Khamis, 3 September 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Sila jawab dengan lidah yang faseh tanpa bercabang : Siapa beri wang itu dan kenapa?

Posted: 03 Sep 2015 11:36 AM PDT

Beikut adalah ucapan penuh yang dialeh bahasa oleh José Ugaz, 2 September 2015 - 16 IACC, Putrajaya. Ucapan asal boleh boleh diakses dilink akhir entri ini. Satu ucapan yang berani dan berterus terang. 

Beliau mendedahkan bagaimana perlakuan rasuah oleh penguasa negara di seluruh dunia dan cabaran-cabaran yang perlu dihadapai oleh aktivis yang mendedahkan perlakuan rasuah. 

Beliau juga mengemukakan soalan yang perlu dijawab oleh PM Najib . Patutlah Najib tidak berani bersemuka untuk merasmikan persidangan tersebut kelmarin. 

Mampukah Najib menjawabnya dengan lidah yang faseh tanpa bercabang??

Menteri Paul Low, Timbalan Ketua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Encik Akere Muna, ketua majlis IACC itu, Encik Akhbar Satar, Presiden TI Malaysia:

 Terlebih dahulu saya mengucapkan terima kasih kepada IACC kerana membawa begitu ramai orang bersama-sama sebagai sebahagian daripada gerakan global yang hebat untuk menangani rasuah.

 Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia  menganjurkan persidangan IACC.

 Dan rakyat Malaysia menyambut kita ke negara yang indah mereka pada masa bersejarah ini.

 Minggu ini Malaysia menyambut Merdeka - kemerdekaan daripada penjajahan dan kebebasan daripada penindasan.

Kemerdekaan dan kebebasan

 Blok-blok bangunan masyarakat yang adil dan saksama.Semua negara menghadapi cabaran, negara-negara terutama yang baru, dan saya melihat kembali pada beberapa kenyataan daripada bapa pengasas negara, Abdul Rahman, yang dibuat pada masa kemerdekaan pada tahun 1957.

 Terdapat dua perkataan yang digunakannya yang menonjol bagi saya - kejujuran dan integriti.

 Itulah yang membawa kita bersama-sama dalam memerangi rasuah.Kejujuran dan integriti.

 Kita telah melihat apa  maknanya ini kepada manusia di seluruh dunia dalam beberapa minggu kebelakangan ini.

 Di Brazil, di Honduras, di Guatemala di Iraq, di Malaysia. Beratus-ratus ribu orang yang menghantar mesej kepada perasuah. Beberapa hari sahaja tinggal untuk  anda berwenang-wenangnya .

 Itu adalah sebab mengapa kita berada di sini.Tetapi kita mempunyai perjuangan di hadapan kita.

 Di kebanyakan negara hak asasi kebebasan bersuara dan kebebasan berpersatuan sedang terhakis atau diambil.

 Adalah sukar untuk memerangi rasuah tanpa hak-hak tersebut. Paling berbahaya dari semua adalah rasuah politik. Berpusing dan memesongkan undang-undang oleh kerajaan berhadapan dengan kronisme dan ditangkap oleh kepentingan khas.

 Di Kuwait bab kami telah diambil alih oleh suatu lembaga kerajaan yang dilantik. Di Tunisia aktivis kami diancam dengan tindakan undang-undang kerana mengkritik undang-undang yang akan menetapkan rasuah percuma. Di Rusia organisasi masyarakat dicuba untuk menutup kerja-kerja pejuang anti-rasuah di negara itu. 

 Mereka yang mempunyai integriti dikeluarkan.Tawaran-tawaran rahsia. Kroni dilantik.Pelanggaran hak asasi manusia.

 Ini suapan-suapan apa yang kita panggil rasuah besar kerana ia mewujudkan iklim di mana rasuah berkembang dan sewenang-wenangnya melindungi yang berkuasa.

 Kita berada di dalam dunia global dan wang haram boleh bergerak dalam satu petikan. Oligarki rasuah juga boleh bergerak bebas tanpa tindakan undang-undang, flaunting gaya hidup lima bintang mereka, membeli harta mereka di London, selatan Perancis dan Kenya.

 Itulah yang kita maksudkan dengan sewenang-wenangnya. 

Biar saya memberi anda satu contoh. Bekas Presiden Ukraine - Viktor Yanukovych. Apabila dia akhirnya melarikan diri, rakyat Ukraine mendapati bahawa wang mereka telah dibelanjakan untuk rumah agam dengan zoo dan kapal saiz penuh galleon Sepanyol.


Atas dan bawah ialah gambar Galleon Sepanyol
di kediaman Viktor Yanukovych
 

Apa yang didedahkan adalah satu rangkaian syarikat shell di Vienna, London dan Lichtenstein yang menyembunyikan kekayaan besar dia curi dari negara ini. Ketua Pendakwa Ukraine telah menyatakan bahawa terdapat bukti bahawa sekurang-kurangnya $ 350m telah dicuri ... ia boleh menjadi banyak lagi.

 Beliau dan terlalu ramai ahli politik yang korup dan ahli perniagaan menggunakan syarikat-syarikat shell untuk menyembunyikan wang mereka. Sebab itu kita akan bercakap dengan panjang lebar di persidangan ini mengenai keperluan untuk mendaftar beneficial ownership

Ia adalah tindakan kolektif yang boleh mencabar sebarang perlakuan semberono.

 Di Perancis, selepas kempen kami, euro 300m aset yang dicuri oleh bekas Presiden Obiang Equatorial Guinea dibekukan oleh mahkamah. 

 Sekarang di Guatemala, selepas kempen massa, bekas Naib Presiden berada dalam penjara menunggu perbicaraan dituduh berkonspirasi dan rasuah dan semalam imuniti daripada pendakwaan Presiden telah dibuang dan perintah kehakiman telah dikeluarkan supaya dia tidak boleh meninggalkan negara ini. 

Dan di Brazil, di mana satu juta orang turun ke jalan untuk skandal PETROBAS telah menyaksikan lima ahli politik ditangkap dan kes-kes jenayah dibawa terhadap 13 syarikat, termasuk ketua syarikat pembinaan yang terbesar di dunia. Dan pergerakan kami kini bekerja merentasi 7 negara-negara Amerika Selatan untuk mendedahkan sejauh mana skandal PETROBAS telah merebak, manakala ahli-ahli politik dan ketua-ketua syarikat-syarikat ini telah ditangkap.

 Jalinan rasuah menunjukkan dengan jelas bahawa ini tidak terhad kepada negara-negara membangun. Banyak syarikat di Eropah dan Amerika Syarikat sedang disiasat kerana rasuah. 

 Memerangi rasuah memerlukan keberanian.

 Kita perlu berhenti seketika untuk mengingati mereka yang membayar harga yang amat dahsyat kerana bercakap menentang rasuah. 

 Danilo Lopez dan Frederico Salazar, dua wartawan berani telah dibunuh di siang hari di Guatemala. Untuk lebih daripada satu dekad Lopez telah mendedahkan rasuah dan penyalahgunaan dana awam oleh ahli politik yang korup. Dan sebulan setengah yang lalu seorang aktivis anti-rasuah telah dibunuh di Mexico. 

 Tahun ini 24 wartawan di seluruh dunia yang telah mendedahkan  rasuah dan pencabulan hak asasi manusia telah dibunuh. 24.

 Di Azerbaijan, seperti yang kita bertemu, wartawan penyiasatan Khadija Ismayilova dijatuhi hukuman semalam untuk tujuh setengah tahun kerana "jenayah ekonomi." Ini adalah khas dari tuduhan palsu yang dibawa oleh kerajaan untuk menutup orang-orang yang bersuara menentang rasuah. 

Khadija mendedahkan bagaimana kerajaan menganugerahkan hak ke kawasan perlombongan emas yang lumayan kepada keluarga Presiden. Dalam satu kenyataan, dia hanya berkata: "Saya mungkin penjarakan, tetapi kerja-kerja ini akan diteruskan."

 Itulah tugasan yang semua orang dalam persidangan ini diamanahkan untuk meneruskannya.

 Kebebasan akhbar dan kebebasan bersuara adalah tonggak kepada masyarakat demokrasi dan wartawan mesti berupaya untuk bekerja tanpa rasa takut. Kami berdiri bersama mereka. 

 Pergerakan kami telah membuktikan mampu melawan balik. 

Di Cameroon, Paul Kingue dibebaskan dari penjara selepas kempen berterusan oleh kumpulan-kumpulan tempatan dan antarabangsa.

 Jenayah-Nya? Kerana mendedahkan pengeluar pisang milik Perancis kerana penipuan cukai.

 Di Angola caj yang paling serius terhadap Rafael Marques de Morais digugurkan selepas kempen antarabangsa yang mampan.

 Jenayah-Nya? Sebuah buku mendedahkan rasuah dan penyeksaan di Angola. Untuk itu dia telah dihadapkan sembilan tahun penjara. Hanya kerana menulis sebuah buku.

 Terdapat banyak lagi aktivis di seluruh dunia dan ramai yang berada di sini dalam persidangan ini. Izinkan saya memberi penghormatan kepada anda, kerana keberanian, kejujuran anda, untuk integriti anda. 

 Perubahan boleh dan mampu berlaku. Mengapa kita begitu ghairah tentang perubahan yang kita mahu melihat? 

 Kami berkongsi banyak nilai-nilai. Kita mahu melihat miski-sifar, kami mahu semua kanak-kanak dapat pergi ke sekolah. Kami mahu orang ramai mempunyai akses kepada penjagaan kesihatan dan tinggal di rumah yang layak. Sebab itulah kami berada di sini dan mengapa kita memerangi rasuah.

 Kerana harga rasuah dibayar oleh kita semua terutamanya oleh yang termiskin di negara kita.
Perdana Menteri Najib ada jet mewah baru
  Jet peribadi yang dibayar oleh sekolah yang tidak dibina.

 Rumah mewah yang dibayar oleh mereka yang tidak boleh mendapatkan ubat yang mereka perlukan. 

 Kapal layar dibayar oleh mereka kehilangan tempat tinggal.

 Bagaimana kita mengubah itu? Terdapat banyak yang kita tahu, dan banyak yang anda akan membahaskan minggu ini.

 Tiada siapa yang boleh berada di Malaysia dan tidak sedar akan dakwaan rasuah dalam beberapa bulan kebelakangan ini dan bagaimana kerosakkan akibatnya kepada negara. Terdapat krisis rasuah di sini.

Sebagai gerakan anti-rasuah global, adalah peranan kita untuk bertanya soalan, mencabar mereka yang menyalahgunakan kuasa mereka, untuk mewakili mereka yang tidak boleh bersuara dan untuk melibatkan diri dengan orang-orang yang benar-benar ingin berubah.

 Mari kita mengingati semula dua perkataan tadi - kejujuran dan integriti.

 Apakah itu maksudnya untuk Malaysia?

 Kerajaan telah mengambil langkah-langkah dan inisiatif untuk menangani rasuah. Kita pasti telah mendengarnya itu dari menteri.

 Kita mahu melihat lebih banyak kemajuan tetapi itu tidak boleh berlaku manakala masih terdapat soalan yang tidak berjawab mengenai USD 700m yang masuk ke dalam akaun bank peribadi Perdana Menteri.

 Dalam beberapa minggu kebelakangan ini kita telah melihat Peguam Negara yang mengkritik kerajaan tiba-tiba diganti, pasukan petugas khas  1MDB digantung, penyiasat di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah ditangkap atau dipindahkan, dan surat khabar digantung kerana melaporkan mengenai perkara itu.

 Ini bukan tindakan kerajaan yang memerangi rasuah.

 Kami juga boleh mendengar janji-janji pembaharuan. Itu bukan apa yang diperlukan pada masa ini. Dan janji-janji sahaja tidak akan memulihkan keyakinan dan kepercayaan.

 Terdapat dua soalan yang perlu dijawab:


Siapa yang beri wang itu dan mengapa? Ke manakah ia pergi? Seorang lelaki boleh menjawab soalan-soalan tersebut.

 Jika itu tidak berlaku maka hanya satu siasatan bebas sepenuhnya, bebas daripada campur tangan politik, boleh mendedahkan kebenaran. 

Sehingga itu berlaku, tidak ada apa daripada kerajaan mengenai anti-rasuah akan dipercayai.

 Saya berdiri di sini hari ini dengan anda dan berkata ini adalah apa yang rakyat dan apa daripada kerajaan - kejujuran dan integriti.

 Pergerakan kami tidak berdiri sendiri. Kami mempunyai matlamat yang sama dengan semua orang yang bersuara menentang orang-orang yang memperkayakan diri mereka dengan mengorbankan rakyat. 

 Kami adalah global.Kami mempunyai suara yang kuat.Kami bersama-sama menentang rasuah.

 Persidangan ini akan berlangsung tiga hari, tetapi kerja-kerja kami akan berterusan setiap hari di Malaysia dan di seluruh dunia. ~ Who Paid The Money And Why?

BERSIH 4 : Berapa ramai sebenarnya, 500 ribu atau 50 ribu?

Posted: 03 Sep 2015 07:55 AM PDT

KUALA LUMPUR, 2 Sept - Tidak ada keraguan bahawa perhimpunan Bersih 4 hujung minggu lalu adalah demonstrasi jalanan yang paling besar tahun ini, terutamanya dalam perhimpunan di ibu negara Malaysia.

 Tetapi dengan angka yang bercanggah dipetik oleh penganjur - mendakwa 500,000 - dan polis - hanya 50,000 - bolehkah kita benar-benar tahu berapa ramai orang yang telah mengambil bahagian dalam perhimpunan Kuala Lumpur yang berlangsung selama 34 jam itu, bermula dari Sabtu pukul 2 petang hingga Ahad tengah malam?

 Berdasarkan gambar-gambar dari udara pusat bandar perhimpunan tersebut, firma penyelidikan media sosial bebas Politweet menganggarkan kehadiran yang adalah antara 80,000 dan 100,000.

 "Jumlah kehadiran bagi Bersih 4 di Kuala Lumpur dianggarkan antara 79.919 - 108.125 orang. Ia memuncak pada 29 Ogos antara 45.892 - 62.089 orang, "katanya dalam satu kajian terbaru yang disediakan kepada Malay Mail Online minggu ini.

 Dalam analisis daripada kenaikan dua hari, Politweet juga menyifatkan angka anggaran mencecah ke puluhan ribu di Kuala Lumpur sebagai "pencapaian bersejarah". 

 Firma penyelidikan itu berkata adalah tidak mungkin ruang yang padat perhimpunan itu dapat memuat di antara 80,000 hingga 200,000 orang di sebagaimana ditunjuk dalam gambar-gambar yang disiarkan dalam talian.

 Politweet menjelaskan ia telah meneliti saiz orang ramai melalui foto dan video Bersih 4 dengan perbandingan terhadap peta grid untuk menganggarkan kepadatan orang ramai.

 Ia menganggarkan kepadatan orang ramai dengan menganggarkan bilangan orang yang boleh dimuatkan ke dalam grid persegi, memberi contoh 67 orang bagi setiap 25 kaki ruang persegi.

 Firma itu menunjukkan kawasan perhimpunan teras bermula berhampiran Dataran Merdeka dan melalui Jalan Tun Perak sebelum mengakhiri sedikit di luar Menara Maybank.

 Menurut Politweet, ia menggunakan imej satelit untuk mengukur kawasan teras ini merangkumi 367.487 kaki persegi, yang katanya tidak benar-benar dipenuhi dengan peserta perhimpunan pada bila-bila masa. 

  Politweet berkata   terdapat lebih ramai pendatang baru pada hari kedua, kerana komposisi orang ramai berubah daripada majoriti Cina hari pertama ke dalam komposisi yang lebih bercampur-campur. Baca seterusnya  di sini

Najib penakut nak jumpa aktivis Anti Rasuah Antarabangsa

Posted: 02 Sep 2015 09:00 PM PDT

Mengapa Najib tidak berani berdepan dengan aktivis Pencegahan Rasuah Antarabangsa yang bersidang di KL ?

Najib mengelak dengan menarik diri dari membuat ucapan perasmian dipersidangan Antarabangsa Pencegahan Rasuah 16 (IACC) di Kuala Lumpur hari ini.

Sepatutnya inilah peluang terbaik bagi Najib untuk menjelaskan wang derma RM2.6  bilion yang Pak Arab bagi tu!

Najib tahu, bahawa dia hanya boleh tipu dan gormal orang Malaysia sahaja....orang luar negeri tak boleh...hahaha

 Ketua International Transparency Exec Jose Ugaz dalam ucapanya antara lain berkata :
 "Tiada siapa yang berada di Malaysia dan tidak sedar akan dakwaan rasuah beberapa bulan kebelakangan ini dan bagaimana merosakkan mereka kepada negara. Terdapat krisis rasuah di sini.
 Terdapat dua soalan yang perlu dijawab. Siapa yang beri wang itu dan mengapa? Ke manakah perginya? Seorang lelaki boleh menjawab soalan-soalan tersebut. Jika itu tidak berlaku maka hanya satu siasatan bebas sepenuhnya, bebas daripada campur tangan politik, boleh mendedahkan kebenaran. 
Sehingga itu berlaku, tidak ada apa daripada kerajaan mengenai anti-rasuah akan dipercayai.  Kita mahu melihat lebih banyak kemajuan tetapi ia tidak boleh berlaku manakala terdapat soalan yang tidak terjawab mengenai USD 700 juta yang dibuat ke akaun bank peribadi Perdana Menteri. Dalam beberapa minggu kebelakangan ini, kita telah melihat Peguam Negara yang mengkritik kerajaan tiba-tiba diganti, pasukan petugas 1MDB digantung, penyiasat di suruhanjaya anti-rasuah ditangkap atau dipindahkan, dan surat khabar digantung kerana melaporkan mengenai perkara itu. 
 Ini bukan tindakan kerajaan yang memerangi rasuah. Kami juga boleh mendengar janji-janji pembaharuan. Itu bukan apa yang diperlukan pada masa ini. Dan janji-janji sahaja tidak akan memulihkan keyakinan dan kepercayaan. sumber
  Sementara itu, berita telah mula tersebar di Switzerland yang beberapa puluh berjuta-juta dolar telah dibekukan oleh pihak berkuasa dalam akaun bank yang berkaitan dengan individu berhubung dengan 1MDB. Pejabat Peguam Negara itu mengeluarkan kenyataan yang menunjukkan bahawa tindakan ini adalah kerana disyaki rasuah dan pengubahan wang haram. 

ZURICH, 2 Sept - Pihak berkuasa Switzerland, hari ini telah membekukan dana di bank-bank Switzerland di tengah-tengah siasatan ke atas mereka yang dikaitkan dengan dana pelaburan 1Malaysia Development Berhad (1MDB), kerana disyaki rasuah dan pengubahan wang haram. 

 "Pejabat Peguam Negara Switzerland (OAG) telah membekukan aset berjumlah beberapa puluh juta dolar AS pada akaun bank di Switzerland," kata seorang jurucakap OAG, melalui e-mel sebagai tindak balas kepada siasatan.

 "Pada peringkat awal prosedur, OAG sedang menganalisis dan menggabungkan bukti. OAG ini sudah pun dalam hubungan dengan pihak berkuasa Malaysia. Kerjasama antarabangsa dengan negara-negara asing, khususnya dengan Malaysia, mungkin akan perlu untuk membuktikan fakta-fakta," tambahnya. - Reuters ~ sumber              

SPRM rasa terancam, merayu orang awam lindungilah mereka ...

Posted: 02 Sep 2015 06:00 PM PDT

 Adalah amat malang sekali sekiranya agensi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sering diganggu gugat dengan campurtangan politik dalam urusan siasatan mereka.

 Hinggakan Boss SPRM sendiri merungut tentangnya dan merayu secara terbuka kepada rakyat Malaysia supaya melindungi agensi tersebut dari gangguan campurtangan orang politik yang berkuasa.

 SPRM sendiri berasa diri merteka tidak selamat setelah melihat bagaimana Peguam Negara yang mengkritik kerajaan tiba-tiba diganti, pasukan petugas penyiasat 1MDB digantung, orang-orang bawahannya yang menyiasat, ditangkap atau dipindahkan, dan surat khabar digantung kerana melaporkan mengenai skendal rasuah paling besar dalam abad ini! 

Semua gejala ini berlaku semata-mata hanya untuk melindungi seorang yang sangat berkuasa dari diheret ke mahkamah untuk diadili.

 "Bagi masyarakat awam dan orang ramai, mereka mesti menjadi pelindung dan panduan kita untuk mempertahankan institusi anti-rasuah daripada sebarang gangguan yang akan menjejaskan kebebasannya.Baca laporan berikutnya:

PUTRAJAYA, 2 Sept - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) perlu rakyat Malaysia untuk melindungi agensi daripada sebarang gangguan semasa menjalankan tugasnya, Ketua Pesuruhjaya, Tan Sri Abu Kassim Mohamed hari ini.

 Dalam perutusan khas dibacakan oleh timbalannya, Datuk Mustafar Ali, Abu Kassim menegaskan pentingnya kemerdekaan pada kuar SPRM, tetapi juga meminta bantuan daripada penggubal undang-undang dan pendakwa supaya perkara ini dapat dicapai.

 "Bagi masyarakat awam dan orang ramai, mereka mesti menjadi pelindung dan panduan kita untuk mempertahankan institusi anti-rasuah daripada sebarang gangguan yang akan menjejaskan kebebasannya.

 "Sebagai penggubal undang-undang, tanpa mengira perbezaan politik mereka, mereka mesti bersatu dalam membantu kami untuk mewujudkan sebuah institusi anti-rasuah yang bebas dan yang terakhir sekali, pendakwa yang dikatakan di Malaysia memainkan peranan yang bertanggungjawab menjaga pendakwaan, hendaklah semata-mata tidak terpilih selaras mereka menjalankan tugas, "katanya.

 Abu Kassim tidak dapat hadir di Persidangan Antarabangsa Pencegahan Rasuah 16 kerana terpaksa tinggal di rumah untuk pemulihan perubatan, Mustafar berkata sebelum membacakan ucapan bekas pada majlis perasmian di sini.

 Dalam mesej yang sama, Abu Kassim berkata beliau sentiasa memberitahu pegawai SPRM untuk bertindak tanpa rasa takut atau pilih kasih, sambil menambah bahawa suruhanjaya itu tidak akan melepaskan pesalah tanpa hukuman ketika menjalankan siasatan.

 "Atas sebab itu, pegawai-pegawai SPRM bersedia untuk berkorban dalam menegakkan kepentingan awam," katanya yang turut menyatakan bahawa terdapat keperluan untuk bertindak berdasarkan merit kes itu.

 Bulan lepas, polis menahan dan menyoal siasat beberapa pegawai kanan SPRM berhubung kebocoran dakwaan maklumat rasmi, kritikan yang didakwa campur tangan dalam kerja-kerja SPRM dan bagaimana penyiasat telah menjadi sasaran siasatan.

 Siasatan polis berlaku ketika SPRM menjalankan siasatan terhadap RM2.6 bilion "derma" dimasukkan ke dalam akaun perdana menteri dan anak syarikat 1MDB bekas, SRC International Sdn Bhd.

 Tetapi pihak polis menafikan dakwaan gangguan tersebut dan mendakwa bahawa ia telah menerima arahan untuk menyiasat pegawai SPRM ke atas kebocoran maklumat yang dikatakan.

 SPRM telah berkata ia tidak menutup kesnya pada derma RM2.6 bilion dan SRC International.~ sumber

Tiada ulasan: