Jumaat, 25 September 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Tragedi Mina : Kerajaan Arab Saudi salahkan petugas dan korbankan 28 petugas ....

Posted: 25 Sep 2015 05:52 AM PDT

Mekkah, SBSI News – Kantor Berita Al Diyar Lebanon memberitakan penyebab terjadinya tragedi Mina adalah dikeranakan rombongan putera Raja Salman sekaligus Wakil Putra Mahkota Muhammad bin Salman bin Abdul Azis (gambar) yang di kawal 200 Tentara dan 150 Polisi memerintahkan Jemaah Haji untuk pindah arah karena kehadiran Sang Putra Raja.

 Bahkan sebagian Jemaah harus putar balik ketitik awal, inilah awal kejadian yang mematikan di Mina, Mekkah. Setelah mengetahui dampak kejadian tersebut Sang Pangeran langsung meninggalkan tempat lokasi ibadah di pusat Mina.

 Pemerintah Saudi Arabia berusaha merahasiakan berita ini dan malah menyalahkan para Petugas, Pengadilan Syari'i Arab Saudi malah menetapkan 28 Petugas sebagai penyebab tragedi dan menetapkan Hukuman Pancung atas mereka.

 Hukuman Pancung tersebut akan silaksanakan Pada Hari Jum'at tanggal 25 September 2015 dihadapan Para Jamaah Haji. Hal ini dilakukan untuk menutupi kesalahan anggota Keluarga Kerajaan. 

Sebagian Protes atas keangkuhan Kerajaan yang justru mengkambinghitamkan para Petugas dilokasi kejadian.

 Hingga hari ini pernyataan resmi Pemerintahan Arab Saudi tentang jumlah korban sulit dipercaya mengingat Pemerintahan Absolute ini sangat tertutup, walaupun demikian beberapa Media mensinyalir bahwa korban terus bertambah dan sangat mungkin melampaui angka 1000 Jemaah yang wafat.

 Tentu sebuah pertanyaan besar ada apa Sang Pangeran kabur dari tempat utama di Mina tersebut dan mengapa dia datang pagi hari justru ketika waktu utama bagi Jamaah Haji untuk Ibadah Lontaran Aqobah, pertanyaan selanjutnya kenapa rezim Salman lebih membela Putra Mahkota dan mengorbankan 28 Petugas serta Jemaah Haji. (Andi Naja FP Paraga). ~ sumber

Tak beradab tuduh dari mimbar, kata Melayu DAP

Posted: 25 Sep 2015 04:55 AM PDT

Jabatan Mufti Pahang dianggap tidak beradab apabila mengecam DAP melalui mimbar masjid dan surat di negeri itu semalam kerana tuduhan berkenaan dibuat dalam keadaan tiada sesiapa boleh mempertahankan diri.

 Malah, tindakan mendakwa DAP sebagai "terang-terangan menentang Islam" jelas dibuat dengan niat jahat.9 Pegawai Khas Pengerusi DAP Johor, Sheikh Omar Ali berkata, tuduhan berkenaan bukan saja tidak berasas malah berbentuk fitnah.

 "Saya mencabar Jabatan Mufti Pahang mengeluarkan bukti kukuh yang menjadi asas kepada mereka menuduh DAP sebagai parti memusuhi Islam," katanya kepada Malaysiakini.

 Dalam teks khutbah disediakan Jabatan Mufti Pahang semalam, pada salah satu perenggannya dimuatkan kenyataan: 
"Dewasa ini kita melihat perpecahan umat islam di negara kita terutama bangsa Melayu begitu ketara. Perpecahan ini kerana mengutamakan parti politik melebihi perpaduan dan persaudaraan Islam seperti parti Umno, PAS, PKR dan ditambah parti baru yang dinamakan Gerakan Harapan Baru (GHB) malahan ada di kalangan umat islam yang menyertai Parti DAP yang terang-terangan menentang Islam. Sepatutnya umat Islam bergabung dan bersatu suara walaupun berlainan dasar politik mereka".
 Khutbah adalah salah satu bahagian dalam sembahyang dan jemaah tidak dibenarkan bercakap atau berkata-kata ketika ia dibaca khatib.

 Kata Sheikh Omar, beliau akan memanjangkan perbincangan mengenai isu tersebut kepada pimpinan parti dan mempertimbangkan jika perlu mengambil tindakan undang-undang terhadap Jabatan Mufti Pahang.

 Hadapi pemimpin salah guna kuasa9 Sementara itu sekumpulan ahli Melayu DAP juga hari ini mengeluarkan kenyataan mengecam khutbah berkenaan.

 "Kepelbagaian parti politik dan kewujudan parti politik baru bukanlah tanda perpecahan umat Islam sebaliknya menunjukkan kematangan umat Islam dan Melayu dalam negara berdemokrasi.

 "Penting juga kita membezakan tentang peranan dan fungsi parti politik dalam sistem demokrasi negara dan dan perpaduan agama. Kita seharusnya meraikan perbezaan bukan sahaja melalui kaca mata politik malah dalam agama dan fahaman," kata kenyataan itu. 

 Menurut mereka, DAP sebagai parti politik menjunjung perlembagaan sebagai asas pembentukan negara ini serta mengiktiraf dan menghormati Islam sebagai agama rasmi.

 "Isu menentang Islam adalah fitnah politik semata-mata.

 "Jika pihak masjid ingin mengajak ke arah perpaduan umat Islam di negara ini, sepatutnya ia terarah kepada usaha untuk berhadapan dengan pemimpin yang menggunakan label Islam tetapi menzalimi rakyat, mengapi-apikan permusuhan melalui isu agama dan kaum, dan yang mengamalkan korupsi serta menyalahgunakan kuasa dalam menjalankan amanah mentadbir negara," kata mereka.

 Kenyataan itu antara lain ditandatangani Ahli Jawatankuasa DAP Selangor, Edry Faizal; Ahli Jawatankuasa Wanita DAP Selangor, Young Syefura Othman; Setiausaha Publisiti Pemuda DAP Subang, Numan Saadan dan ahli DAP Bukit Bendera, Izmil Amri. ~ Malaysiakini

Tiada ulasan: