Ahad, 9 Ogos 2015

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


[Belasungkawa] Ulama' terkenal dunia Islam dari Syria, Syeikh Dr Wahbah Az-Zuhayli, 83, telah meninggal dunia semalam, Sabtu 8 Ogos 2015.

Posted: 09 Aug 2015 12:41 AM PDT



[Belasungkawa] Ulama' terkenal dunia Islam dari Syria, Syeikh Dr Wahbah Az-Zuhayli, 83, telah meninggal dunia semalam, Sabtu 8 Ogos 2015.

Beliau merupakan Ketua Jabatan Fiqh Islam dan Mazhab dalam Fakulti Syariah di Universiti Damsyik, Syria dan juga tenaga pakar dalam Majlis Persidangan Fiqh Antarabangsa (Majma' al-Fiqh al-Islami) serta mempunyai kepakaran yang amat tinggi dalam penulisan ilmiah.

Antara kitab beliau yang terkenal dan menjadi rujukan umat Islam antaranya adalah kitab at-Tafsir al-Munir Fi al-Aqidah Wa al-Syariah Wa al-Manhaj, al-Fiqh al-Islam Wa Adillatuh, al-Fiqh asy-Syafie al-Muyassar, Tajdid al-Fiqh al-Islami, Al-Wajiz fi Usul al-Fiqh dan banyak lagi.

Beliau pernah menerima Anugerah Tokoh Maal Hijrah Kebangsaan 1430H pada 30 Disember 2008 di Malaysia.

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas beliau atas sumbangan besar beliau dalam perkembangan keilmuan Islam yang menjadi rujukan umat ini, amin.

Kematian Ulama Besar Sheikh Dr Wahbah al Zuhaily

Posted: 08 Aug 2015 05:15 PM PDT



Menerima perkhabaran yang amat menyedihkan apabila seorang lagi ulama besar dunia Sheikh Dr Wahbah al Zuhaily meninggal dunia tadi.

Antara kitab karangan almarhum yang terkenal ialah Tafsir Al Munir, Athar al-Harb fi al-Fiqh al-Islami: Dirasah Muqarin, al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh dan Usul al-Fiqh al-Islami.

"Sesungguhnya Allah tidak mencabut ilmu dengan mencabutnya dari hamba-hamba. Akan tetapi Dia mencabutnya dengan diwafatkannya para ulama sehingga jika Allah tidak menysiakan seorang alim pun, maka orang-orang mengangkat pemimpin dari kalangan orang-orang bodoh. Kemudian mereka ditanya, mereka pun berfatwa tanpa dasar ilmu. Mereka sesat dan menyesatkan." (HR. Al-Bukhari dan Muslim)

Tiada ulasan: