji secara terperinci.

Terbaik seperti yang saya cadangkan sebelum PRU-13 lalu semua parti pembangkang di Sabah kena duduk satu meja dan tidak usah tamak rakus dan berbincang dengan hati terbuka ikhlas bukan untuk kepentingan diri tetapi untuk kepentingan rakyat Sabah keseluruhannya.

Saya melihat DAP/PKR memang parti yang mendahului kesan punya 11 kerusi DUN dan 3 kerusi MP, sedang STAR hanya satu kerusi.

Kekuatan STAR tidak boleh diperkecilkan sebab kehadiran mereka boleh memecahkan undi untuk melawan BN sebab terbukti di kawasan MP Marudu dan Keningau di PRU-13 lalu.

Kehadiran PCS juga jelas punya kekuatan meski setakat ini belum dapat kita nilai sejauh mana kekuatan mereka banding STAR tetapi keadaannya akan sama seperti hadirnya parti STAR.

Yang kita hadapi ialah parti Nasional yang namanya BN dan mereka ini jangan kita lupa yang mereka punya segala kelengkapan seperti dana tentu masih ada lagi simpanan/sisa 2.6 bilion atau akan ada lagi ARAB tua bakal menderma.

Bukan saja BN punya kekuatan dana, malah segala jentera bawah Kementerian federal seperti SPR, JPN, Jabatan Perpaduan, Kemas, Polis, tentera dan sebagainya akan mereka gunakan sedang kita parti lokal hanya menggunakan semangat dan sedikit dana yang terhad.

Jangan sekali kita memikir sejarah kekuatan ketika PBS tumbangkan BERJAYA dalam tahun 1985 akan berulang dan itu tidak akan ada lagi sejarah itu sebab ketika itu pengundi cina bersatu padu bersama pengundi KDM sedikit bumiputera Islam yang menyebabkan BERJAYA tersungkur.

Sekarang ini KDM pecah seribu ada yang dalam PBS, PBRS, UPKO dan juga ada di PKR dan ada dalam STAR termasuk PCS sendiri dan jangan lupa dalam UMNO juga ada KDM bawah pimpinan Ambrose di Penampang, Rubin Balang di Kemabung dan Roland Kiandee di Beluran. Jadi, ini yang saya katakan pecah seribu.

Tidak boleh tidak FORMULA terbaik ialah DAP/PKR dan STAR serta PCS mesti duduk satu meja dan bincang sama dan tentunya diharapkan Dr Jeffrey dan seorang YB yang bakal duduki kerusi Ketua PCS akan terbuka hati untuk duduk bincang demi Sabahan/kalau gagal maka jawabannya TATAP BN juga bakal berkuasa meski majoritinya kurang.

Bertindak dan berfikirlah demi Sabahan dan Malaysian keseluruhannya sebab rakyat Malaysia rata2 mahu perubahan kepimpinan peringkat pusat di PRU-13 lalu sudah jelas PR mendapat undi 52% dan ramalan Anwar Ibrahim di PRU-14 akan datang ini pembangkang akan memperolehi 60% undi rakyat Malaysia dan ini sekaligus BN akan tersungkur.


ISMAILY BUNGSU
Sabah
31/10/2015

Selamat Pagi Semua.......

Posted: 31 Oct 2015 04:30 PM PDT


Umno 7: Mesti ambil tindakan, tetapi kalau...

Posted: 31 Oct 2015 10:43 AM PDT



Penyelaras BN Selangor, Mat Nadzari Ahmad Dahlan menegaskan tidak ada seruan untuk Majlis Tertinggi Umno bertindak memecat pemimpin parti yang didakwa 'menderhaka'.

Sebaliknya, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batang Kali itu menjelaskan, kemahuan ahli adalah supaya parti bertindak kepada mana-mana individu yang bersifat seperti anai-anai atau gunting dalam lipatan.

Tindakan itu pula katanya, boleh hanya sekadar menasihati individu terbabit.

"Tidak ada seruan yang mengkhususkan badan tertentu atau orang tertentu untuk diambil tindakan.

"Kita mengatakan sesiapa saja ahli Umno yang merosakan dan bersifat seperti anai-anai atau gunting dalam lipatan, itu yang harus diambil tindakan.

"Kalau ahli menderhaka mesti diambil tindakan, sekurang-kurang diberi nasihat dan kita kena ingat tidak semestinya bila kita saran untuk ambil tindakan mereka ini perlu dipecat," tegas Mat Nadzari kepadaMalaysiakini.

Mat Nadzari berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung bancian dalaman Umno yang mendapati sekurang-kurangnya 154 daripada 191 ketua bahagian mahu majlis tertinggi parti bertindak terhadap pemimpin parti yang didakwa 'menderhaka'.

Kalau imej terjejas...

Bagaimanapun bancian yang dijalankan di kalangan 170 pemimpin bahagian menerusi aplikasi chat di Telegram tidak menyebut sebarang nama.

Akhbar memetik Ketua Umno bahagian Kapar Datuk Faizal Abdullah tidak menolak bahawa pemimpin yang didakwa itu adalah bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, timbalan presiden Tan Sri Muhyiddin Yassin, dan naib presiden Datuk Seri Shafie Apdal.

Mengulas lanjut Mat Nadzari berkata Umno kini perlu bertindak tegas dengan mengenakan hukuman kepada ahlinya dalam usaha menyelamatkan parti itu daripada terus hancur.

"Ahli Umno perlu ada disiplin, bila silap kita kena ambil tindakan, jatuhkan hukuman seminimum mungkin hingga ke maksimum.

"Tengok tahap dan keperluan ketika itu serta macam mana parti nanti akan dipandang oleh masyarakat umum," kata Mat Nadzari.

Bagaimanapun ketika diminta mengulas apakah langkah tersebut akan menjejaskan imej parti, ini jawab Mat Nadzari:

"Kalau imej kita terjejas, kita kena pertimbangkan semulalah tindakan tersebut supaya bersesuaian mengikut keadaan," tambahnya.


SUDAH TIADA KERJAKAH MACAI2 INI (4 GAMBAR)

Posted: 31 Oct 2015 03:45 AM PDT




Lokasi: Kelantan

Orang suruh jawab bukan suruh bakar...

Lelaki Ini Telah Menghisap Vape Selama 4 Bulan, Lihat Keadaan Paru-parunya Amat Mengejutkan By canang

Posted: 31 Oct 2015 03:00 AM PDT


 
Persoalan adakah penggunaan rokok elektronik membahayakan kesihatan atau benar-benar dapat membantu mereka yang ingin meninggalkan rokok tembakau masih menjadi perdebatan para saintis dan pakar perubatan sedunia.
Namun beberapa kajian perubatan terbaharu mula menunjukkan kesan positif penggunaan rokok elektronik atau lebih dikenali sebagai 'vaping.'
Kajian dikendalikan pakar kardiologi Dr Konstantinos Farsalinos yang melihat dengan lebih dekat bagaimana alat gantian tembakau yang semakin popular itu digunakan dalam situasi sebenar.
Hasil kajian yang diterbitkan di dalam jurnal dalam talian pada Mei 2015 bertajuk "Addiction" mendapati e-rokok generasi ketiga (peranti dengan penggunaan kuasa bateri yang boleh dilaras) mampu menghasilkan formaldehid yang boleh menyebabkan kanser, namun ia hanya berlaku dalam keadaan "ekstrem".

Secara umumnya, kandungan cecair e-rokok terdiri daripada propilena glikol, gliserol, atau kedua-duanya, ditambah dengan nikotin dan bahan kimia perisa.
Formaldehid terbentuk hasil daripada tindak balas propilena glikol dan gliserol ketika pengewapan.
Kajian Farsalinos mendapati apabila peranti itu menggunakan kuasa terlalu tinggi, ia akan menghasilkan wap kering atau "dry puff."


"Namun wap kering itu akan menyebabkan rasa kurang menyenangkan dalam mulut perokok, sekali gus menyebabkan mereka enggan menghisap 'vape' dalam keadaan berkenaan," katanya.
 
Tambahnya, biarpun formaldehid turut dibebaskan menerusi e-rokok, kadarnya jauh lebih rendah berbanding rokok tembakau.

Menteri, timbalan menteri kita banyak buang masa – NGO

Posted: 31 Oct 2015 02:15 AM PDT


Syed-Ali-Al-Attas_talk
 
KUALA LUMPUR: Sebahagian menteri dan timbalan menteri di negara ini didakwa tidak menyumbang apa-apa kepada rakyat malah mereka dikatakan lebih banyak membuang masa.

Presiden Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM), Datuk Syed Ali Al-Attas berkata, keadaan itu merupakan contoh bagaimana kerajaan tidak menggunakan sepenuhnya sumber tenaga yang ada termasuk menteri dan timbalan menteri.

Katanya, walaupun negara ini mempunyai ramai menteri dan timbalan tetapi sebahagiannya tidak menyumbang apa-apa.

"Negara kita memiliki ramai menteri dan timbalan menteri. Tapi ada setengah daripada mereka tidak membantu apa-apa. Banyak menteri dan timbalan menteri kita hanya membuang masa," katanya dalam sidang media sempena forum Pasca Bajet 2016 pada Jumaat.

Mengulas mengenai Bajet 2016 yang dibentangkan pada Jumaat lalu, Syed Ali berkata, Najib mengutamakan pembangunan bersifat kuantitatif dan mengabaikan pembangunan moral atau kualitatif.

Majlis Fatwa Kaji Penggunaan Vape

Posted: 31 Oct 2015 01:30 AM PDT



Majlis Fatwa Kebangsaan sedang mengkaji penggunaan rokok elektronik atau vape dari pelbagai aspek sebelum memutuskan mengenai hukum penggunaannya kepada umat Islam.

Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan, Prof Emeritus Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin berkata Felo Penyelidik Majlis Fatwa Kebangsaan bersama pakar kesihatan, ekonomi dan alam sekitar sedang menjalankan kajian mengenainya.

"Hasil penyelidikan kemudiannya akan dibentangkan kepada ahli jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan dan mufti setiap negeri, barulah satu keputusan akan diambil mengenainya," katanya.

Beliau diminta mengulas mengenai keputusan Kabinet hari ini yang tidak mengharamkan penggunaan rokok elektronik.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dilapor sebagai berkata Kabinet memutuskan perkara itu.

Abdul Shukor berkata, keputusan penggunaan vape sama ada haram atau sebaliknya hanya akan diputuskan selepas beberapa proses kajian dilakukan.

"Ada beberapa proses yang perlu dilalui terlebih dulu. Apabila selesai, keputusannya kita akan uar-uarkan kepada masyarakat.

"Rokok dan shisa sebelum ini sudah diwartakan sebagai haram penggunaannya kerana kandungannya berupa tembakau yang jelas memudaratkan kesihatan,," katanya.

Sementara itu Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S Subramaniam dalam satu kenyataan hari ini berkata Kabinet mengenal pasti keperluan untuk mengadakan lebih banyak pendidikan kesihatan awam mengenai kesan pengambilan vape dan peraturan lebih ketat mengenai penggunaannya.

"Kementerian Kesihatan akan segera melaksanakan kedua-dua langkah itu," katanya dan menambah kejayaan kepada langkah tersebut dan kewujudan bukit seterusnya akan menentukan sama ada terdapat keperluan untuk melarang penggunaan vape di masa depan.

Dr Subramaniam berkata budaya mengguna vape di Malaysia dibincang secara menyeluruh oleh Kabinet yang kemudian mengambil kira kesan menghisap rokok dan rokok elektronik.

- Bernama

9 Soalan UMNO Semporna

Posted: 31 Oct 2015 12:45 AM PDT



Ketika berita penyingkiran beberapa pemimpin kanan Umno semakin hangat diperkatakan, salah satu bahagian parti itu yang terlibat secara langsung dalam isu berkenaan hari ini tampil mengemukakan sembilan soalan secara terbuka.

Kenyataan dikeluarkan Umno bahagian Semporna itu juga mengingatkan pucuk pimpinan parti berkenaan bahawa tokoh yang dilihat kritikal terhadap Datuk Seri Najib Razak itu mempunyai penyokong tegar di seluruh negara.

"Tujuh pemimpin yang disebut-sebut itu - terutama Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal - bukan hanya mempunyai penyokong tegar di kawasan yang mereka wakili malah ada di seluruh negara.

"Perlu diingatkan bahawa setiap undi dan kerusi dalam pilihan raya umum ke-14 nanti adalah penting kepada survival Umno," kata kenyataan berkenaan.

Pertanyaan yang dikemukakan Umno Semporna hari ini adalah:

Adakah bersuara demi kepentingan rakyat kini bukan lagi keutamaan kepada parti?

Adakah syarikat 1MDB menjadi institusi yang lebih penting, berkuasa dan lebih besar pengaruhnya berbanding Umno?

Adakah 1MDB ini milik Umno?Adakah dengan menyokong 1MDB ini dapat menguatkan parti Umno?

Adakah melalui penyingkiran, pengantungan dan pemecatan pemimpin dan bekas pemimpin Umno dapat mengembalikan keyakinan rakyat terhadap parti?

Adakah pemimpin serta Setiausaha Agong Umno sedar majoriti ahli parti dan rakyat percaya bahawa pemimpin yang kononnya dikhabarkan sedang dipantau itu menyuarakan sesuatu isu yang sememangnya dekat dengan hati rakyat?

Kuat sangatkah Umni pada hari ini hinggakan pemimpin atasan seolah-olah lupa bahawa asas perjuangan Umno adalah untuk kepentingan rakyat dan bukan kepentingan pemimpin?

Adakah desakan untuk mengambil tindakan terhadap pihak yang melakukan kesalahan dan penyelewangan itu selarin dengan kenyataan Najib sebagai Presiden Umno?

Dalam konteks Sabah pula, apakah mesej yang ingin disampaikan kepada rakyat negeri itu jika Mohd Shafie disingkirkan kerana menyataan kebimbangan terhadap parti?

Sebelum ini Malaysiakini melaporkan mengenai tujuh pemimpin misteri Umno yang sedang dipantau untuk diambil tindakan disiplin.

Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata langkah itu akan diambil selepas proses berkaitan selesai dibuat.

Katanya Umno "sudah penat melayananggota parti yang mengeluarkan kenyataan tidak sesuai kepada orang umum".

Bersuara demi rakyat

Umno Semporna diketuai oleh Mohd Shafie yang juga salah seorang daripada pemimpin kanan yang dipercayai sedang dipantau ibu pejabat parti ketika ini.

Beliau dan Muhyiddin adalah antara tokoh yang pernah membangkitkan persoalan mengenai cara Najib mengendalikan beberapa isu negara, termasuk agensi pelaburan tajaan kerajaan 1MDB.

Menurut kenyataan Umno Semporna, Mohd Shafie adalah salah seorang pemimpin yang bertanggungjawab membawa Umno ke Sabah.

Dengan rekod "cemerlang dalam memikul tanggungjawabnya" sebagai wakil rakyat dan pernah berkhidmat sebagai menteri di tujuh kementerian, mereka mempertikaikan kewajaran Mohd Shafie disingkirkan hanya kerana "bersuara demi kepentingan rakyat".

"Ahli Jawatankuasa Umn Semporna amat kecewa dengan khabar angin yang mengatakan terdapat usaha menyingkirkan Muhyiddin sebagai Timbalan Presiden Umno serta Mohd Shafie selaku naib presiden.

"Ketika ini Umno berdepan masalah kemerosotan keyakinan rakyat terhadap parti dan ia dapat dibuktikan dengan keputusan dua 2 pilihan raya umum lalu apabila buat pertama kali dalam sejarah, parti kalah undi popular kepada pembangkang.

Adakah dengan penyingkiran, pengantungan dan pemecatan pemimpin serta bekas pemimpin Umno yang banyak berjasa dapat mengembalikan keyakinan rakyat?" katanya.

Menurut Umno Semporna lagi, sehingga kini Muhyiddin dan Mohd Shafie tidak pernah mengeluarkan kenyataan menuduh perdana menteri melakukan penyelewengan.

Sebaliknya, kata mereka, kedua-dua pemimpin itu secara konsisten mengeluarkan kenyataan supaya 1MDB serta kementerian kewangan perlu telus dan jujur membuat penjelasan kepada rakyat.

"Jika terdapat salah laku atau penyelewangan, mereka yang telibat perlu dibawa ke muka pengadilan tanpa takut atau pilih kasih. Bukankah ia selaras dengan kenyataan perdana menteri?" kata kenyataan itu.

Ketika ini, kata Umno Semporna, golongan muda dahagakan pemimpin berani menyatakan kebenaran dan bukan tokoh bersuara dengan bongkak, retorik serta mengampu "seperti yang berlaku sekarang".

Malah lebih teruk, katanya, ada pihak mencabar pemimpin tertentu keluar dari Umno atau BN jika tidak menyokong perdana menteri.

Tiada ulasan: