Sabtu, 5 September 2015

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


Halatuju PAS Semakin Kabur & Lebih Hampir Kepada UMNO - Penganalisis

Posted: 05 Sep 2015 12:50 AM PDT

Penganalisis: Hala tuju politik Pas kian kabur

SHAH ALAM - ‎ Penganalisis politik berpandangan berdasarkan penilian masa hadapan parti politik di Malaysia, parti Pas lah yang dilihat kian 'hilang arah' kerana hala tuju politik parti itu dilihat kian kabur.

Penganalisis politik Universiti Utara Malaysia (UUM) , Prof Madya Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani ‎berkata, ini berdasarkan tiga analisis komprehensif yang 'ditinjau' oleh beliau.

"Pas tidak jelas dari segi hala tuju politik. Dilihat semakin rapat dengan Umno.

"Dalam pada itu Pas dilihat terlalu kolot. Meminggirkan fahaman progresif. Hanya ada dominasi golongan konservatif agama. Tidak galakkan perdebatan dan kepelbagaian pandangan," katanya kepada Sinar Online hari ini.

Sementara itu, Mohd Azizuddin ‎berkata isu bai'ah dan hudud turut menjadi faktor.

"Obsesi ke atas isu hudud. Menolak DAP menyebabkan dipinggir bukan Islam.

"Dan isu bai'ah talak tiga menjejaskan Pas menyebabkan orang Islam mula semakin menolak Pas," katanya.

Sementara itu menurut Pensyarah Sains Politik daripada Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Datuk Dr Mohamad Agus Yusof ketika ditanya perihal ini, Agus mengakui prestasi Pas kian merosot.

"Pas merosot teruk," katanya ringkas kepada Sinar Online.

ULASAN GB

Seperti biasa, pemimpin dan ahli PAS yang bodoh tapi sombong, bangang tapi angkuh tetap tidak akan mahu mengakui fakta di atas.

Mereka kini begitu senang dengan "PIHAK"nya untuk menjadikan PAS sebagai sebuah parti yang eksklusif hanya kepada para ulama ulama (definisi ulama yang konvensional dan sempit - iaitu hanya orang yang berilmu agama dan ahli PAS).

Sedangkan ulama (jamak bagi golongan alim -"berimu") menurut tafsiran sebenar adalah mereka yang berilmu - tanpa mengira disiplin - dari kalangan orang beriman, bukan sekadar pandai di dalam ilmu-ilmu ugama.

Malah jika pandai dalam ilmu uagama tapi bukan ahli PAS maka mereka tidak dikira sebagai ulama pada persepektif mereka.

Misalnya As-Syeikh Yusof Al-Qardhawi, Ketua Ulama Sedunia, sebahagian besar pandangannya tidak diterima oleh PAS. Sebagai contoh di dalam soal hudud, As-Syeikh Yusof Qardawi menyatakan: [VIDEO] Al-Qardhawi: Tegakkan Kehidupan Islam Dahulu, Bukan Hudud. PAS, sebaliknya membelakangkan kata-kata Yusuf Al-Qardhawi berkenaan dengan meletakkan hudud lebih utama.

Begitu juga di dalam soal cerai taklik. Begini pandangan Ketua Ulama Sedunia itu:

Hukum Cerai Ta'lik (Talaq Muaalaq) - Pandangan Al-Qaradhawi


SOALAN : Apakah Hukum Cerai Secara Ta'lik. Sebagai contoh Lafaz. "Jatuh Talak 3 Kepada Isteri Saya Sekiranya Saya Melompat Parti"

JAWAPAN :-

Isu diatas adalah berkaitan cerai ta'lik. Jesteru kita perlu merujuk kepada Isu pokok iaitu adakah jatuh talaq cerai secara Ta'liq?

Dr Yusuf Al-Qaradawi apabila ditanya berkaitan Isu Cerai Ta'liq, beliau menjawab dengan kenyataan berikut :-

"Sesungguhnya pandangan yang saya berpegang padanya dan yang telah saya fatwakan sejak bertahun lamanya adalah -

SESUNGGUHNYA TALAK MUAALAQ YANG TERIKAT TALAQ ITU DENGAN SESUATU ATAU LARANGAN SESUATU (BUKANLAH TALAQ YANG DISYARIATKAN OLEH ALLAH S.W.T) UNTUK MEMISAHKAN HUBUNGAN SUAMI ISTERI.

AKAN TETAPI IA BERKAITAN DENGAN SUMPAH. SEKIRANYA JIKA DIA MELANGGAR SUMPAH ITU MAKA CUKUPLAH BAGI DIA UNTUK MEMBAYAR KAFARAH SUMPAH IAITU (Memberi 10 Makan Orang Miskin @ 10 Orang Pakaian)

Pandangan ini adalah pandangan sebahagian SALAF yang dirajihkan oleh Ibnu Taimiyyah Dan Anak Muridnya Imam Ibn Qayyim. Pandangan ini saya pilih dan rajihkan. Saya melihat ianya sesuai dengan Ruh Islam. Pandangan ini juga adalah pandangan ramai AHLI ILMU dan AHLI FATWA dizaman kita ini.

RUJUKAN : Dr Yusuf Al-Qaradawi, Fatawa Muasirah, Jil 3, M/s :342, Cetakan Darul Qalam Linnasyar Wa Tauzi' KUWAIT. 2013

Malah bukan sahaja Yusof Qardhawi berpendapat demikian, malah jumhur ulama menyatakan Baiah Talak mesti ditolak dan tidak terpakai serta tidak ada khilaf sedikit pun.

Malah Setiausaha Ikhwan Dawli Abu Ahmed menyatakan bahawa baiah talaq ini adalah HARAM dan bersifat 'takfiri' dan boleh membawa kepada pemikiran Daesh.

Sebaliknya, PAS tetap mempertahankan baiah talak semata-mata untuk menghentam wakil rakyat PAS yang meyertai Parti Amanah yang juga sebuah parti Islam, malah Presiden PAS sendiri menyatakan orang yang melanggarnya dianggap sebagai dilaknat Allah dan RasulNya.

Tetapi Presiden PAS sendiri tidak mengulas apa-apa mengenai apa hukumnya mereka yang mengkhianati amanah rakyat yang telah mengundi PAS di atas dasar Pakatan Rakyat dan apa hukumnya orang yang kerap ponteng parlimen dan tidak menjalankan amanahnya sebagai seorang wakil rakyat dengan baik. (Setiap wakil rakyat perlu mengangkat sumpah dengan memulai WALLAHI, WABILLAHI, WATALLAHI" dihadapan speaker untuk menjalankan tugas dan tanggungjwabnya dan menjalankan kewajipan-kewajipannya sebagai wakil rakyat dengan jujur dan sedaya upayanya). Bukankah pengkhianatan terhadap kewajipan sebagai wakil rakyat itu dilaknat Allah dan Rasulnya?

Hukum kebenaran dan keadilan akan terus berjalan. Kerana kerap ponteng parlimen, parlimen tidak akan terima dan akan mencampak mereka yang ponteng itu keluar dari parlimen di pilihanraya akan datang!





ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumbangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.





IKLAN BERBAYAR




[BERGAMBAR] Mantan Pimpinan PAS Melaka Isi Borang Parti Amanah Beramai-ramai

Posted: 04 Sep 2015 11:01 PM PDT


Beberapa orang bekas pimpinan PAS Negeri melaka telah mengisi dan menyerahkan borang keahlian Parti Pekerja Malaysia yang bakal dinamakan sebagai Parti Amanah Negara.

Mereka adalah terdiri dari dua orang mantan Pesuruhjaya iaitu Ustaz Salleh Yusof dan Sdra Adly Zahari, tiga orang mantan Timbalan Pesuruhjaya iaitu Hj Bakrin Sidek, Ashraf Mukhlis Minghat dan Sofi Wahab, empat orang mantan Setiausaha Perhubungan iaitu Hj Azutdin Hassan, Sdr Adly Zahari, Sdra Harun Mohammad, Hj Yuhaizad Abdullah dan tiga orang mantan Ketua Pemuda PAS Melaka iaitu Sdra Yuhaizad Abdullah, Azreen Abd Majid dan Mohd Jauhar Mohamad Dawi.

Borang keahlian parti baharu telah mula diedarkan di negeri ini dan satu majlis penyertaan dan penyerahan borang keahlian parti baharu secara beramai-ramai akan diadakan di Century Mahkota Hotel, Melaka pada 12 September ini jam 9.00 pagi. Setakat ini lebih dari 400 orang dilaporkan telah bersetuju berbuat demikian pada hari berkenaan. Majlis berkenaan akan dihadiri oleh Pengerusi Parti AMANAH Pusat, Tn Hj Mohamad Sabu dan beberapa orang pemimpin yang lain.

Penyertaan yang paling ramai adalah dari kawasan Bukit Katil dan Kota Melaka dimana dilaporkan "borang oren" tidak mencukupi dan bekalan tambahan telah dipesan dari pejabat parti AMANAH Pusat untuk menampung permintaan di kedua-dua kawasan berkenaan. Sambutan menggalakkan juga dilaporkan diterima dari kawasan Jasin, Alor Gajah dan Masjid Tanah.

Parti AMANAH Negeri Melaka, mensasarkan 5,000 hingga 10,000 ahli akan dapat didaftarkan di dalam tempoh yang singkat ini.

Kepada sesiapa rakyat Melaka yang berhasrat menjadi Ahli Parti Amanah Negara (AMANAH) boleh menghubungi talian di bawah mengikut kawasan Parlimen yang disenaraikan.

1. Jasin 019 658 8587
2. Bukit Katil 019 682 1318
3. Kota Melaka 019 667 5521
4. Alor Gajah 019 628 8840
5. Tangga Batu 012 608 2489
6. Masjid Tanah 019 233 4645
7. Angkatan Muda (AMAN) 019 355 5053
8. Angkatan Wanita (AWAN) 019 729 5411
9. Amanah Melaka 016 770 5820 @ 013 627 9269


AMANAH - PROGRESIF - PEDULI

MAJLIS PENGISIAN DAN PENYERANG "BORANG OREN" Peringkat Negeri Melaka







ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.





IKLAN BERBAYAR




Tiada ulasan: