Jumaat, 16 Oktober 2015

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


PKR Johor yakin lebih banyak pemimpin Umno akan hijrah

Posted: 16 Oct 2015 02:42 AM PDT



PKR Johor yakin lebih banyak pemimpin Umno akan hijrah

PKR Johor yakin lebih banyak pemimpin Umno akan hijrah


Selepas bekas timbalan menteri pendidikan tinggi Datuk Saifuddin Abdullah mengumumkan penyertaannya semalam, PKR Johor pula mendedahkan lebih ramai pemimpin Umno bakal menyertai mereka, lapor akhbar Sinar Harian.

Pengerusi PKR Johor Hassan Karim mendakwa parti itu kini sedang dalam usaha "merisik" beberapa tokoh Umno.

"Ada beberapa pemimpin yang kita sedang risik, namun setakat ini ia masih belum dimuktamadkan.

"Kita akan umumkan nanti apabila sampai waktu," katanya seperti dilaporkan akhbar tersebut.

Pada masa sama, beliau mengalu-alukan penyertaan Saifuddin dan berkata PKR Johor akan mengatur beberapa program negeri melibatkan kehadiran bekas pemimpin Umno itu untuk bertemu dengan penyokong dan pengundi tempatan.

Semalam, Presiden PKR Datuk Dr Wan Azizah Wan Ismail mengumumkan penyertaan Saifuddin.

Ketika berada dalam kerajaan, Saifuddin yang pernah memegang jawatan timbalan menteri pengajian tinggi itu begitu lantang mengkritik permasalahan pendidikan seperti Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) 1971, selain membuka ruang kebebasan kepada mahasiswa.

Beliau pernah menjadi ahli Majlis Tertinggi Umno dan merupakan timbalan ketua bahagian Temerloh sejak 2009.

Beliau juga pernah menjadi ahli Parlimen Temerloh selepas menang pada Pilihan Raya Umum ke-12 sebelum tewas kepada Ketua Penerangan PAS Nasruddin Hassan pada 2013.
Saifuddin sebelum ini menerima surat tunjuk sebab hanya kerana menghadiri pelancaran Pakatan Harapan.

Kenaikan tol: ‘Rakyat didahulukan’ atau dirompak dahulu?

Posted: 16 Oct 2015 02:33 AM PDT



Kenaikan tol: 'Rakyat didahulukan' atau dirompak dahulu?

Kenaikan tol: 'Rakyat didahulukan' atau dirompak dahulu?


"Kerajaan langsung tidak berprihatin. Mereka nak jerut leher kita ke?" tanya seorang penjual sayur bernama Ah Choy di pasar pagi Kepong Baru, Kuala Lumpur.

Beliau marah kerana pentadbiran PM Najib menaikan kadar tol ketika rakyat sedang bergelut dengan kenaikan harga minyak dan perlaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan sejak 1 April lalu.
Seramai 15 orang yang ditemubual Suara pakatan daily di pasar pagi itu menyatakan kemarahan terhadap kerajaan yang dianggap tiada hala tuju sejak beberapa bulan kebelakangan ini.

"Jangan mimpi kita boleh dapat pendapatan yang tinggi pada tahun 2020. Sekarang pun, negara kita sudah mengundur ke belakang. Kos sara hidup melambung naik mendadak dan kerajaan tidak peduli," kata seorang penjual ikan bernama Wong, 75 tahun.

Wong memberi contoh harga bihun 400 gram dari Thailand sudah naik dari RM2.30 hingga ke RM2.50 sebungkus kesan kemerosotan nilai ringgit. Katanya, banyak lagi bahan makanan import yang naik harga akibat kelemahan ekonomi negara.

Tambah beliau, kenaikan tol akan menyumbang kepada kenaikan harga sayuran, ikan, daging, buah-buahan dan lain-lain barangan runcit kerana ia perlu diangkut menggunakan lori atau van yang melalui lebuh raya bertol.

Rata-rata rakyat berpendapat pemberian BR1M yang ditambah sehingga RM950 tidak memberikan apa-apa perbezaan kepada warga marhaen akibat perlaksanaan GST dan kenaikan tol.
Mereka menyoal: Adakah kerajaan sudah lupakan cogan kata 'Rakyat Didahulukan'? Atau cogan kata tersebut hanya akan diuar-uarkan menjelang pilihan raya sahaja?


Amanah ada peluang rebut kerusi dalam PRN Sarawak

Posted: 16 Oct 2015 02:30 AM PDT



Amanah ada peluang rebut kerusi dalam PRN Sarawak

Amanah ada peluang rebut kerusi dalam PRN Sarawak


Parti Amanah Negara (Amanah) sedia untuk berada di pentas utama politik Sarawak walaupun parti pemerintah negeri, Parti Pesaka Bumiputra (PBB) dijangka akan meningkatkan penguasaan dalam pilihan raya negeri yang dijangka diadakan awal tahun depan.

Malah Presiden Parti Rakyat Sarawak Tan Sri James Masing mengakui tentang perkara ini apabila menyifatkan "Amanah lebih merbahaya daripada PAS".

"Mereka boleh mengancam Barisan Nasional (BN) di kawasan majoriti Islam," kata Masing yang juga menteri pembangunan tanah Sarawak ketika Amanah dilancarkan.

Ini berlaku kerana Pengerusi Amanah Sarawak Mohamad Fidzuan Zaidi yang dahulunya pengarah pilihan raya PAS negeri berjaya membentuk parti baharu itu sebagai sebuah parti terbuka seperti dikehendaki rakyat negeri.

Struktur Amanah di Sarawak umpama parti yang memerintah Sarawak PBB pimpinan ketua menteri Tan Sri Adenan Satem.
Fidzuan merupakan Melayu Melanau manakala timbalannya seorang Dayak Kristian, William Mangor.

"Dasar parti kami adalah Islam tetapi orang bukan Islam bebas menyertainya sebagaimana Islam adalah agama persekutuan tetapi agama lain bebas diamalkan dalam Perlembagaan Persekutuan," kata Setiausaha Amanah Sarawak Abang Halil Abang Naili kepada The Malaysian Insider.

Walaupun baru sebulan dilancarkan, Amanah kini sudah berjaya membentuk 2 kawasan di Sarawak iaitu Kota Samarahan dan Petra Jaya yang dilancarkan pada Rabu.

Kawasan ini mempunyai kira-kira 40% penduduk Bumiputera bukan Islam (Iban dan lain-lain), 30% Cina dan 30% Melayu-Islam.
Dua lagi kawasan yang bakal dibentuk Amanah dalam masa terdekat ialah Bintulu dan Miri.

"Ketika awal saya menyertai PAS 20 tahun dahulu, ia memakan masa bertahun untuk membolehkan kami membentuk kawasan-kawasan," kata Fidzuan kepada The Malaysian Insider selepas merasmikan kedua-dua kawasan itu.

Dalam pilihan raya negeri pada April 2011, DAP merupakan parti pembangkang paling berjaya apabila menang 13 daripada 15 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) ditandinginya berbanding 3 dimenangi PKR walaupun bertanding 49 kerusi.

Sementara PAS tidak memenangi sebarang kerusi DUN daripada 7 yang ditandinginya.

Kejayaan DAP disebabkan sokongan padu kaum Cina kepada Pakatan Rakyat (PR).

Bagaimanapun, PR berkubur pada Jun tahun ini selepas PAS bersengketa dengan DAP, menyebabkan pemimpin progresif parti itu keluar parti dan menubuhkan Amanah.

Dalam pilihan raya negeri akan datang BN dijangka meningkatkan sokongannya dengan pencapaian baik dan populariti Adenan sebagai ketua menteri.

Sokongan Cina kepada DAP dijangka akan kekal sekalipun ia tidak meningkat, bagaimanapun sokongan Melayu dan Bumiputera bukan Islam dijangka akan meningkat terhadap BN kerana dasar dibawa Adenan.

Akan tetapi Fidzuan yakin masa depan Amanah sangat baik dan boleh mengambil alih tempat PBB pada masa depan.

"Dalam pilihan raya ini, saya jangka BN akan menang lebih besar. Mungkin kerusi DAP pun akan berkurang apatah lagi kerusi PKR kerana pencapaian baik Adenan sebagaimana pencapaian Pak Lah bila pertama kali masuk pilihan raya sebagai perdana menteri," katanya merujuk kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi yang berjaya memenangi Pilihan Raya Umum 2004 dengan undi begitu besar selepas menggantikan Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Namun Adnan sudah 77 tahun umurnya. Mampu ke dia memimpin lagi dalam pilihan raya selepas ini?

"Kita yakin ketika itulah peluang Amanah," kata Pengarah Pilihan Raya Amanah Sarawak, Mohamad Jolhi kepada The Malaysian Insider yang sangat yakin dengan masa depan parti disertainya selepas meninggalkan PKR.

Fidzuan bersama 2 lagi bekas penggerak PAS Sarawak iaitu setiausaha perhubungan Abang Ahmad Kerdee Abang Masagus dan ketua penerangan Andri Zulkarnain Hamden meninggalkan parti Islam itu dan menyertai Amanah.

Turut menyertai Amanah ialah bekas pesuruhjaya PAS Sarawak, Othman Mustafa dan bekas calon parti Islam itu di Tanjung Datu dan Parlimen Mukah, Nani Sahari.

Fidzuan berkata, setelah menyertai Amanah, beliau merasakan begitu lapang kerana segala-galanya terbuka luas di depan dan semakin ramai kawan.

"Rupanya di luar sana ramai kawan kita, tidak sebagaimana dalam PAS, semuanya rasa tersekat dan tertutup.

"Puncanya adalah kerana PAS bermula dengan haram baru makruh dan halal sedangkan Amanah bermula dengan halal dahulu baru makruh dan kemudiannya haram," katanya yang turut memaklumkan Amanah Sarawak mendapat kuasa autonomi sebagaimana DAP negeri.

Hudud hanya mainan lebai untuk pecahkan Pakatan Rakyat-APA KATA DR MAZA

Posted: 16 Oct 2015 02:21 AM PDT


PAS tidak menghantar usul baru untuk membentangkan rang undang-undang persendirian berhubung penguatkuasaan hudud di Kelantan, kata Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan.

"Itu kami belum putuskan. Kemungkinan besar tidak," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Ketika ditanya sama ada Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sudah memfailkan usul rang undang-undang persendirian untuk sidang Parlimen yang akan datang, Takiyuddin berkata perkara berkenaan di luar pengetahuannya.

Hadi awal tahun ini membawa usul sedemikian tetapi gagal membentangkan dalam sidang-sidang Dewan Rakyat yang lepas.
Untuk melaksanakan hudud di negeri yang dikuasainya itu, PAS membawa usul meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965, yang selama ini membenarkan mahkamah tersebut mengenakan hukuman denda RM3,000, lima tahun penjara dan enam sebatan.

Penyokong sudah kena main sama pas

Saya mohon berbeza pendapat dalam hal ini

Saya tidak mahu campur urusan PAS. Tapi saya mohon berbeza pendapat dalam hal ini jika PAS memerintah Malaysia.

Jika sekiranya kepimpinan itu tidak boleh dipersoalkan tindakan mereka, maka hancurlah demokrasi bagi sesebuah negara. Hari ini betapa banyak tindakan pimpinan negara ini dipertikai oleh rakyat termasuk PAS sendiri sering membantah dan mempersoalkan tindakan kerajaan. Mengapa dibolehkan pula?!

Andainya atas nama ulama yang memimpin jika PAS memerintah nanti maka tindakan kepimpanan negara masa itu tidak boleh dipertikaikan, maka ia sama dengan konsep 'Wilayatul Faqih' yang dipegang oleh Khomeini dan Syiah di Iran.

Maka jadilah Malaysia sebuah negara mullah yang hampir sama dengan sejarah kuasa Pope di Vatican dahulu yang telah menyebabkan tercetusnya sengketa dan perang saudara antara Katholik dan Protestan.

Segala impian rakyat untuk melihat negara yang telus, bertanggungjawab dan boleh dipersoalkan atas dasar kemaslahatan politik kenegaraan akan musnah.

Rasulullah s.a.w dan Khulafa Rasyidin sendiri sering ditanya dan dipersoalkan oleh rakyat tindakan politik dan strategi mereka, siapalah kita semua?!

Jika ini impian kenegaraan PAS, maaf saya antara yang tidak mampu mengundi mereka.

Dr MAZA


KENYATAAN MEDIA : ANGKATAN MUDA KEADILAN MOBILISASI HIMPUNAN‪#‎ANWARBEBAS‬

Posted: 16 Oct 2015 02:05 AM PDT



Razie Shah's photo.

Sidang Media Pagi Ini Dari Angkatan Muda Keadilan Malaysia Di Ketuai Oleh YBAfif Bahardin Timb Amk Malaysia Berkenaan Kempen Bebas Anwar 16 Nov 2015 Ini... ‪#‎BebasAnwar‬
KENYATAAN MEDIA : ANGKATAN MUDA KEADILAN MOBILISASI HIMPUNAN‪#‎ANWARBEBAS‬
15 Oktober 2015
Angkatan Muda Keadilan telah menjadi pengerak utama kepada kempen membebaskan Ketua Umum kami, Datuk Seri Anwar Ibrahim, semenjak beliau dipenjarakan pada 10 Februari 2015, dengan penganjuran Himpunan ‪#‎KitaLawan‬dan #BebasAnwar sebelum ini. kami tegas menyatakan bahawa pemenjaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah kerana satu konspirasi politik bagi menamatkan riwayat politik beliau sebagai ketua kepada Pakatan Rakyat yang telah berjaya mengugat kedudukan Barisan Nasional.
Himpunan #AnwarBebas ini akan berlangsung pada 16 November 2015, jam 9 pagi di Istana Kehakiman, Putrajaya Pada tarikh ini, satu permohonan semakan kepada sabitan kes Fitnah Liwat II akan mula didengari di Mahkamah Persekutuan. Permohonan semakan sabitan ini telah dikemukakan oleh pihak peguam Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah berpandukan kepada dua asas :
1 - Mempersoalkan integriti dan kebebasan sistem kehakiman daripada pengaruh eksekutif ie Pejabat Perdana Menteri; kerana pada 10 Februari 2015, ketika keputusan kehakiman masih lagi belum habis dibacakan dan hukuman masih belum dijatuhkan, Pejabat Perdana Menteri telah mengeluarkan kenyataan rasmi mengenai keputusan kehakiman dan memuji institusi kehakiman negara. Turut menjadi persoalan adalah mengapa Pejabat Perdana Menteri mengeluarkan kenyataan rasmi mengenai satu kes jenayah yang hanya melibatkan individu, bukannya agensi mahupun jabatan Kerajaan.
2 - Pendakwaan yang dinodai dan berniat jahat. Tindakan Ketua Pendakwaraya yang telah diupah kerajaan iaitu, Tan Sri Shafee Abdullah, yang telah bertindak melakukan siri jelajah dan penerangan ke seluruh negara untuk menceritakan dengan penuh sensasi mengenai sabitan kes Datuk Seri Anwar Ibrahim. Tindakan beliau ini seolah - oleh telah mengambarkan adanya tujuan peribadi dan politik untuk terus menjatuhkan kredibiliti dan maruah Datuk Seri Anwar Ibrahim walaupun selepas hukuman telah dijatuhkan.
Permohonan semakan ini adalah dibenarkan di bawah Peraturan 137, Peraturan Mahkamah Persekutuan 1995 (Rules of Federal Court 1995). Permohonan semakan sabitan ini selalunya akan dimulakan bilamana ada keraguan munasabah tentang satu - satu keputusan Mahkamah Persekutuan atau bilamana ketika sabitan hukuman, ketidakadilan telah berlaku. Bilamana asas - asas yang dikemukakan ini diterima oleh barisan panel hakim Mahkamah Persekutuan, usaha untuk membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim akan semakin cerah.
Angkatan Muda Keadilan ingin menyeru semua anggota Keadilan, parti - parti politik, NGO dan juga rakyat yang benci ketidakadilan dan kezaliman, untuk terus menyokong kempen #AnwarBebas dan menuntut daripada pentadbiran Datuk Seri Najib Rasak untuk segera membebaskan Datuk Seri Anwar Ibahim. Angkatan Muda Keadilan juga telah mengatur beberapa siri ceramah serta akan menggerakkan mobilisasi anggota, penyokong dan seluruh rakyat untuk sama - sama hadir ke acara seperti butiran ini;
Himpunan #AnwarBebas #1611
Permohonan Semakan Sabitan Kes Fitnah Liwar II:
16 November 2015, 9 pagi
Istana Kehakiman, Putrajaya
DR AFIF BAHARDIN
Timbalan Ketua AMK MALAYSIA

Tiada ulasan: