Ahad, 6 September 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


EKSKLUSIF - Akaun Larry Low di Switzerland dibekukan

Posted: 06 Sep 2015 09:00 AM PDT

Larry Low Hock Peng
Satu penemuan baru mengejutkan telah muncul, berikutan pembekuan akaun 1MDB yang berkaitan dengan pihak berkuasa Switzerland minggu lalu, Sarawak Report telah difahamkan.

 Bahawa salah satu daripada beberapa individu yang akaunnya telah dibekukan ialah Larry Low Hock Peng, bapa hartawan jutawan belia, Jho Low.

 Jumlah wang yang terlibat, mengikut kenyataan rasmi pejabat Peguam Negara Swiss sebagai 'beberapa berpuluh-puluh juta' dolar. Walau bagaimanapun, kami telah diberitahu  jumlah sebenarnya  beratus-ratus juta.

 
kiri Jho, kanan, Szen
Larry Low telah lama dianggap sebagai elemen utama di sebalik peningkatan cemerlang anaknya, lantaran hubungan rapat Jho dengan kawan sekolah Riza Aziz, yang membawanya ke dalam keluarga Najib / Rosmah dari kecil lagi.

 Seorang lagi anak lelaki Larry Szen Low juga banyak berkaitan dengan perniagaan abangnya dalam peranannya sebagai Pengarah Urusan Kumpulan firma keluarga Jynwel Capital.

 Jejak daripada Good Star Limited

 Penyiasat percaya bahawa Larry Low merupakan sebahagian daripada laluan untuk wang asalnya disalurkan keluar 1MDB dalam perjanjian usaha sama pertamanya dengan PetroSaudi pada tahun 2009.

 US $ 700 juta telah dikeluarkan daripada pelaburan awal 1MDB, USD 1 bilion , di bawah samaran bahawa ia adalah satu pembayaran balik pinjaman oleh PetroSaudi kepada anak syarikat usaha samanya.

 Wang itu mulanya pergi kepada syarikat Good Star Limited dan telah dibayar ke dalam akaun yang dibuka pada hari selepas persetujuan di RBS Coutts bank di Zurich.

 Sejumlah USD330 juta lagi telah dibayar ke dalam Good Star Limited pada tahun 2011, menurut dokumen siasatan yang dikeluarkan oleh Sarawak Report pada bulan April dan dokumen dari PetroSaudi juga menunjukkan bahawa USD 160 juta lebih telah dibayar ke dalam Good Star Limited sebagai sebahagian daripada pinjaman Muharaba kepada PetroSaudi pada bulan September 2010 .

 Ini menjadikan jumlah wang sebanyak USD1.29 bilion yang pada mulanya masuk ke dalam akaun bank Good Star Limited, Coutts Zurich.

1MDB dan PetroSaudi kemudiannya telah cuba untuk mengatakan bahawa Good Star Limited dimiliki oleh PetroSaudi.

 Walau bagaimanapun, Sarawak Report mempunyai bukti kukuh bahawa pengawal sebenar adalah Jho Low sendiri.

 Bintang bersama dalam glitzy corporate videos 
untuk Jynwel
 Begitu juga, walaupun Jho Low sentiasa menafikan beliau mempunyai apa-apa kaitan dengan 1MDB atau usaha samanya PetroSaudi, dokumen yang lengkap dalam simpanan kami membuktikan bahawa dia adalah dalang di sebalik usaha sama antara kedua-dua syarikat.

 Bukti penting daripada penyiasatan di Singapura, juga dikeluarkan oleh Sarawak Report April lepas, telah mengesahkan kaitan Good Star Limited dengan Jho Low dan membuktikan wang yang datang dari Good Star Limited kemudiannya mengalir ke dalam akaun peribadi Jho Low.



Cawangan  BSI bank Singapura telah memaklumkan kepada pihak berkuasa (lihat di atas) yang USD530 juta (USD528,956,027.05) dari akaun Good Star Coutts Zurich ke dalam akaun peribadi Jho Low di bank itu dalam satu siri bayaran selepas tawaran PetroSaudi.

 Namun, manakala bukti ini membuktikan bahawa Jho Low, 1MDB dan PetroSaudi telah berbohong apabila mereka mendakwa bahawa Jho Low tidak mempunyai penglibatan atau kepentingan dalam usaha sama atau Good Star, ia hanya mewakili sejumlah wang.

 Sarawak Report kini dimaklumkan bahawa banyak daripada baki USD1.29bilion dari 1MDB diluluskan ke dalam akaun yang dikawal oleh ayah Jho, Larry Low di Switzerland.

 Baki yang berjumlah kira-kira USD760milion.

Kenaikan Cemerlang Jho Low dan Larry Low Enterpris

 Persoalan USD700 juta  yang dihadapi penyiasat  ialah sama ada Larry Low bertindak sebagai perantara untuk penerima pihak ketiga wang itu?

 Jika ya, apakah destinasi akhir bagi bahagian besar wang yang telah dikeluarkan dari 1MDB secara licik yang telah mencetuskan pembohongan bertahun-tahun dan dirahsiakan oleh syarikat dan oleh penandatangan tunggal dan pemegang saham, Menteri Kewangan sendiri?

 Ia telah banyak dinyatakan dalam akhbar perniagaan yang Larry Low sendiri telah mengubah reputasi beliau pada tahun-tahun kebelakangan ini daripada dikenali sebagai ahli perniagaan yang agak berjaya, dapat menggalakkan anak-anaknya ke dalam pendidikan barat berfaedah, ke dalam pemain   berbilion dolar dengan usahanya sendiri .

 Jho Low, dalam artikel-artikel sebelum ini cenderung untuk merujuk kepada dirinya sendiri dan keluarganya agak sederhana berbanding sebagai jutawan yang bertindak sebagai 'penjaga pintu' sebahagian daripada urusan perniagaan dengan mereka.9
"Saya datang dari keluarga yang agak okay tetapi tidak ada tempat menjadi terkenal dan kaya ke tahap orang-orang yang saya biasanya menghabiskan masa dengan mereka yang juga adalah kawan saya yang sangat baik. Jadi secara amnya, saya biasanya berkhidmat mengatur segala-galanya, dan dengan itu nama saya tersebar di seluruh tempat. "[Star dalam talian]
Kebelakangan ini bagaimanapun keluarga ini cenderung untuk menggambarkan diri mereka sebagai jutawan generasi ketiga, yang menunjukkan bahawa ayah Larry telah membuat kekayaan dalam perlombongan sebelum mereka menetap di Pulau Pinang dan Larry juga telah mengubah nasib kedua untuk melonjakkan sikap boros Jho berbelanja  disekitar 'hotspot' di dunia.

"Dalam tahun remajanya-sebelum  kanser yang menakutkannya, Jho Low menjadi tajuk utama sebagai billionaire party boy. Tabloid penuh teruja melaporkan tentang  kegemarannya tentang Cristal (jenama arak), tab bar dalam puluhan ribu dolar dan malam liar di bandar dengan orang-orang seperti Paris Hilton, Kim Kardashian dan Usher.
 Pada masa kini Low berusia 33 tahun, ahli bongsu daripada generasi ketiga salah satu keluarga yang terkaya di Malaysia dan ketua firma pelaburan keluarga, membuat berita atas sebab yang sama sekali berbeza. Sumbangan dermawan beliau "[Washington Post]
Atau :
Seperti imejnya. Gelaran 'haiwan parti' mungkin akan melekat dengan Low, kini berusia 33 tahun, terima kasih kepada malam yang dihabiskan clubbing dengan Paris Hilton di Saint-Tropez pada tahun 2010. ... Pada tahun yang Low dan adiknya, Szen, menubuhkan Jynwel Capitol yang berdaftar di Hong Kong, firma penasihat  pelaburan keluarga. Terdapat jelas ada wang yang banyak untuk melabur. Datuk mereka Low Meng Tak dilahirkan di China, berhijrah ke Malaysia dan kemudian membuat kekayaan perlombongan  bijih besi dan membuat minuman keras di Thailand. Beliau kemudian menambah ladang getah, koko dan kelapa sawit di Malaysia. Beliau juga berkahwin dengan seorang peniaga kaya Thai. Ayah mereka, Low Hock Peng, atau Larry Low, meluaskan hartanah keluarga ke New Zealand, Amerika Syarikat dan UK "[Forbes Mac 2015]
Naratif kekayaan besar keluarga ini  mengejutkan kenalan di Pulau Pinang, yang tidak mempunyai bayangan sehingga baru-baru ini bahawa keluarga Larry Low merupakan antara keluarga terkaya di Malaysia. 

 Satu rakan keluarga lama memberitahu Sarawak Report:
"Ayah saya kenal bapa Larry dan kami juga kenal Larry. Mereka adalah jutawan, jutawan ringgit, tetapi tidak bererti jutawan dolar dalam kategori salah satu keluarga yang terkaya di Malaysia. "
Bagi mereka yang mengenali cerita super-kekayaan keluarga Low  semata-mata bukanlah menjadi hal. Bagi mereka penulisan semula sejarah keluarga adalah satu percubaan untuk menyembunyikan super-kekayaan yang mendadak  dikaitkan dengan akaun bank yang kini dibeku berhubung dengan penyiasatan 1MDB di Switzerland.

Apa ker he nyer? - Kak Fidah tanya Gerombolan Baju Merah Melayu

Posted: 06 Sep 2015 07:00 AM PDT

KUALA LUMPUR, 6 Sept - Bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Tan Sri Rafidah Aziz hari ini mengecam  perhimpunan September 16 yang akan diadakan oleh kumpulan tanpa nama yang telah mendapat sokongan beberapa pemimpin Umno, yang disifatkan sebagai bertentangan dengan sambutan Malaysia atas perpaduan dalam kepelbagaian.

 Dalam post Facebook terbarunya hari ini, veteran  ahli politik Umno yang pernah digelar "Iron Lady" Malaysia berkata demonstrasi jalanan oleh "baju merah" adalah hasutan untuk perkauman dengan menyeru orang Melayu, terutamanya dari parti pemerintah di negara ini, untuk bersatu menentang DAP dan pemilihan pembaharuan kumpulan Bersih 2.0, yang menganjurkan perhimpunan raksasa Bersih 4 hujung minggu lalu.

 "16 September Hari Malaysia ... hari untuk meraikan perpaduan dalam kepelbagaian dan demonstrasi yang dirancang   betul-betul bertentangan dengan itu dan mempunyai potensi untuk mewujudkan lebih banyak retak dan pecah belah," tulisnya.

 Rafidah menambah bahawa isu-isu yang sedang berlangsung di negara ini bukan disebabkan oleh isu-isu perkauman, maka tidak ada perlunya untuk menganjurkan perhimpunan balas dengan suara perkauman.

 "Apa yang mereka mahu buktikan dengan cuba mendapatkan beberapa orang Melayu, terutamanya dari Umno, untuk dibawa ke KL berhimpun dengan baju merah?" Tanya beliau.

Satu kumpulan yang tidak diketahui telah membuat panggilan melalui media sosial untuk  perhimpunan 16 September yang berbeza tema sama ada "Himpunan Rakyat Bersatu" atau "Himpunan Maruah Melayu," meminta peserta untuk memakai pakaian merah.

 Poster telah diedarkan dalam media sosial menggesa Melayu bersatu dalam perpaduan terhadap pelbagai punca yang terdiri daripada protes terhadap politik DAP pihak kepada Bersih 2.0.

 Dalam edisi Ahad hari ini, editor broadsheet milik Umno Utusan Malaysia menggesa pihak berkuasa untuk meluluskan perhimpunan 16 September , berkata ia adalah untuk melawan "ekstremisme.

" Menggunakan nama samaran Awang Selamat, Lembaga Editorial Utusan menegaskan bahawa 85 peratus daripada peserta Cina Bersih 4.0 adalah penyokong DAP, dan juga mendakwa bahawa kekurangan orang Melayu yang hadir adalah tanda penolakan terhadap parti pembangkang yang " imej cauvinis tebal." ~ themalaymailonline

Hudud Bukan Keutamaan - Jaminan Mohamad Sabu

Posted: 06 Sep 2015 05:01 AM PDT

Hj Mohamad Sabu ketua Parti Amanah Negara (Amanah) memberi jaminan kepada bukan-Islam di Sarawak bahawa parti Islam itu tidak akan menyokong PAS 'konservatif' untuk menguatkuasakan undang-undang jenayah Syariah di Kelantan tanpa kebenaran yang jelas daripada sekutu baru politik DAP dan PKR.

 Beliau menegaskan bahawa hudud bukan keutamaan bagi Amanah pada masa ini.

Kenyataan beliau persis sebagamana yang pernah presiden PAS, Hj Hadi ucapkan suatu ketika dahulu.
"Kita dahulukan yang mana dahulu.Dahulukan masalah atasi kemiskinan.Hukum Hudud tidak boleh dilaksanakan. Hukum mencuri tak boleh dijatuh kalau gaji minima tidak dilaksanakan." 
 Mengulas kenyataan bahawa hudud tidak difikirkan perlu diutamakan, Hj Hadi menjelaskan : "Syarat dia mesti , nak jatuh hukum mencuri contohnya, mesti gaji minima kena ada. Kalau dia mencuri kerana tak cukup gaji, tak boleh laksanakan ! Tak cukup syarat laksanakan hukum ini! Itu kena faham. Masalah pengangguran diselesaikan, baru dilaksanakan. 
KLIK UTK VIDEO DI SINI
Mat Sabu berkata ia adalah menyokong kod jenayah agama kontroversi itu tetapi menambah bahawa hudud bukan satu keutamaan segera dalam pertempuran politik untuk menggulingkan kerajaan Barisan Nasional (BN) dari kerajaan pada pilihan raya.

 "Kita perlu untuk berunding dulu dengan rakan-rakan kami dan sekiranya, sebagai contoh, Pengerusi DAP Sarawak Chong Chieng Jen, tidak bersetuju, maka kita tidak akan menyokong rang undang-undang tersebut," kata Mohamad pada sidang akhbar  semasa pelancaran Amanah peringkat  Sarawak  di sini.

 Sarawak, negeri terbesar di Malaysia, kebanyakannya Kristian, tidak seperti lain di negara ini di mana umat Islam membentuk demografi majoriti.

 PAS telah berulang kali berkata ia mendapat kelulusan Parlimen untuk menguatkuasakan pindaan Kanun Jenayah Syariah di Kelantan, dan dikatakan mendapat sokongan daripada Umno, parti utama BN di Semenanjung Malaysia.

 Chong, yang juga Ahli Parlimen Bandar Kuching, adalah antara beberapa pemimpin DAP negeri dijemput untuk pelancaran Amanah.

 

Mohamad menegaskan bahawa hudud bukan keutamaan bagi Amanah pada masa ini.

 "Jika semua orang bersetuju dengan undang-undang hudud, kita masih perlu untuk berunding dengan rakan-rakan gabungan kami dan melihat sama ada terdapat peruntukan-peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan yang membolehkan kita untuk melaksanakan undang-undang hudud," katanya.

 Katanya, beliau memahami perasaan rakyat Sarawak ke atas , terutama orang-orang Kristian yang membentuk kira-kira 45 peratus daripada populasi penduduk negeri ini. ~  sumber

Kereta Terbakar Dikaitkan Dengan Kehilangan Morais Ditemui

Posted: 06 Sep 2015 03:27 AM PDT

KUALA LUMPUR - Penemuan kereta Proton Perdana yang terbakar di Hutan Melintang pada Sabtu dikaitkan dengan kehilangan timbalan pendakwa raya, Anthony Kevin Morais yang hilang.

 Kali terakhir Morais dilihat ketika meninggalkan kediamannya menaiki kenderaan sama di Menara Duta untuk ke tempat kerjanya di Pejabat Peguam Negara pada pagi Jumaat.

 Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Bandaraya, Asisten Komisioner Datuk Zainuddin Ahmad berkata, masih terlalu awal untuk mengesahkan sama ada kenderaan itu mempunyai kaitan dengan kehilangan Morais.

 "Apa yang boleh saya katakan kami temui kereta itu. Polis Perak menyiasat kejadian itu sebagai perbuatan khianat. Bagaimanapun setakat ini kami belum dapat memeriksa nombor casis atau plat pendaftaran kerana terbakar teruk," katanya.9 Sebelum ini, Morais dipinjamkan ke Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) meninggalkan kediamannya pada pukul 9 pagi menaiki Proton Perdana kelabu dengan bernombor WA6264Q.


 Difahamkan, seorang rakannya cuba menghubungi Morais pada kira-kira pukul 10.30 pagi dan seterusnya pukul 3 petang tetapi gagal.

Rakan itu kemudiannya menghubungi pejabat tapi dimaklumkan Morais tidak hadir ke pejabat hari itu.

 Jurucakap SPRM berkata, Morais bertugas di agensi berkenaan kira-kira lapan tahun sebelum kembali semula ke Pejabat Peguam Negara.

 Katanya, Morais tidak terbabit dalam siasatan 1MDB. - Bernama   sumber

MENGAPA BAI`AH ITU TERBATAL DAN MARI TELAAH SIRI2 KHIANAT PAS TERHADAP TAHALUF SIASI YG DIPERSETUJUI

Posted: 06 Sep 2015 01:00 AM PDT

PAS terawal khianat dalam PR apabila seawall 2008 telah mengadakan Perbincangan UG dengan umno sedangkan muktamar 2008 telah meluluskan Kerjasama dalam PR.

2. PAS telah bersetuju dalam mesyuarat PR untuk bersama PR tetapi secara diam2 PAS mengadakan perbincangan dengan umno.

3. Bertindih di enam dun dalam PRU-13 padahal dalam mesyuarat PR PAS telah bersetuju kerusi2 itu PKR bertanding.

4. Mempartahankan Khalid Ibrahim sebagai MB Selangor sedangkan DAP dan PKR bersetuju tukar MB, keputusan PKR tukar MB mendapat sokongan DAP maknanya keputusan 2:1.

5. Sejak 2013 telah diadakan perancangan untuk menolak golongan profesional dalam kepimpinan PAS (sebenarnya seawal 2011 telah dirancang) Nik Abduh telah mengadakan "Deklarasi Shah Alam" yang disenaraikan siapa yang akan digugurkan.

6. Muktamar 2015 dewan ulamak telah membekalkan skima atau `chai' kepada perwakilan supaya mengundi mengikut chai yang dibekalkan (hanya 20% sahaja tidak ikut chai).

7. Golongan agama dalam PAS memang mahu golongan profesional disingkirkan daripada sof kepimpinan dan dari PAS!

8. Kenyataan Presiden PAS supaya ahli PAS yang tidak bersetuju dengannya boleh keluar PAS dan tubuh parti baru, ini sudah terang lagi bersuluh arahan telah dikeluarkan oleh Tuan Presiden PAS, apa pilihan yang ada selain dari keluar PAS dan buat parti baru.

 Analisa tersebut sudah cukup kuat untuk membatalkan bai`ah adun dan ahli parlimen PAS kerana PAS sudah tidak mahu lagi dengan golongan profesional yang digulingkan secara tidak demokratik.

 Dalam tafsir Al-Azhar Dr.Hamka mengatakan sumpah seumpama itu adalah sumpah "lagho" atau sia2 dan tidak perlu kepada kafarah (Ayat 225 surah Al-Baqarah). ■ Edaran whatsapp group

Azmin sokong PAS sertai Pakatan Rakyat 2.0

Posted: 05 Sep 2015 11:00 PM PDT

OLEH YASMIN RAMLAN

Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali hari ini mengulangi pendirian parti itu yang mahu meneruskan kerjasama politik dengan PAS dalam gabungan parti pembangkang baharu bakal dinamakan Pakatan Rakyat (PR) 2.0.

 Katanya, kerjasama akan diteruskan dengan semua parti politik yang komited dengan agenda bersama membawa perubahan dalam negara, senada dengan pendapat yang disuarakan presiden parti Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

 "Musuh kita hanyalah Umno dan Barisan Nasional (BN)," kata menteri besar Selangor itu.

 "Dan kalau ada pihak, termasuk PAS yang terus komited dengan agenda bersama PR, maka sudah tentulah kita akan bekerjasama dengan PAS dan mana-mana parti politik yang mempunyai dasar perjuangan sealiran dengan PR.

 "Ini ditegaskan berulang kali," katanya kepada media selepas menghadiri 'PJ Half Marathon' di Petaling Jaya hari ini ketika diminta mengulas sama ada wajar PAS berada bersama PR 2.0 atau tidak.

 Khamis lalu Dr Wan Azizah berkata, PKR masih mahu bekerjasama dengan PASmengatakan parti itu boleh bekerja dengan mana-mana pihak yang mempunyai matlamat sama untuk menjatuhkan kerajaan yang zalim.

 Beliau turut menepis bantahan Parti Amanah Negara (Amanah) yang tidak mahu PAS bersama PR2.0, mengatakan ia pendapat peribadi salah seorang pemimpinnya, merujuk kepada Mohamed Hanipa Maidin.

 Hanipa sebelum ini berkata, langkah itu tidak realistik kerana kemasukan PAS tidak diyakini akan membawa permuafakatanatau menguntungkan gabungan pembangkang baharu itu.

 Bekas ketua pembangkang dan ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri menyebut PAS apabila beliau baru-baru ini berkata, kehadiran Amanah akan meningkatkan kerjasama antara parti pembangkang. – 6 September, 2015.themalaysianinsider

Soal AS$700 juta masih jadi tanda tanya

Posted: 05 Sep 2015 09:00 PM PDT

OLEH SHERIDAN MAHAVERA 

 Minggu lepas, kira-kira 500,000 rakyat Malaysia turun ke jalanan menuntut Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menjelaskan derma sebanyak AS$700 juta (RM2.6 bilion) yang diterimanya.

 Minggu ini pula, beberapa badan dunia yang terlibat dalam membanteras rasuah melakukan perkara yang sama, bukan di jalanan tetapi pada Persidangan Antarabangsa Pencegahan Rasuah (IACC) ke-16 di Putrajaya, tidak jauh dari pejabat Najib.

 Najib bagaimanapun tidak menghadiri IACC itu, atas nasihat Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator Datuk Paul Low, kerana bimbang perdana menteri mungkin berdepan dengan reaksi negatif.

 Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang menghadiri perhimpunan Bersih 4 sebanyak 2 kali, menegaskan beliau tidak menyokong tuntutan penganjur, tetapi berdiri bersama rakyat Malaysia yang mahukan jawapan kepada AS$700 juta yang disalurkan ke dalam akaun peribadi perdana menteri. Tema pada 2 peristiwa itu, Bersih 4 dan IACC, senada – tindakan harus diambil kepada sesiapa saja yang terlibat rasuah, tanpa mengira kedudukan.

 Setakat ini Najib seolah-olah memekakkan telinga kepada rakyat Malaysia. Tetapi dengan mengabaikan saranan beberapa pejuang rasuah ternama dunia, akan menunjukkan beliau mempermainkan janjinya bagi membasmi rasuah di negara ini.

 Dan demikian merupakan perkara utama yang diambil kira daripada IACC – persidangan terbesar seumpamanya di dunia – jika Malaysia serius dalam menangani rasuah dan menyertai liga negara maju seperti diinginkan Najib, maka tiada sorang pun yang boleh terlepas, termasuk perdana menteri.

Cobus de Swardt daripada Transparency International-Afrika Selatan mendakwa Najib tidak boleh berdiam diri jika beliau mahu meyakinkan dunia, terutama pelabur, untuk membuat pelaburan di Malaysia.

 Kepercayaan pasaran terhadap ekonomi Malaysia amat penting sekarang apabila negara ini berdepan dengan masalah kejatuhan nilai ringgit dan keuntungan hasil minyak yang berkurangan.

 "Langkah berdiam diri pegawai tertinggi di negara ini akan menghakis apa saja kepercayaan yang terdapat di negara ini," kata de Swardt kepada The Malaysian Insider. Beliau berkata pertumbuhan ekonomi yang berterusan tidak dapat dikekalkan jika terdapat amalan rasuah dan ini terbukti di beberapa negara yang mengamalkan rasuah pada tahap tinggi.

 Terus berdiam diri juga akan menimbulkan satu penghinaan terhadap usaha pentadbiran beliau sendiri dalam memerangi rasuah di setiap lapisan masyarakat kerana mesej yang dihantar adalah individu tertentu tidak perlu bimbang yang mereka akan didakwa.

 "Kami bersetuju dengan ribuan rakyat Malaysia yang turun ke jalanan mendesak perdana menteri menjawab soalan berhubung dana AS$700 juta dalam akaunnya," kata Naib Pengerusi Transparency International (TI) Elena Panfilova. Panfilova dan de Swardt adalah yang terkini di kalangan pegawai TI – kumpulan anti rasuah peringkat global yang mengkritik sikap berdiam diri Najib tentang sumbangan derma itu.

 Sepanjang 3 hari lepas, peserta persidangan yang merupakan pegawai tertinggi dan pakar anti rasuah di negara masing-masing mengemukakan 3 soalan kepada Najib:

* Siapa yang memberikan AS$700 juta itu?
* Apakah tujuan derma itu?
* Apakah jenis pertalian, jika ada, yang berhubung kait derma itu?

Pada hari kedua persidangan itu, Pengerusi TI Jose Ugaz menggambarkan sumbangan itu sebagai satu kes rasuah dahsyat, yang boleh memberi kesan kepada hak asasi manusia.

Sehingga kini, Najib hanya mendedahkan yang wang itu adalah sumbangan penderma dari Timur Tengah dan ia bertujuan membantu Malaysia menentang kumpulan militan Negara Islam Syria dan Iraq (Isis).

 Pengkritiknya menolak penjelasan yang dibuat beliau kerana wang itu dipindahkan secara berperingkat ke akaun beliau pada 2013, sedangkan Isis hanya ditubuhkan pada 2014. Beberapa menteri dalam Kabinet beliau mengatakan derma itu bukan satu isu besar atau ia perkara biasa bagi Najib sebagai presiden Umno untuk menyimpan wang amanah dalam akaunnya.

Ini meningkatkan pandangan orang ramai yang Najib seolah-olah terkecuali daripada menerima akibat atas sebarang tuduhan salah laku.

Walaupun Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata tidak akan ada pengecualian ke atas sesiapa pun yang dituduh rasuah, Panfilova berkata:"Kami harap beliau bertanggungjawab mengotakan janjinya."

Beliau segera menambah, "menghentikan pengecualian bukan dengan kata-kata, tetapi dengan tindakan". – 5 September, 2015.themalaysianinsider

Ex MB Terengganu Ahmad Said bertanya ...

Posted: 05 Sep 2015 07:00 PM PDT

UMNO telah memerintah Msia selama 57 tahun dan masih menangis untuk melindungi hak-hak istimewa orang Melayu ... Melayu terancam ... Melayu yang hidup di bawah kemiskinan dan lain-lain dan lain-lain.

 Dia bertanya .... selama 57 tahun, UMNO memerintah negara, Islam adalah agama Negara, apa yang UMNO telah lakukan jika Malaysia dan Islam adalah di bawah ancaman?

Beliau berkata, fakta adalah: -

 1) Malaysia mempunyai 9 Sultan dan raja dan mereka adalah Melayu.

2) PM & TPM, jawatan paling atas yang kuat memegang Malaysia adalah Melayu. 

3) Sejak tahun 1974, Menteri Kewangan sentiasa Melayu. 

4) Selain daripada Pulau Pinang, semua ketua menteri & MB Melayu. 

5) Majoriti Menteri-menteri Persekutuan Melayu, dan Kementerian berpengaruh dan penting diketuai oleh orang Melayu. 

6) Daripada 222 Ahli Parlimen, lebih daripada 50% adalah Melayu. 

7) Lebih daripada 93% daripada gov't Depts, dari rendah ke jawatan tertinggi, berbangsa Melayu. 

8) DEB telah dirancang dan dilaksanakan untuk orang Melayu. 

9) 80% daripada kuota Uni dikhaskan untuk Melayu. 

10) Diskaun istimewa untuk rumah dan saham beli adalah orang Melayu. 

11) jawatan utama semua sektor dan cabang Angkatan Tentera dan Polis yang dipegang oleh orang Melayu. 

12) GLC dikawal dan dikendalikan oleh orang Melayu.

 Dia bertanya bagaimana boleh orang Melayu (yang sudah berada di dalam kawalan mutlak semua institusi penting dan tonggak kehidupan politik, ekonomi dan sosial) terancam, dan menghadapi bahaya yang menganiaya dan disingkirkan oleh kaum minoriti?

Ia sebenarnya pemimpin UMNO & kroni mereka yang - dengan ketamakan yang tidak berkesudahan mereka - terus membuli & berbohong kepada orang Melayu dengan menyalahkan orang Cina dan India, dan menjadikan mereka sebagai kambing hitam.

Ahmad Said menggesa orang Melayu untuk bangun dan melihat niat jahat Warlords UMNO. ~ sumber

Himpunan Maruah Melayu yang penakut!

Posted: 05 Sep 2015 05:00 PM PDT

   Sehingga kini, masih belum ada mana-mana pihak yang mahu mengaku sebagai penganjur perhimpunan yang bakal diadakan selama 12 jam bermula dari tengah hari pada 16 September nanti.

Menerusi laman media sosial yang belum dikenalpasti, orang  ramai diseru untuk menyertai "Himpunan Rakyat Bersatu' atau 'Himpunan Maruah Melayu' dengan memakai t-shirt merah, menunjukkan solidariti terhadap pelbagai isu antaranya bantahan terhadap DAP dan Bersih 2.0.

Pun begitu, tujuan perhimpuan pun lebih berbau perkauman dengan tema 'Himpunan Maruah Melayu' walaupun negara selama ini diterajui oleh orang Melayu, dan masih ada Raja-raja Melayu. 

Apakah tujuan perhimpuan sekadar mahu menyeru Melayu Bersatu atau kita lebih mahu mengutamakan Rakyat Malaysia Bersatu?

Penganjur himpunan 16 September ini tidak seberani seperti penganjur himpunan Bersih 4.0  yang lalu.

Penganjuran Bersih 4 beretika

Penganjur Bersih 4, kita boleh tahu pengerusinya Maria Abdullah dan timbalan pengerusi Sarajun Huda, bendaharinya Masjaliza Hamzah, anggota jawatankuasa Farhana Halim dan Fadiah Nadwa, anggota sekretariat Mandeep Singh dan aktivis pelajar Adam Adli.

Antara lima tuntutan rasmi perhimpunan Bersih 4.0 adalah bersihkan pilihanraya, kerajaan bersih, hak membantah, kukuhkan demokrasi parlimen dan selamatkan ekonomi Malaysia.  Bersih 4.0 juga menuntut Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menjelaskan derma sebanyak AS$700 juta (RM2.6 bilion) yang diterimanya.

Penganjur himpunan baju Merah 16 September adalah penakut

Penganjur himpunan baju Merah 16 September ini adalah kalangan mereka yang penakut. Tidak berani  tampil memperkenalkan siapa diri mereka sebenarnya.   

"Perhimpunan itu dianjurkan oleh sebuah pertubuhan Melayu berasaskan bukan kerajaan (NGO) dan Umno tidak mempunyai tangan di dalamnya." Kata menteri kabinet  Ismail Sabri.

Sungguh pelik dengan puak Umno nih! Tiada siapa pun tuduh, tapi awal-awal lagi sudah ada menteri yg terlalu cerdik buat penafian. Anda percayakah? Ha! Ha! Ha! 

Kemudian dia pula beri jaminan bahawa Umno akan berada di sana jika dijemput. (Macam pernah dengar ayat yang seakan-akan begitu bunyinya...)

"Saya akan menghantar ahli untuk mengambil bahagian dalam perhimpunan tersebut sebagai (Bera) ketua bahagian!" 

Berkata pula Setiusaha Kerja parti, Abdul Rauf Yusof, "Umno tidak akan menghalang mana-mana anggotanya daripada mengambil bahagian dalam rancangan 16 September perhimpunan di Kuala Lumpur.

Himpunan 16 Sept bukan anjuran Najib

 Umno dilihat mahu menafikan perhimpunan 16 September itu tidak ada kaitan dengannya.Tapi kalau dilihat pada temanya " Himpunan Maruah Melayu" kita semua pasti sudah dapat mengagaknya.

Hanya Melayu Umno yang masih lagi menggunakan senjata perkauman sebagai tali untuk pengikat perpaduan Melayu. Ini seolah-olah senjata Umno untuk mahu Melayu bersatu dan senjata menyatu-padukan Melayu adalah dengan menghentam kaum lain khususnya Cina. Hinggakan Bersih 4.0 sudah dilabel oleh orang Melayu Umno sebagai perhimpunan Cina.

 Bukankah Ketua Bahagian UMNO Sungai Besar, Datuk Jamal Md Yunos pada mulanya berikrar untuk perhimpunan 30,000 orang untuk menghadapi perhimpunan Bersih 4, yang diadakan pada 29-30 Ogos lalu tapi membatalkannya selepas diarahkan berbuat demikian oleh pihak polis. Tetapi Jamal berjanji akan mengadakannya di lain masa.

 Sabtu lalu, Jamal telah  berjanji mengumpulkan sejuta peserta berbaju merah untuk berhimpun menyatakan sokongan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak di hadapan Plaza Low Yat di Bukit Bintang pada 10 Oktober depan. Cer baca di sini .

Tapi nampaknya  tarikhnya kini dipercepatkan ke 16 Sept ...?? Tentu ada sebab tertentu disebaliknya. Saya belum dapat sebarang klu mengenainya.

  Rupa-rupanya mamat tukang bakar ikan inilah penganjurnya...Siapa kata Najib? Ha! Ha! Ha! Hanya mamat tukang bakar ikan kankan?!

PAS sudah dapat jemputan?

 Semua orang kampung patut tahu...Umno dan PAS mahu mengajak ummat Melayu berhimpun menunjukkan solidariti untuk membantah terhadap DAP dan himpunan Bersih 2.0. Bukan aku yang kata ....



"Perhimpunan itu sepatutnya diadakan oleh Umno dan ahli-ahli PAS sebagai tindakan solidariti terhadap Bersih 4 peserta yang didakwa memijak gambar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang." - terjemahan ~ sumber

  Apakah kali ini kita akan melihat Unit Amal dalam perhimpunan itu nanti? Tentu tidak ada masalah, baju mereka memang berwarna merah....

Jangan lupa mari saksikan Nik Abduh dan Tantawi mengepalai himpunan itu nanti!

Tiada ulasan: