Khamis, 10 September 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Najib tempelak Mahathir : "Apa rasuah?"

Posted: 10 Sep 2015 07:30 AM PDT

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menafikan dakwaan yang dilemparkan kepadanya oleh bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang mendakwa bahawa beliau telah memberi rasuah kepada semua Ahli Parlimen Umno dan ketua-ketua bahagian.

 Najib berkata dakwaan itu tidak benar dan menyifatkannya sebagai spekulasi semata-mata di pihak Mahathir.

 "Apa yang rasuah? Pihak polis telah membuat kenyataan jadi sekarang terpulang kepada polis untuk menyiasat.

 "Tidak ada agenda sama sekali. Ia semua adalah hanya spekulasi, "katanya pada sidang media selepas mesyuarat Majlis Tertinggi Umno yang diadakan di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini. Mahathir, semasa perhimpunan Bersih 4 dari 29-30 Ogos yang dihadirinya, telah mendakwa bahawa semua Ahli Parlimen Umno dan ketua-ketua bahagian menerima rasuah daripada Najib, dakwaan yang semua telah nafikan.

 Sementara itu, ketika ditanya mengenai perhimpunan Kebangkitan Maruah Melayu berbaju merah yang akan datang, Najib menegaskan bahawa Umno tidak terlibat dengan demonstrasi.

 Walau bagaimanapun, beliau juga tidak menyekat ahli-ahli Umno untuk menyertai perhimpunan tersebut kerana "ia adalah sebuah negara yang bebas".

 "Ada beberapa pemimpin Umno yang terlibat kerana NGO mereka dan mereka merasakan mereka harus bersama dengan rakyat.

 "Tetapi pendirian Umno, mereka perlu mematuhi undang-undang dan pihak berkuasa. Pihak penganjur perlu memastikan supaya perhimpunan itu tidak akan menjadi satu perkara perkauman. " ~ sumber

Komen al-Husseyn :

Senangnya cakap PM kita ni : 

1) Dia bukan perasuah!Itu semua hanya spekulasi sahaja.
2) Pihak penganjur perlu memastikan supaya perhimpunan itu tidak akan menjadi satu perkara perkauman. _ Hahahaha! Bingai ke apa dia nih?

Pembantu Rosmah cuba libatkan bekas isterinya Hamid Bador ....

Posted: 10 Sep 2015 05:00 AM PDT

KUALA LUMPUR: Perbalahan antara Abdul Hamid Bador dan Rizal Mansor hari ini diteruskan dengan bekas Timbalan Pengarah Cawangan Khas yang menuduh pembantu kepada Rosmah Mansor berkelakuan tidak profesional kerana membangkitkan perkara peribadi yang tidak ada kena mengena dengan pergaduhan mereka.

 Rizal memberitahu FMT melalui WhatsApp yang orang yang terbaik untuk bercakap mengenai bekas anggota itu SB itu ialah "Datin Che Mah" tanpa mengatakan yang dia maksudkan.

 "Sila tanya Datin Che Mah   mengenai tingkah laku Dato Hamid Bador," katanya. 

"Saya tahu beliau mempunyai banyak perkara untuk diberitahu tentang kelakuan sebenar Dato Hamid." 

Hamid, ketika dihubungi FMT untuk hal itu, mendedahkan bahawa Rizal merujuk kepada bekas isterinya dan berkata ia adalah tidak profesional baginya melibatkan isu peribadi ke dalam perkara yang melibatkan orang ramai.

 Beliau menyeru perdebatan yang bertujuan untuk "mencari kebenaran," mengulangi cabaran beliau dibuat semalam.

 "Tolong jangan mengalihkan isu itu," katanya. "Kenapa anda perlu tunduk begitu rendah bahawa anda perlu membawa isu-isu peribadi dalam tindak balas kepada kenyataan saya?

 "Saya tidak bercakap tentang keluarganya. Saya bercakap tentang isteri Perdana Menteri, yang memberikan masalah kepada pegawai-pegawai kerajaan. Saya bercakap tentang perkara-perkara yang boleh memberi implikasi kepada orang ramai. "

 Hamid berkata "Seseorang" telah meminta nasihatnya dua tahun lalu tentang bagaimana untuk memperbaiki imej Rosmah.

"Saya diberitahu bahawa orang itu supaya menasihati bosnya, sang isteri, supaya berprofil rendah. Jangan membuat orang merasa marah dengan dia. Adakah anda masih ingat nasihat saya? 

"Saya memberi nasihat yang ikhlas, untuk melindungi imej beliau dan untuk menyelamatkan beliau daripada dikritik oleh orang ramai.

 "Jadi mengapa kita bercakap mengenai hal-hal peribadi sekarang? Jika itu yang anda mahu, saya tahu mengenai salah seorang ahli keluarga anda di RTM. "

Hamid baru-baru ini mendakwa bahawa Rosmah hadir di salah satu daripada "mesyuarat tergempar" yang dipanggil oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk membincangkan pemecatan beberapa pegawai kerajaan. 

Rizal menjawab dengan mengatakan Hamid telah berbohong.

 Sebagai tindak balas semalam, Hamid menggesa Rizal untuk menasihati Rosmah tidak mengambil kesempatan daripada kedudukan beliau sebagai isteri Perdana Menteri. ~sumber

Menteri Tunggu Polis Umumkan Perhimpunan Baju Merah Haram, Bila??

Posted: 10 Sep 2015 01:21 AM PDT

Melalui entri saya pagi tadi, saya telah mempersoalkan  : Kenapa KPN tidak istiharkan perhimpunan Baju Merah itu Sebagai Haram? 

Hari ini , Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak hari ini berkata, blog dan laman web yang dilihat mempromosi "perhimpunan baju merah" pada 16 September akan dipantau dan disekat sekiranya ia diisytiharkan haram oleh pihak polis.

"Kami akan tunggu pengumuman rasmi pihak polis." Katanya di sini

  Salleh dipercayai menyatakan demikian sebagai reponnya terhadap kenyataan Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Zainol Samah bahawa polis tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan terhadap individu yang didapati bersalah menyebarkan 'posting' berbaur perkauman di media sosial berkaitan perhimpunan 16 September yang dirancang di sini. (Baca di sini)

Mengenai poster berbaur hasutan berkaitan dengan perhimpunan tersebut, Salleh berkata SKMM sedang mengumpul maklumat mengenai perkara itu dan akan mengambil tindakan yang sesuai.

 Perhimpunan itu, juga dinamakan "Himpunan Rakyat Bersatu" dan "Himpunan Maruah Melayu" dipercayai bertujuan bertindak balas kepada perhimpunan 34 jam Bersih 4 hujung bulan lalu yang menuntut antara lain, peletakan jawatan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

 Ia juga diadakan untuk menyatakan kemarahan terhadap peserta Bersih 4 yang didapati memijak gambar Najib dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

 Penyokong "perhimpunan baju merah" dijangka berkumpul di Bukit Bintang selama 12 jam, dari tengah hari 16 September, yang juga merupakan Hari Malaysia.  

Baju Merah yakin PAS, PERKASA turut berdemo

Posted: 09 Sep 2015 11:00 PM PDT

Kumpulan anti-BERSIH percaya anggota PAS dan PERKASA akan hadir dalam Himpunan Maruah Melayu pada ibu kota 16 September ini. 

Pemimpin akar umbi Umno Datuk Jamal Md Yunos, menggunakan platform Gabungan NGO-NGO Malaysia, menaruh harapan pada "semangat Melayu" mereka pada parti Islam dan kumpulan pendesak Melayu itu.

 "Saya percaya dan yakin ahli-ahli PAS akan datang dengan identiti mereka sendiri.

 "Identiti warna, kita merah, mereka hijau. Kami alu-alukan. Asal (orang) Melayu," katanya.

 Walaupun tiada kenyataan rasmi, ketua Umno bahagian Sungai Besar itu bagaimanapun yakin bahawa anggota PERKASA akan turun pada perhimpunan itu berdasarkan semangat kemelayuan dalam diri mereka.

 "Saya percaya dan yakin ahli-ahli PERKASA secara individu akan terlibat bersama kami kerana saya melihat PERKASA ini mempunyai satu semangat kemelayuan, maruah Melayu sangat kuat dan menebal di kalangan ahli-ahlinya.

 "Itu terpulang pada PERKASA. Semalam sahaja, ahli-ahli PERKASA telah beli baju lebih kurang 400 helai baju," katanya lagi.

 Sementara itu, Jamal berkata beliau kini memperolehi RM50,000 hasil daripada jualan baju sempena perhimpunan tersebut.

 Katanya, jumlah pembelian baju itu juga menjadi penanda aras untuk melihat sejauh mana sambutan daripada kaum Melayu mengenai perhimpunan yang akan dibuat pada minggu depan itu.

 "Hari ini di PWTC, saya percaya mampu jual sampai 5,000 helai. Semalam sampai jam 2 pagi dapat kumpul sehingga RM50,000.

 "Ini menandakan bahawa program ini mendapat sambutan. Kami jual baju walaupun tak dapat untung tetapi nak lihat sejauhmana sambutan daripada kalangan orang-orang Melayu tentang semangat perhimpunan ini.

 "Pihak saya sahaja buat 30,000 helai untuk dijual," katanya. – malaysiakini

Kenapa KPN tidak istiharkan Perhimpunan Baju Merah itu sebagai haram??

Posted: 09 Sep 2015 07:46 PM PDT

Polis biar betul-betul bertindak! Jangan sekadar main acah-acah sahaja mengeluarkan kenyataan demi kenyataan untuk bertindak tetapi masih tidak nampak sebarang tindakan yang wajar. 

Kenapa polis sehingga kini tidak mengambil tindakan yang tegas untuk menghalang perhimpunan baju merah yg akan diadakan pada 16 September nanti yang lebih berbentuk perkauman.

Polis sepatutnya bertindak terhadap pihak penganjur perhimpunan tersebut walaupun sehingga kini tidak ada mana-mana pihak mahu mengaku sebagai penganjur.

Betulkah polis tidak tahu siapa penganjurnya? Tapi laporan semalam di sini menyebut : 
Penganjur "perhimpunan baju merah" akan dipanggil menghadiri satu perjumpaan dengan polis, kata Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar hari ini, sambil menegaskan pihaknya tidak akan membenarkan perhimpunan itu berlangsung.  
 Laporan itu turut menyatakan bahawa perhimpunan yang dinamakan "Himpunan Rakyat Bersatu" itu dikatakan dianjurkan Umno bersama ahli PAS sebagai demonstrasi bertindak balas kepada perhimpunan 34 jam Bersih 4 pada 29 dan 30 Ogos.

 Sekali lagi nak tanya , betulkah polis tidak tahu siapa penganjur perhimpunan Baju Merah itu? Hahahaha...lucu bukan, kalau polis masih nak kata tidak tahu siapa penganjurnya!

Baca beritanya di sini
 Semasa penganjur Bersih 4.0 hendak mengadakan perhimpunan pada 28-29 Ogos yg lalu, berbagai cara pihak berkuasa cuba untuk menghalangnya. Selain mengharamkan perhimpunan tersebut,  pakai Baju Kuning pun polis haramkan!

Masuk akal ker, pakai baju kuning merupakan kesalahan dan polis melakukan tangkapan sewenang-wenangnya sebagaimana dalam gambar berikut, belaku di Melaka.

 Beberapa tangkapan dibuat mengikut Seksyen 8(1) Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 kerana memakai baju Kuning Bersih 4. 

Tapi hari ini, perhimpunan Baju Merah, KPN hanya umumkan perhimpunan tersebut tidak akan dibenarkan atas faktor keselamatan.

Hari ini, orang Umno bebas menjual Baju Merah sewaktu mesyuarat MT Umno walaupun polis sudah umumkan perhimpunan tersebut tidak akan dibenarkan.

Kenapa perhimpunan Baju Merah itu KPN masih belum diistiharkannya sebagai haram??

Kita mahu melihat pihak polis benar-benar bertindak dan bukan sekadar mengeluarkan kenyataan demi kenyataan. Hari ini polis keluarkan lagi satu kenyataan berikut :


KUALA LUMPUR: Polis tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan terhadap individu yang didapati bersalah menyebarkan 'posting' berbaur perkauman di media sosial berkaitan perhimpunan 16 September yang dirancang di sini.

 Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Zainol Samah berkata satu laporan polis telah dibuat pada 4 September berkaitan 'posting' yang mempunyai sentimen perkauman.

  Zainol juga menggesa orang ramai supaya tidak terpengaruh dengan panggilan untuk menyertai perhimpunan tersebut, kerana perbuatan itu akan menjadi suatu kesalahan di bawah Seksyen 4 (1) Akta Hasutan.sumber

Tiada ulasan: