Isnin, 28 September 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


APA KESUDAHAN DENGAN SIASATAN SKANDAL 1MDB DAN RM2.6 BILION?

Posted: 28 Sep 2015 10:28 AM PDT

1. Saya percaya ramai yang tidak tahu sejauh mana siasatan terhadap skandal 1MDB dan RM2.6 bilion ini sedang berjalan. 

2. Saya percaya ramai yang tidak tahu apa yang Tan Sri Mohamed Apandi Ali sedang lakukan sekarang dengan kedua-dua skandal ini setelah beliau dilantik menjadi Peguam Negara. 

3. Saya juga percaya ramai yang tidak tahu sejauh mana siasatan pihak polis yang diketuai oleh Ketua Polis Negara terhadap kedua-dua skandal ini. 

4. Saya dan rakyat Malaysia juga sudah lama tidak mendengar hasil siasatan yang dijalankan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap RM2.6 bilion dan SRC International. 

5. Yang saya dan ramai rakyat Malaysia tahu, mereka yang serius mengkritik skandal ini pula yang diambil tindakan oleh pihak berkuasa dan yang terbaru adalah Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan yang ditahan di bawah SOSMA atas dakwaan cuba mensabotaj negara. 

6. Beginikah tahap kecekapan badan-badan besar yang dipertanggungjawabkan untuk menyiasat skandal 1MDB dan RM2.6 bilion? 

7. Apa yang menyebabkan badan-badan ini mengambil masa yang terlalu lama untuk menyiasat skandal ini? 

8. Mengapa terlalu sukar untuk badan-badan ini untuk menemui bukti-bukti penyelewangan dan salah laku yang berlaku di dalam kedua-dua skandal ini? 

9. Selama ini ramai yang memuji dan menyatakan bahawa PDRM dan SPRM adalah badan penyiasat yang cekap dan tangkas dalam menangani kes-kes rasuah dan jenayah. Tetapi apabila melibatkan skandal 1MDB dan RM2.6 bilion, ramai menjadi was-was dan ragu-ragu serta bernyata mengapa kedua-dua badan ini kelihatan tidak bermaya dan lembap? 

10. Mengapa siasatan terhadap kedua-dua skandal ini dilihat seperti dilengah-lengahkan? 

11. Mengapa penyelewengan yang berlaku di dalam skandal ini perlu disembunyikan? 

12. Apa yang telah badan-badan ini lakukan terhadap Najib dan suspek yang terlibat di dalam kedua-dua skandal ini? 

13. Apa sudah jadi dengan badan-badan ini? Adakah mereka hendak menyelamatkan Najib dan kuncu-kuncunya atau hendak menyelamatkan Malaysia? 

14. Akhirnya, adakah siasatan ini hanya sekadar satu lakonan dan sandiwara atau bagaimana? 

15. Apa kesudahannya, rakyat mahukan jawapannya !

 Amanah . Progresif . Peduli
#‎HarapanBaru‬

 MOHD FITRI ASMUNI
 Timbalan Ketua Pemuda AMANAH (AMAN) Negeri Perak

Sidek Noor dan PAS dah lupa dgn ayat 'Wala tarkanu ilal-lazina dzalamu.....???

Posted: 28 Sep 2015 02:31 AM PDT

Dewan Ulama PAS Perak (DUPNPk) menyokong ketegasan Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) yang dilapor enggan memohon maaf ekoran desakan pemimpin Melayu DAP berhubung kandungan teks khutbah Aidiladha yang mendakwa parti itu menentang Islam.

 Ketua Dewan Ulama PAS negeri itu Sidek Noor berkata pihaknya bersetuju kandungan teks tersebut "tidak berbentuk fitnah tetapi nasihat" pihak berkuasa yang berautoriti menjaga kewibawaan Islam di negeri itu.

Pegawai Khas Pengerusi DAP Johor, Sheikh Omar Ali dalam reaksinya terhadap teks khutbah tersebut berkata, tuduhan berkenaan bukan saja tidak berasas malah berbentuk fitnah.

Beliau mencabar Jabatan Mufti Pahang mengeluarkan bukti kukuh yang menjadi asas kepada mereka menuduh DAP sebagai parti memusuhi Islam.

 Sidek Mohd Noor ternyata tidak mempunyai bukti yang kukuh bila beliau turut menyatakan sokongannya terhadap teks khutbah tersebut. Beliau menyokong secara melulu tanpa memberikan alasan selain dengan mudah menuduh orang yang mempunyai pandangan yang berbeza dalam sesuatu perkara dalam Islam sebagai menentang Islam.

Allah berfirman, Jika Tuhanmu mengkehendaki pastilah Dia menjadikan semua manusia itu sebagai umat yang satu, tetapi mereka sentiasa berselisih pendapat. (Hud: 118). Dan Allah juga berfirman, Dan tiadalah Kami menurunkan al-Quran kepadamu (wahai Muhammad) melainkan supaya engkau menerangkan kepada mereka akan apa yang mereka berselisihan padanya, dan supaya menjadi petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang beriman. (an-Nahl: 64). 

 Ayat-ayat di atas membuktikan bahawa Islam membenarkan perselisihan namun ia perlu dikawal selia berlandaskan sumber utama hukum Islam iaitu al-Quran dan al-Sunah. 

  DAP adalah sebuah parti politik yang berdaftar dan menjunjung perlembagaan sebagai asas pembentukan negara ini serta mengiktiraf dan menghormati Islam sebagai agama rasmi.

 Namun DAP sering dituduh sebagai menentang Islam kerana tidak bersetuju perlaksanaan hukum Hudud di Malaysia kerana 
mengikut perlembagaan ianya tidak sesuai. Bukan kerana DAP anti Islam  tetapi kerana menjunjung perlembagaan  asas pembentukan negara.

 Yang memerintah Malaysia selama ini bukan DAP; dia mana ada kuasa untuk menghalang perlaksanaan Islam di negara ini!

Adakah DAP mempunyai kuasa menghalang UMNO/BN melaksanakan hukum Islam dengan meminda perlembagaan?

 Tentulah tidak adil kalau Sidek Noor menuduh dan menyalahkan DAP sebagai anti Islam

 al-Qaradhawi, Ketua Kesatuan Ulama Islam Sedunia , pun ada berpendapat, bahawa kalau semua undang-undang syariah tidak boleh dilaksanakan, masa tak sampai masanya untuk melaksanakan Hudud. Adakah al-Qaradhawi anti Islam?

  Adakah Sidek Noor beranggapan Umno/BN menjaga kewibawaan Islam di negeri Pahang itu dengan adanya Kasino yang terbesar di dunia malah mengalahkan Las Vegas ??

  Apakah Sidek Noor ingat pusat perjudian di Genting Highlands tu kerajaan DAP yang luluskan? Sidek Noor tak kata apa pun tentang perkara yang jelas haramnya. Diam bermakna apa? Kalau anak dara maknanya bersetuju tapi kalau seorang yg ngaku ulama macam Sidek Noor, diamnya terhadap perkara yang mungkar adalah serupa Syetan Bisu!

  Sidek Noor dan PAS dah buat-buat lupa dgn ayat 'Wala tarkanu ilal-lazina dzalamu.....???

Tiada ulasan: