Selasa, 13 Oktober 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Mana RUU persendirian Haji Hadi?

Posted: 13 Oct 2015 07:00 AM PDT

KUALA LUMPUR, 13 Okt - PAS masih belum menyerahkan rang undang-undang persendirian yg baru untuk meningkatkan kuasa mahkamah Syariah dan membuka jalan bagi penguatkuasaan hudud di Malaysia.

 Demikian menurut pengesahan Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan hari ini. 

Adalah tidak mungkin bahawa parti itu akan membentangkan Rang Undang-undang ahli persendirian untuk dimasukkan di Parlimen pada persidangan minggu depan.

 Apabila ditanya sama ada Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang telah memfailkan rang undang-undang ahli persendirian 'baru' untuk persidangan Parlimen yang akan datang, Takiyuddin mengulangi bahawa beliau tidak tahu.

  Hadi sebelum ini mengemukakan Rang Undang-undang Ahli peribadinya awal tahun ini, tetapi gagal dibahaskan di Parlimen dalam tempoh dua persidangan lalu kononnya kerana kekurangan masa.

 Takiyuddin berkata hari ini bahawa ahli parlimen hanya perlu memberi notis 14 hari ketika membentangkan Rang Undang-undang ahli persendirian, menyatakan bahawa ini boleh dilakukan bila-bila masa semasa sesi Parlimen dan tidak sebelum bermula duduk. ~ baca lagi di sini

Zeti : Tindakan terhadap 1MDB penting bagi integriti Bank Negara

Posted: 13 Oct 2015 04:00 AM PDT

  Bank pusat Malaysia perlu mengambil tindakan terhadap syarikat pelaburan negara dibebani hutang untuk melindungi integriti sistem kewangan, menurut Gabenor Zeti Akhtar Aziz, yang berkata peningkatan dalam keadaan politik negara akan membantu ringgit .

 Pejabat peguam negara pada awal bulan ini menolak permintaan kedua bank pusat bagi prosiding jenayah terhadap 1Malaysia Development Bhd kerana melanggar Akta Kawalan Pertukaran Wang. Bank Negara Malaysia membatalkan tiga kebenaran yang diberikan kepada 1MDB untuk pelaburan luar negara berjumlah US $ 1.83 bilion (RM7.6 bilion), dan mengarahkan ia untuk menghantar balik jumlah tersebut.

 "Dia mempunyai hak untuk membuat penilaian," kata Zeti, merujuk kepada Peguam Negara. "Tetapi bagi bank pusat kami percaya ia adalah sangat, sangat penting untuk mematuhi peraturan dan peraturan kami yang bertempat. Ini penting, ia adalah penting untuk fungsi sistem kewangan" dan kewibawaannya, kata beliau.

 Walaupun pertumbuhan dapat meringankan kepada serendah 4.8 peratus tahun ini dan risiko kelembapan kerana ekonomi global adalah lebih besar daripada ancaman inflasi, Malaysia mempunyai "tinggi tahap daya tahan," kata Zeti, 68, dalam satu temu bual di Lima, Peru pada hari Ahad.

 Bank pusat tidak melihat risiko inflasi lebih cepat selepas suku pertama 2016 dan kadar faedah pada paras semasa yang menyokong pertumbuhan, kata Zeti. Malaysia meramalkan pertumbuhan 4.5 peratus kepada 5.5 peratus tahun ini.

 Perjuangan keyakinan.

 Pembuat dasar Malaysia telah berjuang untuk meningkatkan keyakinan dalam ekonomi dan kewangannya sejak harga minyak mula merosot pada akhir tahun lalu dan sebagai dakwaan penyelewengan kewangan pada 1MDB menyakiti sentimen. Ketegangan di negara Asia Tenggara juga telah meningkat sebagai Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berjuang tuduhan yang kurang senonoh ke atas sumbangan politik yang akhirnya dalam akaun peribadinya.

 "Orang ramai terganggu sekarang" kerana negara ini jarang mempunyai perkembangan politik seperti ini, kata Zeti. "Semua orang mahu isu-isu domestik yang perlu diselesaikan dengan cepat, kerana apabila tiba diselesaikan, kami menjangkakan mata wang untuk mendapatkan kembali lebih jauh lagi," selepas keuntungan dalam beberapa hari kebelakangan ini.

 Perbalahan 1MDB telah menyumbang kepada persembahan  ringgit paling teruk di kalangan mata wang utama Asia tahun ini, manakala pelabur asing telah menarik lebih daripada AS $ 4 bilion daripada saham-saham Malaysia pada tahun 2015. Bank dijangkakan aliran keluar pusat akan berlaku apabila rakan-rakan Barat diterbalikkan pelonggaran kuantitatif, Zeti berkata.

 Pembiayaan politik

 The Wall Street Journal melaporkan pada Julai bahawa kira-kira AS $ 700 juta mungkin telah bergerak melalui agensi-agensi kerajaan dan syarikat-syarikat yang berkaitan dengan 1MDB sebelum dimasukan ke dalam akaun yang tertera nama Najib menjelang pilihan raya pada tahun 2013. Suruhanjaya anti-rasuah berkata, wang itu adalah daripada penderma dalam Timur Tengah, tidak 1MDB. Najib telah menafikan sebarang salah laku.

 Menghadapi krisis terbesar dalam enam tahun berkuasa, Najib pada Julai mengeluarkan timbalannya Muhyiddin Yassin yang menggesa jawapan mengenai kemelut 1MDB termasuk keputusan pelaburannya. Kerajaan juga menyatakan menggantikan Peguam Negara Abdul Gani Patail atas sebab-sebab kesihatan, dengan bekas Hakim Mahkamah Persekutuan Mohamed Apandi Ali mengambil peranan.

 Apungan terurus.

 Wanita Malaysia pertama yang menjadi gabenor bank pusat, Zeti adalah Pemangku Gabenor pada tahun 1998 apabila Malaysia menetapkan had ke atas urus niaga pertukaran asing dan menetapkan ringgit pada 3.8 kepada dolar. Beliau memansuhkan tambatan mata wang pada 21 Julai 2005, dan kini di luar negara rejim apungan terurus fleksibel yang melihat penurunan ringgit 16 peratus berbanding dolar AS tahun ini.

 "Dasar proses membuat keputusan berterusan tanpa mengira ketegangan politik ini ," kata Zeti. Malaysia menang dalam pertarungan sebelum kegawatan politik yang bertepatan dengan krisis kewangan Asia pada akhir 1990-an dan "kami akan terus hidup sekali lagi kerana akan ada satu proses untuk menanganinya," katanya.

 Bank pusat meninggalkan kadar tidak berubah untuk mesyuarat ketujuh bulan lepas mempercepatkan inflasi dan mata wang yang lemah mengurangkan skop untuk menambah rangsangan. Harga pengguna meningkat 3.1 peratus pada bulan Ogos daripada setahun yang lalu, selepas merekodkan kadar terpantas dalam hampir setahun pada bulan Julai. Inflasi dijangka berada dalam julat 2 peratus kepada 3 peratus pada 2015. - Bloomberg.~ sumber

Pakatan Harapan jangan dipatuk ular yang sama .....

Posted: 13 Oct 2015 12:03 AM PDT

Mesej yang disampaikan oleh Pengarah Komunikasi AMANAH, YB Khalid Samad melalui  KENYATAAN MEDIA PARTI AMANAH NEGARA (AMANAH) BERHUBUNG KENYATAAN MEDIA MAJLIS PIMPINAN PUSAT KEADILAN  kelmarin itu amat jelas mahukan satu gabungan pembangkang yang mampu berkerjasama dan sanggup mengenepikan perbezaan dalam usaha menyelesaikan krisis negara yang semakin meruncing.

Apa yang disarankan melalui kenyataan tersebut adalah langkah-langkah yang perlu dijadikan dasar bersama supaya perkara yang pernah dialami ketika bersama dalam Pakatan Rakyat tidak berulang kembali.

 Mereka yang berminat untuk menyertai gabungan pembangkang sudah pastinya tidak boleh menyifatkan mana-mana pihak dalam gabungan sebagai pengkhianat yang perlu dihapuskan kerana lebih jahat dari musuh. 

 Persoalan disiplin dan kejujuran adalah amat vital dalam sesuatu permuafakatan.Pengalaman-pengalaman yg lalu telah memperlihatkan kepada kita kegagalan menyempurnakan dua persoalan tersebut yang telah menyebabkan Pakatan Rakyat berkubur.

 Kita tidak mahu perkara yang sama berulang kepada Pakatan Harapan - dipatuk ular yang sama pada lubang yang sama.Pengalaman pertama dipatuk adalah pelajaran, tapi bagi kali kedua, itu adalah kebodohan.

 Amalan bermusyawwarah demi mencapai kata sepakat dalam menangani semua persoalan tetap merupakan dasar yang perlu diamalkan.

Tiada ulasan: