Rabu, 7 Oktober 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Salahuddin: Raja-Raja Melayu mahu Najib undur

Posted: 07 Oct 2015 01:50 AM PDT

Ikhwan Zulkaflee

 KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak perlu memahami bahawa Raja-Raja Melayu mahu dia melepaskan jawatannya apabila mereka menyeru siasatan ke dalam 1Malaysia Development Berhad (1MDB) disiapkan secepat mungkin, kata Timbalan Presiden Parti Amanah Rakyat Salahuddin Ayub.

  Beliau berkata Najib perlu membaca apa yang tersirat di sebalik kenyataan yang dibuat oleh Majlis Raja-Raja Melayu semalam.

   Salahuddin berkata bahawa bahasa Melayu adalah bahasa yang indah dengan maksud yang tersembunyi jauh dan bermakna.

  "Saya percaya Najib perlu memahami apa yang Majlis Raja-Raja Melayu dalam satu bahasa politik yang benar-benar mahu Najib berundur.   

"Metodologi bahasa yang cantik. Dasarnya adalah Najib perlu membaca bagaimana bijak (budiman) penggunaan bahasa oleh Raja-Raja Melayu," katanya kepada Berita Daily ketika dihubungi hari ini.

  Salahuddin berkata kitaran sekarang lengkap sebagai rakyat Malaysia dari semua lapisan masyarakat yang telah memperkatakan mkengenai syarikat pelaburan strategik, yang diilhamkan Najib atas sifatnya sebagai pengerusi lembaga penasihat 1MDB.

   "Dari penduduk kampung, orang Umno bercakap terhadap 1MDB sehingga ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Sosma) (Khairuddin Abu Hassan), yang dipecat daripada parti (Anina Saaduddin).

 "Ketua Polis Negara (Khalid Abu Bakar), Gabenor Bank Negara (Zeti Akhtar Aziz), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan kini Raja-Raja Melayu pun bersuara (terhadap 1MDB)," katanya.

   Salahuddin berkata Najib sepatutnya telah mendapat petunjuk sekarang bahawa dia perlu meletak jawatan selepas ianya dipersoalkan sebegini.

   Sementara itu, Naib Presiden PKR, Shamsul Iskandar Md Akin berkata suara 'kebimbangan mengenai 1MDB Persidangan Raja-Raja Melayu itu adalah satu langkah yang tidak pernah berlaku sebelum ini yang menunjukkan bahawa skandal itu bukan isu politik semata-mata.

   "Jarang sekali Raja-Raja Melayu mengeluarkan kenyataan seperti ini. Ini merupakan satu petunjuk awal bahawa raja-raja Melayu hilang kepercayaan dan meragui Perdana Menteri," katanya kepada Berita Daily melalui WhatsApp.   
 Tambahnya, Persidangan Raja-Raja Melayu adalah sebuah badan yang neutral atas segala polemik politik untuk memastikan institusi raja boleh memainkan peranan yang adil dan berkesan dalam pengantara sebarang konflik.   

 PAS, dalam menyokong seruan Raja-Raja Melayu itu, mencadangkan penubuhan semula pasukan petugas khas untuk menyiasat 1MDB.

   Menurut Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man, pasukan petugas itu harus merangkumi Pejabat Peguam Negara , polis, Bank Negara dan SPRM menjalankan siasatan tanpa rasa takut atau pilih kasih.

  Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang mahu Parlimen menetapkan 19 Okt dan 20 untuk berdebat seruan yang dibuat oleh Raja-Raja Melayu.

  Raja-Raja Melayu semalam mengeluarkan kenyataan menggesa kerajaan supaya menyelesaikan siasatan yang berkaitan dengan 1MDB secepat mungkin dan mengambil "tindakan tegas yang sesuai" terhadap semua yang didapati terlibat.

   Dalam satu kenyataan, Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja menegaskan bahawa semua pihak perlu memberi kerjasama "sebenar dan ikhlas" untuk siasatan untuk mencapai objektifnya.

   "Hasil siasatan hendaklah dilaporkan secara menyeluruh dan secara telus supaya rakyat akan yakin dengan keikhlasan kerajaan yang hendaklah tidak sama sekali menyembunyikan fakta dan kebenaran," kata mereka.~ sumber

Apakah PAS masih lagi berminat untuk bersama Pakatan Harapan?

Posted: 06 Oct 2015 07:30 PM PDT

Ahli Parlimen Batu Tian Chua (tengah) adalah salah
 seorang daripada 25 pemimpin PKR yg menandatangani
petisyen menuntut satu mesyuarat khas Ahad ini untuk
membincangkan isu pembentukan Pakatan Harapan ini.
- Gambar oleh Yusof Mat Isa - 
KUALA LUMPUR, 7 Okt - Walaupun penafian oleh pemimpin-pemimpin tertinggi PKR, pelancaran Pakatan Harapan bulan lepas  telah mengakibatkan beberapa anggota parti khuatir bahawa tergesa-gesa dalam memformalkan gabungan baru, berpotensi menjejaskan hubungan mereka dengan PAS.

 Tidak lama selepas pengumuman pada 22 September, 25 PKR anggota jawatankuasa pusat menandatangani petisyen menuntut satu mesyuarat khas Ahad ini untuk membincangkan isu pembentukan Pakatan Harapan, yang mereka percaya tergesa-gesa dan dibuat untuk kelihatan seolah-olah gabungan baru tidak berminat untuk memelihara hubungan dengan PAS.

 "Isunya sekarang bukan lagi pembentukan, ia (Pakatan Harapan) telah dibentuk jadi kita perlu membincangkan strategi susulan, bagaimana untuk mengekalkan perpaduan, keamanan dengan semua parti-parti pembangkang.

 "Hakikatnya, kita masih mahu autonomi untuk dapat meneruskan perbincangan dengan PAS," Naib Presiden PKR Chua Tian Chang kepada Malay Mail Online ketika dihubungi.

 Ahli Parlimen Batu merupakan salah seorang daripada 25 pemimpin PKR yang menandatangani petisyen itu.

 Chua berkata apa yang 25 pemimpin mahu mengesahkan merupakan komitmen PKR untuk DAP dan Parti Amanah Negara (Amanah) dan juga keperluan untuk Pakatan Harapan untuk menjadi terbuka kepada penyertaan masa depan PAS dan parti-parti politik lain seperti PSM dan orang-orang dari Malaysia Timur.

 "Tetapi keadaan malang sekarang adalah bahawa walaupun Dr Wan Azizah telah mengekalkan pendekatan terbuka untuk bekerjasama dengan PAS, kedua-dua pihak yang lain (DAP dan Amanah) melakukan serangan terhadap PAS, menjadikannya lebih sukar untuk kami mengekalkan saluran untuk perbincangan, " Chua menjelaskan, merujuk kepada Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

 Seorang lagi pemimpin kanan PKR mendakwa Dr Wan Azizah berada di bawah "tekanan berat" oleh beberapa pemimpin parti beliau sendiri dan juga DAP dan Amanah semasa perbincangan meja bulat pada 22 September mengumumkan pembentukan gabungan itu pada hari yang sama sendiri.

 "Rafizi (Ramli) tiba-tiba berhujah di sisi Amanah, DAP (dan) berkata pengumuman itu tidak boleh menunggu.

 "Jika anda melihat dia (Dr Wan Azizah) semasa sidang akhbar kemudian, dia kelihatan agak kelam-kabut," kata pemimpin PKR itu kepada Malaysian Insider dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan.

 Beliau mendakwa terdapat sekarang cubaan oleh "pihak luar" untuk menggambarkan pemimpin jawatankuasa pusat 25 PKR negatif ke atas petisyen itu.

 "Terdapat dakwaan di sekeliling yang kita mahu Dr Wan Azizah disingkirkan; itu bukan yang kita mahu dan tidak masuk akal.

 "Kami hanya mahu lebih banyak masa, melambatkan pengumuman pada 22 September dan membawa perkara itu kepada perbincangan kepimpinan PKR terlebih dahulu, itu sahaja," katanya.

 Seorang ahli jawatankuasa pusat PKR berkata sebarang keputusan untuk memutuskan hubungan dengan PAS akan memberi kesan kepada PKR lebih dari DAP atau Amanah.

 Katanya, penonton pengundi DAP dan PAS dengan jelas diasingkan, ia tidak begitu PKR kerana ia bertindih dengan parti Islam itu.

 Mana-mana permusuhan antara Pakatan Harapan dan PAS akan membawa kepada PKR menjadi mangsa utama, katanya.

 "Kerana jika PAS bertanding melawan kita, ia hampir pasti akan menjadi pertembungan pelbagai penjuru di kerusi PKR-diadakan," ahli PKR kepada Malay Mail Online ketika dihubungi. 


Azmin Ali telah berusaha untuk meredakan isu itu 
dengan berkata penyerahan dalam petisyen adalah 
'normal' untuk PKR. - Gambar oleh Yusof Mat Isa
 Timbalan Presiden PKR Azmin Ali menafikan dakwaan perpecahan dalam barisan PKR atas pembentukan Pakatan Harapan, walaupun mengakui petisyen mengenai perkara itu ditandatangani oleh 25 PKR ahli jawatankuasa pusat.

 Dalam petisyen bertarikh 22 September, pempetisyen kononnya berkata bahawa pelancaran Pakatan Harapan tidak selaras dengan PKR keputusan jawatankuasa pusat yang dibuat dua hari sebelum meja bulat di mana perjanjian itu telah tidak disangka-sangka dilancarkan.

 Pemimpin-pemimpin PKR berkata mereka terkejut dengan pembentukan terburu-buru, yang diumumkan oleh Dr Wan Azizah segera selepas apa yang sepatutnya menjadi perbincangan meja bulat mengenai masa depan pakatan baru bagi menggantikan Pakatan Rakyat. Azmin telah berusaha untuk meredakan isu itu dengan berkata penyerahan dalam petisyen adalah "normal" untuk PKR.

 Bulan lalu, PKR, DAP dan Parti Amanah Negara (Amanah) mengumumkan pembentukan sebuah persekutuan baru untuk menggantikan Pakatan Rakyat (PR), dan mengundang PAS untuk menyertai.

 Pada majlis itu, Dr Wan Azizah berkata kerjasama itu akan dinamakan "Pakatan Harapan", dan bahawa ia akan menolak untuk suaminya, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri jika ia mengalahkan Barisan Nasional (BN). Pengkritik mempersoalkan tergesa-gesa pelancaran, bagaimanapun, dan juga ketiadaan dasar yang betul yang akan membezakan Pakatan Harapan daripada sebelumnya Pakatan Rakyat. ~ sumber


Komen al-Husseyn : Yang nampak menolak gabungan baru ini ialah PAS, hinggakan persidangan meja bulat itu pun PAS boikot.

Presiden PAS sendiri telah mengistiharkan tidak akan bertahaluf dengan AMANAH yang dianggapnya sebagai pengkhianat yang perlu dihapuskan.

PAS Perak melalui PJ Razman telah mengumumkan akan meletakkan calonnya di 59 kawasan di Perak termasuk yang dimenangi DAP. 

Hidung tak mancung pipi tersorong-sorong buat apa? Bukankah AMANAH diwujudkan untuk menggantikan kelompongan yang ditinggalkan oleh PAS? 

Apa diharap padi seberkas, 
entahkan tumbuh entahkan tidak,
Apa diharap kasihnya PAS,
Dia tak emboh, kita tak kelapaq

PAS Amalkan Politik Janda Gila Talak

Posted: 06 Oct 2015 04:42 PM PDT

Oleh ramziredang

 "Sehari dua ini PAS mempersoalkan tentang di manakah kerusi yang AMANAH akan bertanding? Jika tiga penjuru dengan PAS tidakkah memberi kelebihan kepada BN? Padahal sebulan lepas PAS telah umumkan akan bertanding di semua kerusi DAP. Kenapa pada masa itu PAS tidak fikir jika tiga penjuru dengan DAP tidakkah itu memberi kelebihan kepada BN? Apakah PAS boleh tikam orang tetapi orang tidak boleh tikam PAS?

 Apa perlunya PAS mempersoalkan tentang parti lain? Terutama tentang AMANAH dan DAP? PAS telahpun dipelawa untuk bersama sama dengan PAKATAN HARAPAN. Jelas sekali PAS menolak.

 Apapun nama yang digunapakai samada Pakatan Harapan atau PR 2.0, matlamatnya adalah "membina satu gabungan yang kuat dikalangan pembangkang untuk menjatuhkan BN".

 PAS sudah menyatakan pendirian. PAS tidak sudi. PAS menolak. Jadi apa perlunya PAS persoalkan tentang pembahagian kerusi? Apa sahaja alasan boleh diberi oleh PAS. Beribu alasan boleh direka. Samada kerana tidak ingin bersama DAP atau Amanah. Tetapi hakikatnya rumusan PAS tidak sudi itu memberi maksud: PAS TIDAK SUDI UNTUK BERSAMA SAMA RAKYAT UNTUK MENOLAK BN

PAS sama sekali tidak layak untuk berbincang tentang pembahagian kerusi di mana Amanah patut bertanding. Kehendak yang membuak buak di dada rakyat sekarang adalah, matlamat menjatuhkan BN. Matlamat menjatuhkan BN ini sangat besar. Tidak kira apa sahaja halangan akan dirempuh. Samada dengan PAS atau tanpa PAS bukan isu utama lagi sekarang. Malah andai PKR berpecah sekalipun matlamat rakyat tetap maju. Pemimpin PKR yang mempersia siakan kehendak rakyat akan dihukum.

 Biar kami nyatakan di sini, tidak kira wan azizah,azmin, hadi awang, mat sabu, lim guan eng atau siapa sahaja yang tiba tiba cuba mengubah arah dari kehendak rakyat, kami akan jatuhkan mereka. Pemimpin yang serba salah akan ditolak oleh rakyat. Masa tetap berjalan. Rasa ditindas makin membelenggu rakyat. Mereka akan membenci siapa sahaja yang mempermainkan kehendak rakyat.

PAS berpolitik tanpa berpijak di dunia nyata. Pemimpin pemimpin konservatif masih berhayal dengan 'rasa kuat' mereka. Kerana itu sedari dulu lagi mereka menilai PAS dengan terlalu mahal. Sebab itu ramai pemimpin PAS terlalu memperkecilkan cara rakyat berfikir. Mereka merendahkan level intelektual rakyat. Gaya politik zaman 60an untuk rakyat 2015. Lapuk

 Anda boleh baca tulisan tulisan seperti subky latif, dr khairudin at takiri, tuan ibrahim tuan man dan ramai lagi pemimpin pemimpin PAS yang menulis. Dari ramai ramai mereka yang menulis itu, ada kebersamaan dalam tulisan mereka iaitu, tanpa sedar mereka menilai PAS terlalu mahal dan merendahkan pemikiran rakyat sekararang. Terlalu asyik dengan gaya politik 60an, ada sempadan tertentu. Terlena. Tidak sedar sekarang adalah dunia tanpa sempadan.

 Mereka sering mengagung agungkan kemenangan lama. Merasa megah dengan 'angka keahlian'. Dari segi geo politik mereka tidak sedar tentang 'kuasa ketiga'. Jika PAS menang kerana ahli, tentu sahaja setelah PAS berjaya menawan terengganu, PAS akan kekal memerintah sampai sekarang. Jika ahli PAS kuat dan teguh tentu sahaja kedah tidak terlepas ke tangan BN.

 PAS perlu faham dan kaji selidik mendalam tentang 'kuasa ketiga' atau non partisan. Merekalah selama ini yang menentukan siapa yang patut menang di mana mana negeri. PAS masih terlalu berbangga dengan himpunan penyokong sendiri. Sebab itulah gaya sentimen berapi api masih lagi gaya pilihan utama PAS.

 Bila rakyat meninggalkan mereka dan menolak mereka ke tepi, mereka mula mencipta andaian yang berupa 'ugutan mental'. Kononnya kerusi BN akan kuat atau sebagainya. Lucunya bila dinyatakan "PKR dan DAP pasti tidak akan menyerahkan kerusi mereka kepada AMANAH. Lalu dimana pembahagian kerusi untuk amanah?". Soalan yang memang PAS sendiri tahu jawapannya.

 Sejarah juga telah membuktikan, PAS bukanlah sebuah parti yang boleh dipercayai terhadap 'janji pembahagian kerusi'. Janji PAS janji munafik. Malah munafiknya berulang ulang. PAS pernah masuk bertanding di kerusi PKR. Bila berlaku kekecohan lalu diadakan mesyuarat di kalangan pimpinan, lalu keluar rumusan supaya diserah kepada PKR juga. Tetapi munaifknya selepas itu PAS tetap juga sekali lagi berkempen. Tidakkah itu bermaksud betapa kukuhnya munafik PAS dalam berjanji?

 PAS perlu faham, gabungan pembangkang sekarang akan bertanding di semua kerusi melawan BN. Tidak kira di kawasan PAS bertanding atau tidak. Dengan tujuan dan harapan agar dapat membina Malaysia Baru. Cita cita Pakatan Harapan adalah memerintah Malaysia dengan lebih makmur.

 Dari segi taktikal. kononnya mungkin perlu ada sedikit persetujuan dengan PAS supaya kerusi PAS diserahkan kepada PAS lantaran itu BN akan lemah. Bagi saya itu hanya strategi yang menyukarkan Pakatan Harapan dikemudian hari.

 Andai kata BN jatuh, tetapi kekuatan Pakatan Harapan pada masa itu memerlukan juga kerusi yang PAS menangi, tidakkah pada masa itu akan berlaku kekecohan yang sangat besar? Tidakkah kita nampak perangai PAS sekarangpun sangat rumit apatah lagi andai sama sama menang nanti?

Jadi, cuba bagi alasan, ketika cita cita memerintah malaysia ini, yang PAS memang menolak untuk bersama, maka dimana perlunya penyertaan PAS? Andai ditakdirkan Pakatan Harapan berjaya memenangi pilihanraya, apakah pada masa itu PAS juga termasuk dalam kerajaan baru? Menolak untuk bersama menewaskan musuh tetapi ingin berkongsi bila menang?

 Membujur lalu melintang patah, patah sayap dengan paruh bertongkat jua. Itulah yang perlu dilakukan oleh Pakatan Harapan. Rempuhlah siapa sahaja yang mengganggu. Jika PAS mengganggu rempuhlah PAS, jika PKR mengganggu rempuhlah PKR, jika DAP mengganggu rempuhlah DAP. Menghancurkan BN adalah paling utama.

 PAS bagai isteri yang diceraikan. PAS bagai janda sekarang. Tetapi bercakap seolah olah dia masih punya suami dan ingin bercerita tentang perlunya nafkah seharian. PAS ingin dibelai seolah olah seperti dia masih seorang isteri. Janda yang selalu mengungkit ungkit tentang suami..adalah janda yang gila talak.

Sedarlah suami lama telahpun berkahwin baharu. Mungkin isteri baharu tidak cantik, lemah atau kurang diminati ramai, tetapi dia ada sesuatu yang berharga, iaitu 'setia'. Sedangkan PAS bukan isteri yang setia.

Saban hari PAS asyik bercerita dia masih cantik, menawan, gebu, putih melepak diminati ramai tetapi sayang, dia lupa, dia adalah janda ~ sumber

Tiada ulasan: