Khamis, 22 Oktober 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Ahli BN boleh undi tolak Bajet 2016, kata Ku Li

Posted: 22 Oct 2015 07:00 AM PDT

Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) boleh mengundi menolak Bajet 2016 yang dibentangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, kata Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah.

 Bagaimanapun, pemimpin veteran Umno itu menyifatkan jika langkah itu berlaku, ia sesuatu yang luar biasa memandangkan tidak pernah berlaku sebelum ini.

 "Saya tidak rasa mereka akan mengundi menolak bajet jika mengikut kebiasaannya.

 "Tapi jika mereka merasakan terdapat isu substantif untuk menentang perdana menteri sendiri, jadi mereka mempunyai hak untuk melakukannya," kata Tengku Razaleigh kepada pemberita di Parlimen di Kuala Lumpur hari ini.

Razaleigh yang dikenali sebagai Ku Li ditanya pemberita mengenai pendirian ahli Parlimen BN terhadap cadangan pembangkang yang mahu menyingkirkan Najib menerusi cara menolak yang dibentangkan pada esok.

 Beliau bagaimanapun tidak menyatakan pendiriannya mengenai isu itu apabila ditanya.

 "Dengar dahulu apa yang mereka mahu kata. Kami datang ke Parlimen dengan minda terbuka dan melihat hujah yang dibentangkan," tambahnya.

 Najib akan membentangkan Bajet 2016 esok di Parlimen pada jam 4 petang.

 Pembangkang menerusi ketuanya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail hari ini membawa usul tidak percaya terhadap Najib di Dewan Rakyat.

 Usul itu dibawa Dr Wan Azizah memandangkan kemelut dan skandal yang terpalit dengan Najib, terutamanya dalam isu syarikat sarat hutang 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan derma dalam akaun peribadinya sebanyak RM2.6 bilion daripada penderma Timur Tengah yang tidak diketahui.

 Beliau juga menggesa ahli Parlimen BN menyokong usul yang dibawa itu bagi memulihkan imej negara yang terjejas akibat 2 skandal besar tersebut. – 22 Oktober, 2015.~ sumber

Azmin: Tak perlu Pakatan Harapan di S'gor

Posted: 22 Oct 2015 05:00 AM PDT

Menteri Besar Azmin Ali berkata tidak perlu pembentukan Pakatan Harapan di Selangor seperti yang dilaksanakan di Pulau Pinang sebab senario politik di kedua-dua negeri berbeza.

 Timbalan Presiden PKR itu berkata mesyuarat majlis tertinggi PKR dua minggu lepas telahpun meluluskan resolusi untuk terus bekerjasama dengan semua parti pembangkang termasuk di Sabah dan Sarawak.

 "Tidak perlu pembentukan Pakatan Harapan di Selangor seperti di Pulau Pinang sebab senario politik berbeza.

 "Kita telahpun meluluskan resolusi untuk terus bekerjasama dengan PAS, Parti Sosialis Malaysia dan semua parti pembangkang di Sabah dan Sarawak," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Selangor di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri di Shah Alam hari ini.

 Mohamed Azmin diminta mengulas kenyataan Presiden Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa) Datuk Phahrolrazi Zawawi yang meminta kerajaan negeri Selangor membentuk Pakatan Harapan dengan segera di negeri itu.

 Phahrolrazi dilapor berkata penubuhan Pakatan Harapan, membabitkan Parti Amanah Negara (Amanah), PKR dan DAP di Selangor, merupakan persediaan menghadapi pilihan raya umum ke-14.

 Menurutnya, penubuhan Pakatan Harapan itu tidak akan menggugat kedudukan kerajaan negeri Selangor kerana majoriti kerusi Dewan Undangan Negeri dikuasai PKR dan DAP.  - Bernama sumber

Besar atau kecil, Amanah akan lawan! Salahudin beritahu Hj Hadi

Posted: 22 Oct 2015 03:00 AM PDT

Hubungan antarabangsa Amanah semakin meningkat dan
mereka yakin status mereka di dalam negara dan luar
negara. - Gambar oleh Saw Siow Feng
KUALA LUMPUR, 22 Okt - Salahuddin Ayub hari ini menolak dakwaan Datuk Seri Abdul Hadi Awang bahawa Parti Amanah Negara bukan ancaman kepada PAS, dan memberitahu bekas bosnya itu, walaupun hanya sebuah entiti yang baru ditubuhkan, parti itu akan terus mengukir namanya dalam senario politik Malaysia.

 Salahuddin, yang juga Timbalan Presiden Amanah, juga bermegah dengan hubungan antarabangsa parti itu yang semakin meningkat dan berkata mereka yakin status mereka di dalam negara dan luar negara.

 "Amanah akan terus bergerak ke hadapan di peringkat kebangsaan dan antarabangsa. Saya baru pulang dari Turki dan telah bertemu dengan hampir semua gerakan Islam," katanya hari ini ketika diminta mengulas mengenai kenyataan Hadi.

 "Kami telah diiktiraf oleh persaudaraan Islam kita di seluruh dunia, jadi saya tidak fikir saya perlu menjawab soalan itu. Sama ada kita kecil atau besar, Amanah akan terus bergerak ke hadapan di peringkat kebangsaan dan antarabangsa, "katanya.

 Hadi dilaporkan berkata pada perhimpunan Fastaqim H60K di Kelantan minggu lalu bahawa parti itu tidak melihat Amanah sebagai ancaman, dan PAS telah menghadapi cabaran yang lebih besar pada masa lalu.

 Beliau dilaporkan turut memberitahu orang ramai yang didakwa seramai 100,000 itu bahawa pembentukan Amanah oleh bekas pemimpin-pemimpin PAS itu hanyalah memperkuatkan lagi PAS.

 Sejak memutuskan hubungan PAS dengan DAP, dan pembentukan Amanah, pakatan pembangkang baru yang dikenali sebagai Pakatan Harapan telah dibentuk tanpa PAS.

 Walau bagaimanapun, PAS berkata ia akan terus bekerjasama dengan PKR.~ sumber

Cubaan menutup siasatan 1MDB : Zahid Hamidi masih berada dalam sindrom penafian

Posted: 22 Oct 2015 12:16 AM PDT

Bekas timbalan pengarah Cawangan Khas Datuk Abdul Hamid Bador mengatakan tidak perlu menunggu laporan polis untuk menyiasat dakwaannya terdapat percubaan untuk menutup siasatan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

 Beliau mengulas jawapan bertulis Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kepada ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar semalam yang siasatan tidak dijalankan kerana tiada laporan polis dibuat berhubung perkara itu.

 Hamid berkata kenyataan itu menunjukkan mereka yang berkuasa masih berada dalam sindrom penafian dalam isu-isu yang berkaitan dengan hutang ditanggung syarikat pelaburan negara itu. – 22 Oktober, 2015.~ sumber

Tiada ulasan: