Jumaat, 11 September 2015

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


GANJARAN HIMPUNAN BAJU MERAH, SIAPA BAKAL JADI MENTERI SELEPAS INI?

Posted: 11 Sep 2015 08:49 PM PDT

 

 

Apa pun hujah dan alasan yang cuba diberikan mengenai himpunan baju merah pada 16 September, ia tetap tidak dapat lari daripada agenda UMNO untuk mempertahankan kedudukan Perdana Menteri, Najib Razak.

Najib yang bermasalah berikutan isu 1MDB dan "onar"  menerima wang RM2,600 juta yang disifatkan "duit haram" oleh Tun Mahathir Mohamad, memilih himpunan merah ini untuk membuktikan beliau tidak terjejas apa-apa dengan dua isu besar itu.

Daripada kedua-dua masalah yang dihadapi Najib itu diletakkan sebagai beban UMNO memikulnya sebelum ini, ia kini cuba dialihkan kepada isu perpaduan Melayu, kebangkitan Melayu, maruah Melayu dan seumpamanya dengan matlamat agar seluruh orang Melayu turut sama menanggung perbuatan Najib itu.

Setelah mesyuarat perwakilan UMNO bahagian-bahagian yang baru berakhir menunjukkan adanya kocakan tidak bersetuju dengan Najib sehingga ada usul memintanya bercuti atau berehat buat sementara waktu sehingga siasatan mengenai 1MDB dan wang RM2,600 juta diselesaikan, satu-satunya cara untuk menunjukkan Perdana Menteri masih dikehendaki ialah melalui himpunan baju merah ini.

Lantaran itu, Najib akan melakukan apa saja, termasuk mengeluarkan belanja tak terhad bagi memastikan sokongan memihak kepadanya terserlah melalui himpunan baju merah.

Alasan himpunan Bersih 4 yang kebetulan lebih ramai bukan Melayu menghadirinya dan lebih bergema desakan meminta Najib berundur telah dijadikan alasan terbaik untuk menghimpunkan orang-orang Melayu untuk mempertahankan Najib pula.

Selain penglibatan beberapa watak yang rapat dengan UMNO di sebalik himpunan baju merah yang diletakkan atas nama gabungan NGO-NGO, maklumat mengenai kerahan kehadiran melibatkan beberapa pemimpin dan seluruh UMNO bahagian-bahagian juga bukanlah rahsia lagi.

Ada laporan mengatakan sebuah mesyuarat di ibu pejabat UMNO yang dihadiri oleh beberapa pemimpin tertinggi UMNO, antaranya Setiausaha Kerja, Abd Rauf Jusoh, ahli MT Annuar Musa dan beberapa yang lain telah diadakan untuk menyelaras kehadiran ahli UMNO seluruh negara ke program 16 September itu.

UMNO sebuah negeri pula dikesan telah mengedarkan surat arahan kepada bahagian-bahagian agar memastikan jumlah kehadiran yang memuaskan dengan segala kos pengangkutan, makan minum dan lain-lainnya akan ditanggung oleh Ketua Bahagian berkenaan.

Setelah Najib sendiri tidak menghalang kehadiran ahli-ahli UMNO dalam program tersebut, Khairy Jamaluddin pula menyambutnya dengan nada yang sama atas alasan kenyataan Najib itu sudah mewakili pendirian parti.

Maka, secara tersiratnya himpunan baju merah ini tidak lain adalah semata-mata agenda UMNO untuk mengheret semua orang Melayu bagi mempertahankan Najib.

Demi untuk mempertahankan kedudukan Najib, UMNO kini seolah-olah tidak peduli sebenarnya tarikh 16 September lebih wajar diingati sebagai detik tertubuhnya Malaysia yang mencantumkan kepelbagaian kaum dan agama antara Semenanjung dengan Sabah dan Sarawak.

Jika UMNO benar-benar bersifat inklusif dan menghargai kepelbagaian kaum dan agama di negara ini, 16 September tidak seharusnya ditenggelamkan dengan pesta bercorak perkauman dan untuk menjulang tinggi kedudukan Najib yang kian dipertikaikan semata-mata.

16 September sewajarnya disambut dan diraikan untuk memperlihatkan keeratan hubungan dan saling harmoni antara semua kaum di negara ini.

Dengan tiada satu pun komponen BN menyokong dan menyambut baik himpunan baju merah ini, meneruskannya bukan saja mengundang perbalahan dan perbezaan antara kaum yang kian ketara, malah akan meletakkan UMNO dan para pemimpinnya semakin jauh di hati pengundi bukan Melayu.

Yang jelas, mereka yang menganjur dan mengaktifkan himpunan baju merah ini hanyalah mengutamakan bagaimana untuk menyanjung, mempertahan dan memperlihatkan seolah-olah Najib terus mendapat sokongan rakyat dan sanggup mengenepikan segala asas kemajmukan dalam negara.

Mereka sedar Najib kini dalam keadaan tersepit dan memerlukan segala ruang sokongan untuk mempertahankan kedudukannya.

Najib pula, dengan kedudukan yang dimilikinya sebagai Perdana  Menteri, terlihat sedia memberi apa saja ganjaran kepada sesiapa yang paling menonjol membelanya.

Beliau bukan saja sanggup membesarkan jumlah menteri kabinetnya kepada seramai 37 orang dan meletakkan sehingga 12 menteri di Jabatan Perdana Menteri, malah pemimpin seperti Salleh Said Keruak dan Azalina Othman Said pun dijadikan menteri semata-mata kerana kesanggupan tidak henti-henti membela Perdana Menteri, khususnya dalam isu 1MDB dan wang RM2,600 juta.

Di ketika blogger UMNO terkulai lesu dalam membela Najib dan membelasah Tun Mahathir, Salleh berjaya mengambil kesempatan hanya melalui penonjolan tulisan dalam blognya dengan tetap melihat Najib sebagai pemimpin suci murni dan akhirnya terus dilantik ke kerusi kanan dalam kabinet.

Begitu juga dengan Azalina,  tangannya menggeletar geram apabila digugurkan oleh Najib pada 2009 ketika berbual dengan seorang kenalannya, tetapi telah berjaya menganggotai kabinet semula melalui usaha tidak henti-hentinya bersuara mempertahan dan membela Najib.

Selepas himpunan baju merah 16 September ini, siapa pula bakal dilantik jadi menteri agaknya?

Jika sudah mencatat sejarah meletakkan 12 menteri di Jabatan Perdana Menteri dan melantik segala macam penasihat bertaraf menteri untuk sekian ramai yang sudi mengampu dan membodeknya, tentulah tiada masalah untuk Najib menambah seorang dua anggota baru atau menjadikan jumlah kabinetnya lebih berganda lagi.

Adakah  kali ini giliran Abd Rauf, Annuar Musa atau Jamal Mohd Yunus pula bakal menerima habuannya? (SH 11/09/2015)
 
 

MAJLIS 100 PEGUAM SERTAI AMANAH NEGARA

Posted: 11 Sep 2015 10:14 AM PDT

"Peguam yang menyertai Amanah hari ini datang dari beberapa bidang kepakaran, termasuk sivil, jenayah, syariah dan hak juga asasi manusia,"

Peguam itu akan membantu biro undang-undang itu yang akan diketuai Ahli Parlimen Sepang Mohamed Hanipa Maidin, yang juga seorang peguam dan mengetuai biro undang-undang PAS sebelum meninggalkan parti itu baru-baru ini, berikutan perpecahan Pakatan Rakyat.

Hanipa berkata, kepakaran peguam itu akan menjadi penting kerana pemimpin Amanah boleh terlibat dalam beberapa pertelingkahan undang-undang pada masa depan.
 











Dokumentari Pembunuhan Kejam di Malaysia - KISAH PEMBUNUHAN ALTANTUNYA OLEH AL JAZEERA

Posted: 11 Sep 2015 03:16 AM PDT

  kredit AL HUSSEYN

 

 

Sarawak Report melaporkan mengenai penemuan bukti baru yang menggemparkan berkaitan kes pembunuhan yang paling kejam di Malaysia, dengan siaran 'dokumentari panas' tentang kematian model Mongolia Altantuya Shaariibuu pada saluran berita dunia Al Jazeera 101 East programme hari ini.  

Laporan dokumentari yang teliti oleh wartawan veteran Australia, Mary Ann Jolly mengandungi dakwaan bahawa lelaki yang menembak Altantuya adalah tidak lain daripada bekas kekasihnya sendiri, Razak Baginda, pembantu Najib Razak, yang pada awal tahun ini dirujuk kepada "polis jahat" sebagai terlibat dalam pembunuhan tanpa motif

Yang lebih menakjubkan adalah mesej teks yang diambil oleh Al Jazeera dari telefon mudah alih Sirul Azhar Umar, seorang lelaki yang disabitkan atas pembunuhan itu, yang menunjukkan pengawal peribadi yang disabitkan itu telah memeras ugut Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk berjuta-juta dolar untuk tinggal di Australia dan "tidak berkata apa-apa" mengenai kes tersebut sebelum beliau ditangkap semula.

 Dengan cara ini, kata Sirul, "Saya tidak akan menjatuhkan PM"!

 Difahamkan, reaksi daripada orang tengah Najib, Abdul Salam bin Ahmed adalah bahawa permintaan Sirul untuk sejumlah AUS $ 17000000 "sedang dibincangkan". Salem telah kerap melawat Sirul, yang ditahan di pusat tahanan Villawood di Sydney dan dipercayai terlibat dalam membiayai pasukan guaman di Australia.

 "Saya mahu 15 juta dan saya tidak akan kembali ke Malaysia lagi. Saya tidak akan menjatuhkan PM" 

 Baginda "menarik picu"!

 Menurut program tersebut, Sirul menceritakan kepada ahli keluarga Australia bahawa orang yang telah menembak Altantuya adalah tidak lain daripada bekas teman lelaki, yang dia telah cuba untuk memeras ugut, Razak Baginda.

 Keluarga yang telah ditemuramah, tetapi tidak mahu dikenali itu memberitahu Mary Ann Jolly:

 "Saya berkata, adakah anda menarik picu? Beliau berkata, tidak saya tidak tarik picu, Razak menarik picu "

 Respon Salam adalah "mereka mahu berbincang" 

 Baginda, yang merupakan perunding peribadi Najib untuk perjanjian kapalselam Scorpene dengan Perancis tidak pernah dibicarakan atau dipersoalkan sebagai saksi kerana membunuh, walaupun pada rekod sebagai orang yang telah menghubungi pengawal peribadi Najib untuk membantu menangani gangguan daripada bekas kekasihnya.

 Baginda menyalahkan "polis jahat" tetapi Sirul berkata ia adalah orang yang menarik picu 

 Menurut Sirul, saudaranya itu berkata, terdapat tiga orang di tempat kejadian pembunuhan itu. Baginda telah menembak Altantuya, tetapi kemudian, kedua-dua pengawal peribadi itu telah ditugaskan untuk  memusnahkan mayat dengan bahan letupan. 

 Pada bulan Januari Baginda telah memberitahu sidang media bahawa kes itu ialah suatu kes "polis jahat" dan menafikan wujudnya apa-apa keperluan lagi untuk mewujudkan motif.

 "Tetapi, dia [Sirul] memberitahu saya dia kembali dan meletupkan badan itu berkecai. Saya berkata, "anda mempunyai pilihan pergi dan meninggalkannya bersendirian" - dan dia berkata "Saya tentu akan mati" kerana apa yang dia tahu "[Sirul relatif]

 Akan terdapat tekanan antarabangsa untuk membuka semula kes di mana saksi utama adalah dalam keadaan pihak ketiga yang bebas dengan sistem undang-undang yang kuat. 

Perbicaraan asal, yang dikritik oleh hakim-hakim di Mahkamah Rayuan Malaysia sendiri, tidak dapat tidak akan mengancam dan memalukan Malaysia yang berkaitan dengan cover-up Najib. 

 Najib bekas kekasih Altantuya juga

 Program ini juga mengesahkan bahawa terdapat keterangan saksi utama, Bala bahawa Najib Razak yang pada asalnya menjadi kekasih Altantuya dan bahawa dia telah meninggalkanya kepada Baginda semasa perjanjian Scorpene, yang telah menjadi tumpuan kes mahkamah ke atas beratus-ratus juta ringgit sogokan kepada syarikat-syarikat yang dikawal oleh Baginda.

 Program tersebut menyatakan Najib telah memperkenalkan Altantuya kepada Baginda di satu pameran berlian di Singapura .... di mana Rosmah mungkin telah membeli-belah.

 Filem ini menganalisis keseluruhan cover-up ke atas kes itu mengejutkan melalui perbicaraan banyak dimanipulasi dan temu bual balu saksi utama PI Bala, yang memperincikan bagaimana suaminya diancam dan disogok untuk menukar bukti awal beliau oleh tidak lain daripada saudara  Najib sendiri.

 Najib memberitahu pemberita bahawa keterangan Bala adalah tidak benar, pada yang masa sama saksi itu sedang diancam supaya menukar cerita dan meninggalkan negara ini.

 Dokumentari yang juga menampilkan bapa Altantuya, yang kini melancarkan kes sivil di atas kematian anak perempuannya, mengancam untuk menjadikanya sebagai kes global yang selama bertahun-tahun telah disimpan dengan kukuh oleh mereka yang berkuasa di Malaysia.

 Apa motif? Kedua-dua pengawal peribadi yang dipersalahkan

 Wartawan Mary-Ann Jolly telah dihalau keluar dari negara ini apabila dia tiba di lapangan terbang Kuala Lumpur untuk cuba untuk mewawancara Perdana Menteri tentang bukti yang banyak dikumpulkan oleh program ini. Anda boleh menonton dokumentari setengah jam yang telah membongkar misteri Perdana Menteri - tulang belulang Altantuya Shaariibuu.Saksikan berikut :

Tiada ulasan: